سرویس بخاری گازی
آموزش

نکاتی که پیش از سرویس بخاری گازی باید بدانید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نخستین روزهای فصل پاییز سپری می شود و اکثر افراد در تکاپوی تجهیز خانه های ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نخستین روزهای فصل پاییز سپری می شود و اکثر افراد در تکاپوی تجهیز خانه های خود به وسایل گرمایشی نظیر بخاری، شوفاژ، شومینه و … هستند. برخی از افراد اقدام به خرید این وسایل می کنند اما اغلب به دنبال استفاده و یا سرویس محصولات خود هستند. با توجه به گرانی لوازم خانگی در بازار، تقاضا برای تعمیر لوازم خانگی به جای خرید آن بالا رفته است و به همین دلیل در این بخش تلاش شده تا با آموزش سرویس بخاری گازی و بررسی مشکلات رایج بخاری پس از نصب، یکی از دغدغه های اصلی این گروه از افراد در فصل سرما برطرف شود.

 پیش از سرویس بخاری گازی حتما بخوانید

نصب یا سرویس بخاری گازی معمولا توسط متخصصین این حوزه انجام می شود اما اگر تصمیم دارید که این کار را در منزل انجام دهید، بهتر است که پیش از شروع این کار حتما در این خصوص مطالعه کنید و یا از یک کارشناس کمک بگیرید. فراموش نکنید که رعایت نکات ایمنی می تواند ایمنی شما و اعضای خانواده را تضمین کند. در ادامه قصد داریم تا با ذکر نکات ساده اما مهم از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کنیم.

  •  آزمایش نشت یابی شلنگ با کمک کف صابون پس از نصب بخاری گازی یکی از نکات مهمی است که پیش از سرویس بخاری گازی نباید فراموش شود.
  • رعایت فاصله حداقل یک متری کپسول با بخاری گازی

سرویس بخاری گازی

  • از خواباندن کپسول در صورت استفاده خودداری شود.
  • در صورت استفاده از کپسول گاز مایع از مجهز بودن آن به رگلاتور استاندارد اطمینان حاصل کنید و فراموش نکنید که کپسول حتما از نوع فشار ضعیف باشد.
  • ژیگلور مشعل بخاری و ژیگلور پیلوت را پیش از بهره بردن از کپسول تعویض کرده و به نازل گاز مایع تبدیل کنید.
  • اتصال شیر گاز بین بخاری گازی و لوله کشی گاز خانه

نکات سرویس بخاری گازی

  • بخاری در نزدیکی مبل و پرده قرار ندهید و توجه داشته باشید که فاصله دیوار تا بخاری 30 سانتی متر باشد.
  • از قرار دادن بخاری در مقابل جریان شدید هوا جلوگیری شود.
  • از پاشیدن آب و یا هر گونه مایعات بر روی بدنه و شیشه بخاری پرهیز شود.
  • توجه داشته باشید که قطر دودکش نباید کمتر از قطر دودکش بخاری باشد.
  • از بستن محکم درب و پنجره ها خودداری کنید و اجازه دهید تا هوا کمی در خانه جریان داشته باشد.

سرویس بخاری گازی

  • از قرار دادن بخاری گازی بدون دودکش در داخل منزل و محیط های بسته و کوچک خودداری شود.این مدل ها بیشتر در مغازه ها و فضاهای پر رفت و آمد کاربرد دارند.
  • عبور شلنگ گاز از داخل دیوار و یا کف اتاق خطر آفرین است.
  • استفاده از شلنگ های استاندارد و حداکثر 1.5 متری یا لوله آلومینیومی و مسی با حداکثر طول 2 متر یکی از مواردی است که نباید پیش از سرویس بخاری های گازی نادیده گرفته شود.

تعمیر و سرویس بخاری گازی

  • از نصب اریب دودکش بخاری خودداری کنید و پیش از سرویس بخاری گازی حتما این نکته را در نظر داشته باشید.
  • استفاده از کلاهک اچ اجباری است زیرا این کلاهک های برخلاف نسخه های معمولی دارای 4 خروجی است و به خوبی گاز حاصل از احتراق را خارج می کند.
  • محل قرارگیری بخاری گازی باید کاملا صاف باشد و احتمال وارونه شدن و یا کج شدن آن وجود نداشته باشد.

تعمیر بخاری گازی

  • شعله مشعل بخاری گازی در هنگام روشن کردن حتما در حالت کم قرار دهید تا از داغ شدن ناگهانی شیشه جلوگیری شود.
  • توجه داشته باشید که انتهای لوله دودکش باید از بلندترین نقطه ساختمان حدود یک متر بلندتر باشد.
  •  شیلنگ اتصال گاز هر سه سال یکبار تعویض گردد.
  • یکی از نکاتی که پیش از نصب بخاری گازی نباید نادیده گرفته شود این است که وسیله‌ی گازسوز تنها باید به یک شیر خروجی گاز متصل باشد.
  • از نصب دودکش در حیاط خلوت‌های سقف دار و سر بسته نیز باید به شدت خودداری نمود.
  • استفاده از دودکش هایی با لوله آکاردئونی مجاز نیست زیرا به دلیل عدم مقاومت بالا احتمال سوراخ شدن و نشت گاز وجود دارد.

سرویس بخاری گازی

  • از دودکش شومینه به جای دودکش بخاری استفاده نکنید و اگر چاره ای ندارید حتما مواردی مانند نصب اصولی دودکش، آب بندی محل ورود دودکش بخاری به شومینه، رو به بالا بودن زانویی و شیب، نصب سنسور اعلام کننده گاز Co رعایت شود.
  • استفاده از عایق هایی مانند فویل برای پوشاندن بدنه بخاری مجاز است.
  • عدم استفاده از دودکش مشترک

تعمیر و سرویس بخاری گازی

  • عدم قرار دادن دودکش در آب زیرا امکان جذب و یا خارج شدن گازهای سمی توسط آب وجود ندارد.
  •  لوله های دودکش را از پنجره یا دیواره های جانبی خارج نکنید که درصورت لزوم باید نکاتی مانند ایجاد دریچه در زیر درب ها، نصب لوله های دودکش به صورت عمودی، عایق بندی لوله های دودکش، نصب سنسور حساس به مونو اکسید کرین، خودداری از نصب افقی دودکش و کوتاه و مستقیم بودن لوله رابط دودکش در نظر گرفته شود.

سرویس بخاری گازی و ods

  •  از نصب بخاری داخل حمام به شدت پرهیز نمایید.
  • از وجود و نحوه درست کار کردن سیستم ODS یا سنسور حرارتی بخاری مطمئن شوید.
بیشتر بخوانید:

پیش از خرید بخاری برقی یا هیتر حتما بخوانید!+لیست قیمت

نصب بخاری گازی

با توجه به نکاتی که در خصوص سرویس بخاری گازی ذکر شد، می توان متوجه شد که نصب بخاری گازی یک کار کاملا تخصصی است و باید توسط تکنسین این کار انجام شود اما اگر تصمیم دارید که این کار را در منزل انجام دهید، پیش از شروع کار حتما نگاهی به این مطلب بیندازید و از یک متخصص کمک بگیرید.

اطمینان از عدم گرفتگی لوله دودکش نخستین گام طی مراحل نصب بخاری گازی است که به کمک یک طناب و یک جسم سنگین  می توان از تمیز بودن و عدم گرفتگی آن مطمئن شد. امکان ریخته شدن مصالح ساختمانی به داخل دودکش و یا مسدود شدن مسیر دودکش به وسیله لانه پرندگان وجود دارد که به کمک این روش نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

نصب بخاری گازی

بررسی قدرت مکش دود نیز از جمله مواردی است که برخی از افراد پیش از سرویس بخاری های گازی به آن توجهی ندارند. برای این کار بهتر است که پیش از اتصال بخاری به لوله دودکش، یک تکه کاغذ یا پنبه‌ای را  به بنزین یا الکل آغشته کنید و سپس آن را در داخل  محفظه‌ی منتهی به دودکش قرار داده و  آتش بزنید. در صورتی که دود و یا گاز حاصل از آن به طور کامل خارج شد، می توان از صحیح عمل کردن آن اطمینان حاصل کرد.

بعد از نصب بخاری گازی حتما با کمک دست خود، داغ بودن لوله بخاری را چک کنید. گرمای لوله دودکش حاکی از آن است که گازهای سمی به بیرون می روند و در صورت سرد بودن، سریعا برای عیب یابی آن اقدام کنید.

نصب بخاری گازی

نحوه صحیح کار کردن دودکش و خروج گازهای سمی را می توان با روش های مختلف امتحان کرد که یکی از این روش های رایج، قرار دادن شعله کبریت در محل دریچه و ابتدای دودکش است که تغییر مسیر و کشیده شدن آن به داخل نشان از نصب درست آن است.

مشکلات رایج هنگام نصب بخاری گازی

بعد از نصب بخاری گازی و راه اندازی آن احتمال بروز اختلال های مانند خاموش شدن ناگهانی وجود دارد که دانستن عوامل آن و راهکاری های برطرف کردن آن توصیه می شود و به همین منظور، در این بخش به بررسی مشکلات رایج هنگام نصب بخاری گازی پرداخته شده است.

هدف از این متن آموزش تعمیر بخاری گازی نیست زیرا بهتر است که برای این کار با یک متخصص تماس گرفته شد اما در صورتی که  به تعمیرکار دسترسی ندارید و یا مشکل جدی برای بخاری وجود ندارد، می توانید دست به کار شوید و پیش از شروع  کار باید با مشکلات رایج هنگام نصب بخاری گازی آشنایی داشته باشید.

 

 مشکل
  علت
 راه حل
خاموش شدن ناگهانی بخاریعدم گرم شدن ترموکوپل

تنظیم نبودن شعله‌های شمعک

بررسی محل قرار گرفتن ترموکوپل
استشمام بوی گاز و عدم وجود شعله مناسبانسداد سوراخ‌های مشعلمشعل را از جای خود خارج کنید و با برس به خوبی تمیز کنید.
کوتاه بودن شعله پیلوت وتنظیم نمی شودکثیفی بیش از حد فیلتربرداشتن کاور شیر کنترل و تعویض فیلتر
استشمام بوی گاز خام پس از نصب بخاری و باز کردن شیر اصلیدو سر شیلنگ یا لوله مسی رابط بین شیر اصلی و شیر کنترل بخاری نشتی داردمحل اتصال شیلنگ یا لوله به شیر اصلی و شیر کنترل بخاری با کف صابون آزمایش کرده و عیب یابی کنید
استشمام بوی گاز پس از روشن کردن بخاری انسداد مجرای دودکش

عدم استفاده از دودکش با قطر مناسب

عدم استفاده از کلاهک برای دودکش

بررسی مسیر دودکش، خرید یک دودکش متناسب با دودکش ساختمان و استفاده از کلاهک
روشن نشدن مشعل پس از چرخاندن دکمه از حالت پیلوت به شعله اصلی مجرای ورودی مشعل مسدود شده است

نازل یا ژیگلور گاز از جای خود منحرف شده است

بستن  شیر اصلی و تمیز کردن مجرای ورودی مشعل

تعویض و یا سفت کردن پیچ های شل شده

استشمام بوی گاز خام  از بخاری روشنتنظیم نبودن شعله پیلوت و خاموش بودن یکی از آن هاپیچ پشت پیلوت را باز کنید و سپس با کمک پیچ گوشتی، پیچ تنظیم شعله پیلوت را تنظیم کنید
با رها کردن دکمه برای روشن کردن شمعک، قطع می شود ترموکوپل خراب استتعویض و یا تعمیر ترموکوپل بخاری گازی
استشمام بوی گاز خام پس از روشن کردن بخاری نشت از قسمت‌های شیر کنترلبرداشتن کاور شیر کنترل و سپس سطح شیر کنترل و اطراف پیچ‌های تنظیم را با کف صابون بررسی کنید. در صورت نشتی و تشکیل حباب،  واشر اورینگی را تعویض کنید.
خاموش شدن شمعک پس از رها کردن دکمه فرمان

خرابی بوبین

پس از اطمینان از درست بودن ترموکوپل به سراغ بوبین بروید و درصورت معیوب بودن آن را تعویض کنید.
استشمام بوی گاز خام پس از روشن کردن بخارینشت گاز از اتصالات لوله‌های رابط بین شیر کنترل و مشعل یا پیلوتبررسی این قسمت با کف صابون آزمایش و رفع عیب آن

مشکلات رایج هنگام نصب بخاری گازی و راهکارهایی برای رفع آن ها در قالب یک جدول گردآوری شد اما رعایت نکات ایمنی را همواره در نظر داشته باشید و پیشنهاد می شود که در صورت بروز چنین مواردی با تعمیر کار تماس بگیرید.

اگر حمل و نقل بخاری برای شما سخت است و وقت کافی برای بردن آن به مراکز تعمیر بخاری گازی را ندارید، می توانید گزینه تعمیر بخاری گازی در محل را انتخاب کنید. اکثر مراکز فعال در این حوزه این امکان را به وجود آورده اند. ضمن این که این کار مزایایی نیز دارد و  می توانید از نحوه صحیح کار کردن بخاری گازی در منزلتان مطمئن شوید.

تعمیر و نصب بخاری گازی

مراجعه حضوری با توجه به شیوع ویروس کرونا برای اکثر افراد مقدور نیست و به علاوه با انتخاب گزینه تعمیر بخاری گازی در محل می توان به طور مستقیم بر روند تعمیر بخاری گازی نظیر نحوه تعویض شیشه بخاری گازی نظارت داشت.

آموزش تعمیر بخاری گازی و یا سرویس بخاری گازی شامل مواردی مانند نحوه تعویض شیشه بخاری گازی می شود که در این بخش تلاش شده به سوالات پر تکرار مخاطبان در خصوص تعمیر ترموکوپل بخاری گازی و یا آموزش تعویض فیلتر بخاری گازی پاسخ داده شود.

تعمیر ترموکوپل بخاری گازی

تعمیر ترموکوپل بخاری گازی

پیش از پرداختن آموزش تعمیر بخاری گازی و تعمیر ترموکوپل بخاری گازی باید بدانید که ترموکوپل، قطعه ای بوده که به صورت لوله مسی نازک است و یک سر آن درون شعله و قسمت دیگر به بوبین متصل است. صدای تق در واقع نشان از سالم بودن ترموکوپل است که برای آزمایش آن باید  قسمت انتهایی ترموکوپل را به کمک دو سیم رابط به یک بلندگوی کوچک وصل کنید و سپس سر ترموکوپل را حدودا 30 دقیقه حرارت دهید. در نهایت، در صورت سالم بودن صدای تق شنیده می شود.

بعد از مشخص شدن خرابی ترموکوپل می توان دو گزینه تعمیر ترموکوپل بخاری گازی و یا تعویض را انتخاب کرد که بهتر است توسط یک متخصص انجام شود و رعایت برخی از نکات پیش از این کار الزامی است.

تعمیر ترموکوپل بخاری گازی

شیر ورودی گاز  را پیش از شروع تعمیر ترموکوپل بخاری گازی حتما ببندید و سپس با باز کردن پیچ های تعبیه شده، ترموکوپل را باز کنید. در نهایت ترموکوپل جدید را در محل خود قرار داده و پیچ ها را محکم کنید و پیش از باز کردن شیر ورودی حتما از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

آموزش تعویض فیلتر بخاری گازی

همان طور که در جدول بالا اشاره شد، کثیف بودن بیش از حد شیر کنترل می تواند خاموش شدن ناگهانی بخاری را به همراه داشته باشید که آموزش تعویض فیلتر بخاری گازی این مشکل را برطرف می کند و پیش از سرویس بخاری گازی حتما از توجه به این نکات غافل نشوید.

تعویض فیلتر بخاری گازی

برای این کار ابتدا باید پوشش روی شیر کنترل را برداشته و سپس فیلتر معیوب و کثیف را با یک فیلتر سالم تعویض کنید.

در همین رابطه بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید بخاری گازی به همراه لیست قیمت

نشانه های گازگرفتگی و اقداماتی که باید انجام داد

نشانه های گازگرفتگی

مرگ خاموش و یا قاتل نامرئی عنوان هایی است که برای گاز گرفتگی استفاده می شود زیرا گاز مونوکسید کربن بی رنگ و بو بوده و به سختی قابل تشخیص است.این گاز به شدت سمی است که می تواند منجر به مرگ انسان ها شود. علائم مسمومیت با این گاز و یا نشانه های گازگرفتگی در این بخش ذکر شده که در صورت بروز این مشکل، باید اقداماتی را انجام داد.

نشانه های گازگرفتگی

  1. سردرد
  2. حالت تهوع و استفراغ
  3. تنگی نفس
  4. ضعف عضلانی و سرگیجه
  5. گیجی و خواب آلودگی
  6. تاری دید
  7. تشنج

اقدامات بعد از گازگرفتگی

باز کردن درب ها و بستن شیر گاز پیش از هر کاری اولویت دارد. اگر فردی که دچار مسمومیت شده، هوشیار است باید سریعا درب ها را باز کرده و از محیط خارج شده تا به تدریج گاز مونواکسید کرین از بدن وی بیرون رود. نکته ای دیگری که در اقدامات بعد از گازگرفتگی از اهمیت بالایی برخوردار است، عدم فعالیت جسمانی زیاد است اما اگر فرد بیهوش بود، سریعا باید به فضای آزاد منقل شده و در صورت لزوم تنفس کمکی داده شود.

تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته داده نشود به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌شود.

سخن پایانی

به پایان مقاله کاربردی سرویس بخاری گازی رسیدیم و باید بدانید که نصب و یا تعویض بخاری گازی پیش از آغاز روزهای سرد سال امری رایج بوده و بهتر است هر چه زودتر انجام شود که در هنگام انجام آن، باید نهایت دقت را داشت و به تمامی نکات ذکر شده در بالا توجه کرد. تعداد قابل توجهی از شهروندان با بی توجهی باعث به وجود آمدن حوادث ناگواری می شوند که بهترین روش مقابله با این حوادث و خطرات، پیشگیری و رعایت نکات ایمنی است.

با خواندن این مطلب مشکل افرادی که به دنبال راهنمای نصب بخاری گازی خود هستند و یا نکات مهم در مورد تعمیر بخاری گازی را می خواهند بدانند، تا حدودی حل می شود اما در نهایت ذکر این نکته ضروری است که مطمئن ترین راه برای تعمیر بخاری گازی، تماس با مراکز معتبر است زیرا امکان خراب شدن بخاری به حداقل می رسد و می توان مطمئن شد که تمامی جوانب ایمنی رعایت شده و خطری شما و یا اعضای خانواده شما را تهدید نمی کند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • خاتون | 10 آذر 1401 در 9:26 ب.ظ

    باسلام و وقت بخیروتشکرازمطلب مفیدتون ببخشیدبخاری گازی که سالها پیش داشتیم مدت حدود11سال هست که استفاده نشده ودرانباری نگهداری کردیم البته بدون روکش حالا برای استفاده مجددچه نکاتی رو بایدرعایت کنیم؟آیاشستن بخاری اشکال ندارد؟سرویس لازم داردیاخیر؟باسپاس ازشما🙏🌸