ابعاد جدیدی از ماجرای ترخیص کانتینر لوازم خانگی بوش
اخبار لوازم خانگی

آخرین جزئیات واردات لوازم خانگی بوش و اظهار نظرهای ضد و نقیض

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پس از انتشار خبر واردات لوازم خانگی بوش در زمانی که ممنوعیت واردات لوازم ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پس از انتشار خبر واردات لوازم خانگی بوش در زمانی که ممنوعیت واردات لوازم خانگی و همچنین ممنوعیت ترخیص کالاهای گروه 4 مانده در گمرک منتشر شد، واکنش های متفاوتی نسبت به این خبر در رسانه های کشور انتشار یافت.

در همین رابطه بخوانید:

وزارت امور اقتصاد خواستار ترخیص محموله بوش شد

بنا بر تایید گمرک جمهوری اسلامی ایران در روز نخست انتشار این خبر، 420 کانتینر لوازم خانگی بوش در گمرک شهید رجایی، ثبت سفارش و تایید منشا ارز شده و در آستانه ترخیص قرار دارد. معاون فنی گمرک با تایید این خبر عنوان کرد که : « این کالاها ثبت سفارش و تایید منشا ارز شده و  دیوان عدالت اداری نیز با توجه به حقوق مکتسبه‌ای که برای واردکننده قائل شده صدور رای کرده و مجوز ترخیص این کالا صادر شده است.»

واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش

تنها یک روز از این اظهار نظر مهرداد جمال ارونقی؛ معاون فنی گمرک ایران گذشته بود که وی بازهم در گفتگویی اعلام کرد : گمرک ایران اجازه ترخیص این کالاها را نداده است و واردات لوازم خانگی بوش و ترخیص 420 کانتینر لوازم خانگی بوش متوقف شده است.

وی مشکل اصلی در پرونده واردات لوازم خانگی بوش میزان اصلی ارزش یورویی کالا که پیشتر 10 میلیون یورو اعلام شده بود عنوان کرد و گفت که علاوه بر این موضوع که باید مجدد مورد بررسی قرار بگیرد، صاحبان کالا تنها یک برابر سود بازرگانی را پرداخت کرده اند آن هم در شرایطی که در زمانی که برای ترخیص واردات کالاهای گروه چهار طبق مصوبه دولت، قرار بود که سود بازرگانی تا دو برابر پرداخت شود.

واردات لوازم خانگی بوش پر از ابهام است

اما موضوع واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش به همینجا ختم نشد. پرونده واردات لوازم خانگی بوش پر از ابهامات و اظهار نظر های ضد و نقیض بود تا جایی که سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت گفت: ثبت سفارش لوازم خانگی بوش مربوط به قبل از ممنوعیت واردات است.

وی با تاکیید بر این موضوع که صاحب کالا  بعد از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، حسب شکایت ایشان به دیوان عدالت اداری و صدور آرای قضایی (بدوی و قطعی) از سوی دیوان ناظر بر لزوم به واردات کالای ثبت سفارش شده صورت گرفته است، گفت : ثبت سفارش لوازم خانگی بوش مربوط به سال 1396 و قبل از ممنوعیت واردات لوازم خانگی در سال 1397  است.

واکنش رسمی وزارت صنعت به پرونده واردات لوازم خانگی بوش

وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پس از چند روز از جنجال های مروبط به این پرونده واکنش رسمی خودرا طی خبری نشان داد. بر اساس این گزارش وزارت صنعت نیز با تایید اظهار نظر مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت گفت : ترخیص این کالا با توجه به حکم دیوان عدالت اداری انجام شده است.

وزارت صنعت

در نامه وزارت صنعت به مدیرکل مقررات صادرات و واردات  اعلام شد: احتراما به دستور مقام عالی وزارت ایضا اقرارنامه صادره مورخ 10 دی ماه سال 98 و دادنامه های 740  صادره ازسوی دیوان عدالت اداری درخصوص پرونده شرکت «ک ک» ترخیص کالاهای این شرکت از گمرکات صورت گرفته است.

 در بخشی از حکم دیوان عدالت اداری آمده است:

براساس رای دیوان اولا ًضوابط مربوط به واردات و صادرات کالا به موجب قانون صادرات و واردات و نیز آیین نامه اجرایی در ماده 11 آیین نامه اجرایی قانون مذکور آمده است که چنانچه سود بازرگانی کالاها در جهت افزایش تغییر یابد و نیز کالایی که ممنوعیت واردات تحصیل می نمایند یا شرط ورود آنها در جهت محدودیت تغییر پیدا می نماید. در صورت انطباق با شرایطی که ذکر شده است و نیز با رعایت مقررات قانونی طبق ضوابط قبل ممنوعیت، قابل ترخیص می باشند یعنی حقوق گمرکی و سود بازرگانی آنها افزایش نمی یابد و مشمول ممنوعیت ورود نمی شوند.

برهمین اساس اقدام وزارت صنعت معدن و تجارت در عدم اقدام کامل و عملی در جهت ثبت نهایی و تمدید مجوز ثبت سفارش کالاهای شاکی که منطبق با مقررات فوق الاشاره ثبت سفارش و درحال حمل می باشد و عدم موافقت با ترخیص آن تخطی و تخلف از مقررات بوده است.

دولت مالک 420 کانتینر لوازم خانگی بوش می شود؟

در شرایطی که در روز اول انتشار خبر معاون فنی گمرک خبر از ترخیص این کالاها و در روز بعد خبر از توقف ترخیص 420 کانتینر لوازم خانگی بوش داده بود، در روز دوم آذر ماه سال جاری مهرداد جمال ارونقی خبر از ضبط قطعی کانتینرهای بوش به نفع دولت داد.

وی گه پیش‌تر اعلام کرده بود که واردات لوازم خانگی بوش پیش از ممنوعیت واردات لوازم خانگی ثبت سفارش شده، در این گزارش اعلام کرد : «کانتینر‌های لوازم خانگی بوش در زمان ممنوعیت وارد شده و مجوز گرفته، با صدور رای دیوان عدالت اداری امکان واردات پیدا کرده بودند، اما گمرک از ترخیص محموله‌ها جلوگیری و موضوع را تحت بررسی قرار داده است!!!»

پاس کاری بانک مرکزی، گمرک، وزارت صنعت و دیوان عدالت اداری تا جایی پیش رفت که در نهایت حرف از وجود دو حکم در این پرونده به میان آمده است که جزئیات دقیق آن در گزارش کانتینر‌های لوازم خانگی بوش به ضبط قطعی دولت درخواهد آمد منتشر شده است.

جزئیات توقف ترخیص کانتنرهای لوازم خانگی بوش از گمرک چه بود؟

پرونده واردات لوازم خانگی بوش مجددا به رای تجدید نظر گذاشته شد تا در نهایت بنا بر اعلام ابراهیم نقدی؛ معاون حقوقی و نظارت گمرک ایران «پس از صدور دادنامه بدوی مبنی بر الزام به ترخیص کالا در شعبه بدوی دیوان عدالت نسبت به تنظیم دادخواست تجدید نظر و اعتراض به دادنامه بدوی اقدام که با پیگیریهای به عمل آمده ، نهایتا حکم دادگاه بدوی در مرجع تجدید نظر دیوان عدالت نقص گردید و با این حکم روند ترخیص محموله موصوف متوقف گردید.»

در همین ارتباط بخوانید:

جزییات اقدامات در ممانعت از تایید حکم ترخیص ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی

وی اضهار داشت : «در پرونده امر گمرک با رصد حقوقی به موقع پرونده و تبیین موضوع برای مرجع محترم تجدیدنظر دیوان عدالت از تایید حکم بدوی جلوگیری به عمل آمد.»

معاون امور صنایع وزارت صمت : کانتینرهای بوش پیش از اعلام ممنوعیت ثبت سفارش شدند

گویی وزارت صمت همچنان بر نظر خود پافشاری می کند چرا که صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صمت در در حاشیه نشست امروز کمیسیون صنایع و معادن بازهم اعلام کرده که : ثبت سفارش کانتینرهای بوش پیش از اعلام ممنوعیت بوده است.

صادق نیارکی

نیارکی گفت : «صادقی نیارکی تصریح کرد: اخیراً معاون فنی گمرک گفته است که در استعلام مجدد از دیوان عدالت اداری، حکم ترخیص این ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی تا زمان رسیدگی به موضوع ملغی شده است. وی همچنین در خصوص اعلام گمرک مبنی بر ضبط این کالاها به نفع دولت نیز گفت: بر اساس قانون اموال تملیکی کالاهایی که قابل قابلیت ترخیص نداشته باشد در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد تا مسیر قانونی خود را طی کند.»

بانک مرکزی هم از خواب بیدار شد

در نهایت بانک مرکزی هم به عنوان بخش مهمی از پرونده واردات کانتینرهای بوش که انگشت اتهام برای تخصیص ارز به سمتشان رفته بود، نسبت به این موضوع واکنش رسمی نشان داد.

بانک مرکزی

بانک مرکزی اعلام کرد: «تعیین این که برای واردات کالا، ارز به چه شخص و شرکتی داده شود، در فرایند تجارت خارجی کشور خارج از چارچوب وظایف بانک مرکزی است و نهادها و وزارتخانه‌های تخصصی در این مورد تصمیم‌گیری می‌کنند.

در همین ارتباط بخوانید:

واکنش بانک مرکزی به ترخیص کانتینر های لوازم خانگی

ترخیص حاشیه ساز کانتینر های لوازم خانگی از گمرک در روزهای اخیر واکنش های مختلفی را به همراه داشته است؛ بر اساس خبری که اواخر هفته گذشته منتشر شد، محموله بزرگی از لوازم خانگی جزو گروه چهار (دارای محصول مشابه داخل که ثبت سفارش آنها ممنوع شده است) در آستانه ترخیص از یکی از گمرکات کشور قرار گرفته بود.همه اقشار جامعه و نهادهای ذیربط می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی از اسامی دریافت‌کنندگان ارز مطلع شوند.»

به گزارش خبرنگار ال کا ایران، پرونده پر از ابهام واردات لوازم خانگی بوش با هوشیاری رسانه ها تا اینجای کار به در بسته خورده است، اما موضوع اصلی عدم شفافیت در این پرونده است. رای بدوی و قطعی دیوان عدالت اداری چونه شکسته شد؟ اصلا اگر دیوان عدالت اداری در جایگاه احقاق حق، مسئولیت خودرا به درستی انجام داده، چرا رای خودرا نقض کرده است و سوالات بسیار دیگری که تکرار مکررات است.

آنچه که مشخص است اتفاقات پشت پرده واردات 420 کانتینر لوازم خانگی هنوز بر ملا نشده و انگار قرار هم نیست هیچ وقت بر ملا شود اما شاید این مهم تلنگری بود برای صاحبان منافع که نباید بدعت های اینچنینی را بنا نهند. تولید کشور به شدت نیازمند ارز ارزان قیمت  برای تامین مواد اولیه تولید است، در نتیجه بهتر است مسئولین تمام توان و تمرکز خودرا به حمایت از تولید معطوف کنند. حراج چندین میلیون ارز نه به نفع تولید است و نه به نفع اقتصاد کشور!!!

انتها پیام/

نظر شما چیست؟