جلوگیری از سوختن لوازم برقی هنگام قطعی برق
آموزش

جلوگیری از سوختن لوازم برقی هنگام قطعی برق

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه که بخش اصلی زندگی همه ی ما را برق و لوازم برقی تشکیل می دهد  قطعا یکی ...

نهال وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه که بخش اصلی زندگی همه ی ما را برق و لوازم برقی تشکیل می دهد  قطعا یکی از اصلی ترین دغدغه های هر شخصی در قطع و وصل شدن شدید برق جلوگیری از سوختن لوازم برقی است زیرا با افزایش قیمت وسایل های برقی خرید مجدد آن ها بسیار مشکل است و هزینه های زیادی را در بر دارد پس محافظت از وسایل برقی و حل مشکل نوسان برق از مهم ترین نکات برای جلوگیری از سوختن وسایل های الکتریکی و برقی است به طور کلی لوازمی مانند یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی، سشوار، اتو و… به طور روزانه از آن ها استفاده می شود پس مراقبت از این وسایل ها امری بسیار ضروری است زیرا همانطور که گفته شد با خرابی هر کدام باید میلیون ها تومان خرج خرید یا تعمیر آن ها کنید پس ادامه این مطلب را مطالعه کنید تا بتوانید از سوختن وسایل برقی در اثر قطع برق جلوگیری کنید.

در همین رابطه بخوانید:

 خسارات لوازم خانگی به علت قطعی برق چگونه پرداخت می شود؟+جزئیات

روش های موثر برای جلوگیری از سوختن لوازم برقی

جلوگیری از سوختن لوازم برقی هنگام قطعی برق

همانطور که گفته شد قطع و وصل برق تاثیر فراوانی در سوختن لوازم برقی دارد و در تابستان امسال به دلیل نوسانات زیاد برق این مشکل چند برابر شده است پس باید به دنبال روش هایی برای جلوگیری از سوختن لوازم برقی باشید تا بتوانید از آن ها محافظت کرده و جلوی هزینه های اضافی و بالای ناشی از خرابی یا سوختگی این لوازم را بگیرید قبل از هر موضوعی خوب است درباره نوسانات برقی بیشتر بدانید و با این موضوع بیشتر آشنا شوید در واقع منظور از نوسانات برق این است که تمام لوازم های برقی دارای یک فاکتور مشخص و استاندارد هستند که در ایران این شاخص از ۲۲۰ولت تا شدت جریان ۵۰ هرتز است که تمامی لوازم خانگی بر اساس همین شاخص طراحی می شود که حال عوامل دیگری ممکن است سبب بالا یا پایین رفتن این استاندارد شود که به این تغییرات در ولتاژ نوسان برق گفته می شود. شاید بپرسید که آیا این موضوع سبب آسیب جدی به لوازم برقی منزل می شود که در پاسخ باید گفت سوختن وسایل برقی به دلیل نوسان برق از موارد رایج این امر است و آسیب زیادی را به لوازم‌ برقی با ارزش شما وارد می‌ کند.

بیشتر بخوانید:

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی چیست؟

همانطور گفته شد باعث هزینه های زیادی نیز می شود پس باید به دنبال راه حل ایمن و مطمئن بود تا از ایجاد حوادث مختلف جلوگیری کرد به طور مثال اگر نوسان برق بالا باشد باعث می شود وسیله برقی شما بیش از اندازه کار کند و عمر کوتاهی داشته باشد هم چنین باعث خرابی عایق سیم ها و در پی آن ایجاد خطراتی مانند برق گرفتگی را به دنبال دارد نکته بعدی برای زمانی است که نوسانات کاهشی را در پیش دارید وقتی بار کافی به وسیله نرسد باعث خرابی قطعات داخل آن می شود که دلیل آن علت تمایل جریان به افزایش در مدار است و در برخی موارد ممکن است سیم اتصال خود را از دست دهد و منجر به آتش سوزی شود.

محافظ برق

جلوگیری از سوختن لوازم برقی هنگام قطعی برق

یکی از ساده ترین روش های موجود برای جلوگیری از سوختن وسایل های برقی استفاده از محافظ است زمانی که شما برای تمام وسایل های برقی خود از این محافظ ها استفاده می کنید تا حدی از آسیب های ناشی از قطعی برق جلوگیری می کنید در واقع این محافظ ها مجهز به فیوز هستند که در زمان اختلالات برقی از وسیله شما محافظت می کنند.

جعبه فیوز

جلوگیری از سوختن لوازم برقی هنگام قطعی برق

در واقع جعبه فیوز به قسمتی گفته می شود که سرخط تمام واحد های مسکونی در یک مکان از آن جا تغذیه می شود تا چند سال قبل استفاده از این جعبه رایج نبود اما امروزه یکی از اصلی ترین قوانین برق در ساختمان ها استفاده از جعبه فیوز است زیرا دارای مزیت های زیادی نیز است در واقع به جای خرید محافظ برای هر وسیله می توانید واحد خود را مجهز به این جعبه کنید در واقع ولتاژ تعیین شده برای جعبه فیوز ۲۴۰ ولت طراحی شده و این جعبه قبل از این که آسیبی به وسیله شما برسد از آن محافظت کرده البته باید نصب آن توسط یک متخصص انجام شود تا به صورت کاملا اصولی نصب شود.

کلید  RCD

کلید محافظ جان نوعی کلید است که با مقایسه جریان فاز و نول کار می کند در واقع کوچک ترین تغییر در جریان فاز و نول سبب عمل این کلید می شود در برخی موارد که نول از زاه زمین به منبع بر می‌گردد یا به نوعی جریان نشت پیدا می کند این دستگاه در چند صدم ثانیه آن را قطع می کند تا از آتش سوزی یا برق گرفتگی جلوگیری شود پس نصب این کلید هم موثر است.

سرج استر یا برق گیر

جلوگیری از سوختن لوازم برقی هنگام قطعی برق

برق گیر جریان های موجود در وسایل برقی را به زمین وصل می‌کند و جریان اضافی را به آن انتقال می دهد مخصوصا در مناطقی که رعد و برق زیاد است این وسیله کاربرد بیشتری دارد.

UPS

جلوگیری از سوختن لوازم برقی هنگام قطعی برق

در واقع یک منبع تغذیه اضطراری دارای یک باتری یدکی است که در زمان قطع برق از آن استفاده می کند تا شما فرصت کافی برای کشیدن سیم های برقی را داشته باشید و برق لوازم ‌به طور ناگهانی قطع نشود.

یکی از راه حل های ممکن برای برخی از لوازمی که به طور یکنواخت از آن ها استفاده نمی شود خاموش کردن آن ها از سیم اصلی است که سبب می شود هنگام قطعی برق نیز مشکلی برای آن پیش نیاید به طور مثال زمانی که از سشوار استفاده نمی کنید لازم ‌نیست یک سره به برق باشد یا شارژر گوشی و…..

پس با رعایت تمام موارد گفته شده در این دوره که لوازم برقی بسیار مهم و وجود آن ها بسیار ضروری است بهتر است به خوبی از همه  آن ها محافظت کنید تا از صرف هزینه ی زیاد برای تعمییر یا خرید یک وسیله جدید جلو گیری کنید. خسارت های ناشی از لوازم برقی همیشه مالی نخواهد بود بلکه ممکن است خسارت جانی نیز به همراه داشته باشد پس از سالم بودن آن ها مطمئن باشید و در دراز مدت به خوبی از آن ها محافظت کنید تا دچار هیچگونه خسارتی نشوید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟