سیزده بدر چه غذایی درست کنیم؟
خانم ها بخوانند!

سیزده بدر چه غذایی درست کنیم؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سیزده بدر سیزدهمین روز فروردین‌ماه و از جشن‌های نوروزی ایران است . خوب ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سیزده بدر سیزدهمین روز فروردین‌ماه و از جشن‌های نوروزی ایران است . خوب است که از الان به فکر چند ایده ی متفاوت برای تهیه غذای مخصوص سیزده بدر باشید تا در روز موعود بتوانید به راحتی فقط مواد مورد نیاز را آماده کنید. در این مطلب قصد داریم تا درباره ی این که سیزده بدر چه غذایی درست کنیم؟ صحبت کنیم همچنین طرز تهیه انواع آن ها را به شما آموزش خواهیم داد.

غذا مخصوص سیزده به در

سیزده بدر چه غذایی درست کنیم؟

سیزده بدر یا همان روز طبیعت یکی از مراسمات باستانی است و در ۱۳ امین روز عید و بهار انجام می شود در این روز مردم معتقدند که برای از بین رفتن نحسی باید از خانه بیرون بزنند و آن روز را در دل طبیعت سر کنند از این رو درست کردن یک غذا مخصوص سیزده بدر می تواند روز بهتری را برای شما بسازد پس با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که سیزده بدر چه غذایی درست کنیم؟ و چگونه آن ها را آماده کنیم. اگرچه امسال بسیاری  از افراد به دلیل ماه مبارک رمضان نمی توانند این دستورالعمل ها برای ناهار مخصوص سیزده بدر استفاده کنند اما می توان به راحتی این غذاها را برای افطار یا شام تهیه کرد.

طرز تهیه کاهو سکنجبین

سیزده بدر چه غذایی درست کنیم؟

یکی از خوراکی هایی که به عنوان بهترین غذای سیزده بدر درست می کنیم کاهو سکنجبین است و طرز تهیه آن نیز بسیار ساده است اگر بخواهید می توانید از سکنجبین آماده استفاده کنید اما اگر دوست دارید خودتان آن را آماده کنید کافی است این مواد را تهیه کنید:

شکر ۳ کیلو

نعنا ۲ کیلو

سرکه ۱ فنجان

گلاب به مقدار کم

ابتدا چند دسته نعناع را با نخ به هم‌ متصل کنید. شکر و آب را تا حدی که کاملا یک دست شوند مخلوط کرده و دسته های نعناع را داخل آن بیندازید و دوباره آب اضافه کنید تا آنقدر بجوشد و قوام‌ بیاید. حال نوبت اضافه کردن سرکه و گلاب است و بعد از اضافه کردن این دو ماده هر چند دقیقه یک‌ بار هم بزنید تا مواد به غلظت کافی برسد.

  • اگر مایع روی کف گیر نیم دایره شود و وسطش شکاف بخورد آماده است.

طرز تهیه جوجه کباب

سیزده بدر چه غذایی درست کنیم؟

مواد لازم برای ۶ نفر

مرغ ۱ عدد

پیاز متوسط ۲ عدد

آبلیمو نصف لیوان

زعفران ( یا زرد چوبه)

نمک و فلفل به میزان لازم

در پاسخ به سوال سیزده بدر چه غذایی درست کنیم؟ می توان جوجه کباب را نام برد. برای تهیه آن ابتدا مرغ را به صورت کبابی برش دهید، سپس پیاز را خلالی خرد کنید و مرغ را به آن اضافه کرده و در مرحله بعد زعفران دم کرده را بریزید( اگر زعفران نداشتید می توانید از زرد چوبه استفاده کنید) سپس ادویه ها و آب لیمو را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا مواد به خورد تکه های مرغ برود سپس روی آن را سلفون بکشید و به مدت یک‌ روز درون یخچال قرار دهید تا به خوبی طعم مواد و مرغ با هم ترکیب شوند در نهایت برای روز موعود جوجه ها را سیخ بزنید و روی ذغال کباب کنید.

  • توجه داشته باشید تکه های سینه و ران را جدا سیخ بزنید تا هر کدام به مدت لازم روی حرارت بپزند زیرا تکه های سینه زود تر از ران آماده می شوند.
  • برای طعم‌ بهتر مرغ می توانید نصف لیوان ماست نیز به مواد اضافه کنید.

طرز تهیه آش رشته

سیزده بدر چه غذایی درست کنیم؟

مواد لازم

رشته مخصوص آش ۴۰۰ گرم

سبزی آش ( تره، جعفری، اسفناج، شوید، گشنیز) ۱ کیلو گرم

نخود و لوبیا و عدس به مقدار مساوی جمعا ۴۵۰ گرم

نعناع خشک ۵ قاشق

پیاز متوسط ۴ عدد

کشک به میزان لازم

آرد ۲ لیوان

روغن ۲ قاشق غذا خوری

نمک و فلفل به میزان لازم

ابتدا نخود و لوبیا و عدس را از شب قبل می گذاریم تا خیس بخورد. در این مرحله پیاز سرخ کرده را با این مواد مخلوط می کنیم تا بپزند در این حین سبزی ها را پاک می کنیم و به این ترکیب اضافه کرده و در مرحله بعد ۲ قاشق آرد را درون آب سرد به خوبی حل کرده و به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم و مرتبا هم میزنیم تا به خوبی ترکیب شوند در نهایت رشته و ادویه ها را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم که به خوبی جا بیافتند.

  • سعی کنید نمک‌ را کمتر بزنید زیرا کشک معمولا شور است.
  • رشته آش را طوری بریزید و هم‌ بزنید تا له نشوند.
  • سیر و پیاز و نعناع سرخ کرده به همراه کشک برای تزیین روی آش و طعم بهتر آن موثرند.

طرز تهیه الویه

سیزده بدر چه غذایی درست کنیم؟

مواد لازم

سیب زمینی ۷۵۰ گرم

سینه مرغ ۱ عدد

خیارشور ۲۰۰ گرم

تخم مرغ چهار عدد

نخود فرنگی ۱ قوطی

هویج پخته شده ۲ عدد

پیاز متوسط ۱ عدد

خامه نصف فنجان

سس‌ مایونز ۲ فنجان

نمک و فلفل به میزان دلخواه

روغن‌ زیتون‌۲ قاشق غذا خوری

ابتدا سینه مرغ و هویج را به همراه نمک و فلفل و کمی زردچوبه با یک پیاز داخل قابلمه بپزید و در یک قابلمه دیگر سیب زمینی و تخم مرغ را آب پز کنید. سپس در این مرحله بعد از پخت مرغ آن را ریش ریش می کنید. در این قسمت سیب زمینی، هویج، تخم مرغ را رنده می کنید تا له شوند. حال این مواد را با هم مخلوط می کنید و سایر مواد یعنی نخود فرنگی و خیار شور و ادویه ها را به آن اضافه می کنید. برای تهیه سس نیز نصف فنجان خامه به همراه ۲ فنجان سس مایونز را با کمی ادویه و روغن زیتون مخلوط کنید و هم بزنید تا یک دست شود سپس درون مواد خشک بریزید و به خوبی هم بزنید.

  • ریختن نخود فرنگی و یا مواد دیگر‌ مانند هویج و ذرت و… کاملا دلخواه است.
  • روی الویه را با سس و کمی جعفری خرد شده نیز می توانید تزیین کنید.

طرز تهیه هویج پلو

سیزده بدر چه غذایی درست کنیم؟

۶ پیمانه برنج

۳ عدد هویج متوسط

یک سینه مرغ

۱ پیاز بزرگ

سیب زمینی ۱ عدد

ادویه های دلخواه به میزان لازم

ابتدا مرغ را به خوبی به همراه یک‌ پیاز و کمی زرد چوبه بپزید و بعد از پخت آن‌ را ریش‌ ریش کنید. پیاز ها را به صورت خلالی نازک خرد کرده و درون‌ روغن سرخ کنید تا کمی سبک شود سپس مرغ های ریش شده را به آن اضافه کرده و بعد هویج ها را رنده درشت کنید و به ترکیب اضافه کنید در این مرحله نمک، فلفل، زردچوبه، آویشن و کمی دارچین را به مواد اضافه کنید و با هم سرخ کنید تا به خوبی مخلوط شوند. حال نوبت آماده کردن برنج است برنج را آبکش کنید ته قابلمه کمی روغن و زرد چوبه بزنید و سیب زمینی ها را به صورت تکه ای ته آن بچینید سپس یک لایه برنج و یک لایه مواد آماده شده را بریزید و با یک دم کنی درب قابلمه را ببندید و بگذارید مواد به آرامی دم بکشد.

  • سعی کنید مرغ را زیاد سرخ نکنید تا خشک نشود.
  • روغن زیاد برای سرخ کردن مواد استفاده نکنید.
  • بعد از ۲۰ دقیقه درب برنج را باز کنید و مواد و برنج را با هم‌ مخلوط کنید.
  • می توانید روی برنج چند تکه کره بریزید.

طرز تهیه شوید پلو با مرغ زعفرانی

سیزده بدر چه غذایی درست کنیم؟

مواد لازم

برنج ۴ پیمانه

سینه یا ران مرغ ۲ عدد

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غ

شوید خرد شده ۱۰۰ گرم

زعفران دم کرده ۲ قاشق غ

پیاز ۱ عدد

لیمو ترش ۱ عدد

کره و روغن به میزان لازم

نمک و فلفل به میزان لازم

ابتدا مرغ را درون پیاز خرد شده و زعفران و کمی آب لیمو و ادویه ها قرار دهید تا طعم مواد به خوبی به مرغ منتقل شود سپس مرغ را داخل روغن کمی سرخ کنید، مرغ را از روغن در آورده و رب را با کمی کره در همان روغن سرخ کنید سپس مرغ ها را داخل آن قرار دهید و تا جایی که آب کنی روی مرغ ها بپوشاند ، آب اضافه کنید و درب آن را ببندید تا مرغ به خوبی بپزد. در این مرحله شوید را کمی درون کره تفت دهید، ته دیگ سیب زمینی را ته دیگ بگذارید و برنج آبکش را با شوید ترکیب کنید و بگذارید دم بکشد سپس آن ها را سرو کنید.

طرز تهیه کوکو گردو

برنج ۳ پیمانه

گردو ۲ قاشق غذا خوری

تخم مرغ ۵ عدد

پیاز متوسط یک عدد

نمک و فلفل به میزان لازم

ابتدا برنج را به صورت کته می گذاریم ( یک بند انگشت روی برنج آب باشد به همراه کمی روغن و نمک هم‌ بزنید و بگذارید کته شود) سپس پیاز را رنده ریز کنید، گردو را اضافه کنید و تخم مرغ ها نیز اضافه کنید در این مرحله ادویه ها یعنی نمک و فلفل و زردجوبه بزنید و به کمک‌ هم زن دستی حدود ۷ دقیقه مواد را هم بزنید در حین هم زدن یک تابه را به طوری که با روغن کف آن کامل پوشیده شود بگذارید تا گرم شود سپس مایع رقیق را درون‌ تابه بریزید و درب آن را بگذارید تا یک طرف آن به خوبی سرخ شود حال برش های چند تکه بزنید و آن را برگردانید تا طرف دیگر آن نیز به خوبی سرخ شود.

همانطور که می دانید غذای هر استان و منطقه ای در این روز یعنی سیزده بدر متفاوت است که هر کدام‌ به نوعی بهترین غذا سیزده بدر هستند و از این رو ما در این مطلب سعی کردیم تا چند غذای مختلف را برای جواب به سوال سیزده بدر چه غذایی درست کنیم؟ معرفی کنیم و طرز تهیه آن ها را به صورت ساده بیان کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟