آموزش سیم کشی کولر آبی
آموزش

آموزش سیم کشی کولر آبی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگرچه استفاده از کولرهای گازی رواج پیدا کرده اما عده ای همچنان متقاضی ...

یاسمن داودیان | 11 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اگرچه استفاده از کولرهای گازی رواج پیدا کرده اما عده ای همچنان متقاضی کولرهای آبی هستند و با آغاز فصل گرما راه اندازی آن را شروع می کنند. در ادامه این محتوا به آموزش سیم کشی کولر آبی و نکات مربوط به آن می پردازیم؛ با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

علت صدای زیاد کولر آبی چیست؟ / آموزش رفع سر و صدای کولر

کولرهای آبی در ابعاد و برندهای مختلفی در بازار موجود می باشند، اما نکته جالب و قابل توجه این است که سیم کشی آن ها مشابه یکدیگر است و اغلب متخصصین در این حوزه با سیم کشی آن ها آشنایی دارند.

نقشه سیم کشی برق کولر آبی

در بدنه و یا موتور اکثریت دستگاه ها آموزش سیم کشی کولر آبی درج شده است و در صورت بروز مشکل می توانید با بهره مندی از آن، مسئله پیش آمده را به سرعت حل کنید.

در نقشه دو عدد لوله برق نمایان است که از آن جهت سیم کشی برق کولر آبی استفاده می کنند. سیم های برقی که جهت راه اندازی کولر گازی به کار می روند در این لوله ها قرار گرفته اند که به وسیله فیش های مخصوص به یکدیگر متصل شده اند.

یکی از این لوله های برق از جعبه برق ساختمان تا محل کلید کولر کشیده می شود. لوله برق دومی از کلید شروع شده و از کنار کانال کولر تا محل نصب کولر که معمولا در پشت بام یا تراس است، کشیده می شود.

آموزش سیم کشی کولر آبی

لازم به ذکر است بدانید سیم ارت ساختمان، سیمی است که به زمین متصل شده و از برق گرفتگی و حوادث جلوگیری می کند. سیم فاز، سیم حامل جریان است که بار الکتریکی را منتقل می کند و سیم نول جریان خروجی را به وسیله مولد یا منبع بازگشت می دهد.

جهت ایجاد مدار الکتریکی به سیم های نول، ارت و فاز نیاز است که از جعبه تقسیم ساختمان به وسیله لوله برق به سمت کولر کشیده می شود. سیم فاز به طور مستقیم به کولر آبی متصل شده در حالی که سیم نول به جعبه تقسیم وصل می شود.

در لوله برق دوم بخشی از سیم ارت، سیم برای کلید دور تند، سیم برای کلید دور تند و یک سیم مخصوص برای پمپ کولر قرار گرفته اند که به سمت جعبه تقسیم ساختمان هدایت می شوند.

انواع سیم های کولر آبی و مدارهای آن

در آموزش سیم کشی کولر آبی لازم است با انواع سیم های موجود در داخل دستگاه، کابل موجود در کولر و جعبه تقسیمی که در داخل کولر قرار گرفته، آشنا شوید.

همان طور که پیش از این بیان کردیم، مدار سیم کشی کولر آبی در داخل لوله های برق تعبیه شده که از جعبه فیوز ساختمان تا کلید کولر قرار گرفته و هر سه سیم فاز، ارت و نول در آن مشاهده می شود.

لوله برقی که از کلید کولر تا جعبه تقسیم داخل کولر دیده می شود، شامل پنج رشته سیم است، معمولا برای سیم کشی برق کولر از کابل برق مفتولی به اندازه 5*1.5 استفاده می کنند.

پنج رشته سیم شامل سیم نول، سیم برای دور تند، سیم برای دور کند، سیم مربوط به پمپ و دیگری انشعابی از سیم ارت می شود، اما توجه داشته باشید که این تعداد در ساختمان های مختلف، متفاوت است زیرا ممکن است در برخی از ساختمان ها سیم ارت تعبیه نشده باشد.

بنا بر استاندارد کابل کولر آبی، یک رشته سیم ارت باید به بدنه کولر گازی وصل باشد همچنین توجه داشته باشید که رنگ آن در همیشه زرد است.

اگر در داخل جعبه تقسیم کولر آبی، محل سیم ارت وجود نداشته باشد، باید به طور مستقیم به بدنه کولر گازی متصل شود که خطر بالایی دارد و احتمال برق گرفتگی را به وجود می آورد.

جعبه تقسیم کولر آبی

در آموزش سیم کشی کولر آبی به توضیحاتی در مورد جعبه تقسیم آن می پردازیم. جعبه تقسیم با نام ترمینال شناخته می شود که محل قرار گیری آن در داخل بدنه کولر است. جعبه تقسیم کولر گازی وظیفه برقراری ارتباط میان الکتروموتور دمنده، خازن و پمپ را با لوله های برق یا کابلی که پنج رشته دارد، بر عهده دارد.

نحوه سیم کشی برق کولر آبی

اگر ساختمان دارای سیم ارت باشد دو عدد کابل 3 و 5 لازم است و متصل کردن کابل ها به یکدیگر با استفاده از فیش صورت می گیرد.

اگر ساختمان به سیم ارت مجهز نیست از کابل 4 برای ارتباط میان کولر و کلید و از کابل 2 جهت اتصال جعبه تقسیم برق ساختمان و کلید کولر استفاده می کنیم.

رنگ بندی سیم ها

رنگ بندی سیم ها

پیش از انجام سیم کشی برق موتور کولر آبی لازم است با رنگ سیم ها آشنا شوید. پس از باز کردن جعبه تقسیم کولرهای ابی سه کلمه انگلیسی مشاهده می کنید؛ Hi به معنی دور زیاد است که سیم آن به رنگ مشکی است. Com یعنی سیم مشترک که رنگ آن آبی است و Lo برای سیم دور کم کولر می باشد که رنگ به رنگ قهوه ای است. همان طور که پیش از این هم بیان کردیم، سیم ارت زرد رنگ است.

سیم های کابل پنج رشته ای شامل دو سیم مشکی، یک آبی، قهوه ای و زرد است در حالی که سیم های کابل سه رشته ای شامل یک سیم آبی جهت اتصال نول، سیم مشکی برای اتصال فاز و یک سیم ارت است.

نحوه اتصال سیم های کابل به کولر

برای اتصال سیم های کابل پنج رشته ای به طبق مراحل زیر عمل می کنیم:

  1. اتصال سیم مشکی به دور موتور زیاد
  2. اتصال سیم مشکی به دور موتور کند
  3. اتصال سیم قهوه ای به پمپ آب
  4. و در نهایت اتصال سیم آبی به ترمینال نول کولر

نصب کلید کولر آبی با سیم کشی برق آن به صورت همزمان انجام می شود، بنابراین باید سیم های برق لازم را تا پشت جعبه مخصوص کلید برق ادامه دهیم. برای سیم های این بخش به سیم 2.5 میلی متری نیاز است. کلید های کولر انواع متفاوتی دارند که نحوه اتصال آن ها با یکدیگر هم متفاوت است، نحوه اتصال کلید سوکتی طبق مراحل زیر است:

  1. اتصال سیم فاز به ترمینال شماره 1
  2. اتصال سیم پمپ به ترمینال 2
  3. اتصال سیم نول به ترمینال 6
  4. اتصال سیم دور تند به ترمینال شماره 7

نحوه اتصال سیم های موتور به جعبه تقسیم

  1. Hi به سیم دور زیاد وصل شود.
  2. Lo به سیم دور کم وصل شود.
  3. Com به سیم نول وصل شود.

در این مرحله سیم آبی کابل پنج رشته ای را به وسیله فیش به سیم آبی کابل سه رشته ای وصل می کنیم.

کلام آخر

به عنوان کلام آخر مطلب آموزش سیم کشی کولر آبی، نکاتی را جهت نصب کولر آبی ارائه می دهیم تا اطلاعات مفیدی کسب کنید.

کابل ها ارتباط میان کلید کولر، موتور و پمپ را مشخص می کند که تنها به وسیله کابل پنج رشته امکان پذیر است، بنابراین هنگام خرید کابل به نکات زیر توجه فرمایید:

  1. کابل کولر آبی باید به صورت یک تکه و یکنواخت باشد زیرا کابل های چند تکه احتمال اتصالی و برق گرفتگی را به وجود می آورد.
  2. مسیر کابل کولر آبی باید در اطراف کانال کولر باشد.
  3. کابل کولر آبی باید داخل لوله خرطومی یا پلمیری قرار گیرد.
  4. معمولا کابل کولرها 4 یا 5 رشته سیم مفتولی با سطح 5 میلی متر مربع دارا است.
  5. کابل کولر را به هیچ عنوان از هواکش فاضلاب یا دودکش عبور ندهید.
  6. هنگام اتصال کابل کولر به کلید، حتما از فیش مخصوص استفاده کنید.
  7. از انتخاب سیم های افشان برای کولر آبی، خودداری کنید.
  8. مدار برق رسانی به کولر آبی باید مجزا از سیستم برق کشی روشنایی خانه باشد.
  9. برای کابل کولر آبی یک فیوز جداگانه 16 آمپری تهیه کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟