تورم لوازم خانگی به چند درصد رسید
اخبار لوازم خانگی

تورم لوازم خانگی به چند درصد رسید؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، براساس آماری که مرکز آمار ایران از نرخ تورم در بخش‌های مختلف بازار منتشر ...

نفیسه رحیمی | 11 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، براساس آماری که مرکز آمار ایران از نرخ تورم در بخش‌های مختلف بازار منتشر کرده است، تورم لوازم خانگی در بازار 54 درصد است البته نمی توان، تنها به این آمار استناد کرد زیرا در ابتدای سال 1402 قرار داریم و با توجه به رکود در بازارلوازم خانگی، برای بررسی دقیق تر، نیاز به زمان بیشتری است.

بسیاری از مردم و رسانه‌ها طی ماه های گذشته، افزایش قیمت‌ لوازم خانگی را مورد انتقاد قرار داده اند و به عقیده برخی از افراد، وارد نشدن لوازم خانگی خارجی به ایران دلیل افزایش قیمت است.

در این میان اکثر شرکت های های لوازم خانگی اواخر سال گذشته، کالاهای خود را گران کردند و سازمان حمایت در واکنش، این اقدام را غیرقانونی دانست اما به نظر می رسد که ماجرا به این جا ختم نشده و برخی از تولیدکنندگان هنوز به دنبال افزایش قیمت هستند. حتی براساس اطلاعاتی که به دست ال کا ایران رسیده، برخی از برندهای تولید کننده لوازم خانگی، فروش خود را متوقف کرده اند و در حال حاضر مشتریان با کمبود برخی از کالاها در بازار مواجه هستند.

در همین رابطه بخوانید:

قسط کارت خرید لوازم خانگی را ‌می‌دهیم اما نمایندگی‌ها تلویزیون نمی‌فروشند+ویدیو

بلاتکلیفی بر سر قیمت لوازم خانگی و کشمکش های میان تولید کنندگان لوازم خانگی و سازمان حمایت منجر شده تا برخی از تولیدکنندگان، عرضه محصولات خود را به بازار متوقف کنند و در نتیجه مشتری با کمبود کالا و گرانی مواجه شود.

علی جدی؛ نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در همین رابطه گفت: از آنجاکه درباره قیمت لوازم خانگی در سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده تصمیم‌گیری می‌شود، این سازمان هرچه سریعتر این موضوع را تعیین تکلیف کند زیرا اگر این سازمان هرچه سریعتر تصمیم‌گیری نکند، با توجه به اینکه بهای مواد اولیه موردنیاز تولید، افزایش یافته دو مشکل ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد که این بلاتکلیفی موجب می‌شود که تولیدکنندگان لوازم خانگی تولید نکنند و یا اینکه علیرغم تولید، محصولات خود را احتکار کرده تا اصلاح قیمت صورت گیرد که در این حوزه بازار سیاه ایجاد می‌شود.

تولید کنندگان بر این باورند که گرانی در بازار لوازم خانگی به واسطه ای بالا رفتن نرخ ارز بوده  و این در حالی است که مسئولین مدعی 75 درصد داخلی سازی هستند. اتخاذ سیاست های غلط، آمارسازی اشتباه و البته حمایت کورکورانه از تعدادی برندهای تولید کننده منجر شده تا وضعیت این بازار روز به روز وخیم تر شود.  احتکار‌، عدم عرضه و افزایش قیمت مصداق بارز نقض قانون است اما همچنان عده ای تاکید دارند که نادیده گرفتن این موارد، می تواند منجر به ارتقای کیفیت لوازم خانگی شود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟