آموزش

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اجاق گاز یکی از اصلی ترین لوازم آشپزخانه به شمار می رود و هر گونه اختلال در ...

یاسمن داودیان | 9 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اجاق گاز یکی از اصلی ترین لوازم آشپزخانه به شمار می رود و هر گونه اختلال در عملکرد آن، مشکلاتی را به وجود می آورد. در ادامه به علت روشن نماندن شعله اجاق گاز و روش های رفع آن می پردازیم.

در علت روشن نماندن شعله اجاق گاز می خوانیم:

  • چرا اجاق گاز جرقه میزند ولی روشن نمیشود
  • تعویض ترموکوپل اجاق گاز رومیزی شیشه ای
  • علت دیر روشن شدن شعله اجاق گاز
  • علت روشن نماندن شعله فر اجاق گاز
  • علت خاموش شدن گاز فر
بیشتر بدانید:

اجاق گاز سفید بهتره یا سیلور ؟

 

چرا شعله گاز روشن نمی ماند؟

روشن نماندن شعله اجاق گاز به دلایل مختلفی از جمله نقص فنی در آن به وجود می آید. در صورتی که این ایرادات به سرعت رفع نشود، می تواند منجر ب خرابی سایر قطعات اجاق گاز شود. به طور کلی علت روشن نماندن شعله اجاق گاز شامل موارد زیر می شود:

  1. باقی ماندن مواد غذایی بر روی اجاق گاز
  2. نقص فنی ترموکوپل
  3. اختلال در عملکرد بویین و ولوم
  4. جابجایی الکترود جرقه زن
  5. جابجایی سر شعله

باقی ماندن مواد غذایی بر روی اجاق گاز

اولین موردی که در مشکل روشن نماندن شعله اجاق گاز باید بررسی کنیم، مواد غذایی باقی مانده بعد از پخت و پز بر روی شعله های آن است. باقی ماندن مواد غذایی سبب تجمع چربی در اطراف شعله ها، چدن ها و … می شود. این چربی ها باعث می شود تا شعله بلافاصله پس از جرقه زدن خاموش شود.

به این نکته توجه داشته باشید که شعله تمیز و بدون چربی به رنگ آبی می سوزد در حالی که در قسمت هایی که چربی وجود دارد، شعله به رنگ نارنجی دیده می شود.

برای زدودن مواد غذایی از روی شعله و چدن ها توصیه می شود، این قطعات را از یکدیگر جدا کرده و درون ظرفی حاوی مواد شوینده قرار دهید تا تمام چربی ها و ذره های اضافی از آن ها جدا شود.

نقص فنی ترموکوپل

خرابی ترموکوپل یکی دیگر از علت های روشن نماندن شعله اجاق گاز است. ترموکوپل یکی از قطعات اصلی اجاق گاز شناخته می شود که جریان الکتریکی را به بویین انتقال داده و سبب گرم شدن آن می شود.

همچنین لازم به ذکر است که ترموکوپل در اجاق گاز به عنوان یک قطعه امنیتی عمل می کند و در صورتی که هر یک از اجزا یا قطعات اجاق گاز خراب شوند، شعله اجاق گاز روشن نمی ماند.

بنابراین با توجه به توضیحات ارائه شده پس از برخورد با مشکل روشن نماندن شعله اجاق گاز، ابتدا به بررسی و تعمیر ترموکوپل بپردازید.

علت روشن نماندن شعله اجاق گاز

هنگام تعویض ترموکوپل اجاق گاز رومیزی شیشه ای به این نکته توجه داشته باشید که صفحه این دستگاه از حساسیت بالایی برخوردار بوده و نباید از حالت اصلی خارج شود. برای تعویض این قطعه، طبق مراحل زیر پیش بروید:

  1. یک سر ترموکوپل که در بویین کنار مشعل است را خارج کنید.
  2. سر دیگر را فشار دهید را تا مشعل خارج شود.
  3. در این مرحله سیم ترموکوپل را را بکشید تا از جایگاه خود خارج شود.
  4. ترموکوپل جدید را به بویین و زیر شعله متصل کنید.
  5. صفحه بالایی گاز را ببندید.

اختلال در عملکرد بویین و ولوم

اجاق گاز از قطعات متعددی تشکیل شده که هر کدام وظیفه به خصوصی را دارند به طور مثال ولوم اجاق گاز باعث تنظیم میزان شعله اجاق گاز می شود و در صورت خرابی این قطعه شعله تنظیم نمی شود.

خرابی ولوم منجر به کم و زیاد شدن ناگهانی شعله شده به طوری که چند ثاینه پس از کم شدن شعله، به طور کامل خاموش می شود. برای تعمیر ولوم و بویین دستگاه توصیه می شود تعمیر آن را به متخصص این کار بسپارید.

جابجایی الکترود جرقه زن

یکی دیگر از عواملی که سبب روشن نماندن شعله اجاق گاز می شود، جابجایی الکترود جرقه زن در آن است. هر اجاق گاز از قطعه ای به نام الکترود جرقه زن تشکیل شده که این قطعه سبب ایجاد جرقه و در نتیجه روشن شدن شعله می شود.

ممکن است پس از تمیز کردن و یا جابجایی دستگاه، الکترود جرقه زن جا به جا شده و یا در جای خود قرار نگیرد. بنابراین این مورد را بررسی کرده و از روشن نماندن شعله اجاق گاز جلوگیری کنید.

جابجایی سر شعله

همان طور که در مورد قبلی هم توضیح دادیم، جا به جایی، ضربه و تمیز کردن اجاق گاز باعث جا به جایی قطعات دستگاه شده و مشکلاتی را به وجود می آورد.

جا به جایی سر شعله موجب این می شود که اجاق گاز به هیچ عنوان روشن نشده و در صورت روشن شدن به سرعت خاموش شود. توصیه می شود شعله را کمی جا به جا کرده تا در جای مناسب خود قرار گیرد.

علت دیر روشن شدن شعله اجاق گاز

دیر روشن شدن شعله اجاق گاز یکی از مشکلات جدی است که در صورت رفع نشدن، می تواند منجر به بروز ایرادات بزرگتری در دستگاه شود. برای بررسی علت دیر روشن شدن شعله اجاق گاز، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

  • خراب شدن ترموکوپل: همان طور که پیش از این هم بیان کردیم، ترموکوپل مولد جریان الکتریکی است که امنیت اجاق گاز را تامین می کند. به عبارت دیگر ترموکوپل زمانی فعالیت خود را آغاز می کند یکی دیگر از قطعات به درستی کار نکند. بنابراین در صورتی که این قطعه دچار مشکل شود دیر روشن شدن شعله اجاق گاز را به وجود می آورد.
  • خرابی بویین: خراب شدن بویین همانند ترموکوپل باعث ایجاد اختلال در عملکرد اجاق گاز می شود. بویین قطعه ای متصل به ترموکوپل است که باعث باز شدن جریان گاز می شود. عوامل متعددی مانند مسدودیت، ضربه و … باعث خراب شدن بویین می شود.

علت روشن نماندن شعله فر اجاق گاز

فر نیز یکی از اجزای مهم اجاق گاز به شمار می رود که با استفاده از آن می توانید غذاهای مختلفی را بپزید. فر هم در گذر زمان با مشکلاتی رو به رو می شود، یکی از مهم ترین آن ها، روشن نماندن شعله آن است که در ادامه به علت روشن نماندن شعله فر اجاق گاز می پردازیم.

عدم تنظیم درست تایمر

تایمر فر وظیفه هماهنگ کردن سایر اجزای دستگاه اجاق گاز را بر عهده دارد و در صورتی که تنظیمات آن به درستی انجام نشده باشد، فر پس از گذشت مدت زمانی خاموش شده و از کار می افتد.

خرابی ترموستات

ترموستات یکی از مهم ترین قطعات فر می باشد که وظیفه دارد از گرم شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری کند. اگر ترموستات به هر دلیلی خراب شده باشد فر را زودتر از تایم تنظیم شده خاموش می کند.

به طور کلی در صورتی که میزان حرارت داخل فر بسیار کم است علت اصلی این مشکل را در ترموستات دستگاه جستجو کنید.

خرابی پیلوت

یکی دیگر از علت های روشن نماندن فر اجاق گاز خرابی پیلوت دستگاه است. برای بررسی پیلوت به شعله فر نگاه کنید. در صورتی که شعله به رنگ آبی دیده می شود یعنی پیلوت کاملا سالم است.

برای رفع این مشکل ابتدا فر را خاموش کرده و پس از خنک شدن، قاب پیلوت را به کمک ابزار تیز مانند خلال دندان، سوراخ های گرفته پیلوت را تمیز کنید.

در صورتی که پس از تمیز کردن پیلوت، همچنان فر اجاق گاز مشکل داشت، لازم است آن را تعویض نمایید.

علت خاموش شدن گاز فر

علت خاموش شدن گاز فر عبارت است از:

  1. مسدود شدن پیلوت
  2. خراب شدن ترموستات
  3. بروز مشکل در ترموکوپل
  4. عدم گاز رسانی کامل به مشعل ها
  5. ایجاد مشکل در تایمر فر اجاق گاز
  6. تهویه نامناسب و داغ کردن فر

نتیجه گیری

به عنوان نتیجه گیری مطلب علت روشن نماندن شعله اجاق گاز نکاتی را در خصوص تعمیر این مشکل بیان می کنیم.

در بیشتر مواقع مشکل روشن نماندن شعله اجاق گاز با تمیز کردن آن از بین می رود اما در صورتی که پس از تمیز کردن دستگاه همچنان با این مشکل رو به رو بودید، باید به صورت کلی تر آن را عیب یابی کنید.

برای بررسی ترموکوپل، ولوم گاز را پیچانده و برای چند ثانیه نگه داشته و سپس رها کنید، چناچه شعله به سرعت خاموش گردد، باید ترموکوپل دستگاه را تعویض نمایید.

همچنین در صورت پارگی و اتصالی سیم های جرقه زن اجاق گاز، ابتدا باید سیم های معیوب را تعویض کرده و الکترود اجاق گاز را تعمیر کنید.

توجه داشته باشید که تعمیر بویین و شعله پخش کن دستگاه به دقت و مهارت نیاز دارد و هر کسی قادر به انجام آن نیست.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟