تزیین سفره هفت سین سنتی
دکوراسیون منزل

آشنایی با تزیین سفره هفت سین سنتی

امروزه به چیدمان و زیبایی سفره هفت سین اهمیت زیادی می دهند و در این مطلب نیز ما قصد داریم تا در رابطه تزیین سفره هفت سین سنتی، که یکی از سبک های چیدمان این سفره است صحبت کنیم.

نهال وحیدی | 2 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران « ال کا ایران»، عید نوروز یکی از کهن ترین مراسم های ایران باستان است که هنوز هم در میان  مردم ایران پا برجاست. ایرانیان هر سال در اولین روز از فصل بهار با انجام کار هایی مانند چیدن سفره هفت سین و رفتن به دید و بازدید های خانوادگی این عید را جشن می گیرند. داشتن یک سفره هفت سین زیبا از گذشته تا به امروز جزو یکی از اصلی ترین رسومات برای سال نو و عید است. ایرانیان همواره با نزدیک شدن به سال جدید اقدام به فعالیت هایی نظیر خانه تکانی، تهیه لوازم سفره هفت سین و… را انجام می دهند. وجود سفره هفت سین معانی زیادی را به همراه دارد و هر کدام از اجزای سر سفره نماد یک بخشی از زندگی خواهد بود. امروزه به چیدمان و زیبایی سفره هفت سین اهمیت زیادی می دهند و در این مطلب نیز ما قصد داریم تا در رابطه تزیین سفره هفت سین سنتی، که یکی از سبک های چیدمان این سفره است صحبت کنیم.

همچنین در این مطلب میخوانید:

  • سفره هفت سین سنتی عشایری
  • سفره هفت سین سنتی حصیری
  • هفت سین سنتی شیک
  • مدل سفره هفت سین ۱۴۰۲
  • طرح سفره های قدیمی
  • سفره هفت سین سنتی قدیمی

نکات چیدمان سفره هفت سین سنتی قدیمی چیست؟

برای چیدن سفره هفت سین باید هفت موادی که با حرف سین شروع می شود انتخاب کنید و در سفره خود قرار دهید مانند: سنجد، سمنو، سرکه، و…. که هر کدام نماد خاصی از یک موضوع هستند. تزیین سفره هفت سین سنتی یکی از سبک های چیدمان هفت سین است که در این مطلب به بررسی آن و سایر سبک ها می پردازیم.  به طور کلی سفره هفت سین سنتی قدیمی با انواع لوازم وینتیج و ظروف سفالی و قدیمی به همراه انواع پارچه ها با رنگ و طرح های سنتی مانند بته جقه تهیه می شود. سبک سنتی طرفداران مخصوص خودش را دارد که در آن می توانند از انواع کاسه های سفالی، کوزه، گلدان های ساه عباسی، سینی، آینه، سماور و شمعدان های قدیمی استفاده شود. در طرح و سبک سنتی سفره های هفت سین قدیمی معمولا بیشتر شاهد رنگ های آبی فیروزه ای، قرمز و قهوه ای هستید.

طرح سفره های قدیمی و پارچه های استفاده شده در آن ها معمولا طرح ترمه هستند و در برخی اوقات می توانید از سینی های بزرگ نقره یا مس و برنج به جای سفره استفاده کنید. شما می توانید این چیدمان را در کنار حوضچه های حیاط خانه های قدیمی پدر بزرگ و مادر بزرگ ها نیز انجام دهید تا کاملا فضایی سنتی و قدیمی را رقم بزنید. همانطور که اشاره کردیم هر یک از اجزای سفره نماد یک موضوع هستند که عبارتند از:

  • سیب نماد سلامتی
  • سنجد نماد عشق
  • سبزه نماد شادابی و سرزندگی
  • سماق و سیر و یا سرکه نماد محرک های شادی و سلامتی
  • سکه نماد برکت و روزی
  • آینه نماد نور و روشنایی
  • آب نماد برکت و پاکی

چگونه یک هفت سین سنتی شیک داشته باشیم؟

 

برخی از مواقع افراد دوست دارند که علاوه بر این که حال و هوای گذشته را در سفره هفت سین شان می آورند، شیک بودن را نیز در آن حس کنند. اما از نظر ما برای این که یک هفت سین سنتی شیک داشته باشید می توانید به ترکیب رنگ ها توجه کنید. یکی از ترکیباتی که در سفره هفت سین سنتی خیلی خوب و شیک دیده می شود، رنگ قرمز تیره و فیروزه ای است. این دو رنگ به قدری اصالت و شیک بودن سفره را زیاد می کنند که قطعا با داشتن آیتم هایی به این رنگ ها می توانید زیبا ترین و شیک ترین سفره هفت سین سنتی را رقم بزنید. شما می توانید از یک رو انداز با طراحی سنتی به رنگ قرمز و ظروف آبی فیروزه ای برای چیدمان استفاده کنید. همچنین از سنبل در این سفره غافل نشوید زیرا ترکیب سنبل های بنفش می تواند با این رنگ ها بی نظیر شوند.

سفره هفت سین سنتی عشایری

برخی از نقاط ایران دارای رسم و رسومات جالبی در ارتباط با عید نوروز و شروع سال جدید بوده و هستند. یکی از آیین های جالب مرتبط با مردم عشایر است که امروزه شاید به ندرت انجام شود و آن هم ماندن بر سر نقاطی که رفت و آمد زیاد بوده و به پختن غذا برای رهگذران می پرداختن. همچنیندر برخی از شهر های عشایری پخت سمنو نذری جزو آداب مهم نوروزی بود. از این رو اگر علاقه مند به داشتن سفره هفت سین سنتی عشایری هستید خوب است تا با سفره هفت میم آن ها آشنا شوید. برخی از نقاط عشایری کشور، علاوه بر سفره هفت سین اقدام به چیدن سفره هفت میم میکنند که شامل غذا های مختلفی است. مانند میگو، ماهی، میوه، مرغ، ماست، مسقطی، مربا و… اگر شما قصد دارید که چیدمان سفره هفت سین را به سبک عشایری انجام دهید می توانید از لوازم حصیری، سفالی و… استفاده کنید. همچنین به جای سفره از یک حصیر بزرگ برای زیر لوازم در نظر بگیرید.

سفره هفت سین سنتی حصیری

همانطور که گفتیم امروزه سبک های متفاوتی برای چیدمان سفره هفت سین وجود دارد که هر فرد می تواند با توجه سلیقه و علایق خود آن را انجام دهد. یکی از انواع چیدمان های هفت سین می تواند سفره هفت سین سنتی حصیری باشد که در آن از انواع ظروف حصیری دست بافت، سفره حصیری و سایر لوازم مرتبط با طراحی و جنس حصیر است، استفاده شود. در این سفره به علت برقراری در هارمونی رنگ ها می توانید از خوشه های بلند گندم نیز استفاده کنید که نمای جذابی را به هفت سین شما خواهند داد.

ایده های کاربردی برای سفره هفت سین

همیشه داشتن چند ایده جذاب وتلفیق آن ها با هم می تواند بسیار کاربردی و مفید باشد. در ارتباط با چیدمان سفره هفت سین نیز اگر بتوانید یک سری نکات را قبل از شروع چیدمان رعایت کنید قطعا هفت سین شیک و زیبایی خواهید داشت. برای اینکه سفره هفت سین زیباتری داشته باشید ابتدا بهتر است یک تم برای رنگ آن در نظر بگیرید. دانستن این که از چه ترکیب رنگ و طرح و جنس ظروفی می خواهید استفاده کنید تقریبا ۸۰ درصد مسیر را طی کرده و دیگر نیاز نیست نگران چیدمان آن باشید‌.

  • رنگ سفید و صورتی تم مناسبی برای سفره شما می تواند باشد. برای این تم شما یک میز تقریبا بلند را انتخاب کرده و از رومیزی با رنگ صورتی کم رنگ استفاده کنید و روی آن بنا به پهنای میزتان با دو یا چهار شمع صورتی که درون جاشمعی های شیشه ای هستند قرار دهید.در این تم باید از ظروف سفید یا سفید صورتی استفاده کرده تا فقط رنگ صورتی به چشم نیاید.هم چنین با گذاشتن سبزه و سیب سبز و تخم مرغ هایی که با رنگ ها یا وسایلی طلایی تزئین شده اند می توانید زیبایی آن را کامل کنید.
  • اگر شما از تم هایی که کمی سنتی تر هستند خوشتان می آید می توانید یک سفره حصیری تقریبا بزرگ پهن کرده و از ظروف سفالی و هم چنین سیب قرمز برای چیدمان آن استفاده کنید. به جای سفره حصیری می توانید از رومیزی هایی با طرح ترمه و طرح های سنتی دیگر استفاده کنید و ظرف هایی شیشه ای و یا سنبل هایی که درون گلدان هایی با طرح هایی سنتی هستند قرار دهید و به جای یک آینه بزرگ از چند آینه کوچک استفاده کنید.در کنار این تزئینات می توانید با گذاشتن شیرینی هایی نظیر نخودچی سفره خود را کامل کنید.

  • هم چنین طرح هایی با ظرف های مسی هم می تواند سفره زیبایی را برای شما به ارمغان بیاورد. شما می توانید به جای سفره از یک قالیچه ای با طرحی قدیمی قرمز هم استفاده کنید اما دقت کنید که ظرف هایی که روی آن می گذارید باید سفید باشد و رنگ سیب و تخم مرغ ها هم قرمز انتخاب کنید.

  • اگر دوست ندارید که سفره هفت سین شما فضای زیادی را اشغال کند می توانید یک میله ی حلقه ای که تقریبا ضخامت زیادی دارد را با انواعی از گل های مصنوعی تزئین کنید و تمام مواد هفت سین خود را در ظرف های کوچک تنگ مانند از آن آویزان کنید و جلوی ان چند شمع ترجیحا هم رنگ حلقه ای که تهیه می کنید باشد، قرار دهید.
  • نوعی دیگری که فضای کمی را در بر می گیرد مدل درختی است در این مدل شما فقط یک جایی که حالت شاخه ای دارد و روی شاخه های آن ظروفی کوچک قرار می گیرد تهیه کنید و شمع و بقیه مواد را روی آن قرار دهید
  • برای داشتن یک هفت سین شیک بهتر است که از تم رنگ مشکی طلایی کمک بگیرید به طور مثال از رنگ میز مشکی و جا شمعی شیشه ای طلایی و یا تخم مرغ هایی با رنگ طلایی استفاده کنید و برای این سفره ظرف هایی با طرح های سنتی آبی سفید می تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.
  • اگر طرفدار طرح های مدرن هستید بهتر است از تم طلایی سفید استفاده کنید. یک میز گرد و رومیزی با رنگ کرم و ظرف های سفید ساده تهیه کنید و دور تا دور آن را با چراغ های متری طلایی رنگ تزئین کنید.هم چنین می توانید روی تخم مرغ ها را با چسباندن وسایل تزئینی طلایی رنگ دیزاین کنید.

جمع بندی

در مدل سفره هفت سین ۱۴۰۲ اکثرا شاهد چیدمان های مدرن و استفاده از میز های طبقه ای بودیم اما هر چه به جلو تر می رویم طرح های قدیمی و سنتی در هر زمینه ای طرفدار های بیشتری پیدا می کند. از این رو در این مطلب به بررسی تزیین سفره هفت سین سنتی پرداختیم. و شما را با تک تک نکات مرتبط با آن آشنا کردیم همچنین از سایر ترکیبات و سبک های مرتبط با چیدمان سفره هفت سین صحبت کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟