اخبار لوازم خانگی

درخواست 2 میلیارد دلاری تولیدکنندگان لوازم خانگی از وزارت صمت و بانک مرکزی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پس از خروج بدعهد آمریکایی از برجام که در اردیبهشت ماه سال 97 اتفاق افتاد، ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، پس از خروج بدعهد آمریکایی از برجام که در اردیبهشت ماه سال 97 اتفاق افتاد، تنش های ارزی در بازار ایران باعث شد تا قیمت ارز روند صعودی به خود گرفته و چالش های جدی در بخش تولید کشور ایجاد کند. مشکلات ارزی تولیدکنندگان لوازم خانگی از همان زمان آغاز شد و تا به این لحظه نیز ادامه دارد. در حال حاضر نیاز ارزی تولیدکنندگان لوازم خانگی به رقم بالایی رسیده و آنطور که به گوش می رسد درخواست 2 میلیارد دلاری تولیدکنندگان لوازم خانگی به وزارت صمت و بانک مرکزی رفته است.

پس از خروج آمریکا از برجام، دولت حسن روحانی تصمیم گرفت تا سیاست های جدید ارزی را به منظور صرفه جویی در خروج ارز از کشور در دستور کار خود قرار دهد. از آنجایی که بخش تولید لوازم خانگی در کشور وابستگی شدیدی به ارز داشت، در همان روزهای اول اتاق اصناف ایران خبر از اختصاص ارز به تولیدکنندگان داخلی داد و قرار بر این شد که تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور با مراجعه به بانک مرکزی، پس از اتمام مراحل ثبت نام ارز 4200 تومانی برا واردات مواد اولیه و قطعات را دریافت کنند. البته که این ادعا دولت محقق نشد و در نهایت تصمیم بر این شد که برای تولید لوازم خانگی از ارز نیمایی استفاده کنند.

در همین رابطه بخوانید:

بد عهد آمریکایی از برجام خارج شد/بازگشت تحریم های هسته ای

بر اساس اطلاعاتی که در همان زمان یک منبع آگاه به خبرنگار ال کا ایران داده بود، شرکت های تولید کننده به دلیل تغییر اولویت ها نتوانستند ارز دریافت کنند و بانک مرکزی از اختصاص ارز به تولیدکنندگان داخلی امتناع کرد . شرایط دریافت ارز نیمایی نیز آنطور که باید برای این بخش مهم صنعتی کشور تسهیل نشد چنانکه بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی از شرایط دریافت آن گله مند بودند.

در خرداد ماه سال جاری باز هم موضوع دریافت ارز واردات قطعات لوازم خانگی تیتر اول رسانه های داخلی کشور شد. روز 8 اردیبهشت ماه سال جاری خبری در خصوص حذف ارز نیمایی برای واردات قطعات لوازم خانگی از سوی خبرگزاری های داخلی کشور منتشر شد که بر اساس آن مرتضی میری؛ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی گفته بود: ‌از ابتدای امسال ارز نیمایی برای واردات مواد اولیه و قطعات تولیدی لوازم خانگی حذف شده است.

سید مرتضی میری

در همین رابطه بخوانید:

واردات قطعات لوازم خانگی بدون ارز نیمایی

وی بیان داشت: آنطور که تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی مدعی شده بودند، از ابتدای سال 1399ارز نیمایی برای واردات قطعات لوازم خانگی به واردکنندگان و تولیدکنندگان تخصیص نیافته بود و بر اساس پیگیری های صورت گرفته در همان زمان از وزارت صمت مشخص شد که ارز نیمایی برای واردات قطعات و مواد اولیه لوازم خانگی حذف شده است و به گفته یکی از مسؤولان وزارت صنعت، معدن و تجارت ارز نیمایی از ابتدای امسال دیگر به واردات قطعات و مواد اولیه لوازم خانگی تخصیص داده نشده است.

حسین مدرس خیابانی

یک روز پس از انتشار این گزارش عباس هاشمی؛ دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران که به تازگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت رفته و مسئولیت این انجمن را بر عهده گرفته بود این خبر را تکذیب کرد و گفت : «از ابتدای امسال بانک مرکزی با مشکل شیوع ویروس کرونا مواجه بوده، همچنین توقف فعالیت‌ها در کشور چین (که عمده واردات قطعات و اجزای لوازم خانگی از این کشور انجام می‌شود) سبب شد تا توقفی در فرایند تخصیص ارز شاهد باشیم و حذف ارز نیمایی برای واردات مواد اولیه لوازم خانگی صحت ندارد. هرچند گفته های آقای میری مطابق شنیده ها و گمانه زنی ها بوده، اما پیگیری ها از وزارت صنعت و همچنین واحدهای بزرگ تولید کننده لوازم خانگی نشان می دهد که چنین چیزی صحت ندارد.»

بر اساس اطلاعات رسیده به دست خبرنگار ال کا ایران، درخواست 2 میلیارد دلاری تولیدکنندگان لوازم خانگی به وزارت صمت و بانک مرکزی رفته است و آنطور که تولیدکنندگان لوازم خانگی گفته اند، مشکلات ارزی باعث شده تا شرایط تولید برای صنعت لوازم خانگی بسیار سخت شود.

تولیدکنندگان لوازم خانگی

تولیدکنندگان لوازم خانگی در جلسه ای با حضور مسئولان وزارت صمت درخواست 2 میلیارد دلاری خودرا مطرح کرده اند و آنطور که به گوش می رسد، وزارت صنعت و بانک مرکزی در تلاش هستند تا ارز مورد نیاز این بخش صنعتی کشور را تامین کنند.

به گزارش خبرنگار ال کا ایران، درخواست 2 میلیارد دلاری تولیدکنندگان لوازم خانگی برای تولید در شرایطی مطرح شده که بخشی از تولیدکنندگان هنوز ارزهای سال گذشته خودرا دریافت نکرده اند. البته بانک مرکزی در حال پرداخت ارز سال گذشته تولیدکنندگان لوازم خانگی بوده اما نکته قابل توجه اینجاست که این میزان از ارز در شرایطی که ارزهای سال گذشته هنوز به صورت کامل تامین نشده، چگونه و در چه زمانی قرار است پرداخت شود.

با توجه به اینکه نرخ ارز در بازار آزاد طی روزهای اخیر از مرز 19 هزار تومان عبور کرده، عدم تامین ارز واردات قطعات لوازم خانگی باعث بروز مشکلات جدی در بخش تولید خواهد شد. متاسفانه در سال های 97 و 98 شاهد بودیم که بازار لوازم خانگی به دلایل مختلف خالی از کالا شده و بسیاری از خریداران در سال های 97 و 98 نتوانستند کالای مورد نیاز خودرا تامین کنند.

فروشگاه لوازم خانگی ایرانی

بخش عمده از این معضل به دلیل مشکلات ارزی بود و بر همین اساس انتظار می رود که وزارت صمت و بانک مرکزی پیش از بروز هرگونه تنش دیگری در بازار لوازم خانگی ارز مورد نیاز واردات قطعات و مواد اولیه تولیدکنندگان لوازم خانگی را تامین کند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟