علت کم‌ بودن شعله اجاق گاز چیست؟
آموزش

علت کم‌ بودن شعله اجاق گاز چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، برای برخی از ما پیش آمده هنگامی گاز را روشن می کنیم شعله ها بسیار ضعیف هستند ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، برای برخی از ما پیش آمده هنگامی گاز را روشن می کنیم شعله ها بسیار ضعیف هستند و یا رنگ های دیگری به جز آبی دارند. برای پیدا کردن علت کم‌ بودن شعله اجاق گاز این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا هنگامی که به این مشکل مواجه شدید، بتوانید آن را حل کنید.

در این بخش می خوانید:

  • تنظیم ژیگلور اجاق گاز
  • علت کم شدن شعله اجاق گاز صفحه ای و مبله
  • رفع گرفتگی شعله اجاق گاز
  • پیچ تنظیم شعله اجاق گاز کجاست
  • آیا تغییر رنگ‌ شعله های اجاق گاز طبیعی است؟
بیشتر بخوانید:

اصول استفاده صحیح از اجاق گاز و رعایت نکات ایمنی

یکی از اصلی ترین عوامل برای یک آشپزی خوب داشتن شعله گاز مناسب است و شعله گاز آبی رنگ و قوی می تواند انگیزه فردی که دارد آشپزی می کند را بیشتر کند زیرا اگر شعله اجاق کم باشد آشپزی بسیار سخت و کند و طاقت فرسا می شود و همین امر در کیفیت غذایی که طبخ می شود نیز تاثیر دارد.

علت کم‌ بودن شعله اجاق گاز چیست؟

همانطور که گفتیم در بسیاری از موارد به دنبال این هستیم که چرا شعله گاز رومیزی ضعیف است یا روشن نمی ماند هم چنین این مورد در سایر گاز ها نیز صدق می کند و این موضوع آشپزی را دشوار می کند مخصوصا زمانی که عجله داشته باشید یا بسیار گرسنه باشید پخت کند غذا قطعا عذاب آور خواهد بود.

در همین رابطه بخوانید:

اجاق گاز مبله بخریم یا اجاق گاز صفحه ای ؟

علت کم شدن شعله اجاق گاز صفحه ای و مبله

علت کم‌ بودن شعله اجاق گاز چیست؟

عوامل زیادی در علت کم‌ بودن شعله اجاق گاز تاثیر گذار است و اگر شما هم این مشکل را در خانه دارید و به دنبال علت کم شدن شعله اجاق گاز صفحه ای و مبله هستید، این مطلب را مطالعه کنید تا شاید بتوانید این مشکل را از آشپزخانه خود حذف کنید.

در طول استفاده از اجاق گاز موارد زیادی تحت تاثیر آسیب رسیدن به آن اتفاق خواهد افتاد و همه ی این موارد می تواند شعله اجاق گاز را ضعیف کند و باعث شود کم شدن‌ آن‌ را احساس کنید در این مطلب علاوه بر گفتن عوامل کم شدن شعله گاز به مواردی برای جلوگیری و حتی راه حل های رفع این مشکل می پردازیم.

جرم گرفتن شعله‌های اجاق گاز

علت کم‌ بودن شعله اجاق گاز چیست؟

همانطور که می دانید اجاق گاز ها یکی از لوازم پرکاربرد در منزل هستند زیرا معمولا در طول روز بار ها و بار ها از آن ها استفاده می کنیم پس ممکن است بعد از هر بار استفاده ذرات غذا و گرد و غبار باعث جرم گرفتگی در رنده ی مشعل شود و این موضوع سبب کم یا قطع شدن خروجی گاز شود.

خیس بودن شعله

علت کم‌ بودن شعله اجاق گاز چیست؟

هنگامی که تصمیم به تمیز کردن گاز دارید بهتر است از مواد اسیدی خیلی قوی و یا اجسام نوک تیز استفاده نکنید زیرا مواد اسیدی ممکن است شعله های گاز را مسدود کند هم‌ چنین بعد از شستشو و تمیز کردن مشعل و رنده حتما آن را کاملا به کمک‌ سشوار و پارچه خشک کنید زیرا خیس بودن شعله سبب خاموش شدن اجاق گاز می شود.

نشتی لوله گاز

علت کم‌ بودن شعله اجاق گاز چیست؟

در بسیاری از موارد نشتی لوله گاز و یا پیچ و خمیدگی در لوله علت کم‌ بودن شعله اجاق گاز می شود پس به این مورد نیز دقت کنید.

خرابی شیر گاز

گاهی اوقات مشکلاتی مثل خراب شدن شیر یا ولو اجاق علت کم‌ بودن شعله اجاق گاز باشد زیرا پیچ یا ولو میزان خروج گاز را تنظیم می‌کند. بنابراین در صورتی که این پیچ خراب شود شعله‌ی گاز کم یا قطع می‌شود.

جا به جایی سرپوش گاز

علت کم‌ بودن شعله اجاق گاز چیست؟

بعد از تعمیر یا تمیز کردن اجاق گاز باید بدانید که سرپوش گاز را در جای دقیق خود قرار دهید اگر سرپوش را درست نگذارید شعله گاز کم می شود و یا بد روشن می شود.

خرابی ژیگلور

خرابی ژیگلور

هنگامی که یکی از شعله های اجاق گازتان کم سو شده است یکی از دلایل آن خرابی ژیگلور است. ژیگلور یک قطعه درون صفحه سینی است البته در برخی مدل ها ژیگلور دم دست هستند پس اگر بعد از چک کردن موارد گفته علت کم بودن شعله اجاق گاز خود را پیدا نکردید با این کار می توانید این مشکل را حل کنید.

علت کم بودن شعله اجاق گاز

ابتدا شعله پخش کن‌ را جدا کرده سپس با یک جسم نوک تیز ژیگلور را باز کنید البته این کار را با ظرافت و بدون هیچگونه فشاری که سبب شکستن یا گیر کردن سوزن شود انجام دهید. در نهایت شعله پخش کن را سرجایش قرار دهید این روش قطعا یکی از بهترین ها برای افزایش شعله اجاق گاز است.

رفع گرفتگی شعله اجاق گاز

علت کم بودن شعله اجاق گاز

اجاق گاز از لوازم پرکاربرد است و به همین دلیل ممکن است در طول سال ها دچار مشکلاتی نظیر کم شدن شعله یا گرفتگی آن شود پس برای رفع گرفتگی شعله اجاق گاز و  مشکلاتی نظیر این بهتر است به کمک یک برس پیلوت اجاق گاز را تمیز نموده و در مواقعی که با انجام این کار نتوانید مشکل را برطرف نمایید بهتر است که اقدام به تعویض نمایید که این موارد را به دست تعمیرکاران باید سپرد.

تنظیم ژیگلور اجاق گاز

علت کم بودن شعله اجاق گاز

در مواقعی که شما شاهد این باشید که برخی از شعله ها افت فشار پیدا کرده اند ایراد می تواند به خاطر گرفتگی و کثیف شدن قطعه ی ژیگلور باشد که با تمیز کردن این قطعه می توانید ایراد را برطرف نمایید پس با تنظیم ژیگلور اجاق گاز و تمیز کردن این قطعه می توانید افت شعله را از بین ببرید.

اگر دلیل این مشکل تجمع کثیفی و چربی باشد، با استفاده از یک محلول سرکه با آب جوش می توان سوراخ های شعله ها را تمیز کرد. در صورتی که مقدار گرفتگی شعله بسیار کمتر باشد، با کمک مواد شوینده می توان شعله ها را تمیز کرد.

علت کم بودن شعله اجاق گاز

ابتدا گاز را خاموش کرده، شعله ها را جدا کنید با مقداری از آب و مواد شوینده ایی که مخلوط کرده اید عمل شستشو را شروع کرده و بعد با یک پارچه ی تمیز  تکه های روغن باقی مانده را کاملاً تمیز کنید.  پس از خشک کردن در جای خود بر روی صفحه ی اجاق گاز قرار دهید.

پیچ تنظیم شعله اجاق گاز کجاست

علت کم بودن شعله اجاق گاز

در وسط محور چرخش شیر گاز یک سوراخ وجود دارد که با دقت در آن سوراخ متوجه یک پیچ تنظیم خواهید شد. این پیچ تنظیم توسط یک پیچ گوشتی قابل حرکت دادن است و شما با چرخاندن آن توسط پیچ گوشتی می‌توانید شعله را کم و زیاد کنید.

هنگامی که دکمه کنترل مشعل در بالاترین حد خود باشد اطراف مشعل باید آبی بسوزد و داخل آن یعنی در قسمت وسط مشعل ارتفاع شعله باید حدود ۲۰ میلیمتر و به رنگ آبی متمایل به سبز باشد.

علت کم بودن شعله اجاق گاز

اگر شعله گاز طبق مشخصاتی که گفتیم نسوزد مخلوط گاز و هوا احتیاج به تنظیم کردن دارد. برای این کار با آچار مناسب مهره تنظیم کننده گاز را در جهت حرکت عقربه های ساعت بچرخانید تا جریان گاز افزایش یابد و برای کاهش جریان گاز مهره گفته شده را عکس حرکت عقربه های ساعت بچرخانید.

برای تغییر مقدار هوا پیچ تنظیم کننده مخلوط هوا را شل کنید و پیچ مخلوط کن را تغییر دهید تا اندازه های سوراخ محفظه مخلوط کن عوض شود و هوای بیشتری را وارد محفظه کنید.

آیا تغییر رنگ‌ شعله های اجاق گاز طبیعی است؟

علت کم بودن شعله اجاق گاز

معمولا هنگام روشن کردن شعله گاز ما سه رنگ‌ قرمز،آبی و زرد را میبینیم اما به جز رنگ آبی بقیه آن ها نشان دهنده سوختن نامناسب گاز است. در واقع هر چه شعله بهتر بسوزد بیشتر به آبی نزدیک‌ می شود یا به قول معروف آبی تر می شود اما زرد و قرمز سوختن شعله اجاق گازتان اصلا نشانه خوبی نیست.

علت کم بودن شعله اجاق گاز

هنگامی که گاز زرد می سوزد به علت وجود نا خالصی است و برای رفع این مشکل بهتر است در زمان روشن بودن اجاق گاز همواره تهویه روشن باشد.

هنگام خروج از منزل سعی کنید اجاق را خاموش کنید و در زمانی که طولانی مدت در منزل نیستید شیر گاز را ببندید. در سوختن قرمز رنگ شعله اجاق گاز وجود ناخالصی بالا در مسیر گاز است. این ناخالصی یا بر اثر سر رفتن شیر یا غذا بوجود آمده است و یا بر اثر گرد و غبار محیط ایجاد شده است.

علت کم بودن شعله اجاق گاز

در کارخانه هنگام ساخت اجاق گاز از یک روغن مخصوص در مشعل و لوله اشتعال استفاده می‌کنند. به مرور زمان گرد و غبار محیط به این روغن‌ها می‌چسبد و مسیر مشعل و لوله اشتعال را می‌بندد، به همین علت هوا و اکسیژن کافی برای سوخت به شعله نمی‌رسد و شعله قرمز می‌سوزد و برای رفع این مشکل بهتر است از سر رفتن غذا جلوگیری کنید.

علت کم بودن شعله اجاق گاز

بعد از هر بار استفاده به خوبی اجاق گاز را تمیز کنید و اگر‌با این روش مشکل قرمز سوختن اجاق گازتان حل نشد حتما به یک تعمیرکار اجاق گاز خبر دهید. یکی دیگر از رنگ هایی که ممکن است در شعله اجاق گازتان مشاهده کنید سبز است دلیل این رنگ مجاورت نمک‌های مس و یا قطعات مسی است که در  در اثر آلودگی مسیر گاز با یون مس رخ می‌دهد. البته گاهی کلر موجود در مواد شوینده نیز باعث سبز شدن شعله پس از تمیز کرن شعله پخش کن نیز می‌شود.

در نهایت با رعایت همه ی نکات گفته شده می توانید از کم شدن شعله اجاق گاز یا تغییر رنگ آن جلوگیری کنید و تا مدت ها به راحتی از اجاق گاز بدون نیاز به تعمیر یا تعویض استفاده کنید. امیدواریم این مطلب کمکی برای رفع این مشکل باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟