نحوه کار با هواپز
آموزش

نحوه کار با هواپز و نکاتی که باید بدانید!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از جدیدترین ابزارهای پخت و پز هواپز می باشد که به دلیل مکانیزم ساده و ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از جدیدترین ابزارهای پخت و پز هواپز می باشد که به دلیل مکانیزم ساده و کارایی بالایی که دارد مورد استقبال، عموم جامعه قرار گرفته است. در هواپز امواج نوری وجود دارند که این امواج با به گردش درآمدن در داخل دستگاه، محیط داخلی هواپز را به صورت یکنواخت گرم می کنند. با ما همراه باشید تا با نحوه کار با هواپز آشنا شوید.

در نحوه کار با هواپز می خوانیم:

  • طرز استفاده از هواپز برای پخت مرغ
  • طرز استفاده از هواپز برای پخت کیک
  • طرز استفاده از هواپز برای پخت پیتزا
بیشتر بخوانید:

آموزش اصطلاحات مایکروفر و مایکروویو

 

مراحل استفاده از هواپز

نحوه کار با هواپز

  1. در صورت استفاده از هواپز برای اولین بار سینی دستگاه را به خوبی تمیز کنید.
  2. برای باز کردن درب هواپز، دکمه ای که در کنار آن تعبیه شده را فشار داده و برای باز کردن قفل درب نیز، لازم است دکمه را به داخل و به سمت پایین فشار دهید.
  3. بعد از خشک کردن هواپز، کف سینی آن را کمی چرب کرده تا از چسبندگی جلوگیری شود.
  4. برای پخت مواد غذایی رژیمی، سینی غذا را در بالاترین طبقه قرار دهید.
  5. در صورتی که قصد درست کردن غذای بخارپز را دارید بر روی ظرف مورد نظر فویل کشیده و درون ظرف کمی آب بریزید.
  6. بعد از قرار دادن مواد غذایی درون ظرف، درب آن را محکم قفل کنید تا از هدر رفتن گرما و انرژی جلوگیری کنید.
  7. در این مرحله با استفاده از تنظیم دما، میزان حرارت مورد نیاز را با توجه به نوع ماده غذایی تعیین کنید.
  8. به طور کلی توصیه می شود که غذا در مدت زمان مناسب و با حرارت کم پخته شود.

نکات مهم در نحوه کار با هواپز

نحوه کار با هواپز

  1. پیش از قرار دادن مواد غذایی درون سینی هواپز، سینی را کمی چرب کنید زیرا در بسیاری از موارد ممکن است غذا به کف سینی بچسبد و جدا کردن آن ظاهر غذا را خراب کند.
  2. یکی از مهم ترین موارد نحوه کار با هواپز، این است که به جای بالا بردن دمای دستگاه مدت زمان آن را افزایش دهید تا مواد غذایی به خوبی مغز پخت شود.
  3. در صورتی که بر روی مواد غذایی مانند مرغ، ماهی و … کمی روغن بزنید سطح آن ها برشته و طلایی می شود.
  4. استفاده از سبزیجات در کنار هر ماده غذایی انرژی لازم برای آن را بهینه می کند.
  5. برای اینکه ماده غذایی از کالری کمتری برخوردار باشد بهتر است آن را در طبقه بالا قرار دهید زیرا هنگامی که مواد پروتئینی در طبقه بالا قرار می گیرند روغن آن ها بر روی سینی پایینی می ریزد.

دستگاه هواپز بسیار مناسبی افرادی است که دائما در حال رژیم گرفتن هستند زیرا این دستگاه غذاهایی کم کالری را به شما تحویل می دهد.

زمان پخت مواد غذایی در هواپز

در دستگاه هواپز انواع مواد غذایی مانند مرغ، ماهی، گوشت، پیتزا، انواع سبزیجات و … پخته می شوند که مدت زمان پخت آن با یکدیگر متفاوت است. در جدول زیر مدت زمان پخت انواع مواد غذایی را مشاهده می کنید:

ماده غذاییمدت زمان پختدمای پخت
ماهی15 تا 30 دقیقه130 تا 150 درجه
مرغ75 تا 90 دقیقه180 تا 200 درجه
میگو15 تا 20 دقیقه140 تا 160 درجه
سیب زمینی12 تا 15 دقیقه180 تا 200 درجه
کباب کردن گوشت20 تا 30 دقیقه220 تا 240 درجه
بال مرغ15 تا 20 دقیقه150 تا 180 درجه
سوسیس10 تا 15 دقیقه120 تا 150 درجه
کیک30 تا 45 دقیقه140 تا 160 درجه

طرز استفاده از هواپز برای پخت مرغ

نحوه کار با هواپز

یکی از ماده های غذایی که پخت آن در هواپز طعمی بی نظیر ارئه می کند، مرغ است. مرغ را به دو نوع سوخاری و یا خوراک می توان در هواپز پخت که در نحوه کار با هواپز با آن آشنا می شوید.

مرغی که در هواپز پخته می شود علی رغم فر خشک و سفت نمی شود که علت آن حرارت و یکنواخت و بالای هواپز است.

خوراک مرغ

در طرز استفاده از هواپز برای مرغ لازم است آن را به رب گوجه فرنگی، روغن و ادویه آغشته کرده سپس اجازه می دهیم یک ساعت استراحت کند. در طول این مدت زمان مرغ به خوبی طعم دار می شود.

در صورت تمایل مقداری هویج و یا سیب زمینی را در کاسه هواپز قرار می دهیم و پس از ریختن دو قاشق غذاخوری آب دما را بر روی 200 درجه سانتی گراد و به مدت زمان یک ساعت تنظیم می کنیم.

 

مرغ سوخاری

  1. در اولین مرحله روغن را به آب سرد اضافه می کنیم.
  2. ران مرغ را به آرد سوخاری آغشته کرده سپس آن را داخل آب سرد می زنیم و مجددا در آرد سوخاری می غلتانیم. این کار را چندین بار انجام دهید.
  3. مرغ را در توری فلزی هواپز چیده و در صورت تمایل می توانید مقداری سیب زمینی خلالی را کنار آن قرار دهید.
  4. دما را بر روی 180 درجه و زمان را روی 40 دقیقه تنظیم می کنیم. در طول این مدت زمان سطح مرغ با حرارت بالا و روغن بسیار کم سوخاری شده و داخل آن پخته و نرم می شود.

طرز استفاده از هواپز برای پخت کیک

نحوه کار با هواپز

در نحوه کار با هواپز به بررسی طرز استفاده از هواپز برای پخت کیک می پردازیم؛ برای پخت کیک در این دستگاه، هواپز را از 20 دقیقه قبل روشن کرده و روی درجه 200 درجه قرار دهید تا دستگاه گرم شود.

قالب کیک را کمی با روغن چرب کرده سپس مایعی را که از قبل آماده کرده بودید در داخل آن بریزید. قالب را بر روی پایه کوچک هواپز قرار داده و دمای آن را بر روی 150 درجه و مدت زمان 30 دقیقه تنظیم کنید. برای اینکه پخت کیک در هواپز به خوبی حاصل شود لازم است تنظیمات آن را به درستی انجام دهید.

طرز استفاده از هواپز برای پخت پیتزا

طرز استفاده از هواپز برای پخت پیتزا با نحوه پخت آن در فر مشابه است و تنها تفاوتی که بین آن ها وجود دارد مدت زمان پخت و دمای آن است.

  1. یکی از مهم ترین نکاتی که در طرز استفاده از هواپز برای پخت پیتزا باید رعایت شود این است که باید سطح خمیر را با چنگال سوراخ کنید.
  2. می توان قبل از قرار دادن مواد مختلف بر روی سطح پیتزا، ماده پروتئینی را پند دقیقه درون هواپز، بپزید.
  3. برای پخت مواد پروتئینی درون هواپز دستگاه را در دمای 150 درجه و مدت زمان 5 دقیقه تنظیم کنید.
  4. پس از ریختن پنیر پیتزا، دمای دستگاه را بر روی 175 درجه و مدت زمان آن را 15 دقیقه تنظیم کنید.
  5. پس از گذشت 15 دقیقه، پیتزا را در بالاترین طبقه و دما را مجددا بر روی 175 درجه و زمان 2 دقیقه تنظیم کنید تا سطح روی پیتزا کامل برشته شود.

شست و شوی هواپز

نحوه کار با هواپز و نکاتی که باید بدانید!

 

جالب است بدانید هواپزها از قابلیتی به نام شست و شو برخوردارند. برای شست و شوی آن، 4 پایه فلزی آن را خارج کرده و مقداری کف و آب را داخل دستگاه بریزید و هواپز را روی برنامه شست و شو تنظیم کنید.

پس از اتمام شست و شو هواپز را آبکشی و خشک نمایید 4 پایه فلزی به راحتی شسته می شود اما دقت کنید که شست و شوی دستگاه باید از اسفنج نرم ضد خش استفاده شود.

کلام آخر

همان طور که مطالعه کردید نحوه کار با هواپز چندان کار سختی نیست و تنها نکته ای که لازم است مورد بررسی قرار گیرد مدت زمان پخت و دما می باشد که هرگونه تنظیم نادرست آن در پخت غذا اثر می گذارد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟