آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز
آموزش

آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سالیان سال است که قهوه یکی از همراهان بشر در طول روز و هنگام خستگی و… است. ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سالیان سال است که قهوه یکی از همراهان بشر در طول روز و هنگام خستگی و… است. همانطور که می دانید قهوه ها انواع متفاوتی دارند اما یکی از محبوب ترین آن ها اسپرسو است که هنگام درست کردن آن باید به نکاتی مانند دما، آب،اندازه دانه قهوه و.. توجه کنید. اما در این مطلب قصد داریم تا درباره آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز صحبت کنیم.

هم چنین در این مطلب می خوانید:

  • آب معدنی برای اسپرسو ساز
  • آب جوشیده برای دستگاه اسپرسو
  • نکات استفاده از اسپرسو ساز
  • آب جوشیده بهتر است یا آب شیر
بیشتر بخوانید:

علت کف نکردن اسپرسوساز چیست؟

 

آب داخل دستگاه اسپرسو ساز باید چگونه باشد!

آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز

همانطور که می دانید قهوه اسپرسو یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها میان مردم است و حتی به عنوان بیس بقیه نوشیدنی های با قهوه نیز می باشد، اما در این مطلب قصد داریم تا درباره آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز صحبت کنیم و هم چنین نکات داشتن یک اسپرسو خوش طعم را نیز بگوییم تا از درست کردن و نوشیدن آن لذت ببرید.

اسپرسو از آن دسته نوشیدنی هایی است که به ظاهر روش درست کردن ساده ای دارد اما در واقع درون این ظاهر ساده نکاتی پیچیده وجود داشته که با رعایت کردن تمام آن ها می توانید یک اسپرسو عالی برای خود یا دیگران درست کنید‌.

یکی از عواملی که در طعم و مزه قهوه بسیار تاثیرگذار است، آبی است که برای درست کردن قهوه مصرف می کنید، موضوعی که شاید خیلی ها نسبت به آن بی توجه باشند و آن را نادیده می گیرند. به همین دلیل است که حتی با وجود پودر قهوه مرغوب و دستگاه های با کیفیت در نهایت قهوه با طعم‌دلخواه شما آماده نمی شود.

به طور کلی آب شهری و آب لوله کشی دارای ناخالصی و سختی بسیاری است و استفاده از این آب ها می تواند طعم قهوه اسپرسو شما را تغییر دهد. همچنین پس از مدتی قطعات داخلی دستگاه اسپرسوساز شما که با آب در تماس مستقیم هستند با ایجاد جرم و رسوب دچار خرابی و یا گرفتگی می شوند و در نتیجه عملکرد دستگاه دچار خرابی می شود.

حال با تمام این توضیحات این سوال ایجاد می شود که آب داخل دستگاه اسپرسو ساز چه باشد تا دچار این مشکلات نشویم و یک اسپرسو خوش طعم را درست کنیم؟! برای پاسخ به این پرسش ادامه مطلب را از دست ندهید.

برای این که بدانید آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز چیست خوب است این قسمت را تا انتها مطالعه کنید. به طور کلی آب های مقطر، معدنی، سخت، چشمه، لوله کشی، تصفیه شده اسمز معکوس از مدل های مختلف آب ها هستند. میزان سختی آب و مواد معدنی تفاوت را در طعم قهوه ها ایجاد می کنند پس استفاده از آب نرم علاوه بر جلوگیری از آسیب به دستگاه اسپرسوساز می تواند طعم‌فوق العاده ای به قهوه بدهد.

آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز

طبق تحقیقات محققان، بهترین آب برای دستگاه اسپرسوساز و تهیه اسپرسو آبی است که میزای پی اچ آن به هفت نزدیک تر است.

علاوه بر آن برای داشتن طعم بی نظیر اسپرسو داشتن سختی و یون های فلزی در آب می تواند موثر باشد تا بتوانند طعم دانه ها قهوه را جذب کنند. به طور مثال وجود کمی یون منیزیم در آب می تواند به جذب طعم دانه های قهوه و بهتر شدن آن کمک کند و در عکس این جریان، اگر میزان بی کربنات بالا باشد طعم قهوه اصلا خوب نخواهد شد.

آب سخت چیست؟

شاید پس از خواندن این قسمت، این سوال ایجاد شود که منظور از آب سخت چیست؟ در واقع آب سخت به آبی گفته می شود که میزان مواد معدنی محلول مانند کلسیم و منیزیم و همچنین فلزات سنگین مانند روی، آهن و آلومینیوم بر اثر عبور از بستر سنگ های نرم در آن زیاد است.

به طور کلی آبی که برای تهیه قهوه نیاز است به طور طبیعی در دسترس نیست و باید آن را تهیه کرد. شاید فکر کنید آب معدنی یا آب لوله کشی می تواند انتخاب خوبی برای تهیه اسپرسو باشد، اما اینطور نیست زیرا همانطور که گفتیم باید پی اچ آب نزدیک به ۷ باشد و مقدار یون کلسیم و منیزیم را داشته باشد زیرا این یون ها تاثیرات مثبتی در طعم قهوه اسپرسو خواهند داشت. پس بهترین انتخاب، آبی است که از دستگاه های تصفیه آب تولید شده و دارای میزان مشخصی منیزیم و کلسیم است. بنابراین اگر میخواهید یک اسپرسو عالی و خوش طعم داشته باشید از دستگاه تصفیه آب استفاده کنید.

  • میزان پی اچ حدود ۷ باشد.
  • آب شفاف و بدون کلر باشد.
  • آب باید تمیز و بدون بو باشد.
  • آب جوشیده برای دستگاه اسپرسو در اسپرسوساز مناسب نیست.
  • سدیم موجود در آب باید حدود ۱۰ میلی گرم باشد.
  • میزان متعادل منیزیم طعم و مزه را به مراتب بهتر می کند.

آب معدنی برای اسپرسو ساز

شاید این سوال ایجاد شود که آب معدنی برای اسپرسو ساز مناسب است یا نه؟ همانطور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، آبی که برای درست کردن اسپرسو مناسب است، آب دستگاه تصفیه آب است که مقدار معینی از هرگونه مواد را داشته باشد و همچنین جزو آب های شفاف و بدون بو باشد.

یکی از دلایل انواع مشکلات رایج در دستگاه های اسپرسوساز استفاده از آب نا مناسب است. از این رو این آب ها سبب ایجاد مشکلات و رسوباتی داخل دستگاه شده و دیگر اسپرسوساز شما قابلیت قبل را نخواهد داشت. پس اگر از ما بپرسید که آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز چیست و یا می توان از آب معدنی به جای آب تصفیه شده استفاده کرد؟ جواب ما خیر است زیرا هیچ آبی اندازه آبی که از شش لایه فیلتر رد شده نمی تواند برای تهیه اسپرسو مناسب تر باشد.

نکات استفاده از اسپرسو ساز

زمانی که قصد دم کردن یک اسپرسو را با دستگاه اسپرسوساز دارید، باید نکات استفاده از اسپرسو ساز را نیز بدانید. زیرا عوامل زیادی در تهیه اسپرسو موثر هستند و این موارد شامل آب و دمای آب، آسیاب دانه های قهوه، مرغوب بودن قهوه و…. می شودکه در ادامه هر کدام از این نکات را بیشتر توضیح می دهیم. پس با ما همراه باشید.

آب

آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز

همان طور که در این مطلب توضیخ دادیم بهترین آب برای تهیه اسپرسد آبی است که از دستگاه تصوفیه ۶ مرحله خارج می شود و دارای یون های منیزیم و کلسیم به میزان مشخص است که در طعم دانه های قهوه موثر هستند.

آسیاب قهوه

آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز

پیش از دم کردن قهوه اگر دانه های قهوه شما آسیاب شده نیستند، باید آن ها را آسیاب کنید و اندازه آن را به اندازه نمک خوراکی تصور کنید و هم چنین دقت کنید که دانه های قهوه ریز و نرم باشد.

دوز قهوه

آب مناسب برای دستگاه اسپرسوساز

واحد اسپرسو شات است و هر شات اسپرسو مقدار ۳۰ سی سی عصاره قهوه است هم چنین خوب است بدانید اکثر نوشیدنی ای اسپرسو ۲ شات هستند و برای اطلاعات بیشتر می توانید از راهنمای دستگاهی که استفاده می کنید کمک بگیرید.

تمپ

فشرده سازی یا تمپ کردن قهوه باعث محدود شدن جریان آب می شود، پس بهتر است این کار را با فشاری متعادل انجام دهید و بیش از اندازه آن را فشرده نکنید. اگر این کار را به اندازه ای متعادل انجام دهید قطعا اسپرسو شما غلظت خوبی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

آموزش تنظیم دمای دستگاه اسپرسوساز

دما

از فاکتور های دیگر برای داشتن یک اسپرسو عالی دما آب است که روی دستگاه معمولا به دو صورت دیجیتال یا معمولی قرار دارد و اما دمایی که شما نیاز دارید بین ۹۵ تا ۹۶ درجه است.

تمپ کردن قهوه

زمان تهیه اسپرسو

برای دانستن زمان تهیه اسپرسو قهوه باید به صورت درست عصاره گیری شود و نباید بیش از اندازه دم بکشد و مدت زمان کافی برای تهیه اسپرسو چیزی بین ۲۵ تا ۴۵ ثانیه است.

آب جوشیده بهتر است یا آب شیر

آیا تا به حال به آبی که در طول شبانه روز میخورید دقت دارید؟ شما جزو کدام دسته هستید، آن دسته ای که آب شیر را می خورند و یا آن دسته ای که آب را می جوشانند! در این قسمت به شما خواهیم گفت که آب جوشیده بهتر است یا آب شیر و یا آب معدنی آشامیدنی؟!

یکی از روش هایی که از گذشته تا به امروز بسیار مرسوم بوده استفاده از آب جوشیده شده است که با جوشاندن آب لوله کشی تمام میکروب و باکتری ها از بین رفته و به نوعی آب تصفیه می شود، اما جوشاندن اب فقط میکروب ها را از بین برده و سم هایی که مانند آرسنیک هستند همچنان در آب باقی می مانند.

از این رو بعد از جوشاندن، ته نشین شدن آب می تواند مراحل تصفیه آب را کامل کند. پس در نتیجه مصرف آب جوشیده بهتر از آب شیر است اما بهترین گزینه برای مصرف آب روزانه نصب یک فیلتر و دستگاه تصفیه آب است تا بتوانید با خیال راحت از این دستگاه در طول شبانه روز آب مصرف کنید. زیرا آب می تواند آلودگی های زیادی داشته باشد و حتی مصرف بیش از حد آب های معدنی غیر آشامیدنی باعث بروز بیماری شود و یا آب های آشامیدنی صرف اقتصادی نداشته باشد اما با تهیه یک دستگاه تصفیه دیگر نگران این مشکلات نباشد و به راحتی با یک بار نصب تا مدت های طولانی از آن استفاده کنید و هر چند ماه یک بار آن را تمیز کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟