شیاومی باکس
آموزش

تفاوت اندروید باکس با اندروید تی وی چیست؟

اندروید باکس دستگاهی است که تلویزیون شما را هوشمند می‌سازد از طرفی اندروید تی وی در بسیاری از تلویزیون‌های جدید به کار گرفته شده است حال این دو، تفاوت‌هایی دارند در این مقاله به بررسی تفاوت اندروید باکس با اندروید تی وی می پردازیم.

امیر علی وحیدی | 10 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در دنیای فناوری امروزی، تلویزیون‌ها نیز به دنباله پیشرفت‌های زیادی رفتند و امکانات بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کنند. اگر تلویزیون شما قدیمی است یعنی نمی‌تواند از امکانات جدیدی که تلویزیون‌های هوشمند دریافت می‌کند (سیستم عامل اندروید) بهرهمند شود باید به شما بگویم که نیازی نیست تلویزیون جدیدی بخرید بلکه با یک اندروید باکس می‌توانید تلویزیون خود را مانند تلویزیون‌های هوشمند و حتی بهتر کنید در ادامه تفاوت اندروید باکس با اندروید تی وی را بررسی می‌کنیم.

  اندروید تیوی و اندروید باکس چه فرقی دارند؟

اندروید تی وی از طریق اتصال تلویزیون شما به اینترنت برای پخش محتوای ویدیویی درخواستی از پلت‌فرم‌های مختلف تهیه شده است که به صورت پیش‌فرض بر روی اکثر تلویزیون‌های هوشمند قرار دارد، در حالی که Android TV Box می‌تواند هر تلویزیونی با درگاه HDMI را به یک تلویزیون هوشمند با قابلیت‌های زیادی تبدیل کند.

اندروید تی وی چیست؟

Android TV یک محصول از شرکت گوگل است. گوگل برای اولین بار Android TV را در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی کرد و از آن زمان تاکنون توسط بسیاری از شرکت‌ها برای ارائه مستقیم دستگاه‌های سخت‌افزاری به عموم استفاده شده است. شما می‌توانید تلویزیون‌هایی با سیستم عامل Android TV را خریداری کنید. به زبان ساده، Android TV نسخه‌ای از اندروید است که توسط گوگل منتشر شده و برای کار کردن بر روی تلویزیون طراحی شده است. دستگاه‌هایی که نشان رسمی «Android TV» را دارند، دارای گواهی Google هستند.

مزایای
همه چیز در یک محصول است
فقط یک کنترل از راه دور مورد نیاز است.

معایب
هزینه بیشتر
تعداد محدودی از برنامه‌ها

 

اندروید تی وی

 

 

اندروید تی وی محصولی از شرکت گوگل

همانطور که در بالاتر گفته شد، اندروید تی وی را شرکت گوگل در سال 2014 راه اندازی کرد. اندروید تی وی یک سیستم عاملی مانند دیگر سیستم عامل‌های جهان (ویندوز، لینوکس و …) است.

ویژگی‌های اندروید تی وی

در جهانی که همه شرکت‌ها در حال رقابت هستند، گوگل هم وارد این بازی شده و سیستم عامل خود را معرفی کرده است. حال باید گفت که یک سیستم عامل هوشمند به چه دردی می‌خورد؟ تماشای فیلم و سریال، دیدن مسابقات ورزشی، بازی کردن بازی‌های اندروید در تلویزیون و مشاهده ویدیو‌ در فضای مجازی همه از ویژگی‌های این سیستم عامل هستند. البته تمام ویژگی‌های این سیستم عامل به اینجا ختم نمی‌شود، با اندروید تی وی شما کار‌های زیادی می‌توانید بکنید که در اینجا به برخی از آنها اشاره شده است.

نسخه نهایی اندروید تی وی

درحال حاضر آخرین نسخه‌ این محصول، اندروید 13 می‌باشد. مدتی پیش اندروید 13 برای موبایل و تبلت‌ها منتشر شده است. ویژگی ‌های جدیدی به این نسخه اضافه شده که از جمله می توان به بهبود کیفیت تصاویر، تغییر حالت HDMI و اضافه شدن کیبورد فیزیکی اشاره کرد.

 

اندروید تی وی3

 

اندروید باکس چیست؟

Android TV box یک کامپیوتر کوچک است که به هر تلویزیونی متصل می شود و به کاربر امکان پخش محتوا را به صورت داخلی و آنلاین می دهد. اندروید یک سیستم عامل شناخته شده است که بسیاری از گوشی ها و تبلت ها روی آن کار می کنند. اندروید باکس می‌تواند یک کتابخانه‌‌ بزرگ برای نصب برنامه‌ها و بازی‌ها بر روی تلویزیون شما باشد. می‌توانید برنامه ها را از فروشگاه Google Play دانلود و نصب کنید. تقریبا اکثر قابلیت‌هایی را که یک موبایل اندروید دارد، از پخش ویدیو گرفته تا نوشتن ایمیل را انجام دهد.

مزایای
هر تلویزیونی را به تلویزیون هوشمند تبدیل می کند
کم هزینه
کتابخانه‌ای بزرگ از برنامه‌ها

معایب
جعبه دیگری را به تلویزیون اضافه و فضای بیشتری اشغال می‌کند.
نیاز به یادگیری رابط کاربری اندروید
کنترل اضافه برای تلویزیون

 

اندروید باکس

 

اندروید تی وی در مقایسه با اندروید باکس

داشتن یک تلویزیون هوشمند می‌تواند یک انتخاب خوب باشد، اما داشتن یک تلویزیون معمولی همراه با یک اندروید باکس بهترین گزینه است. با این موج‌های اقتصادی هر روز و هر روز قیمت تلویزیون‌های هوشمند نسبت به یک اندروید باکس خیلی بیشتر و گران‌تر می‌شوند. به روز رسانی ها برای بسیاری از تلویزیون های هوشمند (اندروید تی وی) مشکل ساز هستند. در حالی که اندروید باکس‌ها بسیار راحت تر به روز می شوند. اندروید برای مدت طولانی‌تری وجود داشته است و گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های پرفروش زیادی دارد که جامعه بسیار بزرگی را برای کمک در صورت نیاز ایجاد کرده است. همچنین‌ میلیون ها برنامه‌ی موبایلی ایجاد کرده که می توانند در سایر دستگاه‌های اندرویدی استفاده شوند. به عنوان مثال، اگر شخصی نیاز به اسکایپ (Skype) داشت، می‌تواند به سادگی برنامه را دانلود کند، لیست برنامه ها با اندروید باکس بی پایان است.

سیستم عامل اندروید تی وی

سیستم عامل اندروید “منبع باز” (Open Source) است یعنی همه‌ی افراد به آن دسترسی دارند  و می‌توانند آن را عوض کرده و یا پیشرفته‌تر کنند. گوگل با تعویض این کدها سیستم بهینه‌ای به نام اندروید تی وی خلق کرده است و طبیعتا هر شرکتی برای استفاده از آن باید مجوز گوگل را داشته باشد که همین موضوع باعث پایین آمدن تنوع در تولید تلویزیون هوشمند شده است.

 

تفاوت اندریود باکس با اندروید تی وی

 

نقطه ضعف اندروید باکس

بعضی از سازندگان تلویزیون سیستم عامل مخصوص خودشان را تهیه کرده‌اند همین امر باعث شده که برخی از تلویزیون‌ها نتوانند از این محصول پشتیبانی کنند. درست است که اندروید باکس هر تلویزیون را هوشمند می‌کند اما به دلیل سیستم عاملی که برخی از تلویزیون‌ها در اختیار دارند ممکن است باعث اختلال‌هایی شود.

بررسی دقیق تر تفاوت های اندروید تی وی و اندروید باکس

همانطور که گفته شد اندروید باکس و اندروید تی وی تفاوت‌های زیادی دارند در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

سیستم عامل

اندروید باکس و اندروید تیوی هر دو از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند. با این حال، تفاوت اصلی بین این دو دستگاه، در نحوه استفاده و قرارگیری آنها در تلویزیون است. اندروید باکس یک دستگاه جداگانه است که به تلویزیون وصل می شود و از طریق آن به امکانات هوشمند دسترسی پیدا می‌کنید. اندروید تی وی، به عنوان یک نسخه ویژه از سیستم عامل اندروید برای تلویزیون ها طراحی شده است و به صورت یکپارچه در داخل تلویزیون قرار دارد.

سخت افزار

تفاوت دیگری که بین اندروید باکس و اندروید تی وی وجود دارد، سخت افزار استفاده شده در هرکدام از آنها است. اندروید باکس معمولاً دارای پردازنده قوی‌تر و حافظه بیشتری است که به کاربر اجازه می‌دهد برنامه ها و بازی های سنگین را اجرا کنند. از طرفی، اندروید تی وی معمولاً دارای پردازنده و حافظه کمتری است و بیشتر برای استفاده از برنامه‌ها، بازی های کم حجم و سرویس های پخش فیلم و موسیقی طراحی شده است. این می‌تواند یکی از بزرگترین تفاوت اندروید باکس با اندروید تی وی باشد.

رابط کاربری

رابط کاربری اندروید باکس و اندروید تی وی نیز تفاوت‌هایی دارند. محیط اندروید باکس تقریبا شبیه به محیط تلویزیون‌های هوشمند است اما رابط کاربری اندروید تی وی به صورت ویژه برای تلویزیون‌ها طراحی شده و قابل مقایسه با اندروید باکس نیست.

 

 

"</p

 

قابلیت ها و امکانات

اندروید باکس و اندروید تی وی هر دو قابلیت‌های بسیاری را به کاربران ارائه می‌دهند. با این حال، به دلیل سخت افزار قدرتمند‌تر، اندروید باکس قابلیت اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین را دارد. از طرفی، اندروید تی وی امکانات بیشتری برای پخش و ضبط برنامه های تلویزیونی و سرویس های جدیدتر را فراهم می‌کند.

نتیجه گیری

اندروید باکس و اندروید تیوی هر دو دستگاه های بسیار مفیدی هستند که به کاربران امکانات هوشمندی را در تلویزیون خود اضافه می‌کنند. با توجه به تفاوت های مذکور، اندروید باکس مناسب تر برای کسانی است که به دنبال دسترسی به برنامه ها و بازی های سنگین هستند و از تلویزیون خود به عنوان یک سیستم سرگرمی استفاده می کنند. از طرف دیگر، اندروید تی وی برای کسانی که به دنبال استفاده از سرویس های تلویزیونی و پخش مستقیم هستند، بهترین گزینه است. در نهایت، انتخاب بین این دو دستگاه بستگی به نیازها و تمایلات و بودجه شخصی کاربر دارد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • شهاب | 12 شهریور 1402 در 10:39 ب.ظ

    سلام خسته نباشید
    من میخوام یه آندروید باکس بخرم ک اندروید موبایلی داشته باشه، طبیعتا حواسم ب اطلاعات روی جعبه هست تا آخرین ورژن اندروید رو بخرم، اما آیا باید حواسم ب نوع سیستم عامل اندروید هم باشه؟ یعنی آیا ممکنه اشتباهی اندروید باکسی رو بخرم ک بجای نسخه اندروید موبایلی، نسخه اندروید تی وی روش نصب باشه؟ یا همه اندروید باکس ها یه مدل اندروید دارن و نیازی به دقت در این موضوع نیست؟ کدومش؟