آموزش

نحوه جرم گیری سماور برقی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  اگر از سماور برقی برای دم کردن چای استفاده می کنید، قطعا نحوه جرم گیری ...

یاسمن داودیان | 8 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  اگر از سماور برقی برای دم کردن چای استفاده می کنید، قطعا نحوه جرم گیری سماور برقی یکی از چالش هایی است که فکر شما را به خود مشغول کرده است. جرم گیری سماور برقی توسط جوش شیرین، سرکه، نوشابه و … انجام می شود که در ادامه به نحوه به کار بردن آن ها می پردازیم.

بیشتر بدانید:

چای ساز پیرکس بهتره یا استیل 

 در این مطلب می خوانیم:

  • از بین بردن گچ سماور
  • جرم گیری سماور با جوهر نمک
  • جرم گیری سماور با نوشابه
  • جرم گیری سماور با جوش شیرین
  • از بین بردن رسوب کتری با سرکه
  • جرم گیری سماور با سرکه
  • از بین بردن رسوب کتری با جوش شیرین و سرکه
  • جرم گیری سماور با پوست هندوانه
  • جرم گیری سماور با آبلیمو

علت تجمع رسوب در سماور برقی

به دلیل سختی آب و وجود املاح مختلف معدنی که در آب های آشامیدنی در اکثر نقاط کشور وجود دارد، رسوب در سماور برقی تجمع پیدا می کند. املاح معدنی رایج که در آب های آشامیدنی وجود دارند شامل کلسیم، منیزیم، سولفات، آهن و فسفات می شود.

املاح موجود در آب آشامیدنی زمانی که می جوشد به صورت جامد در سماور رسوب پیدا می کند. رسوب در سماور موجب می شود که آب به کندی بجوشد؛ به همین خاطر مصرف انرژی بیشتر و عمر مفید دستگاه هم کاهش می باید.

علت رسوب زدایی سماور برقی

رسوب زدایی سماور برقی از آن جهت اهمیت دارد که آب به کندی جوش می آید و مدت زمان تهیه چای را افزایش داده و همچنین عمر مفید سماور را کم می کند.

علاوه بر اینکه رسوبات می تواند خطر آتش سوزی را به وجود می آورند، بنابراین توصیه می شود هرچه زودتر دستگاه خود را توسط شوینده های مختلف طبیعی رسوب زدایی کنید.

از بین بردن گچ سماور

نحوه جرم گیری سماور برقی

برای از بین بردن گچ سماور می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

  1. استفاده از جوهر نمک
  2. جوش شیرین
  3. سرکه
  4. ترکیب جوش شیرین و سرکه
  5. نوشابه
  6. پوست هندوانه

مواردی که ذکر کردیم دارای نکاتی در خصوص به کار بردن آن ها هستند که در ادامه مطلب نحوه جرم گیری سماور برقی به توضیح آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

جرم گیری سماور با جوهر نمک

استفاده از جوهر نمک یکی از روش های کارامد جهت از بین بردن رسوب سماور است. جوهر نمک برای از بین بردن رسوبات ضخیم سماور بسیار مناسب است. نحوه جرم گیری سماور برقی با جوهر نمک طبق مراحل زیر انجام می شود:

  1. جوهر نمک یک اسید قوی شناخته می شود، پیش از استفاده از آن از ماسک و دستکش استفاده کرده و نکات ایمنی را رعایت کنید.
  2. ابتدا جوهر نمک را رقیق کرده و در سماور بریزید.
  3. چند دقیقه صبر کنید تا رسوبات نرم شود.
  4. رسوبات نرم شده سماور کم کم جدا می شوند.
  5. بعد از اینکه محتویات داخل سماور را خالی کردید، چندین بار آب را جوشانده و دور بریزید.
  6. در آخرین مرحله داخل و بدنه سماور را با آب و مواد شوینده شستشو دهید.

جرم گیری سماور با نوشابه

نوشابه یکی از اقلامی است که در از بین بردن رسوب و جرم ها نقش بسزایی دارد. نوشابه به راحتی تمام رسوبات داخل سماور را جدا می کند و بدنه سماور را جلا می دهد. نحوه جرم گیری سماور برقی با نوشابه را در ادامه می خوانیم.

برای از بین بردن رسوبات و گچ داخل کتری و سماور، یک بطری نوشابه را در داخل سماور خالی کرده و آن را بجوشانید. بعد از جوش آمدن، سماور را خالی کرده و به خوبی آن را تمیز کنید. نوشابه یکی از بهترین روش ها جهت از بین بردن رسوب محسوب می شود.

جرم گیری سماور با جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده قلیایی طبیعی است که در از بین بردن گچ و رسوب سماور بسیار مفید است. نحوه جرم گیری سماور برقی با جوش شیرین عبارت است از:

  1. ابتدا سماور را از برق کشیده و اجازه دهید تا دستگاه خنک شود.
  2. دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را در سماور بریزید.
  3. به میزان مناسب سماور را پر از آب کنید.
  4. سماور را روشن کرده و اجازه دهید تا بجوشد.
  5. بعد از اینکه آب به جوش آمد، سماور را خاموش کرده و 30 دقیقه صبر کنید.
  6. سماور را آبکشی کرده و چندبار با آب تازه بجوشانید تا جوش شیرین از بین برود.

از بین بردن رسوب کتری با سرکه

سرکه از مواد اسیدی است که برای از بین بردن چربی ها نیز موثر است، همچنین جهت تمیز کردن انواع رسوبات و جرم ها نیز اثر گذار است. نحوه جرم گیری سماور برقی با سرکه را در ادامه توضیح می دهیم.

درون سماور برقی را با سرکه پر کرده و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بجوشد. پس از گذشت ده دقیقه آب کتری را خالی کرده و آن را به وسیله آب و مواد شوینده شست و شو دهید. انجام این کار بوی نامطبوع سرکه را از بین می برد.

از بین بردن رسوب کتری با جوش شیرین و سرکه

رسوب زدایی کتری و سماور توسط سرکه و جوش شیرین را به صورت مجزا توضیح دادیم، همچنین می توانیم رسوب زدایی کتری را توسط ترکیب جوش شیرین و سرکه انجم دهیم.

برای از بین بردن رسوب کتری با جوش شیرین و سرکه ابتدا کتری را پر از آب کرده و به آن دو قاشق غذاخوری جوش شیرین و حدودا 50 میلی متر سرکه اضافه نمایید. ترکیب به دست آمده را بجوشانید و جهت از بین بردن بوی نامطبوع سرکه، چندین بار آب را بجوشانید.

جرم گیری سماور با پوست هندوانه

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما استفاده از پوست هندوانه یکی از موثر ترین روش های در نحوه جرم گیری سماور برقی شناخته می شود. جرم گیری سماور برقی با پوست هندوانه یکی از روش های طبیعی است که سماور را درخشان می کند.

بعد از خوردن هندوانه پوست آن را به قطعات کوچک تر تقسسیم کنید و آن ها را درون سماور پر از آب بیندازید. به مدت نیم ساعت سماور را بجوشانید. در نهایت سماور خود را بدون هیچ گونه رسوب و گچ و همچنین کاملا براق مشاهده می کنید.

جرم گیری سماور با آبلیمو

آبلیمو نیز یکی از مایعات اسیدی است که در از بین بردن رسوب، گچ، جرم و چربی تاثیر دارد. ابتدا مقداری آبلیمو درون کتری یا سماور بریزید، آن را با پر از آب کرده و بجوشانید.

پس از جوشیده شدن آب و آبلیمو به کمک اسکاچ و مواد شوینده رسوبات را شست و شو دهید تا سماور از هرگونه رسوب پاک شود.

سخن پایانی

استفاده از سماور برقی و کتری پس از گذشت مدت زمانی سبب انباشته شدن رسوبات در در آن ها می شود. این اتفاق در مناطقی که سختی آب بیشتری دارد، بیشتر رخ می دهد. عدم تمیز کردن رسوبات سماور نه تنها از لحاظ ظاهری سماور را زشت می کند، در مزه چای و دیگر نوشیدنی هایی که با آب جوش نیز تهیه می شود، تاثیر دارد.

روش های متفاوتی برای رسوب زدایی سماور به کار می رود از جمله استفاده از آبلیمو، سرکه، جوش شیرین، نوشابه، جوهر نمک و … که پیش از این نحوه به کار بردن آن ها را توضیح دادیم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟