اخبار لوازم خانگی

ایجاد اولین برند جهانی برای لوازم خانگی ایران

نشست خبری روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت به صنعتی اختصاص داشت که علاوه بر حواشی متعدد صنعتگران و فعالان توانمندی دارد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، میزبان این نشست خبری مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت ، معدن و تجارت  و مدیران حوزه تولید لوازم خانگی بودند و در آن خبر تولید نخستین برند واحد بین المللی و 3 برند ملی در صنعت لوازم خانگی رسانه ای شد.

عباس هاشمی دراین برنامه خبری که با حضور انصاری دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران،  طحان پور رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران،  درافشار رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان تولید کننده لوازم خانگی کوچک و شهیدی دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری برگزار شد، گفت: به دلیل اینکه در این بخش واحدهای کوچکی که ظرفیت اقتصادی ندارند و کالایشان قابل رقابت نیست زیاد است به دنبال ایجاد برند واحد هستیم و در این زمینه پیشنهادات تشویقی را ارائه کرده ایم.

وی کل واحدهای موجود فعال در زمینه تولید لوازم خانگی را 500 واحد برشمرد و افزود: برای بقای واحدهای صنعتی و ورود به بازارهای جهانی باید به سمت برند واحد  و تجمیع واحدها پیش برویم.

هاشمی با بیان اینکه 7 استان در زمینه تجمیع برندها، خوشه بندی ،‌برند مشترک ، هولدینگ و برون سپاری و ادغام .شناسایی شده اند گفت: تخفیفات هزینه های نمایشگاهی ، تخفیفات تبلیغات صدا و سیما و محیطی ، معافیت های مالیاتی و ماشین آلات ، اولویت دهی در تسهیلات، همراهی واحدها در سفرهای بین المللی مقامات به نظور مذاکرات اقتصادی، تخصیص بودجه برای ایجاد واحد R&D  و مشارکت در تدوین استانداردهاا زجمله سیاستای تشویقی پیشنهادی است که به منظور تجمیع واحدهای این صنعت از سوی دفتر صنایع لوازم خانگی به وزیر صنعت ، معدن و تجارت ارائه شده است.

وی افزود: این صنعت به لحاظ سطح تکنولوژیکی  دارای سطح متوسطی در کشور هست به خصوص در تعمیق ساخت داخل در حوزه صنایع گاز سوز تقریبا تا 100 درصد به خودکفایی رسیده ایم و در بخش لوازم خانگی برقی نیز پیشرفت های خوبی داشته ایم.

وی با برشمردن نقاط قوت و ضعف این صنعت تصریح کرد : دراین صنعت دارای مزیتهایی هستیم که مهمترین آن وجود فناوریهای نوین در زمینه برخی محصولات لوزام خانگی و تامین بخش عظیمی ازمواد اولیه و قطعات ازمنابع داخلی ، وجود نیروی کار مستعد و جوان در کشور و نیز وجود نیروهای متخصص در زمینه های رشته های مهندسی و الکترونیک و مکانیک و … است به طوری که یک سوم فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های مهندسی هستند و در رنکینگ جهانی بالاتر از ژاپن و کره جنوبی قرارداریم.

به گفته مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت ، معدن و تجارت مشکلاتی برای تامین منابع مالی ، مشکلات مربوط به  بخشی از مقررات ،  تعدد بنگاهها و واحدهای تولیدی کوچک و در مقیاسهای غیر اقتصادی تولید ، عدم اتصال سیستماتیک این صنعت به شبکه ها وتولید کنندگان معتبر جهانی و نیز غیر رقابتی بودن قیمت تمام شده به دلیل بخشی از قوانین و مقررات درون سازمانی و برون سازمانی ، ناکافی بودن تحقیق و توسعه در بنگاههای تولیدی ، ضعف در وجود ظرفیتهای مناسب قطعه سازی در کشور به خصوص صنعت لوازم برقی را از جمله نقاط ضعف این صنعت می توان برشمرد.

هاشمی افزود: فرصت هایی موجود این صنعت وجود ‌بازارهای بالقوه اطراف کشور و همسایگان از جمله عراق و ارمنستان و تاجیکستان و افغانستان ، توسعه شهر نشینی در کشور و نتیجتا تمایل به افزایش مصرف لوازم خانگی در کشور ، امکان جذب نیروهای متخصص دراین صنعت و وجود بازارهای بزرگ داخلی ازجمله فرصت هاست.

وی در ادامه به تشریح تهدیدهای موجود در صنعت لوازم خانگی پرداخت و بیان کرد : آثار تحریم های بین المللی هنوز هست وحجم بالای واردات محصولات به صورت غیر قانونی و یا شبه قانونی ، محدودیت در زیرساختهای کشور برای توسعه صادرات این صنعت نظیر اسکله ها و صنایع ریلی و مهمترین مساله  که نقش اساسی دارد ایجاد فرهنگ استفاده از محصولات داخلی است.

وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت با توجه به شناخت این موضوعات سیاستهایی را در قالب سند راهبردی توسعه صنعتی تدوین کرده و ابلاغ و رونمایی شد که درآن رئوسی دیده شده و اهدافی برای چشم انداز 1404 پیش بینی شده و در این راستا با کمک تشکلها و انجمن های مرتبط نقشه راه ترسیم شده و پیگیری می شود.

وی این رئوس را سیاست کلان تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف دانست و اولویتها را تجمیع ظرفیتهای ایجاد شده در واحدهای SME  برای دستیابی به ظرفیتهای اقتصادی ، امکان ایجاد برند ملی و کاهش قیمت تمام شده ، امکان سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه  ،مارکتینگ و بازار یابی و به تبع آن گرفتن سهم مناسب از بازارداخلی و توسعه صادرات صنعتی بیان کرد.

وی تصریح کرد: افزایش ظرفیت و کیفیت قطعه سازی در برنامه هست به شکلی که امکان ورود به زنجیره تامین بین الملی فراهم شود.

مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت ، معدن و تجارت همچنین  اعلام کرد : تولید صنعت لوازم خانگی در 8 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش یافته است

هاشمی با ارائه آمارتولید در صنایع لوازم خانگی کوچک  افزود : میزان کل  کالاهای تولیدی در بخش لوازم خانگی در 8 ماهه ابتدای سال  امسال 5.5 میلیون دستگاه است که در این میان 1.8 میلیون دستگاه  لوازم خانگی کوچک ،  650 هزار دستگاه کولر آبی ، ‌ 850 هزار دستگاه بخاری گازی، 900 هزار دستگاه اجاق گاز ، 650 هزار دستگاه یخچال و فریزر ، 400 هزار دستگاه لباسشویی و  110 هزار دستگاه چرخ خیاطی تولید شده است.

وی تصریح کرد: در بخش تولید لوازم خانگی کوچک 2 درصد کاهش ،‌ کولر آبی 4 درصد کاهش ،‌بخاری گازی 6.5 درصد افزایش ، اجاق گاز 3.5 درصد افزایش ، یخچال و فریز 3.2 درصد افزایش ، لباسشویی 2.7 درصد افزایش و چرخ خاطی 2.2 افزایش تولید داشته ایم.

هاشمی در ادامه با تشریح وضعیت صادرات و واردات محصولات منتخب ذکر شده گفت : این آمار مربوط به محصول ساخته شده  (CBU) است و بر این اساس در 8 ماهه سال 95 حدود 170 میلیون دلار صادرات در این بخش انجام شد و میزان واردات طی این مدت 485 میلیون دلار بوده است که 75 درصد این میزان واردات مربوط به کولر گازی است.

وی با بیان اینکه تولید کولر گازی با توجه به نیاز بازار داخل جزو اولویتهای وزارت صنعت هست افزود :‌3 واحد بزرگ برای تولید این کالا اعلام آمادگی کرده اند و ظرف 6 ماه آینده خطوط تولید آن وارد کشور می شود.

هاشمی از قاچاق کالا به صورتCBU  و نیز تعدد واحدها عدم اتصال به شبکه تولید کنندگان و فقدان برند ملی قوی و ناکافی بودن دانش مدیریت در صادرات به عنوان عمده ترین مشکلات این بخش نام برد.

وی با تشریح اقدامات انجام شده در قاچاق گفت: بر اساس مصوبه دولت و ماده 4 قانون حمایت از مصرف کنندگان ،‌تمام وارد کنندگان لوازم خانگی ملزم به داشتن نمایندگی رسمی هستند و برای استفاده واحدها از ماده 38 قانون امورگمرکی از تسهیلات ، بستر الکترونیکی آماده شده است.

هاشمی ادامه داد: کمیسیون هایی برای شناسه و کد رهگیری تشکیل و تعدیل و یکسان سازی تعرفه کالا و قطعات و نیز کنترل مناطق ازاد تشکیل شده است  و برای تجمیع واحدهای صنعتی ، طرح تجمیع به وزیرصنعت ، معدن و تجارت ارائه شد.

وی هم چنین از تشکیل  کمیته راهبردی در صنعت بخاری گازی برای ارتقای گرید انرژی بخاری های با گرید B  و C خبر داد.

هاشمی در زمین سیاستهای حمایتی وزارت صنعت ، معدن و تجارت از این صنعت گفت : محصولات لوازم خانگی سال 92 در گروه کالایی 10 قرار گرفت و ممنوعیت واردات داشت و الان فقط ارز متقاضی به آن اختصاص می یابد.

وی در زمینه میزان تمایل و نحوه همکاری صنعت لوازم خانگی داخلی با شرکت های خارجی افزود : بیشترین همکاری تولید تحت لیسانس است و بیشتر به جوینت وینچر تمایل داریم و در این راستا مدیران کره ای دعوت شدند و سیاست های وزارتخانه به انها ابلاغ شد و قدم اول آوردن ماشین آلات به کشور بود که انجام شد ولی اصرار وزارتخانه برای تعمیق ساخت داخل و آموزش و ایجاد  شبکه تولید کنندگان قطعه با تولید کنندگان داخل از شروط این وزارتخانه است.

تعمیق ساخت داخل و حفظ و ارتقای همکاریها و الزام به تولید مشترک با الزام 30 درصدی صادرات محصول تولیدی ازدیگر شروط این همکاری هاست که هاشمی بدان اشاره کرد.

وی طرح  کارت اعتباری خرید را طرحی برای حمایت از تولید داخل عنوان کرد و گفت : در این طرح زحمات زیادی کشیده شده و با تشکلها و بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تشکیل دادیم و مباحث کارشناسی درباره میزان سود و مدت دوره باز پرداخت داشتیم و توافق جمعی در آخر سال 94 ایجاد شد و از اول اردیبهشت سال قبل طرح کلید خورد و انقضای این طرح تا آخر تیرماه 94 اعلام شد.

هاشمی در زمینه دلایل عدم رضایت از این طرح گفت : محدود شدن جامعه مخاطبین ، احتمال عدم تامین منابع مالی طرح و احتیاط بیش از اندازه در این طرح ، فقدان زیر ساختهای فنی لازم در شبکه بانکی و نمایندگان فروش ، نا آشنایی نمایندگان فروش به زیر ساختهای طرح و عدم توجیه کافی و محدودیت زمانی 2 ماهه از دلایل عدم وجود نتیجه مطلوب بود.

دبیر کل انجمن لوازم خانگی نیز در این مراسم گفت : این صنعت از بزرگترین رشته های صنعتی است که برای صنایع پایین دستی ایجاد ارزش افزوده می کند و در تمام دنیا جزو رشته های شتاب دهنده توسعه اقتصادی و صنعتی است.

حبیب ا…انصاری افزود :  در سال 87 کل صادرات این صنعت 80 میلیون دلار بود و در آخر سال 93 حدود 313 میلیون دلار با احتساب ظروف صادرات انجام شد.

وی اضافه کرد: امروز این صنعت از تسهیلات با سود 22 درصدی تا 30 درصدی استفاده می کند و نباید با این سود توقع توسعه سرمایه گذاری و ایجاد سرمایه گذاری داشته باشیم.

وی یکی از معضلات این صنعت را گران شدن مواد اولیه  ازجمله فولاد برشمرد و گفت : قاچاق،‌ تعدد تعرفه ها، نوسان نرخ ارز و قیمت گذاری از مشکلات ماست.

وی در این زمینه توضیح داد: سازمان حمایت اطلاعیه داده است که اگر لوازم خانگی گران شود ما آن را به گروه یک منتقل و مشمول قیمت گذاری می کنیم.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران نیز در این نشست خبری گفت:70 درصد تولید لوازم خانگی داخلی است

ابراهیم طحان پور افزود : الان با سرمایه گذاری 2 ساله در این صنعت و با دانش و تکنولوژی در نتیجه همکاری دولت با کشورهای بزرگ 70 درصد تولید ، تولید داخل است.

وی با بیان اینکه اکنون جای قاچاق ، کالای ایرانی جایگزین شده است اضافه کرد: بخشی از خدمات پس ازفروش برخی کالا ها مشکل دارند و این به تولید لطمه می زند.

رییس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: با قدرت می توان گفت بخش مهمی از کالاهای قاچاق از سطح بازار جمع آوری شده است.

دبیر انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری  نیز گفت : تولید در بخش تلویزیون 24 هزار اشتغال مستقیم و 8 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم ایجاد می کند.

شهیدی افزود : تمامی برندهای معروف کره ای ،‌ژاپنی و چینی در داخل تولید می شود و کلیه کارکنان آن ایرانی هستند و انتقال دانش فنی اتفاق افتاده است.

وی همچنین اعلام کرد : 2 هزار و 500 واحد خدمات پس ازفروش تلویزیون در کشور هست و ظرفیت نصب شده در این بخش 3 میلیون و 500 هزار دستگاه ، تولید  یک میلیون و 300 هزار دستگاه و نیاز کشور 2 میلیون دستگاه است.

به گفته شهیدی واردات قانونی حدود 7 هزاردستگاه و کالای قاچاق این بخش سازمان یافته است.

وی یادآور شد : حدود 35 کشور تولید تلویزیون دارند که از این بین تنها 6 کشور پنل تلویزیون تولید می کنند عمده کشورها وارد کننده پنل هستند پس نمی توان گفت ما مونتاژ کننده  تلویزیون هستیم بلکه در این بخش تولید کننده هستیم.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان تولید کننده لوازم خانگی کوچک در ادامه این نشست خبری گفت :  ظرفیتهای نصب شده در برخی لوازم خانگی جوابگوی کل ظرفیت تقاضا است.

در افشار افزود : علاوه بر سرمایه گذاری در تولید در طرح و توسعه هم سرمایه گذاری صورت پذیرفته و توان تولید 10 محصول جدید از ایده تا محصول را گروهی از صنایع دارا هستند.

وی افزود : به دلایلی از پتانسیل های این صنعت به طور کامل استفاده نمی شود که یکی قاچاق پذیر بودن این صنعت است و دیگر اینکه مصرف بالایی دارد.

در افشار تصریح کرد : قاچاق توان رشد این صنعت را محدود کرده و بحث فرهنگی یکی از بحث هاست که باید خرید کالای ایرانی ارزش شود.

وی افزود : قیمت تمام شده بالای این صنعت برای صادرات مشکل زاست و سیکل تجاری کشورها  کمتر از یکماه است و اینجا بیش از یک سال است.

در افشار ادامه داد: ضمن اینکه بهره بانکی در کشورهای دیگر نزدیک به صفر است و در اینجا نزدیک 30 درصد و این در حالی است که به ازای هر یک دلار تولید در این صنعت ، یک  دلار ارز بری صرفه جویی می شود.

منبع:عصراقتصاد

نظر شما چیست؟