اخبار لوازم خانگی

WTO مانند سیلِ خانمان‌برانداز تولیدکنندگان ایرانی را نابود می‌کند

رئیس کمیسیون رقابت اتاق بازرگانی گفت: با جهانی شدن و پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) این جریان مانند سیلی خانمان‌برانداز تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی را با خود می‌برد و نابود می‌کند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یلدا راهدار در گفت‌وگو با تسنیم، درباره وضعیت آمادگی ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) اظهار کرد: کشور ما در شرایط فعلی آمادگی الحاق به بازارهای جهانی و سازمان تجارت جهانی (WTO) را ندارد.

وی افزود: این عدم آمادگی به خاطر قوانین و مقررات نیست بلکه تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی کشور خودشان را برای آن فضا آماده نکرده‌اند و ادبیات لازم و مورد نیاز را ندارند.

رئیس کمیسیون رقابت اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با جهانی شدن و پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) این جریان مانند سیلی خانمان‌برانداز تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی را با خود می‌برد و نابود می‌کند. 

راهدار تصریح کرد: در حال حاضر نیز در تجارت‌های منطقه‌ای موفق عمل نکرده‌ایم به طوریکه بخش‌های زیادی در بازار کشور عراق، را از دست داده‌ایم و سیمان ما مانند گذشته به این کشور نمی‌رود.

وی افزود: در گذشته سهم زیادی از بازار عراق دست ایران بود و ما چون مناسبات جهانی را نمی‌دانیم یا رهبری بازار را در اختیار نمی‌گیریم و هنوز رقابت منفی در میان فعالان اقتصادی کشورمان وجود دارد و یاد نگرفته‌ایم که برای کنترل بازارهای جهانی باید اتحاد داشت و از طرفی حمایت دولت را نداریم بازار مناسبی را که ساخته‌ایم به راحتی از دست می‌دهیم.

رئیس کمیسیون رقابت اتاق بازرگانی ایران گفت: بسیاری از صاحبان کسب و کار کشورمان حتی نمی‌توانند به افغانستان صادرات داشته باشند و تسلط لازم را ندارند. 

شرکت‌های مدیریت صادرات تبدیل به آژانس مسافرتی هیئت‌های تجاری شده‌اند

راهدار گفت: سازمان توسعه تجارت ایران، شرکت‌هایی را برای مدیریت صادرات در نظر گرفته‌اند اما این شرکت‌ها عموما تخصصی برای صادرات ندارند و نمی‌دانند که در کشورهای هدف چه باید کرد.

وی افزود: بسیاری از این شرکت‌ها نمی‌توانند کمکی به صادرات داشته باشند و مهمترین کارشان بردن و آوردن هیئت‌های تجاری است و تبدیل به آژانس‌های مسافرتی شده‌اند.

در تجارت جهانی هنوز در طفولیت به سر می‌بریم

وی گفت: در حال حاضر علاقه زیادی داریم که در عرصه جهانی وارد شویم اما شرایط موجود نشان می‌دهد که آمادگی لازم را نداریم و حتی در صورتی که مسیر هموار شود تا بتوانیم به سازمان WTO بپیوندیم خیلی برای ما خوشایند نیست زیرا هنوز در طفولیت تجارت جهانی هستیم و به بلوغ نرسیده‌ایم.

تولیدکنندگان داخلی عادت کرده‌اند که در بازار 80 میلیونی و سودآور و بدون رقابت تولید کنند

وی گفت: تولیدکنندگان داخلی کشورمان عادت کرده‌اند که برای یک بازار 80 میلیونی پرمصرف و سودآور بدون رقابت تولید کنند.

وی با ذکر مثالی درباره دلایل عدم همکاری شرکت‌های ایرانی با همتایان خارجی خود برای تولید مشترک کالا گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات پوشاک این شرط را گذاشته که حتما تولیدکننده خارجی باید تولید خود را در ایران و با کمک تولیدکننده داخلی انجام دهد اما با وجود علاقه شرکت‌های جهانی تولیدکنندگان ما نمی‌توانند پاسخگوی نیاز آنها باشند.

تولیدکنندگان حاضر نیستند از حاشیه سود خود بکاهند

راهدار افزود: تولیدکنندگان بخش پوشاک کشور نمی‌توانند پاسخگوی نظام جهانی باشند و طبق خواسته آنها کیفیت را رعایت کرده و از حاشیه سود خود بکاهند.

وی گفت: در بسیاری از موارد تولیدکنندگان ایرانی برای همکاری مشترک تا پای قرارداد با تولیدکنندگان خارجی می‌روند اما این تولیدکنندگان ایرانی هستند که زیر قرارداد زده و حاضر به همکاری نمی‌شوند.

وی در پایان گفت: زیرساخت‌های لازم برای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) فراهم نیست و هنوز بسیار نیازمند آموزش هستیم.

 

 

نظر شما چیست؟