اخبار لوازم خانگی

تصمیمات ناگهانی دولت، عامل اصلی آشفتگی بازار لوازم خانگی

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: تصمیمات یک شبه و رادیکالی زیان سنگینی را به اقتصاد و صنعت کشور وارد خواهد کرد. قیمت بالای مواد اولیه بر روی قیمت محصولات تولیدی تاثیرگذار است و این موضوع با اهداف دولت برای ایجاد ثبات در بازار سازگار نیست.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمدرضا دیانی در خصوص عدم عرضه مواد اولیه به تولیدکنندگان از سوی کارخانه‌های پتروشیمی و فولاد گفت: در عرضه مواد اولیه برای تولیدکنندگان بحران سنگینی را در پیش خواهیم داشت. تصمیم اخیر بانک مرکزی برای ارائه ارز به تولیدکنندگان جلوی بسیاری از رانت ها و دلالی های داخل کشور را می‌گیرد که متاسفانه تنها نکته مثبت این سیاست گذاری همین موضوع است، اما در ادامه با یکسری از معضلات لاینحل برای تولید مواجه خواهیم شد.

دیانی خاطرنشان کرد: فولادسازان باید اول نیازهای داخل کشور را برطرف سازند لذا من معتقدم دلیل ایجاد این معضل گرانی و کمبود تنها اتخاذ تصمیمات اشتباه و ناگهانی دولت است. همچنین اگر مواد اولیه با نرخ ثابت به تولیدکنندگان نرسد، مشکلاتی در تولید ایجاد می گردد.

وی از تصمیمات متعدد دولت برای صنعت کشور انتقاد کرد و گفت: در کشور هر لحظه یک تصمیم برای صنعت گرفته می شود، به عبارتی ساده تر هیچ جای دنیا صنعت کشور را با تصمیمات شبانه روزی ذبح نمی کنند. چرا که بنا بر قول های مسئولین تصمیمات اتخاذ شده در خصوص صنعت کشور دارای حداقل یک سال اعتبار خواهد بود. اما می بینیم به 3 ماه نرسیده تصمیمات به گونه ای فورس ماژور تغییر می‌کنند.

به گفته دیانی، در این شرایط سُست که هر روز یک تصمیم و سیاست برای صنعت گرفته می شود، مدیریت کردن آن نیز امکان پذیر نیست، همچنین در آینده ای نه چندان دور دچار رکود تورمی خواهیم شد. چرا که مردم توانایی خرید کالاهایی را ندارند که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه قرار است به دو برابر قیمت به فروش برسند.

وی افزود: محصولات لوازم خانگی نیازمند مواد اولیه متفاوتی هستند، لذا نمی‌توان تنها تغییر قیمت فولاد و پتروشیمی را عامل افزایش قیمت محصولات اعلام نمود، اما طی چندین ماه گذشته همه مواد اولیه اعم از مواد پتروشیمی و فولاد افزایش قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، کارخانه های بالادستی مواد اولیه تولیدکنندگان را در جهت حمایت از تولید تامین نمی کنند. علاوه بر آن برخی از آنان نیز این مواد را با قیمت بسیار بالا به فروش می رسانند که بی شک منجر به بروز مشکلاتی برای تولید‌کنندگان خواهد شد.

وی مشکل اساسی دیگر در این رابطه را قیمت مبهم ارز دانست و گفت: ما نمی‌دانیم برای تهیه و تولید مواد اولیه باید ارز را با چه نرخی خریداری کنیم. بازار شناور برای بازرگانی و واردات مناسب است. اما برای صنعت به هیچ عنوان نتیجه بخش نخواهد بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی عامل بروز این بحران را تصمیمات متعدد و ناگهانی دولت دانست و ادامه داد: ما در شرایط فعلی نیازمند اولویت بندی هستیم لذا دولت قبل از اینکه بحران شدید تر شود باید نسبت به اولویت بندی های مواد اولیه و تولید سیاست گذاری های اساسی را اتخاذ نماید به عبارتی دیگر دولت چاره دیگر جز اولویت بندی در چنین شرایطی را ندارد.

وی معتقد است، تصمیمات یک شبه و رادیکالی زیان سنگینی را به اقتصاد و صنعت کشور وارد خواهد کرد. قیمت بالای مواد اولیه بر روی قیمت محصولات تولیدی تاثیرگذار است و این موضوع با اهداف دولت برای ایجاد ثبات در بازار سازگار نیست./جام جم آنلاین

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟