طرز تهیه انواع غذا با سرخ کن بدون روغن (هواپز)
آموزش

طرز تهیه انواع غذا با سرخ کن بدون روغن (هواپز)

در این مطلب به یادگیری طرز تهیه انواع غذا با سرخ کن بدون روغن (هواپز) می پردازیم.

نهال وحیدی | 2 هفته قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سرخ کن های بدون روغن یک وسیله آشپزخانه محبوب و کاربردی هستند که برای پخت انواع غذا ها به شکل سالم و لذید مناسب اند. سرخ کن های بدون روغن از طریق گردش هوا گرم در اطراف غذا سبب پخت یکنواخت و سریع و آسان می شوند. این سرخ کن ها مناسب افرادی است که به سلامت غذایی شان اهمیت زیادی می دهند. در این مطلب به یادگیری طرز تهیه انواع غذا با سرخ کن بدون روغن (هواپز) می پردازیم.

  • پخت برنج در سرخ کن بدون روغن
  • طعم غذا در سرخ کن بدون روغن
  • کتلت در سرخ کن بدون روغن

آشنایی با طرز تهیه انواع غذا با سرخ کن بدون روغن (هواپز)

هواپز دستگاهی است که با استفاده از جریان هوای داغ، غذا را می پزد. این دستگاه در مقایسه با روش های دیگر سرخ کردن و پخت غذا، مزایای زیادی دارد که از جمله این مزایا عبارتند از:

  • پخت غذا با کالری کمتر

در هواپز ها به علت عدم استفاده از روغن، کالری غذا ها تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و این موضوع برای افرادی که به تناسب اندام و سلامتی شان اهمیت می دهند بسیار مهم و جذاب است.

  • حفظ طعم غذا در سرخ کن بدون روغن

یکی از دیگر ویژگی های مثبت این وسیله، حفظ طعم غذا در سرخ کن بدون روغن یا همان هواپز است. زیرا به علت جریان هوای داغ و یکنواخت، بافت غذا به خوبی حفظ شده و طعم و خاصیت خود را از دست نمی دهد.

  • پخت غذا در زمان کمتر

صرف زمان زیاد برای پخت یا سرخ کردن انواع غذا ها می تواند بسیار طاغت فرسا باشد، آن هم‌زمانی که حسابی گرسنه باشید. از این رو از دیگر مزیت های هواپز ها این است که در زمان کم غذا ها را آماده می کنند.

  • پخت غذا آسان

پخت و پز با هواپز آسان تر از سایر روش های پخت است زیرا نیازی به نظارت مداوم در حین پخت غذا را ندارد.

☆ همانطور که هر وسیله دارای معایبی نیز است، از معایب هواپز ها می توان به هزینه اولیه خرید و کوچک بودن حجم محفظه آن نسبت به فر اشاره کرد.

طرز تهیه غذا با هواپز

به طور کلی برای طرز تهیه انواع غذا با سرخ کن بدون روغن (هواپز) ابتدا باید دستگاه را گرم کنید و سپس غذا را در سبد هواپز قرار دهید و دستگاه را روشن کنید. دمای غدا را با توجه نوع غذا تنظیم کنید. خوب است هنگام پخت غذا با هواپز یک سری نکات را نیز رعایت کنید:

  • قبل از پخت، غذا را به خوبی خشک کنید.
  • سعی کنید برش های غذا به شکل یک سان باشد تا همزمان پخته شوند.
  • غذا ها را در سبد هواپز به طور یکسان قرار دهید تا هوا به خوبی در اطراف آن ها جریان داشته باشد.
  • در حین پخت غذا هر چند دقیقه یک بار آن ها را بررسی کنیو تا از پختن آن ها اطمینان حاصل کنید.
  • اگر بعد از پایان زمان پخت سرخ کن غذای شما نپخته بود به آن زمان جدید بدهید.

آیا پخت برنج در سرخ کن بدون روغن امکان پذیر است؟

طرز تهیه انواع غذا با سرخ کن بدون روغن (هواپز)

همانطور که در ابتدای مطلب ادعا کردیم، با سرخ کن های بدون روغن تقریبا بیش از نیمی از انواع غدا های گوشتی، مرغی، سیب زمینی و… را می توان درست کرد. اما یکی از غذا هایی که توصیه می شود با سرخ کن بدون روغن درست نکنید برنج‌ است. پخت برنج در سرخ کن بدون روغن تنها سبب هدر رفتن ماده غذایی شما می شود و کیفیت خوبی نخواهد داشت. اما سایر غذا هایی که در ادامه مطلب به آن ها می‌پردازیم می توانند جزو غذا های بسیار خوش طعم و لذید باشند که با هواپز ها آماده می شوند. به طور کلی طعم غذا در سرخ کن بدون روغن خیلی تازه و لذید است و شما توسط این دستگاه از انواع گوشت و مرغ گرفته تا غذا های دریایی یا گیاهی را می توانید آماده کنید.

طرز تهیه کتلت در سرخ کن بدون روغن

برای درست کردن کتلت در سرخ کن بدون روغن نیاز به مواد زیر دارید:

  • گوشت چرخکرده
  • سیب زمینی
  • پیاز
  • ادویه های دلخواه
  • کاغذ مخصوص سرخ کن

ابتدا مواد کتلت را طبق روال همیشگی آماده کنید. سپس سرخ کن را روی دمای ۱۸۰ درجه بگذارید تا گرم شود. کاغذ سرخ کن را در کف ظرف آن قرار دهید و سپس مایع کتلت را با یک قاشق روی آن بچینید. سپس به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا آماده شوند.در حین پخت هر ۱۰ دقیقه کتلت را برگردانید تا دو طرف آن به خوبی سرخ شود. می توانید کف کاغذ را کمی چرب کنید.

طرز تهیه مرغ سوخاری در سرخ کن بدون روغن

  • سینه مرغ ورقه شده
  • آرد سوخاری
  • نمک و فلفل
  • تخم مرغ
  • شیر یا آب
  • آرد سفید

ابتدا در یک کاسه آرد سفید، نمک و فلفل بریزید و کنار بگذارید‌. در یک کاسه دیگر آرد سوخاری و در کاسه ای جدا گانه تخم مرغ و شیر را هم بزنید و بگذارید. سپس تکه های مرغ را ابتدا در آرد سفید، ترکیب شیر و تخم مرغ و در نهایت آرد سوخاری بغلتانید. کف توری هواپز یک کاغذ مخصوص بگذارید و مرغ ها را روی آن‌بچینید. دمای سرخ کن بدون روغن را روی ۱۸۰ درجه و تایمر را روی ۲۵ دقیقه بگذارید. بعد از ۱۰ دقیقه روی مرغ را کمی جرب کنید تا به خوبی بیرون آن سرخ شود.

طرز تهیه ی سیب زمینی سرخ کرده در سرخ کن بدون روغن

شاید شما هم هنگام جست و جو برای طرز تهیه انواع غذا با سرخ کن بدون روغن (هواپز) به دنبال دستور پخت سیب زمینی سرخ شده که یک غذای محبوب است بگردید. سیب زمینی سرخ شده مخصوصا برای کودکان بسیار خوش طعم بوده اما درست کرده آن به شیوه سنتی مضر است. درون سرخ کن بدون روغن به راحتی نه تنها سیب زمینی سرخ‌شده بلکه چیپس های دلخواه تان‌را نیز می توانید آماده کنید.

سیب زمینی ها را به شکل چیپسی‌ برش های تقریبا نازک بزنید. درون یک ظرف آب سرد بشویید و روی یک پارچه قرار دهید تا خشک شود. سپس ترکیب آویشن، نمک، فلفل، زرد چوبه و هر ادویه دلخواهی که میخواهید را بزنید و سیب زمینی ها را درون آن بغلتانید تا مزه دار شود. سپس طوری هواپز را با اسپری روغن کمی چرب کنید و روی سیب زمینی ها هم مقداری روغن بپاشید. دما را روی ۱۸۰ و زمان را روی ۲۰ دقیقه تنظیم کنید و هر چند دقیقه یکبار آن ها را برگردانید.

طرز تهیه ماهی قزل آلا در سرخ کن بدون روغن

از قبل سرخ کن‌را روی ۲۰۰ درجه گرم‌ کنید. فیله ماهی مزه دار شده را درون سبد قرار دهید. هنگامی که کمی روی آن پخت با اسپری روغن بپایشید و صبر کنید تا سرخ شود.‌سپس پشت و رو کنید و دوباره کنی روغن بپاشید تا به خوبی دو طرف آن سرخ شده و برای سرو آماده شود.

طرز تهیه پیتزا در سرخ کن بدون روغن

How to prepare all kinds of food with an oil-free fryer

ابتدا خمیر پیتزا را به صورت یک دایره باز کنید. بهتر است آن را روی ظرف پیتزا یا روی کاغذهای مخصوص سرخ کن قرار بدهید و داخل سرخ کن بدون روغن قار دهید . سپس سس گوجه فرنگی را روی خمیر پیتزا بمالید. پنیر پیتزا را روی سس گوجه فرنگی بپاشید. مواد دلخواه خود را روی پنیر پیتزا قرار دهید. پیتزا را در هواپز قرار دهید و به مدت 20-25 دقیقه در دمای 200 درجه سانتیگراد آماده شود.

جمع بندی

در این مطلب به یادگیری طرز تهیه انواع غذا با سرخ کن بدون روغن (هواپز) پرداختیم و کمی با این وسیله و طرز کارکرد آن آشنا شدیم. هواپز ها از طریق جریان هوای گرم به سرخ کردن و پختن مواد غذایی می پردازند که از لحاظ کیفیتی غذایی سالم تر از روش های سنتی به تحویل می دهند. اما امکان پخت برخی غذا ها مانند انواع خورشت ها، برنج ، آبگوشت و… در این دستگاه نیست و نباید اقدام به پخت این گونه مواد غذایی داخل آن کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟