قیمت لوازم خانگی در سال 1400
اخبار لوازم خانگی

قیمت لوازم خانگی در سال 1400 افزایش خواهد داشت؟ / چالش های تولیدکنندگان لوازم خانگی در سال 1400

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با آغاز سال 1400 بسیاری از مردم به دنبال آینده بازارهایی نظیر بازار لوازم ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با آغاز سال 1400 بسیاری از مردم به دنبال آینده بازارهایی نظیر بازار لوازم خانگی هستند تا از سرنوشت قیمت لوازم خانگی در سال 1400 مطلع شوند. از همین رو این روزها آخرین خبر از قیمت لوازم خانگی به صدر اخبار رسیده و بسیاری از مردم به دنبال اطلاع از قیمت لوازم خانگی در ماه های آینده هستند.

قیمت لوازم خانگی در سال 1400 معمای پیچیده ای ندارد. در یک کلام بگوییم اگر می خواهید بدانید که قیمت لوازم خانگی کاهش می یابد احتمالا با یک نه قاطع مواجه خواهید شد. افزایش قیمت لوازم خانگی در سال 1400 و یا در خوش بینانه ترین حالت، ثبات قیمتی در این بازار هیچ ربطی هم به کرونا ندارد. قیمت لوازم خانگی بعد از کرونا هم همین رویه را خواهد داشت و تا زمانی که فکر اساسی برای تامین مواد اولیه ارزان قیمت برای بخش تولید کشور نشود، وضعیت همین خواهد بود.

آیا لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ ارزان میشود

سال 1400 می تواند نقطه عطفی برای اقتصاد ایران باشد و با یک مدیریت درست، بازار لوازم خانگی را تحت تاثیرات مثبت خود قرار دهد. اما اینکه به دنبال این پرسش باشیم که آیا لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ ارزان میشود باید بگوییم که بعید است همچنین اتفاقی رخ دهد. قیمت لوازم خانگی در ماه آینده دست خوش تغییراتی خواهد شد و عمده ترین دلیل آن افزایش هزینه های تولید است.

کارخانه لوازم خانگی پاکشوما

اقتصاد ایران طی سال های گذشته یک وابستگی کاذب به برجام را پشت سر گذاشته است. نمی خواهیم وارد مباحث سیاسی شویم اما انتظار برای تعامل با کشورهای اروپایی که از مسیر برجام می گذشت باعث شد تا زلف صنایع ایران به ارتباطات جهانی گره بخورد. البته که تعامل سازنده با کشورهای توسعه یافته و غیر توسعه یافته در قانون تجارت جهانی یکی از ملزومات توسعه پایدار است اما این موضوع نباید دلیلی برای عقب ماندگی بخش تولید کشور شود.

همانطور که پیش تر هم به آن اشاره شد عده ای فکر می کنند که قیمت لوازم خانگی بعد از کرونا با کاهش مواجه خواهد شد اما آخرین خبر ها از قیمت لوازم خانگی این پیام را مخابره می کند که باید منتظر افزایش قیمت لوازم خانگی در سال 1400 باشیم همانند افزایش قیمت لوازم خانگی در سال 99 که همگی شاهد آن بودیم.

قیمت لوازم خانگی ایرانی در سال 99 نیز افزایش قیمت را تجربه کرد و بخش عمده ای از این افزایش قیمت به دلیل مشکلات ارزی و تامین مواد اولیه وارداتی برای تولید بود. اما حال این پرسش مطرح است که با توجه به سخت تر شدن شرایط تولید و گرانی ارز یا قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا میکند ؟ آیا لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ ارزان میشود ؟ آیا شاهد کاهش قیمت لوازم خانگی خارجی خواهیم بود؟

قیمت لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ به فاکتورهای متعددی بستگی دارد تا میزان افزایش قیمت لوازم خانگی در سال 1400 را به صورت دقیق تری بررسی کنیم. در این گزارش قصد پیش بینی قیمت لوازم خانگی در سال 1400 را نداریم چرا که اقتصاد ایران در شرایط فعلی هیچ جایی برای پیش بینی نگذاشته اما آخرین خبر از قیمت لوازم خانگی نشان می دهد قیمت لوازم خانگی در ماه آینده دست خوش تغییراتی خواهد شد.

چالش های صنعت لوازم خانگی در سال 1400

خط تولید تلویزیون سام الکترونیک

چالش های صنعت لوازم خانگی ایران در سال 1400 بی ربط به افزایش قیمت لوازم خانگی در سال 1400 نیست، چالش هایی که با شرایط موجود نه تنها گریبانگیر تولید کننده لوازم خانگی داخلی خواهد شد بلکه پای مصرف کنندگان این بازار را هم در تله گرانی گیر خواهد انداخت.

افزایش حقوق و دستمزد

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر قیمت لوازم خانگی در سال 1400 افزایش حقوق و دستمزد است. موضوعی که باعث افزایش قیمت لوازم خانگی در سال 99 نیز شده بود. بررسی آمارها در سال 99 نشان می دهد که افزایش هزینه هایی مانند حقوق و دستمزد باعث شد تا قیمت لوازم خانگی ایرانی سال ۹۹ نیز دستخوش تغییرات شود.

بنا بر اعلام های رسمی، حقوق کارگران در سال 1400 نسبت به سال 99 با افزایش 39 درصدی همراه خواهد بود که این افزایش قیمت را به افزایش حق بیمه و مالیات نیز اضافه کنید تا برای پاسخ به این پرسش که آیا قیمت لوازم خانگی کاهش می یابد ، جواب مناسب تری پیدا کنید.

مشکلات ارزی تولیدکنندگان لوازم خانگی

اولین چالش پیش رو مشکلات ارزی خواهد بود. پیش تر برای کنترل بازار لوازم خانگی به تولیدکنندگان این صنعت ارز دولتی اختصاص داده شده بود.

قیمت لوازم خانگی در سال 1400

صرف نظر از این موضوع که در همان زمان نیز فرایند دریافت ارز دولتی برای تامین مواد اولیه تولیدکنندگان لوازم خانگی بسیار پیچیده بود و دست بسیاری از تولیدکنندگان از سفره ارز دولتی کوتاه کرد، در حال حاضر تولیدکنندگان لوازم خانگی برای تامین ارز خود می بایست از ارز نیمایی استفاده کنند که با توجه به فاصله کم ارز نیمایی و ارز آزاد انتظاری جز افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی وجود نخواهد داشت.

نوسان قیمت در قطعات داخلی

نوسان قیمت در قطعات داخلی نیز چالش دیگر تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور خواهد بود. عدم ثبات قیمت و افزایش آن در مواد پلیمری، فلزی لوازم بسته بندی و … باعث شده تا تکلیف تولیدکننده برای قیمت گذاری محصول نهایی مشخص نباشد.

ماشین لباسشویی امرسان خوبه ؟

مشکلات حمل و نقل خارجی که تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته را نیز به لیست چالش های تولیدکنندگان لوازم خانگی اضافه کنید تا پیش بینی دقیق تری از قیمت لوازم خانگی در ماه های آینده داشته باشید. ورود قطعات الکترونیکی به دلیل مشکلات حمل و نقل با تاخیر بسیار زیاد مواجه شده و همین موضوع نیز نفس تولیدکننده را گرفته است.

افزایش هزینه پیمانکاران داخلی

مشکلات تولیدکنندگان با پیمان کاران داخلی نیز چالش بعدی تولیدکنندگان لوازم خانگی خواهد بود. افزایش حقوق و دستمزد و همچنین افزایش احتمالی قیمت حامل های انرژی باعث شده تا پیمان کاران داخلی تولیدکنندگان لوازم خانگی افزیش قیمت بین 20 تا 40 درصدی خدمات خود را اعلام کنند.

خواب سرمایه تولیدکنندگان لوازم خانگی

خواب سرمایه نیز بخش دیگری از پازل چالش صنعت لوازم خانگی در سال 1400 خواهد بود. به عقیده برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی تا سال 1398 خواب سرمایه بخش تولید حدود 4 ماه بود و این عدد در حال حاضر به بیش از 7 ماه رسیده است.

هزینه پول

در این میان از موضوع هزینه پول نیز نباید به سادگی عبور کرد. گفتگوی خبرنگار ما با برخی از تولیدکنندگان نشان می دهد که هزینه پول در سال های نه چندان دور حدود 1 تا 1.5 درصد بوده است که این عدد در شرایط فعلی به بالای 10 درصد رسیده و گاهی نیز به 13 درصد می رسد.

قیمت لوازم خانگی در سال 1400

به عنوان مثال تولیدکننده در کشور ارز یورویی را تهیه کرده و در کشورهای همسایه عربی مانند امارات این پول را تبدیل به یوان چین می کند تا مواد اولیه موردنیاز خود را از کشور چین تامین کند.

افزایش نرخ تورم

پیش بینی تورم 35 تا 40 درصدی اقتصاد ایران در سال 1400 هم یکی دیگر از چالش های تولید لوازم خانگی در سال 1400 خواهد بود. افزایش نرخ تورم در قیمت نهایی محصولات تولیدی تاثیر گذار خواهد بود و از همین رو تولیدکننده نیز چاره ای جز افزایش قیمت لوازم خانگی نخواهد داشت.

لوازم خانگی بخریم یا نه

حدود یک ماه از اول سال 1400 گذشته و همچنان این پرسش که لوازم خانگی بخریم یا نه ذهن مخاطبان را درگیر کرده است. گران شدن لوازم خانگی به دغدغه اصلی عروس و دامادها تبدیل شده است و از همین رو بسیاری به دنبال قیمت لوازم خانگی در ماه آینده هستند.

اما آخرین خبر از قیمت لوازم خانگی را از زبان مسئولان این حوزه باید بشنویم. بر اساس اخبار منتشر شده از سوی مدیران صنعت لوازم خانگی ایران افزایش قیمت لوازم خانگی در سال 1400 خیلی دور از انتظار نخواهد بود.

مشکل بازگشت ارز صادرکنندگان

در همین رابطه عباس هاشمی؛ دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به مصوبه تجاری در بودجه ۱۴۰۰ گفته است : «اگر مصوبه تجاری در بودجه ۱۴۰۰ که مبنی بر تغییر نرخ ارز محاسبه حقوق ورودی است اجرا شود بدون شک شاهد گرانی لوازم خانگی خواهیم بود و این اتفاق به نفع تولیدکنندگان نخواهد بود. البته میزان افزایش حقوق ورودی با میزان افزایش قیمت نهایی محصول یکی نخواهد بود و درصدی بر قیمت محصول تاثیر خواهد گذاشت. قیمت نهایی مواد اولیه وارداتی تولید نیز نقش مهمی در افزایش قیمت لوازم خانگی ایفا خواهد کرد.»

انتخابات ریاست جمهوری 1400

زمان زیادی به انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 باقی نمانده و متاسفانه این سنت قدیمی هنوز هم در اقتصاد ایران رواج دارد که نزدیک مراسم های سیاسی مهم مانند انتخابات ریاست جمهور، کارها اصطلاحا تق و لق می شوند.

از طرفی مذاکرات وین در حال انجام است و تولیدکنندگان و خریداران لوازم خانگی تا حدی منتظر نتایج این مذاکرات هستند. البته که منطقا اقتصاد و تولید کشور به فرموده مقام معظم رهبری نباید معطل اینگونه اتفاقات باشد اما آنچه که رخ می دهد خلاف سخنان رهبری بوده و متاسفانه بسیاری از مسائل کشور طی هشت ساله گذشته با همین رویه پیش رفته است.

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران» وضعیت تولید در کشور همواره متاثر از نرخ ارز بوده چرا که بخشی از مواد اولیه تولید از طریق واردات تامین می شود و قیمت این مواد اولیه علاوه بر نرخ ارز، به قیمت ورودی گمرک که خبرهای افزایش قیمت آن نیز منتشر شده، بستگی دارد. بر اساس اعلام مسئولین مرتبط با حوزه صنعت لوازم خانگی حدود 30 تا 35 درصد مواد اولیه تولید لوازم خانگی وارداتی است که البته این میزان برای تولید هر محصول متفاوت است.

سال 140 به فرموده مقام معظم رهبری سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام گذاری شده است. افزایش هزینه های تولید برای تولیدکنندگان لوازم خانگی مانع تولید و عرضه با قیمت مناسب خواهد شد. افزایش هزینه های حقوق و دستمزد برای کارگران بخش های دولتی و خصوصی اجتناب ناپذیر است اما دولت و وزارت صنعت به کمک تشویق هایی نظیر مالیات و کاهش هزینه های گمرک می تواند دست تولیدکننده را بگیرد و به معنای واقعی مانع زدایی را در سال 1400 برای تولیدکننده معنی کند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟