اخبار لوازم خانگی

راهنمای کامل خرید جهیزیه/ برای خرید جهیزیه مناسب چه کنیم؟

تهیه جهیزیه یکی از سنت های خوش است که از دیرباز وجود داشته و به منظور کمک به زوج ها در آغاز زندگی از طرف خانواده عروس اهدا می شود.

نفیسه رحیمی | 9 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تهیه جهیزیه یکی از سنت های خوش است که از دیرباز وجود داشته و به منظور کمک به زوج ها در آغاز زندگی از طرف خانواده عروس اهدا می شود. اگرچه نابسامانی و افزایش قیمت ناگهانی لوازم خانگی طی سال گذشته برخی از خانواده ها را دچار مشکل کرده است با این حال سعی شده در این مقاله ضمن این که به تاریخچه جهیزیه پرداخته شود، مطلبی با موضوع راهنمای خرید جهیزیه آماده شود که به شما در مسیر انتخاب درست در هنگام خرید جهیزیه کمک کند.

بیشتر بدانید:
پرفروش ترین تلویزیون های بازار ایران از نگاه کاربران

بیشتر بخوانید:

  • بهترین زمان برای خرید جهیزیه
  • راهنمای جهیزیه عروس
  • باید و نباید های جهیزیه
  • لیست جهیزیه ساده
  • ترتیب خرید جهیزیه
  • لیست کامل جهیزیه عروس با قیمت
  • لیست جهیزیه مختصر و مفید
  • لیست جهیزیه کامل عروس 1401
  • لیست جهیزیه عروس ضروری
  • خرید وسایل برقی جهیزیه

بهترین زمان برای خرید جهیزیه یا باید و نباید های جهیزیه چیست ؟ از جمله مواردی است که به هنگام خرید جهیزیه ذهن مشتریان را درگیر می کند و پرداختن به آن ها می تواند تا حدودی مشکلات زوج های جوان را برطرف کند.

بهترین برندهای لوازم خانگی ایرانی را بیشتر بشناسید + ویدیو و قیمت

برای خرید جهیزیه از کجا شروع کنیم؟

تهیه لیست جهیزیه نخستین کاری است که هر عروس خانمی باید آن را تهیه کند که متناسب با بودجه ای که در نظر گرفته، خرید خودرا انجام داده و وسایل اضافی را حذف کند.

علاوه براین، با تهیه لیست جهیزیه و رعایت ترتیب خرید جهیزیه هیچ لوازمی از قلم نمی افتد و به راحتی می توان برای خرید انواع وسایل برنامه ریزی کرد.

لیست جهیزیه کامل عروس 1401

مهمترین و یا به عبارت دیگر  پرخرج ترین بخش جهیزیه مربوط به وسایل آشپزخانه است که در ابتدا لیستی از انواع وسایل آشپزخانه تهیه شده و سپس  به دسته بندی دیگر وسایل خانگی پرداخته ایم. تازه  عروس های می توانند متناسب با نیازشان آن ها را خریداری کرده و حتما لازم نیست که تمام پول خود را برای خرید همه این وسایل خرج کنند. اگر به دنبال لیست جهیزیه کامل عروس 1401 هستید، در ادامه تمامی محصولات دسته بندی شده است.

راهنمای خرید جهزیه

راهنمای خرید جهزیه - حال و پذیرایی

سرویس بهداشتی - راهنمای خرید جهزیه

خرید جهیزیه

در ادامه این مقاله  مراحل و ترتیب خرید جهیزیه را توضیح داده ایم که می توانید از آن به عنوان راهنمای خرید جهیزیه کمک بگیرید و در زمان و هزینه صرفه جویی کنید.

باید و نباید های جهیزیه

خرید وسیله برای شروع یک زندگی بسیار جذاب است اما شرایط اقتصادی منجر شده تا برخی از خانواده ها دچار مشکل شوند. بررسی باید و نباید های جهیزیه به شما کمک می کند تا کمتر دچار چالش شوید. بعد از مواردی که در این بخش گفته می شود، می توانید یک لیست جهیزیه مختصر و مفید تهیه کنید و به گونه از پرداخت هزینه های گزاف و سنگین معاف شوید.

مشورت کنید

تهیه جهیزیه به ویژه خرید وسایل برقی جهیزیه نیز مانند بسیاری از امور نیاز به راهنمایی و مشورت دارد. بهتر است قبل از خرید هر وسیله ای در مورد برند و امکانات آن تحقیق کنید. اطلاع از مشخصات و امکانات هر وسیله ای به ویژه لوازم برقی می تواند شما را در خرید لوازم مورد نیازتان کمک کرده و از طرفی دیگر در برخی از هزینه ها صرفه جویی کنید. برخی از لوازم خانگی ها به سبب امکانات زیاد از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند که برخی از این قابلیت ها اضافی بوده و مورد استفاده قرار نمی گیرد.

اگر بخواهیم به زبان ساده تری این مهم را توضیح دهیم و به بررسی باید و نباید های جهیزیه بپردازیم باید بگوییم که به اندازه ای که پول می دهید باید از کالای خریداری شده استفاده کنید. برخی از امکانات هیچ وقت مورد استفاده شما قرار نمی گیرند در صورتی که شما در هنگام خرید، هزینه آن آپشن به خصوص را در محصول مذکور پرداخت کرده اید.

خرید محصول ایرانی یا خارجی

اینکه ایرانی بخریم ویا خارجی از جمله چالش هایی است که بسیاری از خانواده ها با آن درگیر هستند البته با توجه به افزایش قیمت ارز و در پی آن گرانی ناگهانی قیمت لوازم خانگی در بازار و در نهایت ممنوعیت ورود کالاهای خارجی، توجه بسیاری از خانواده ها به جنس ایرانی جلب شده که در این موارد بهتر است که ذهن زوج های جوان معطوف به خرید لوازم خانگی با کیفیت باشد و به ایرانی و یا خارجی بودن آن توجهی نکنند. در حال حاضر برندهایی مانند دوو، اسنوا، جی پلاس، پاکشوما، تی سی ال، ایکس ویژن و … در ایران فعالیت می کنند و دارای گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر هستند.

آمار فروش لوازم خانگی ایران

برخی از کالاهای ایرانی علیرغم قیمت ارزان از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند، ضمن این که با خرید کالاهای ایرانی می توان به رونق تولید کمک کرد و در جهت رشد اشتغال و کارآفرینی قدم برداشت.

بهترین زمان برای خرید جهیزیه

در پاسخ به سوال بهترین زمان برای خرید جهیزیه ؟ می توان گفت که خرید جهیزیه زمان بر بوده و تنوع محصولات نیز زیاد است، بهتر است که خرید جهیزیه را را به روزهای آخر موکول نکرده وبا خیال آسوده و البته پرس و جو و مشورت اقدام به خرید وسایل کنید.

بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند که برخی از لوازم مانند دستمال و یا رختخواب ها را در منزل خود آماده کنند که توصیه می شود از قبل آن ها را تهیه کنید و آماده کردن آن ها را به روزهای آخر موکول نکنید.

اول یخچال بخریم یا مبل؟

راهنمای خرید جهیزیه به یک موضوع مهم دیگر پرداخته و آن هم اولویت در خرید کالا است. باید بدانید که در هنگام خرید جهیزیه و در تهیه کالاهایی مانند مبل یا یخچال اولویت کدام بیشتر است و در نتیجه اگر می خواهید ترتیب خرید جهیزیه را رعایت کنید بهتر است به سراغ وسایل آشپزخانه در ابتدا بروید.

یخچال-راهنمای جامع خرید جهیزیه

توصیه می شود که برای خرید جهیزیه از لوازم آشپزخانه بزرگ شروع کنید. زیرا این سری از لوازم از وسایل ضروری به شمار می رود و برای خرید وسایل برقی جهیزیه بودجه زیادی نیز لازم است. بهتر است برخی از لوازم نظیر مبلمان، فرش و پرده بعد از مشخص شدن خانه نو عروس خریداری شود زیرا در این صورت، احتمال بروز مشکلاتی نظیر کمبود فضا به صفر می رسد.

برای خرید جهیزیه چه قدر باید هزینه کرد؟

فارغ از نکاتی که تحت عنوان راهنمای خرید جهیزیه ذکر شد، بودجه تعیین شده در انتخاب لوازم و وسایل خانه اهمیت بالایی دارد. تعیین کف و سقف قیمت لوازم خانگی کار بسیار دشواری است و با توجه به افزایش قیمت چشمگیر لوازم خانگی طی یک سال اخیر بسیاری از خانواده ها برای خرید جهیزیه با مشکل مواجه هستند. به عنوان مثال حداقل قیمت ماشین لباسشویی های درب از جلو نزدیک به 6 میلیون تومان می رسد ویا برای خرید یک یخچال فریزر درب از بالا و پایین باید حدود6 میلیون تومان در نظر گرفت. البته می توان بسیاری از اقلام های غیر ضروری را حذف کرد و به عبارت دیگر بودجه خود را مدیریت کرد.

هزینه جهیزیه

به باید و نباید های جهیزیه یا بهترین زمان برای خرید جهیزیه پرداخته شد و پیشنهاد می شود که به این نکات توجه کنید و چشم و هم چشمی یا رودربایستی را کنار بگذارید زیرا جهیزیه ضامن خوشبختی نیست. هدف از ارائه مطالبی با عنوان های راهنمای جهیزیه عروس این است که بدون  دخالت در سلیقه جوانان، آن ها را برای انتخاب کالاهای مورد نیاز راهنمایی کنند.

اطلاع از قیمت لوازم خانگی پیش از خرید آن می توان به زوج های جوان در انتخاب محصول متناسب با بودجه شان کمک کند. برای اطلاع از قیمت بازار لوازم خانگی کلیک کنید.

تحول سنت جهیزیه از گذشته تا به امروز

سنت خرید جهیزیه تنها به ایران و کشورهای آسیایی و یا عرب زبان محدود نمی شود. در سراسر جهان این رسم در شکل و شمایل متفاوت اجرا می شود که هدف اصلی تمام آن ها تامین سرمایه اولیه برای زوج های جوان است.

راهنمای خرید جهزیه

جهیزیه از گذشته تا به امروز تفاوت بسیاری کرده و از یک لیست خرید ساده به انواع لوازم لوکس زندگی تبدیل شده که شاید خرید برخی از آن ها برای آغاز زندگی ضروری نباشد. با توجه به تنوع بالای محصولات موضوعاتی مانند راهنمای خرید جهیزیه یا تهیه لیست جهیزیه ساده اهمیت پیدا کرده و در گذشته کمتر به این موارد پرداخته می شد.

همان طور که گفته شد، جهیزیه تاریخ طول و درازی دارد که با توجه به مدارک به دست آمده، رسم جهیزیه در قانون حمورابی مربوط به قرن هجدم قبل از میلاد نیز ثبت شده است.

بعد ها یعنی در دوران هومریک یونان قدیم، شیربها رواج پیدا کرد که از طرف خانواده عروس اهدا می شد و تا پایان دوران کلاسیک به تدریج جهیزیه به عنوان جایگزینی برای شیربها معرفی شد. کشورهای اروپایی و آمریکایی در گذشته به این رسم پایبند بوده اما امروزه خرید جهیزیه در خانواده ها کم رنگ تر شده و بیش تر خانواده های سنتی این رسم قدیمی را دنبال می کنند.

راهنمای خرید جهزیه

خرید جهیزیه در ایران تابع اصول و قواعدی است که در طول تاریخ به دفعات تغییر کرده‌ و در میان اقوام، ادیان و مذاهب، و حتی طبقات اجتماعی گوناگون متفاوت هستند. در تعریف جهاز آمده که دارایی و مالی که عروس به خانه مشترک می برد که این دارایی و مال می تواند کالای ضروری، پول نقد و یا حتی ملک باشد اما شاید این تعریف امروزه زیاد کاربرد نداشته و بیشتر در گذشته استفاده می شده است.

شیوه بردن جهاز نیز در شهرهای مختلف متفاوت بوده و از گذشته تا به امروز تغییرات اساسی کرده است. به عنوان مثال، تهرانی های قدیم طبق کش و نقاره زن خبر کرده و جهیزیه را پیش از مراسم عروسی حمل کرده و به خانه داماد می بردند و یا گیلانی ها قبل از بردن جهیزیه آن را به تماشا گذاشته و مراسم جهازتماشا را برگزار می کردند.

نوشتن سیاهه جهاز نیز از جمله رسومات قدیمی است که امروزه نیز برخی از خانواده ها به آن پایبند بوده و پیش از مراسم عروسی، خانواده داماد در خانواده عروس حضور پیدا کرده و بعد سیاهه جهاز را تهیه می کنند.

در ذیل تصاویری از سیاهه جهاز گردآوری شده که بسیار متفاوت تر از نمونه های امروزی است و خبری از کالاهای لوکس و غیر ضروری نیست.

راهنمای کامل خرید جهزیه

راهنمای کامل خرید جهزیه

 

 

لیست کامل جهیزیه عروس با قیمت

تهیه لیست کامل جهیزیه عروس با قیمت به فاکتورهای زیادی بستگی دارد، به عنوان مثال برخی از خانواده ها به دنبال خرید یخچال ساید بای ساید هستند اما برخی دیگر ترجیح می دهند تا نسخه های بالا و پایین خریداری کنند. مطمئنا برای خرید مدل ساید بای ساید باید هزینه های بیشتری پرداخت کنید. در این قسمت تلاش شده تا حداقل قیمت برای تهیه لیست جهیزیه مختصر و مفید ارائه شود.

وسایل ضروری خانه

قیمت

حداقل بودجه برای خرید یخچال فریزر

12 میلیون تومان

حداقل بودجه برای خرید تلویزیون

7  میلیون تومان

حداقل بودجه برای خرید لباسشویی

10 میلیون تومان

حداقل بودجه برای خرید ظرفشویی

23 میلیون تومان

حداقل بودجه برای خرید مایکروویو

6 میلیون تومان

حداقل بودجه برای خرید اجاق گاز

4 میلیون تومان

حداقل بودجه برای خرید مبلمان

10 میلیون تومان

حداقل بودجه برای خرید فرش

3 میلیون تومان

حداقل بودجه برای خرید ظرف و قاشق و قابلمه

10 میلیون تومان

حداقل بودجه برای خرید کالای خواب

5 میلیون تومان

حداقل بودجه برای خرید لوازم حمام

2 میلیون تومان

حداقل بودجه برای خرید لوازم برقی کوچک

15 میلیون تومان

حداقل بودجه برای خرید لوازم برقی کوچک

15 میلیون تومان

 

شرایط دریافت وام ازدواج و کالا چیست؟

وام ازدواج

وام ازدواج به 180 میلیون تومان افزایش یافت که البته براساس طرح تشویقی برای زوج زیر 25 سال و زوجه زیر 23 سال، مبلغ 30 میلیون تومان به وام 180 میلیون تومان اضافه خواهد شد.این تسهیلات با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت 10 ساله است، همچنین اقساط این وام ماهیانه یک میلیون تومان است.

توصیه آخر

خرید وسایل برقی جهیزیه و فراهم کردن احتیاجات زندگی می تواند برای هر زوج جوانی درگیری ذهنی ایجاد کند اما با دانستن و مطالعه راهنمای خرید جهیزیه یا راهنمای جهیزیه عروس می توانید این درگیری ها را کاهش داده وبا خیال آسوده خریداری کنید. مشورت گرفتن از دیگران کار عاقلانه ای است اما سلیقه خود را چاشنی تجربیات دیگر کنید تا بتوانید بهترین وسیله را انتخاب کرده و از استفاده کردن از آن ها لذت ببرید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • Sirun Sona | 25 دی 1398 در 8:00 ب.ظ

    اول یخچال بخریم یا مبل؟

    من یخچال خریدم بعد گفت به مبلا نمیاد !!!

    • وحید | 23 دی 1400 در 4:07 ب.ظ

      شما یخچال از پذییرایی به آشپزخونه منتقل کن

  • شهربانو | 18 مهر 1400 در 3:34 ق.ظ

    خدا خیرتون بده