راهنمای خرید محافظ برق برای لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

راهنمای خرید محافظ برق برای لوازم خانگی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از اصلی ترین عوامل خرابی لوازم‌ الکتریکی، آسیب دیدن قطعات برقی آن که ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از اصلی ترین عوامل خرابی لوازم‌ الکتریکی، آسیب دیدن قطعات برقی آن که توسط نوسانات برق اتفاق می افتد هستند و با توجه به قطعی های برق در چند سال اخیر بیشتر از همیشه این موضوع خودش را نشان داد و در این شرایط قطعا استفاده از محافظ برق می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و ما در این مقاله یک راهنمای خرید محافظ برق برای لوازم خانگی را به شما ارائه خواهیم‌ کرد.

بیشتر بخوانید:

لوازم خانگی های پر مصرف کدامند؟ / راه های کاهش مصرف انرژی در تابستان

همچنین در این مطلب می خوانید:

  • تفاوت محافظ یخچال و لباسشویی
  • استفاده از یک محافظ برای چند وسیله برقی
  • بهترین محافظ برق کامپیوتر
  • نحوه استفاده از محافظ برق
  • ولتاژ و نوع ولتاژ یخچال
  • استفاده از دو محافظ برق
  • آشنایی با راهنمای خرید محافظ برق برای لوازم خانگی

نکاتی که پیش از خرید محافظ برق باید بدانیم!

راهنمای خرید محافظ برق برای لوازم خانگی

نوسانات برق آسیب های جدی به لوازم های برقی وارد می کند به همین دلیل استفاده از انواع محافظ های برق می تواند از دستگاه شما و عدم خرابی قطعات آن جلوگیری کند اما قبل از این که به راهنمای خرید محافظ برق برای لوازم خانگی بپردازیم خوب است با آن بیشتر آشنا شویم.

محافظ برق یک وسیله ای است که از دستگاه های برقی در برابر نوسانات شدید برق محافظت می کند. به طور کلی علت نوسانات برق می تواند به عوامل طبیعی مانند رعد و برق یا فشار زیاد به شبکه برق در ساعات اوج مصرف باشد و در نتیجه وظیفه این وسیله جلوگیری از رسیدن این نوسانات به دستگاه است. هنگامی که قصد خرید محافظ برق را دارید باید به چند نکته مهم توجه کنید زیرا خرید محافظ می تواند برای یک نوع از لوازم‌ خانگی مناسب باشد و برای این که بتوانید محافظ مناسب وسیله برقی تان را انتخاب کنید باید یک سری اطلاعات قبل از خرید آن داشته باشید.

  • توان خروجی
  • تعداد و نوع پریز ها
  • طول کابل
  • زمان تاخیر
  • جنس و کیفیت بدنه
  • برند و گارانتی معتبر

توان خروجی

 

همانطور که گفتیم یکی از اولین موضوعات مهم هنگام خرید محافظ برق آشنایی با توان خروجی است. همه ی محافظ ها دارای یک توان خروجی مشخص هستند و با واحد ولت آمپر و یا وات نشان داده می شوند به طور مثال یک محافظ برق ۶ تایی ۲۵۰۰ واتی توان خروجی آن نیز ۲۵۰۰ وات است پس در نتیجه اگر یک‌ دستگاه پر مصرف به آن متصل است فقط همان یک دستگاه باید متصل باشد و با نصب وسیله ی دیگر‌ ممکن است سبب جرقه یا خرابی محافظ و وسیله متصل به آن شود.

استفاده از یک محافظ برای چند وسیله و یا وصل کردن چند راهی و محافظ برق های متوالی به یک محافظ کار نادرستی است زیرا با اتصال دستگاه های مختلف ممکن است توان مصرفی آن بالا برود و سبب خرابی شود همچنین استفاده از استفاده از دو محافظ برق برای یک وسیله اصلا مناسب نیست.

تعداد و نوع پریزها

راهنمای خرید محافظ برق برای لوازم خانگی

محافظ ها با توجه به نوع استفاده و طراحی می توانند ۱ تا چند پریز داشته باشند و در هنگام انتخاب در بین محافظ های موجود در بازار باید تعداد وسیله های برقی که می خواهید به ان متصل کنید را در نظر بگیرید همچنین طراحی قاب پریز ها از دیگر عوامل مهم در هنگام‌خرید است زیرا باید به گونه ای باشد که مزاحمتی برای سایر خانه ها ایجاد نکند. همچنین اگر در خانه کودک‌دارید باید مدلی را انتخاب کنید که دارای محافظ کودک نیز باشد تا از دست زدن کودکان به داخل پریز جلوگیری کند.

☆جنس تیغه های به کار رفته در پریز برق بسیار مهم است و هنگام خرید از کیفیت و مقاومت آن ها مطمئن شوید. به طور کلی تیغه های آهنی از تیغه های برنجی مقاوم تر هستند و در نتیجه دوام بیشتری دارند.

طول کابل

راهنمای خرید محافظ برق برای لوازم خانگی

از نکات دیگر هنگام خرید محافظ که باید به آن توجه کنید طول کابل است زیرا برخی محافظ ها به صورت یک‌پارچه و بدون کابل طراحی شده اند که اگر قرار است در جای ثابت قرار گیرند می توانند مناسب باشند اما در صورتی که قصد جا به جایی محافظ را دارید یا فاصله پریز از وسیله زیاد است به فکر خرید محافظ کابلی باشید. کابل ها معمولا ۱.۵ متر، ۳ متر و ۵ متری تولید می شوند و توجه به قطر سیم و روکش نیز حائز اهمیت است.

زمان تاخیر

با توجه به توانی که برای هر محافظ تعبیه شده تاخیر متفاوتی دارند و در نتیجه زمان تاخیر اولیه بستگی به نوع وسیله مورد استفاده دارد و باید با توجه به نوع وسیله محافظ برق انتخاب شوند. در هنگام وصل شدن برق پس از قطع شدن در لحظات اولیه تا ۲۰۰۰ ولت از بین می رود و سبب سوختن لوازم‌ برقی می شود در نتیجه محافظ برق دارای تاخیر اولیه است تا دستگاه در حالت مناسب روشن شود.

☆در دستگاه های صوتی و تصویری این تاخیر حدود ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه و برای لوازم دیگر مانند کولر و یخچال فریزر عددی بین‌۴ تا ۶ دقیقه است.

راهنمای خرید محافظ برق برای لوازم خانگی

جنس و کیفیت بدنه

بدنه محافظ رابطه مستقیمی با ایمنی و دوام‌آن دارد پس در هنگام‌ خرید محافظ برق کیفیت بدنه را در نظر بگیرید. به طور کلی محافظ ها بدنه ی پلاستیکی دارند اما بهترین جنس پلاستیک برای آن ها ABS است که مقاومت حرارتی بالایی دارد و در برابر اشتعال مقاوم است همچنین نوع دیگری از PC یا پلی کربنات ساخته می شوند که نسبت به نوع اول مقاومت بیشتری دارند.

گارانتی و برند معتبر

نقش مهم محافظ های برق این وظیفه را به ما می دهند که هنگام‌ خرید بهترین و معتبر ترین برند ها را انتخاب کنیم که دارای گارانتی نیز هستند علل خصوص برای لوازم های خانگی مانند یخچال، فریزر، تلویزیون و… پس هنگام‌ خرید از بهترین برند ها استفاده کنید تا در صورت خرابی ، گارانتی تعویض یا تعمیر داشته باشند.

تفاوت محافظ یخچال و لباسشویی

راهنمای خرید محافظ برق برای لوازم خانگی

برای این که با تفاوت محافظ یخچال و لباسشویی  آشنا شوید خوب است که درباره هر دوی آن ها به طور جداگانه بیشتر بدانید. در یخچال وجود برد کنترلی که از اجزای الکتریکی ساخته شده، سبب جریان زیاد و گرمای بیش از حد و در نتیجه خراب شدن آن می شود همچنین قطعات دیگری مانند کمپرسور که حاوی موتور دستگاه است می تواند یکی دیگر از قطعات حساس در برابر ولتاژ باشد در نتیجه خرید محافظ برای یخچال یکی از واجبات است زیرا هزینه تعمیر یا تعویض هر یک از قطعات آسیب دیده می تواند در برخی موارد بیشتر از خرید یک محافظ باشد.

می دانید که محافظ برق با توجه به دلایلی که گفته شد می تواند قیمت های متفاوتی داشته باشد و از سوی دیگر وجود آن برای محافظت از یخچال ضروری است. در واقع ولتاژ و نوع ولتاژ یخچال در انتخاب محافظ نقش دارند که در ادامه توضیحات بیشتری در این باره می دهیم زیرا افزایش ناگهانی ولتاژ سبب افزایش یهویی جریان الکتریکی و تولید گرمای بیش از اندازه می شود که نتیجه این افزایش دما می تواند آسیب به برد، کمپرسور و موتور و یخساز باشد پس در نتیجه با توجه به نکات گفته شده یک محافظ برق یخچال در کمترین حالت باید توان ۲۵۰۰ ولت آمپر را داشته باشد.

برای انتخاب یک محافظ برق لباسشویی باید به این موضوع دقت کنید که یکی از لوازم پر مصرف در خانه ها لباسشویی است و نیاز بیشتری به محافظ برق دارد اما نکته ی جالب این است که مصرف برق لباسشویی آنقدر زیاد است که باید به طور مستقیم به پریز برق وصل شود و نصب آن به محافظ جریان برق را کم می کند اما به هر حال اگر قصد خرید محافظ برای این وسیله را دارید بهتر است از محافظ برق ۵۰۰۰ ولت استفاده کنید.

بهترین محافظ برق کامپیوتر

راهنمای خرید محافظ برق برای لوازم خانگی

محافظ برق کامپیوتر می تواند از سیستم محافظت کند و از آن جایی که عده ای به طور روزانه با این وسیله کار یا بازی می کنند خوب است که حتما از یک محافظ برای آن استفاده کنند پس برای خرید بهترین محافظ کامپیوتر خوب است تمامی نکات گفته شده مانند توان خروجی، طول کابل، جنس بدنه و… را در نظر بگیرید همچنین خرید از بهترین و محبوب تر برند ها که تایید شده مصرف کنندگان هستند نیز می تواند کمک‌شایانی در این خرید به شما بکنند برند هایی نظیر امگا،تکسان و گارد از این دسته پر فروش هستند که می توانید برای کامپیوترتان از آن ها استفاده کنید.

نحوه استفاده از محافظ برق چگونه است؟

به طور کلی نحوه استفاده از محافظ برق بسیار آسان است در واقع کافی است یک سر آن را به پریز برق و بعد دستگاه را به محافظ متصل کنید همچنین خوب است بدانید که این وسیله ۲ وظیفه اصلی دارد:

  • شناسایی ولتاژ بیش از حد.
  • منحرف کردن الکتریسیته اضافی را به سیم‌ متصل به زمین .

در نتیجه این وسیله باید یک‌پین‌اتصال به زمین و یک‌ پریز اتصال به زمین داشته باشند، این عمل سبب شده که محافظ ها وظایف خود را به درستی انجام دهند.

☆بسیاری از افراد این وسیله را با سه راهی اشتباه می گیرد در واقع تفاوت این دو وسیله در کارایی آن ها است و نقش به سزایی در حافاظت از لوازم‌ شما خواهد داشت.

آشنایی با انواع دستگاه های برقی

محافظ ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ولت آمپر

در این قسمت از راهنمای خرید محافظ برق برای لوازم خانگی قصد داریم تا به طور کامل با ولتاژ ها آشنا شوید . دستگاه های برقی به ۴ دسته موتوری، غیر موتوری، حرارتی و غیر حرارتی تقسیم بندی می شوند و دسته های حرارتی و موتوری برق مصرفی بیشتری را استفاده می کنند در نتیجه توان مصرفی و توان خروجی محافظ باید با ولتاژ های دستگاه همخوانی داشته باشد.

  • محافظ ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ولت آمپر مناسب برای وسایل کم مصرف مانند گوشی یا مودم.
  • محافظ ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ولت آمپر فاقد کلید روشن و خاموش مناسب برای یخچال.
  • محافظ ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ولت آمپر دارای کلید روشن و خاموش مناسب برای کولر، پکیج و…
  • محافظ ۶۰۰۰ ولت آمپر مناسب برای حفاظت از کل لوازم های برقی خانه.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟