اخبار لوازم خانگی

مقصر اصلی افزایش قیمت لوازم خانگی کیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» اخبار و ادعاهای مختلف مبنی بر این که فولاد عامل گرانی لوازم خانگی است، وجود ...

نفیسه رحیمی | 11 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران» اخبار و ادعاهای مختلف مبنی بر این که فولاد عامل گرانی لوازم خانگی است، وجود دارد اما طیب‌نیا؛ مدیرعامل مجموعه فولاد مبارکه عنوان کرد: در این صنعت وابستگی به قیمت فولاد بسیار پایین است.

هیچ کس منکر پیوند ناگسستنی فلزات و لوازم خانگی نیست. در واقع فولاد یکی از اجزای تشکیل دهنده لوازم خانگی است و البته نوسان در این بازار بر قیمت لوازم خانگی نیز تاثیر گذار است اما براساس اظهارات مدیرعامل فولاد مبارکه، سهم فولاد در گرانی لوازم خانگی بسیار اغراق‌آمیز اعلام می شود و دور از واقعیت است.

اکثر تولید کنندگان و فعالین لوازم خانگی بر این باورند که گرانی مواد اولیه و در واقع فولاد عامل اصلی گرانی لوازم خانگی است و در واقع تامین مواد اولیه از بازار آزاد، این صنعت را با چالش مواجه کرده است.

کاربرد فلزات در صنعت لوازم خانگی

قیمت لوازم خانگی در بازار

فلزات به دلیل داشتن قابلیت هایی نظیر چکش خواری و ذوب و استحکام، مقاومت در برابر ضربه و دمای زیاد و فشار ورطوبت و … اهمیت فراوانی دارند  و به همین در صنایع مختلف از جمله لوازم خانگی استفاده می شوند. به طور کلی فلزات به دو دسته آهنی و غیر آهنی ( مس، روی، برنز، برنج، آلومینیوم، سرب، نیکل و قلع) تقسیم بندی می شوند که فولاد در لیست فلزات آهنی قرار می گیرد و  انواع فولاد از ترکیب آهن خالص با کربن، نیکل، کروم و کبالت تهیه می شود. در این میان استفاده از ورق فولاد در صنایع لوازم خانگی، نقش به سزایی دارد.

لوازم خانگی مجموعه متنوعی از انواع یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، یخچال فریزر، تلویزیون و  … را تشکیل می دهد و همان طور که مشخص است، تولید این وسایل بدون استفاده از فلزات چه آهنی یا غیر آهنی امکان پذیر نیست.

مطمئنا به گوش شما مواردی مانند یخچال استنلس استیل خورده است. در واقع می توان گفت یکی از کاربردهای مهم فلزات در لوازم خانگی، فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل است. استفاده از ورق استیل در صنعت لوازم خانگی به ویژه یخچال سازی طی سال های گذشته بسیار رایج پیدا کرده و  مهمترین دلیل آن، جلوگیری از زنگ زدگی لوازم خانگی است. اگرچه گریدهای مختلف استیل نیز تاثیر گذار است و باید اضافه کرد که  یخچال از جنس ورق استیل ۳۰۴ در طول زمان با دوام و پایدار خواهد ماند.

با توجه به مواردی که گفته شد، به اهمیت فولاد در صنایع لوازم خانگی پی بردید اما این که چه قدر این موضوع می تواند در قیمت نهایی لوازم خانگی تاثیر گذار باشد، همچنان نامشخص است زیرا براساس گفته های مدیرعامل فولاد مبارکه، ادعاهای فعالین لوازم خانگی مبنی بر این که عامل اصلی گرانی لوازم خانگی، فولاد است، باید اصلاح شود و درست نیست.

سهم صنایع مختلف از فولاد چه قدر است؟

بیشترین سهم مصرف از فولاد به ساختمان سازی تعلق دارد و صنعت حمل و نقل و نیز خودروسازی در رده دوم قرار می گیرد اما نکته جالب توجه این است که تنها 2 درصد از سهم مصرف فولاد به لوازم خانگی تعلق دارد. با توجه به در نظر گرفتن این آمار می توان گفت که بیشترین فولاد تولید شده در کشور به ساختمان سازی و سپس خودرو تعلق می گیرد و در نهایت تاثیر فولاد در صنعت خودروسازی بیشتر از لوازم خانگی است.

معاون اجرایی انجمن فولاد نیز در این خصوص گفته است که مطابق آمار بانک مرکزی سهم فولاد در قیمت هر مترمربع مسکن حدود 2.5 تا 3 درصد است.

وی با اشاره به این که نقش فولاد در افزایش قیمت خودرو نزدیک به صفر است، عنوان کرد: با یک محاسبه ساده می توان به نقش ناچیز فولاد در گرانی خودرو پی برد.  قیمت تیبا از 100 میلیون تومان در سال گذشته به حدود 350 میلیون تومان رسیده یعنی افزایش 250 میلیون تومانی داشته است و سهم فولاد در این میزان افزایش قیمت تنها 8 میلیون تومان و حدود 3 درصد است.

براساس اظهارات مقامات فولاد مبارکه می توان نتیجه گرفت که سهم فولاد در افزایش قیمت خودرو و لوازم خانگی ناچیز است و باید در جستجوی عوامل دیگری بود. اگرچه فعالین لوازم خانگی تاکید دارند که گرانی مواد اولیه نظیر فولاد و تامین آن از بازار آزاد، نقش به سزایی در بالارفتن نرخ لوازم خانگی دارد.

در پایان می توان گفت که پاسکاری گرانی لوازم خانگی بین تولید کنندگان و مسئولین و عدم بررسی ریشه گرانی مشکلی را حل نمی کند و نتیجه این پاسکاری می تواند نا بسامانی بازار لوازم خانگی و در واقع کاهش قدرت خرید مردم و حتی تعطیلی برخی از کارخانه های تولید کننده لوازم خانگی را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟