اخبار لوازم خانگی

انگشت اتهام به سمت لوازم خانگی پرمصرف

هر وسیله برقی در یک ثانیه، میزان مشخصی از انرژی الکتریکی را دریافت و مصرف می‌کند. به این میزان مصرفی، آهنگ یا توان مصرفی نیز گفته می‌شود.

میثم نجفی | 8 ماه قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از دلایل ایجاد بحران تامین پایدار برق در کشور، مصرف بی‌رویه آن در بخش‌های مختلف است. در این میان آنجا که نگاه‌ها به سمت مصرف بی‌رویه برق در بخش خانگی می‌رود، ناخودآگاه انگشت اتهام به سمت لوازم خانگی پرمصرف نشانه می‌رود.

در طول چند سال اخیر و با آغاز فصل تابستان در کشور، قطعی برق به یک روال همیشگی تبدیل شده است. در سال‌های قبل به تناوب برق بخش مسکونی کشور قطع می‌شد که این اتفاق باعث ایجاد نارضایتی‌های گسترده، خصوصا در مناطق گرمسیر کشور شده بود. اما امسال وزارت نیرو تصمیم گرفت که برق بخش مسکونی را قطع نکرده و به جای آن برق صنایع برای روزها و ساعت‌های مشخصی در طول هفته قطع شود.

هر چند که همین تصمیم نیز با واکنش تولیدکنندگان و صنعتگران مواجه شده و آن را عاملی برای کاهش تولید عنوان کرده‌اند. در این میان افزایش دمای هوا و تغییرات اقلیمی، کاهش بارش‌‌‌ها، استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز، عدم‌اورهال کردن نیروگاه‌‌‌ها، مصرف بی‌رویه در حوزه خانگی و صنعتی و برخی مسائل دیگر ازجمله دلایل مواجه شدن با بحران برق در کشور عنوان شده است. هر چند که برخی دیگر معتقد هستند صادرات برق به کشورهای همسایه نیز یکی از دلایل قطعی‌های برق در کشور است.

لوازم خانگی پرمصرف

اما به هر حال همان طور که اشاره شد یکی از دلایل ایجاد بحران تامین پایدار برق در کشور، مصرف بی‌رویه آن در بخش‌های مختلف است. در این میان آنجا که نگاه‌ها به سمت مصرف بی‌رویه برق در بخش خانگی می‌رود، ناخودآگاه انگشت اتهام به سمت لوازم خانگی پرمصرف نشانه می‌رود.

هر وسیله برقی در یک ثانیه، میزان مشخصی از انرژی الکتریکی را دریافت و مصرف می‌کند. به این میزان مصرفی، آهنگ یا توان مصرفی نیز گفته می‌شود. توان مصرفی در برخی وسایل مانند کولر گازی، مایکروویو، اتو، ماشین لباسشویی و بخاری‌های برقی بیشتر و در برخی دیگر مانند پنکه‌های برقی و یخچال کمتر است

بنا بر نظر متخصصان صنعت برق، بیش از ۹۰‌درصد مصرف برق هر خانوار مربوط به چهار وسیله برقی یعنی کولرها ( گازی و آبی)، یخچال، روشنایی و لوازم صوتی و تصویری است. با این شرایط بخش خانگی تنها با کم کردن دور کولر از دور تند به کند، تنظیم کولر گازی روی دمای آسایش یعنی ۲۴ درجه، خاموش کردن لامپ‌‌‌های غیرضروری، خودداری از باز و بسته کردن غیرضروری درب یخچال و خاموش کردن لوازم صوتی و تصویری در زمانی که استفاده نمی‌‌‌شوند، می‌تواند به کاهش مصرف برق کشور کمک کند.

مصرف برق لوازم خانگی بر اساس تعرفه‌هایی که وزارت نیرو تعیین می‌کند، مشخص می‌شود. بر اساس آمارهایی که وزارت نیرو منتشر کرده است، حدود ۸۲‌درصد از مشترکان بخش خانگی در مناطق عادی کشور زندگی می‌کنند و ۱۸‌درصد باقی مانده در مناطق گرمسیر هستند. الگوی مصرف برای افرادی که در مناطق عادی کشور زندگی می‌کنند ۱۰۰ کیلو وات ساعت است.

این الگو برای افرادی که در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند، به میزان ۱۵۰ تا ۴۰۰ کیلو وات ساعت است. برای ماه‌های غیر‌گرم سال، الگوی مصرفی را در همه مناطق کشور ۸۰ کیلو وات ساعت در نظر گرفته‌اند.

اهمیت برچسب انرژی

وجود برچسب انرژی که میزان مصرف انرژی لوازم برقی را نشان می‌دهد در طول سال‌های گذشته در ایران اجباری شده و هر وسیله برقی پرمصرف خانگی باید آن را داشته باشد. این برچسب شامل ۷ فلش رنگی است که روی هر رنگ به ترتیب حروف انگلیسی A، B، C، D، E، F و G نوشته شده است.

بر این اساس حرف A کمترین میزان مصرف انرژی را نشان می‌دهد و حرف G نشان‌‌‌دهنده‌‌ بیشترین میزان مصرف انرژی است. بنابراین برچسب مصرف انرژی به شما کمک می‌کند تا هنگام خرید لوازم برقی، وسایلی را خریداری کنید که نسبت به سایرین کم‌‌‌مصرف‌‌‌تر هستند!

بنابراین هنگام خریداری لوازم خانگی بسیار مهم است که برچسب انرژی آن را مطالعه کرده و بسته به نوع و فضایی که وجود دارد آن را خریداری کرد.

اخیرا استاندارد‌سازی خدمات پس از فروش لوازم خانگی انرژی‌بر در جلسه جدید کمیته ملی استاندارد تصویب شد. بر این اساس اجرای این استاندارد برای هرشخص حقوقی (تولیدکننده/  واردکننده/  صاحب نام تجاری) که به طور مستقیم یا از طریق نمایندگی فروش، مبادرت به فروش وسیله می‌کند و مسوولیت عرضه به بازار را برعهده دارد، اجباری خواهد بود و از تاریخ ۱۲ آبان ماه سال‌جاری لازم‌الاجراست. هدف از تدوین این استاندارد، تعیین اصول و روش‌های ارزیابی خدمات پس از فروش وسایل برقی و گازسوز خانگی (انرژی‌بر) است. اما یکی دیگر از دلایل آن، استاندارد‌سازی مصرف انرژی در وسایل لوازم خانگی است.

مصرف لوازم خانگی

انگشت اتهام به سمت لوازم خانگی پرمصرف

لوازم خانگی حدود ۱۳‌درصد از میانگین مصرف انرژی یک خانه را تشکیل می‌دهند. اما طبق اطلاع‌رسانی سایت برق نیوز که اخبار این صنعت را پوشش می‌دهد، مقدار وات تعدادی از لوازم خانگی به این شرح است: کولر گازی ۱۵۰۰ وات، ماشین ظرفشویی ۱۲۰۰ وات، سشوار یا موخشک کن ۱۲۰۰ وات، جارو برقی۱۰۰۰ وات، اتوی لباس۱۰۰۰ وات، قهوه ساز۹۰۰ وات، ماکروویو۷۵۰ وات، ماشین لباسشویی۳۵۰ وات و بخاری برقی با۷۵۰ وات، پرمصرف‌ترین لوازم خانگی هستند. در این میان وسایل الکترونیکی حدود ۴‌درصد از مصرف انرژی ما را تشکیل می‌دهند. سرگرمی‌‌‌های الکترونیکی ما، از جمله تلویزیون‌‌‌ها، جعبه‌‌‌های کابلی و کنسول‌‌‌های بازی ویدئویی، می‌توانند بخش قابل‌توجهی از انرژی خانه‌‌‌های ما را مصرف کنند. اگر روزانه به طور متوسط پنج ساعت تلویزیون تماشا کنیم و حدود ۶ ساعت در هفته بازی‌های ویدئویی انجام دهیم، این دستگاه‌ها می‌توانند حدود ۵۵ کیلووات ساعت برق در ماه مصرف کنند. مصرف برق خانگی در ساعات اوج آن بین ۱۲ ظهر تا ۱۶ و همچنین از غروب آفتاب تا حدود ساعت ۲۲ شب است. اگر می‌خواهیم سهمی در کاهش احتمال قطعی برق داشته باشیم باید سعی کنیم در این ساعات از استفاده لوازم خانگی پرمصرف اجتناب کنیم.

دانستن اینکه مصرف برق لوازم خانگی چقدر است، می‌تواند در نحوه و تعداد دفعات استفاده از آن تاثیر‌گذار باشد. استفاده کمتر از لوازم برقی علاوه بر کاهش هزینه‌‌‌ها، باعث افزایش طول عمر آنها نیز می‌شود./دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟