اخبار لوازم خانگی

احتمال برداشتن ممنوعیت واردات حوزه لوازم خانگی وجود دارد

معاون وزیر صمت گفت: ممنوعیت واردات حوزه لوازم خانگی ممکن است مقطعی باشد.

نفیسه رحیمی | 4 ماه قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، معاون وزیر صمت گفت: ممنوعیت واردات حوزه لوازم خانگی ممکن است مقطعی باشد و سپس برداشته شود و وزارت صمت در این حوزه ممنوعیتی به صورت مطلق ندارد.

امروز در میز اقتصاد به موضوع ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی، با حضور موافقان و مخالفان این طرح از جمله برادران، معاون صنایع وزارت صمت، مناقبی رئیس عالی مجامع واردات، هروانی کارشناس پژوهش‌های مجلس و عباس هاشمی رئیس انجمن لوازم‌خانگی کشور پرداخته شد.

وزارت صمت در حوزه لوازم‌خانگی ممنوعیتی به صورت مطلق ندارد

برادران، معاون صنایع وزارت صمت گفت: ما در موضوع لوازم خانگی با تحریم و محدویت قطعات مواجه شدیم.

او گفت: عزم براین شد تولید کنندگان حمایت شوند، در حقیقت براساس مصوبات در برخی از کالاها که توان تولید نداریم، می‌توانیم واردات داشته باشیم؛ به عنوان مثال کولر گازی هم واردات و هم صادرات داریم.

او گفت: اگر سطح استاندارد حفظ شود و از گرید G به A برسد مشکلی در واردات نخواهیم داشت. تولیدکنندگان ما در بیشتر حوز‌ه‌ها توانمند هستند و توان رقابت با سایر کشور‌ها را داریم.

برادران گفت: سال ۹۷ تولید یخچال فریزر یک‌میلیون بود اما امروز بیش از ۲ میلیون تومان است؛ که در حوزه یخچال فریزرر تولید داریم. در مجموع در تولید لباسشویی هم ۶۵ درصد رشد داشته‌ایم.

او گفت: امروز سطح رضایت و گارانتی لوازم‌خانگی به شدت افزایش یافته است به‌طوری که سرمایه گذاری زیادی در حوزه لوازم‌خانگی در حال انجام است؛ همچنین ممنوعیت واردات ممکن است مقطعی باشد و سپس برداشته شود.

برادران گفت: هرچه قدر عمق تولید ما بالا می‌رود، تنوع کالایی ما هم افزایش می‌یابد. ما ۳۰۰ واحد تولیدی لوازم‌خانگی داریم که خوشبختانه تنوع در این بخش زیاد است.

او گفت: وزارت صمت در حوزه لوازم‌خانگی ممنوعیتی به صورت مطلق ندارد.

برادران گفت: به عنوان مثال در کالای ظرف شویی کمبود تولید داشتیم و در دو سال اخیر ۹ کارخانه جدید افتتاح شده و تاحدود زیادی این نیاز برطرف می‌شود. درخصوص کولر گازی در سال ۱۴۰۰ تنها ۱۴۵ هزار دستگاه تولید داشتیم که در سال ۱۴۰۱ به ۲۷۰ هزار دستگاه رسید و اکنون در ۶ ماهه ۱۴۰۲، ۱۴۷ هزار دستگاه تولید شده و تا پایان سال به حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید.

افزایش ۲۷ درصدی در تولید تلویزیون/ تولید  ۱ میلیون و ۲۰۰ یخچال فریزرر در شش ماهه ابتدایی

او در ادامه در خصوص وضعیت تولید دیگر لوازم خانگی گفت: در سال ۱۴۰۰، ۱ میلیون و ۴۰۰ تلویزیون تولیدی داشتیم که سال پس از آن به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه رسید که افزایش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد. در تولید یخچال فریزرر هم دو سال قبل ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه تولید داشتیم، که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۲ میلیون و ۶۹۷ هزار رسیده و در شش ماهه ابتدایی امسال هم به ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار رسیده است.

برادران گفت: امروز سطح رضایتمندی مردم در بخش لوازم‌خانگی افزایش یافته است و ما آمادگی رقابت با کشور‌های منطقه را داریم و نگاه دولت رقابت در تمامی بخش‌ها است.

او گفت: امسال ۳۷۰ هزار ایجاد شغل در بخش لوازم‌خانگی و نساجی داشته‌ایم.

ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی رانت را افزایش می‌دهد

مناقبی رئیس عالی مجامع واردات گفت: قطعا من تولید ملی را حمایت می‌کنم به شرط اینکه منافع دیگران حفظ شود، ما با ممنوعیت واردات مخالفیم به طوری که ممنوعیت لوازم‌خانگی رانت را افزایش می‌دهد و مردم خودشان باید انتخاب کننده باشند.

او گفت: لوازم قاچاقی که امروز در بازار هست برای پنج سال گذشته نیست، با ممنوعیت واردات نتوانستیم جلوی قاچاق را بگیریم، امروز لوازم خانگی داخلی با لوازم‌خانگی خارجی قابل مقایسه نیستند.

 امروز تولید کنندگان ما در حال ضرر هستند

هروانی کارشناس پژوهش‌های مجلس گفت: وابستگی ما به کالا‌های واسطه‌ای افزایش یافته است و عملا امروز صنعت ما مونتاژ کاری است یعنی صنعت عمیق نداریم.

کارشناس پژوهش‌های مجلس ادامه داد: امروز ما در کشور‌های دیگر شاهد افزایش صادرات و تنوع کالایی هستیم، ولی متاسفانه این در کشور ما شکست خورده است، امروز تولید کنندگان ما در حال ضرر هستند.

هروانی گفت: متاسفانه ما ۲۰ میلیون دلار  امروز قاچاق کالا داریم و این روند چشمگیر است.

هاشمی رئیس انجمن لوازم‌خانگی کشور گفت: اگر ممنوعیت واردات لوازم خانگی بدون برنامه‌ریزی ادامه یابد شدیدا با آن مخالف هستم. به طور حتم هر اقدامی باید هدفمند باشد و ممنوعیت واردات نباید بدون جدول زمانی معنی داری ادامه داشته باشد. از سوی دیگر تاکید می‌کنم بحث ممنوعیت واردات صرفا حمایتی نیست و به دلیل کمبود ارز هم صورت گرفت. در یک جامعه با یک اقتصاد آزاد برند‌های خارجی به صورت طبیعی باید حداقل ۲۵ درصد بازار را به خود اختصاص بدهند.

هاشمی گفت: با قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمتی آبروی تولیدکننده، صاحب صنعت و سرمایه‌گذار مولد را هر لحظه با عباراتی مانند ”آن‌ها را نقره داغ می‌کنیم“ می‌برند. مثل اینکه با افراد فرصت‌طلب و قاچاقچی طرف هستند. آیا این عبارات در شان تولیدکننده‌ای است که قرار است از آن‌ها حمایت شود؟ تولیدکننده‌ای که در واحد تولیدی برای ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و فرهنگ صنعتی را در کشور توسعه می‌دهد، آیا این نحوه برخورد و ادبیاتی است که باید با یک تولیدکننده داشت؟ کرامت یک تولیدکننده و جایگاه تولیدکننده این است؟

او گفت: باید تمام زمینه‌های تولیدکنندگان اعم از تامین مواد اولیه و … انجام شود بعد جلوی واردات گرفته شود. کالا‌هایی که امروز در بازار داریم در حوزه لوازم‌خانگی قاچاق است.

هاشمی ادامه داد: ما با واردات مخالفت نیستیم، اما واردات لوازم خانگی در شرایط کنونی سیاست درستی نیست. دلیل نخست اینکه برای واردات نیاز به ارز است، در حال حاضر برای تامین ارز مورد نیاز واردات قطعات تولید لوازم خانگی باید گاه تا ۹۰ روز منتظر ماند. آیا در این شرایط کمبود ارز درست است که حجم قابل توجه ارز صرف واردات محصول نهایی شود؟ آن هم محصولی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود./باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟