اخبار لوازم خانگی

نفس‌های بریده شیر پیر صنعت/بازار لوازم خانگی ایران دودستی تقدیم ترکیه!

بر اساس تصمیم وزارت صنعت،معدن و تجارت،مقرر است 23 کالا و محصول تولیدی ترک ها در بخش لوازم خانگی با کاهش نرخ تعرفه 10 تا 25 درصدی وارد شود،تصمیمی که به اعتقاد برخی از کارشناسان اقتصادی،تولید کنندگان داخلی را مُتِضَرِر خواهد کرد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تولید لوازم خانگی در ایران از نمونه فعالیت ها و صنایعی به شمار می رود که بخشی از بار اشتغال کشور را بر دوش می کشد و با چنین اوصافی،حمایت هر چه بیشتر از این صنعت،ضرورتی است که با اتخاذ تدابیر سازنده و هوشمندانه می تواند در حصول و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی را ایفا کند.

 
با همه این اوصاف و بر اساس تصمیم وزارت صنعت،معدن و تجارت،مقرر است 23 کالا و محصول تولیدی ترک ها در بخش لوازم خانگی با کاهش نرخ تعرفه 10 تا 25 درصدی وارد شود،تصمیمی که به اعتقاد برخی از صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی،تولید کنندگان داخلی را مُتِضَرِر خواهد کرد.
 
در این میان،برخی از کارشناسان اقتصادی با غیر معقولانه خواندن این تصمیم، عنوان کردند:در شرایطی که رهبر معظم انقلاب به کرات بر لزوم تقویت و توسعه تولید داخلی تاکید داشته اند و حمایت مضاعف از این امر را به عنوان یکی از مولفه های اساسی در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی عنوان کرده اند،اتخاذ چنین تصمیماتی،با منطق و ماهیت سیاست های مورد نظر در این عرصه قابل فهم نیست.
 
آرش خزائی،کارشناس اقتصاد و یکی از فعالان عرصه تولید لوازم خانگی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار داشت:در شرایطی که رقابت برابر و هم ترازی میان فعالان حوزه تولید لوازم خانگی در ترکیه و ایران وجود ندارد،کاهش نرخ تعرفه واردات لوازم خانگی از این کشور یک خطای استراتژیک اقتصادی و تولیدی در حوزه صنعت لوازم خانگی محسوب می شود.
 
وی افزود:حمایت های کشور ترکیه از صنعت لوازم خانگی قابل مقایسه با شرایط موجود در کشور ایران نیست و علیرغم چنین تفاوت های معنا داری میان رویکرد حمایتی این دو کشور در قبال صنعت مذکور،اتخاذ این تصمیم باعث سنگین تر شدن مشکلات پیش روی فعالان این بخش در ایران خواهد شد.
 
خزائی گفت:با معیار و ملاک قرار دادن تسهیلات بانکی ایران به صنعتگران لوازم خانگی که در خوشبینانه ترین حالت،18 درصد تعیین می شود و مقایسه آن با نرخ سود تسهیلات بانکی ترک ها که یک چهارم این میزان است،بیش از پیش به عمق و فاصله موجود پی خواهیم برد.
 
کارشناس اقتصاد و فعال حوزه تولید در لوازم خانگی،عنوان کرد:پشتیبانی و حمایت ترکیه از فعالان صنعتی و تولیدی لوازم خانگی برای معرفی محصولات در سطح جهان و حضور در نمایشگاه های بین المللی،به هیچ عنوان قابل قیاس با میزان حمایت از صنعتگران لوازم خانگی در ایران نیست و اینها تنها نمونه کوچکی از امتیازاتی است که کشور همسایه برای تولید کنندگان این صنعت در نظر می گیرد.
 
وی افزود:می طلبد فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توجه مضاعف به تولید با جدیت و اهتمامی مضاعف پیگیری و عملیاتی شود.
 
خزائی عنوان کرد: علیرغم برخی از اقدامات حمایتی و افزایش پشتیبانی ها از تولیدات داخلی،لذا همچنان با نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم و بدون تردید در صورت تامین کامِلِ منویات مقام معظم رهبری در این حوزه،نه تنها شاهد شکوفایی و رونق اقتصادی خواهیم بود بلکه بسیاری از مشکلات و دغدغه های اجتماعی و حتی فرهنگی جامعه نیز مرتفع خواهد شد.
 
*با افزایش حمایت ها،هراسی از حضور برندهای جهانی در ایران نخواهیم داشت
 
یدا…کاظمی،یکی از فعالان و صنعتگران عرصه تولید محصولات لوازم خانگی عنوان کرد:متاسفانه هر بار که سخنی از حضور برندهای قدرتمند جهانی در بازار ایران به میان می آید،برخی اینچنین تحلیل می کنند که تولید کنندگان به دلیل کیفیت پایین محصولات تولیدی از رقابت می هراسند.
 
وی افزود:این قضاوت منصفانه و صحیح نیست،زیرا عمده ایراد و اشکال وارده ما به این استدلال و منطق استوار است که چرا زمینه رقابت در یک شرایط نابرابر ایجاد می شود و می طلبد دستگاه های ذیربط،در شرایطی به چنین رویه،رویکرد و اقداماتی روی آورند که حداقل در عرصه حمایتی،امتیازات و بسته های تشویقی موثر و کارآمدتری برای فعالان این عرصه فراهم شود.
 
کاظمی گفت:علیرغم پیچیدگی ها،مشکلات و نارسایی هایی که پیش روی فعالان این صنعت وجود دارد، همچنان در بسیاری حوزه ها،کالاها و محصولات ایرانی از کیفیت مطلوب و قابل قبولی برخوردار است و قطعا با لحاظ کردن حمایت های هر چه بیشتر،ما نیز قادر خواهیم بود همپای صنایع نامدار نقش آفرینی کنیم.
 
*ظرافت های دیپلماسی قابل درک است،اما تولید را قربانی نکنیم
 
منصور پژوهش،محقق و پژوهشگر حوزه اقتصاد  با اشاره به وجود برخی ظرافت ها در عالم سیاست و دیپلماسی گفت:بدون تردید ارائه و واگذاری چنین امتیازتی در میان بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا نیز معمول و متداول است،اما می طلبد در اتخاذ چنین تصمیماتی به اولویت ها نیز توجه شود.
 
وی افزود:در شرایطی که یکی از ضروری ترین نیازهای فعلی کشور به حمایت از تولید و رفع موانع آن معطوف و متمرکز شده،چنین رویکردی در قبال صنعت لوازم خانگی که با سختی و مشکلات بسیار حیات و بقای نیم بند خود را ادامه می دهد،نتایج مخرب و نگران کننده ای را در پی خواهد داشت.
 
محقق و پژوهشگر حوزه اقتصاد در خاتمه یاد آور شد:امید آن می رود از این پس،شرایط و بستری فراهم شود تا بدون لحاظ کردن اقدامات حمایتی موثر و تقویت توان تولید،تصمیمات اینچنینی اتخاذ نشود و قطعا با توجه به اولویت ها و ضروریات فعلی کشور به نحو شایسته تری می توان نسبت به صدور و ارائه چنین امتیازاتی اقدام کرد.
 

نظر شما چیست؟