اخبار لوازم خانگی

گره “رونق تولید” چگونه باز خواهد شد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سال 98 به فرموده مقام معظم رهبری، سال “رونق تولید” نام گذاری شد. ایشان ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سال 98 به فرموده مقام معظم رهبری، سال “رونق تولید” نام گذاری شد. ایشان در سخنرانی اول خود در رسانه ملی پس از تحویل سال فرمودند “سال ۹۷ را ما سال «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردیم. نمی‌توانم بگویم که این شعار به طور کامل عملی شد، امّا می‌توانم بگویم این شعار به صورت وسیعی مورد توجّه قرار گرفت و در بسیاری از موارد، این شعار از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفت و عمل شد و همین قطعاً تأثیر خواهد داشت. امسال مسئله‌ی «تولید» مطرح است. می‌خواهم مسئله‌ی تولید را به عنوان محور فعّالیّت قرار بدهم. مقصود خود از تولید را ان‌شاءالله در سخنرانی روز اوّل سال توضیح خواهم داد که منظور از تولید چیست. تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم می‌تواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم می‌تواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم می‌تواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی می‌تواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند.”

“رونق تولید” را می توان در حقیقت فرایند تولید تا عرضه مناسب و استقبال خوب مشتریان دانست. البته در این میان اگر در خانه اول این فرایند که تولید کننده محسوب می شود، خللی ایجاد شود، چرخه تولید و در نتیجه رونق تولید به مشکل خواهد خورد.

کاهش ارزش پول ملی یکی از بزرگترین چالش های بخش های خصوصی و البته بخش تولید به شمار می رود چرا که به دلیل این مشکل، با کاهش سرمایه در گردش تولید مواجه هستیم و همین مهم باعث شده تا نفس بخش تولید به شماره بیوفتد. به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی تا یک چهارم، در حقیقت کاهش سرمایه در گردش بخش تولید به همان میزان خواهد بود و در نتیجه تولیدکننده در تامین مواد اولیه خود، با مشکلات فروانی مواجه خواهد بود.

اما در این میان بخش قابل توجهی از مشکلات تولید را می توان با تدابیر بانک مرکزی پوشش داد. چه بخواهیم و چه نخواهیم میزانی از مواد اولیه تولید وارداتی بوده و نوسانات ارزی تاثیرات مستقیم بر روی قیمت تمام شده محصولات کارخانه های تولیدی خواهد داشت. کنترل بازار ارز توسط بانک مرکزی می تواند بخش مهمی از نگرانی های تولیدکنندگان را مرتفع کند و از طرفی اختصاص ارز دولتی به بخش تولید نیز راهکار بعدی برای “رونق تولید” خواهد بود.

در همین رابطه عبداناصر همتی،  با تاکید بر اینکه دشمنان در سال جاری نیز همچون سال گذشته به منظور دستیابی به اهداف خود در بازار ارز و پول تمرکز کرده‌اند گفت: بانک مرکزی و دولت با برنامه ریزی های لازم از تلاطم و نوسان در بازار ارز ممانعت خواهد کرد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد : سال ۹۸ در تعیین وضعیت اقتصادی کشور بسیار مهم دانست و گفت : از مدیران عامل بانکها خواسته ام تا با اعطای هدفمند تسهیلات، به رونق تولید کمک کنند.

همچنین یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران نیز در همین رابطه گفت: برای رونق تولید توجه به 3 محور کلی تامین نقدینگی، تامین ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه و بهبود فضای کسب و کار ضروری است.

در گفتگو با بسیاری از تولیدکنندگان داخلی تنها به یک خواسته واحد خواهیم رسید و آن هم حمایت از بخش تولید در قالب تامین سرمایه درگردش است. این تامین سرمایه در گردش می تواند به صورت تسهیلات کم بهره و بدون عبور از هفت خان رستم به دست تولیدکنندگان برسد.

گرچه اعطای تسهیلات نیز نباید بدون نظارت بوده تا بازهم با پدیده بدهکاران بزرگ بانکی مواجه نشویم که با سندسازی اقدام به دریافت وام های کلان کم بهره در نقش تولید کننده کردند.

با نگاهی به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص شرط‌های رونق گرفتن تولید درخواهیم یافت که اگر می خواهیم به رشد و شکوفایی در عرصه تولید برسیم باید به چند نکته اساسی توجه ویژه داشته باشیم. کمک به تولیدکننده، کمک به سرمایه‌گذار، کمک به فعال اقتصادی سالم، کمک به ثروت‌آفرینان برای کشور، تلاش در بهبود فضای کسب و کار، غفلت نکردن از سوءاستفاده‌ها، جلوگیری از واردات بی‌رویه و کنترل آن از مهمترین شروط رونق گرفتن تولید از دیدگاه رهبر انقلاب است که می تواند بخش تولید را به معنای واقعی به “رونق تولید” برساند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟