اخبار لوازم خانگی

قاچاق لوازم خانگی؛ تهدیدی بزرگ برای کالای«ساخت ایران»/ فرهنگ سازی مقدمه مبارزه

ال کا ایران : نمایندگان مردم درخانه ملت با تاکید بر ضرورت مبارزه با قاچاق لوازم خانگی از مبادی ورودی،حمایت دولت از تولیدکنندگان این محصول و فرهنگ سازی در جامعه برای نخریدن کالای خارجی و قاچاق را از راههای مبارزه عملی با این پدیده عنوان کردند.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با هماهنگی صورت گرفته بین نهادهای متولی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 15 مهرماه طرح تشدید مبارزه با قاچاق لوازم خانگی به طور همزمان در سراسر کشور کلید خورد و در همین زمینه سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در این مرحله از اجرای طرح،مسئولیت بازرسی و کنترل کالاهای قاچاق در فروشگاه ها و مغازه ها به اتحادیه ها و اتاق اصناف واگذار شده است.

وی تاکید کرد: در مبارزه با قاچاق به جای تمرکز بر سطح عرضه باید جلوی مبادی ورودی گرفته شود،چراکه قاچاق یک زنجیره است و اگر مصرف کننده کالای قاچاق و قاچاق فروش نباشد،کالای قاچاق وارد نمی شود.

این درحالی است که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی بیست و ششم مهرماه در گفتگویی گفت که ” به‌جرئت می‌گویم 10 درصد واحدهای صنفی ما قاچاق‌فروش هستند و بیشترشان پروانه کسب ندارند”.

محمد طحان پور در این برنامه درباره برخورد اصناف با قاچاق کالا اظهار کرد:هدف همه ما مبارزه با ورود و فروش کالای قاچاق است؛ البته باید گفت که در بحث ورود کالا ، مسئولیت با دیگران است و کالاها از مبادی وارد می‌شوند.

وی با اشاره با سازوکار برخورد با کالای قاچاق تصریح کرد:ما به‌عنوان کاشف، کالاهای قاچاق را کشف و صورت‌جلسه می‌کنیم و بعد از آن فروشنده حق فروش آن را ندارد و یک برگ از آن صورت‌جلسه را نیز به تعزیرات می‌دهیم.

در همین حال؛ “ابراهیم درستی” نایب‌رئیس اول اتاق اصناف میگوید که  90 درصد کالاهای قاچاق را سایت‌های اینترنتی می‌فروشند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز درگفت و گو با خبرگزاری خانه ملت بر ضرورت برخورد اصولی با کالای قاچاق و از جمله قاچاق لوازم خانگی تاکید کردند که مشروح آن در ادامه آمده است:

 

موسوی لارگانی: قاچاق لوازم خانگی کارخانه ها را به تعطیلی می کشاند

سیدناصر موسوی لارگانی درگفت و گو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به افزایش قاچاق لوازم خانگی درکشور گفت: زمانی تولید لوازم خانگی در کشور ما یا وجود نداشت یا بسیار کم بود؛اما درحال حاضر در استان هایی همچون تهران، اصفهان، کرمان و استان های مختلف لوازم خانگی با کیفیت بسیارخوبی تولید می شود.

وی با اشاره به بازدید خود و اعضای کمیسیون اقتصادی از کارخانه های لوازم خانگی،افزود: در بعضی ازاین شرکت ها، تا 70 درصد قطعات لوازم خانگی در داخل کارخانه تولید می شود یا شرکت های اقماری که با این شرکت ها در ارتباط هستند آن را تولید می کنند و از این طریق اشتغالزایی قابل توجهی نیز ایجاد شده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از کارخانه های داخلی تولید لوازم خانگی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال شرکت «اسنوا» در اصفهان برای 5 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده و انواع لوازم خانگی را تولید می کند؛اما متاسفانه عده ای با واردات بی رویه لوازم خانگی خارجی و همچنین قاچاق آن هم اشتغال را زیر سئوال برده و هم به اقتصاد کشور ضربه می زنند.

قاچاق لوازم خانگی باعث شده انبارها از کالای خارجی پر شود

موسوی لارگانی در ادامه با بیان اینکه قاچاق لوازم خانگی باعث شده انبارها از کالای خارجی پر شود، گفت: ادامه این رویه باعث تعطیلی کارخانه های تولیدی می شود به طوری که برخی شرکت ها تعدادی از کارگران خود را اخراج کرده و تعدادی از آن ها را  در نوبت اخراج گذاشته اند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس،خاطرنشان کرد:قاچاق لوازم خانگی ازیک سو اشتغال را ازبین می برد و ارز را از کشور خارج می کند و از سوی دیگر،برای کشورهای دیگر رشد اقتصادی و رونق ایجاد می کند،اما در کشور خودمان همه این شاخص ها را کاهش خواهد داد.

موسوی لارگانی با تاکید براینکه کالایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود،مالیات وعوارض گمرکی نمی دهد که همه این ها ضربه به کشور است،افزود:به دنبال این هستیم که از تک محصولی بودن و اتکاء به نفت نجات پیداکنیم که راه آن توسعه صادرات غیرنفتی و به حداقل رساندن واردات و اتکاء به تولیدات داخلی است.

وی خاطرنشان کرد:مقام معظم رهبری دراین زمینه حرف آخر را زده و فرمودند که “هرکجا کالای قاچاق دیدید، معدوم کنید.”این سخن یعنی اینکه مسئولان اعم از دولت، مجلس و سازمان های مربوطه باید به طور جدی با ورود کالای قاچاق مبارزه کنند و اجازه ندهند که کشور به واسطه این کالاها که کیفیت آنها اغلب از کالاهای داخلی نیز بسیار پائین تر است، دچار مشکل شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تصریح کرد:همچنین درهمین موضوع رهبر معظم انقلاب در بیانات خود درباره اقتصاد مقاومتی نیز تاکید کردند که دولت باید استفاده از کالای خارجی که مشابه آن در کشور تولید می شود را بر خود حرام کند.

موسوی لارگانی با اشاره به مکانیزم های فعلی برخورد با کالای قاچاق و اینکه طبق قانون این وظیفه برعهده اصناف است یا سازمان تعزیرات حکومتی؛تاکید کرد:تا جاییکه من اطلاع دارم در ارتباط با مبارزه با قاچاق ،قانونا تعزیرات باید این موضوع را پیگیری کند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رسیدگی به اجحافی که با افزایش قیمت ها در حق مردم انجام می شود،از وظایف تعزیرات حکومتی است؛اما یکی دیگر از وظایف آن ها مبارزه با قاچاق کالاست البته اتاق اصناف نیز می تواند در این موضوع دخیل باشد،اما قطعا چون بازرسان اصناف از بدنه خود آن هاست،شاید نتواند به طور کامل آن برخورد لازم  را داشته باشد.

 

موسوی:طرح های مبارزه با قاچاق کالا مقطعی نباشد

سیدفرید موسوی درگفت وگو باخبرنگارخبرگزاری خانه ملت نیز درخصوص قاچاق لوازم خانگی،گفت: قاچاق یکی از معضلات جدی اقتصاد کشور ماست و در شرایط فعلی کشور، وجود این پدیده اکثر برنامه ریزی های اقتصادی ما ازجمله اشتغال و تولید را با چالش مواجه کرده است؛ از این رو، مبارزه با قاچاق یکی ازمهم ترین اقداماتی است که باید صورت بگیرد.

مبارزه باقاچاق نباید تنها به برخورد با عرضه کننده ها محدود شود

وی افزود:مجلس شورای اسلامی در این زمینه اقداماتی را آغاز کرده و اخیرا جلسه ای را با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزارکردیم که درآن جلسه تاکید شد که مبارزه با قاچاق نباید تنها به مبارزه با عرضه کننده ها محدود شود.

فرهنگ استفاده از کالای خارجی و قاچاق باید مذموم شمرده شود

نماینده مردم تهران درمجلس درخصوص آمار اعلام شده از میزان کالای قاچاق و حجم 10 درصدی آن در قاچاق لوازم خانگی،تصریح کرد:میزان قاچاق براساس آمارهای برآوردی است و به طوردقیق ازآن اطلاع نداریم؛اما امیدواریم مبارزه ای که با این پدیده صورت می گیرد،مقطعی نباشد و مردم بدانند که قاچاق معضلی است که همه را تحت تاثیر قرارمی دهد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،خاطرنشان کرد:متاسفانه درحال حاضر شاهد وجود جوانان بیکار دربعضی از خانواده های ایرانی هستیم و از این رو فرهنگ استفاده ازکالای خارجی و قاچاق باید مذموم شمرده شده و از کشور برچیده شودکه اگر این فرهنگ سازی درکنار اقدامات نظارتی ایجاد شود؛کم کم به سمتی حرکت می کنیم که تولید معنا پیداکرده و اقتصاد می تواند شکوفا شود و ظرفیت های خود را نشان دهد.

 

گرمابی:کشور می توان را به بازار صادرات لوازم خانگی به منطقه تبدیل کرد

حمیدگرمابی درگفت و گو با خبرنگار خانه ملت درخصوص قاچاق لوازم خانگی به کشور گفت:حمل لوازم خانگی به دلیل حجمی که دارد؛به صورت کوله بری دشوار است و در نتیجه این کالاها از مسیرهای نیمه قانونی وارد می شود.

وی با اشاره به وجود لوازم خانگی قاچاق در برخی شهرهای غرب کشور،خاطرنشان کرد:به نظر می رسد با بیشتر شدن سختگیری ها و کنترل و بازرسی به ویژه در نقاط مشخص و مبادی ورودی رسمی و نیمه رسمی که محل عبور این کالاهاست،می توان حجم کالای قاچاق را کاهش داد.

نماینده مردم نیشابور وفیروزه در مجلس شورای اسلامی همچنین باتاکید براینکه باید بتوانیم محصول با کیفیت و با قیمت مناسب در کشور عرضه کنیم،افزود:زمانی که مشتری کیفیت و قیمت مناسب را در کنار یکدیگر داشته باشد،حتما محصول ایرانی را به محصول غیر ایرانی ترجیح خواهد داد.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی و در فضای پسابرجام شرایط و زمینه سرمایه گذاری فراهم است که شرکت های داخلی وسازندگان لوازم خانگی بخواهند کارهای مشترک با برندهای مشهور جهانی داشته باشند و جمهوری اسلامی ایران با حفظ مقرراتی که به نفع کشور باشد،به بازار تولید لوازم خانگی برای صادرات به منطقه تبدیل شود.

عضوکمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:کشورهای همسایه درشرق و غرب، کشورهای شوروی سابق و کشورهای حاشیه خلیج فارس،این آمادگی را دارند که اگر محصول مناسب به آن ها ارائه شود،از ایران واردات کالاهایی همچون لوازم خانگی را داشته باشند.

 

دلخوش: برخورد با مغازه دار و اصناف راه مبارزه با قاچاق کالا نیست

سیدکاظم دلخوش اباتری درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص آمار اعلام شده از وجود 10 درصدی قاچاق لوازم خانگی گفت: این آمارها نمی تواند درست و دقیق باشد و اینکه می گویند 2 یا 20 درصد کالای قاچاق وجود دارد،صحیح نیست چراکه کالای قاچاق آمار ندارد.

وی در ادامه با انتقاد از حجم بالای کالای قاچاق درکشور ،افزود:برای مبارزه با قاچاق کالا تلاش هایی شده که به نظر می رسد کافی نباشد و باید با فرهنگ سازی از قاچاق کالا جلوگیری کرد.

مبادی ورودی و 6 هزار و 800 کیلومتر مرز کشور را باید کنترل کرد

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی،تاکید کرد:صرفا برخورد با مغازه دار و اصناف مشکل قاچاق کالارا حل نمی کند؛بلکه باید این معضل را ریشه یابی کرد و راه صحیح چگونگی برخورد با آن را پیدا کرد.

دلخوش با بیان اینکه برای مبارزه اساسی با قاچاق باید به عوامل مختلفی توجه کرد،تصریح کرد:مبادی ورودی و 6 هزار و 800 کیلومتر مرز کشور را باید کنترل و مسدود کرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین یادآور شد: بودجه و امکانات ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز کافی نیست و باید به این ستاد نیز توجه لازم صورت گیرد.

نظر شما چیست؟