اخبار لوازم خانگی

مدیریت واحد مرزی تا سه سال آینده به گمرک واگذار شد

بر اساس دستورالعمل جدید ساماندهی و تقویت مبادی ورودی و خروجی مرزهای مجاز زمینی، مدیریت واحد مرزی به مدت سه سال به گمرک واگذار شد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بر این اساس سازمان‌ها و نهادهای مستقر در مرز که حوزه فعالیت آنها امور اقتصادی و بازرگانی است و شمار آنها به حدود ۱۰ سازمان می‌رسد با گمرک جمهوری اسلامی ایران در جهت حل مشکلات کنونی و تسهیل و توسعه تجارت و تسریع عبور محموله‌های تجاری و مسافران از مرزها همکاری خواهند کرد.

در ماده ۱۳ دستورالعمل فوق که از آبان ماه سال‌جاری اجرایی شده است با اشاره به تشکیل کمیته امور هماهنگی آمده است: به منظور تصمیم‌گیری، ایجاد هماهنگی، هم‌افزایی و حل اختلاف‌نظر میان دستگاه‌های مستقر در مرز مجاز زمینی، کمیته‌ای مرکب از مدیر پایانه، مدیر گمرک، نماینده مرزبانی، گذرنامه نهاد ریاست جمهوری، پلیس مهاجرت و گذرنامه با مسئولیت گمرک جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود.
براساس این گزارش حل مشکلات مربوط به ایجاد صف‌های طولانی در مرزهای زمینی، فراهم کردن شرایط مناسب برای عبور سریع محموله‌های وارداتی، صادراتی و ترانزیتی از مرزها، کنترل و نظارت دقیق‌تر بر نحوه ورود و خروج کالا و جلوگیری و مبارزه با قاچاق و تخلفات گمرکی و تجاری از طریق توسعه و تجهیز گمرکات به دستگاه‌های پیشرفته کنترلی نظیر ایکس‌ری، گیت وی و… و اجرای کنوانسیون‌های بین‌المللی ازجمله کنوانسیون هماهنگی مرزها از محورهای مهم دستورالعمل ساماندهی مرزهای زمینی است.
در این دستورالعمل همچنین وظایف و مسئولیت‌های هر یک از سازمان‌ها و دستگاه‌های مستقر در مرز به تفکیک مشخص شده است.
مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران با اظهار خرسندی از تصویب دستورالعمل یادشده و قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته توسط مسئولان وزارت کشور، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌ها، نیروی انتظامی و سایر سازمان‌های دخیل در امور مرزی و همچنین توجه دولت به گمرک، خواهان همکاری و مساعدت سازمان‌های مسئول مرزی برای اجرای این دستورالعمل شد.
مجید آقابابایی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور نیز هدف از این دستورالعمل را انجام سریع تشریفات گمرکی کالاهای تجاری و مسافران در مرزهای زمینی و حل مشکلات کنونی دانست.
به گزارش ایسنا، پیش از این نیز در سال ۱۳۹۰ طی مصوبه‌ای از سوی دولت، مدیریت واحد مرزی به گمرک سپرده شده بود که متأسفانه به علت عدم همکاری لازم از سوی برخی از سازمان‌ها این مصوبه به نحو مطلوب اجرا نشد. مدیریت واحدمرزی یکی از استانداردهای مهم سازمان جهانی گمرک برای تسهیل و توسعه تجارت است.

نظر شما چیست؟