اخبار لوازم خانگی

ستاد مبارزه با قاچاق: “ان‌قلت” در آمار دور از انتظار است/ پورمختار: آمار دقیق دهید تا قبول کنیم

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای ارائه عملکرد کاری خود باید اسناد لازم را ارائه دهد.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمد علی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مصاحبه ای که در تاریخ دوشنبه 10 آبان ماه  بر روی خروجی خبرگزاری میزان قرار گرفت، پیرامون آمارهای ارائه شده پیرامون کاهش قاچاق کالا، گفته بود: اینکه یک دفعه برخی از مسئولین ما مدعی می شوند که قاچاق کالا 10 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است قاعدتا قابل قبول نیست زیرا اینگونه آمارها نه مبنایی دارد و نه مستنداتی و معمولا کسانی که آنها را مطرح می کنند گزارشات جامعی ندارند.

پورمختار با اشاره به اینکه معلوم است که اما و اگر های بسیاری در این گونه آمارها وجود دارد گفت: بنده اینگونه ادعاهای برخی مسئولین را پیرامون قاچاق کالا قبول ندارم زیرا شاهد هستیم که روزانه کالای قاچاق به شدت و به همان روال گذشته به صورت رسمی و یا غیر رسمی و از طریق نفوذی هایی که وجود دارد صورت می گیرد.

پیرو انتشار این گفت و گو، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز جوابیه ای ارسال کرد، در بخشی از این جوابیه آمده بود: به نظر می رسد تشکیک و ان قلت جناب آقای پورمختار در ارائه آمار مراجع تخصصی و قانون ناشی از غفلت از مصوبه مجلسی است که خود عضو آن بوده اند و دور از انتظار است. توقع این است که قانونگذار  خود پیش و بیش از دیگران به مصوبات مجلس توجه نمایند.
اما این مناظره مکتوب به همینجا ختم نشد و محمد علی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در واکنش به جوابیه فوق اظهار کرد: بنده نسبت به اظهاراتی که در این باره انجام داده ام باور دارم و معتقدم که شدت قاچاق کالا وارز به مانند گذشته صورت می گیرد.

وی با اشاره به ورود نیروی انتظامی در بحث قاچاق خاطر نشان کرد: عملکرد نیروی انتظامی در طی مدت گذشته به خوبی نشان می دهد که کانتینرهایی که از گمرک های مختلف خارج می شوند و مورد بررسی قرار می گیرند اجناس وکالاهای قاچاق بسیاری دردرون آنها وجود دارد که به خوبی گویای وضعیت قاچاق در کشورمان است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: اخیراَ طبق اطلاعات بنده انبارهایی از سوی سازمان تعزیرات حکومتی با همکاری نیروی انتظامی حاوی کالاها و اجناس قاچاق کشف شده است که این موضوع جای تأمل دارد.

پورمختار تصریح کرد: کشف انبارهای متعدد قاچاق در کشور و توزیع آنها در سراسر استانها به خوبی نشان می دهد که مبارزه جدی با قاچاق صورت نمی گیرد و کشف انبارهای قاچاق یکی از هزار موارد مربوط به قاچاق کالا در کشور است.

وی اظهار کرد: آمارهایی که از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز درباره کاهش نرخ قاچاق داده می شود آمارهای مستند نیست از این رو بنده توقع دارم که ستاد مبارزه با قاچاق آمار و ادله مستندی را در این باره ارائه دهد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس افزود: روی چه حساب و کتابی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اذعان دارد که مثلا قاچاق کالا وارز در دو سال گذشته بین ده تا 15 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. بر چه مبنایی این آمارها را ارائه می دهند لذا بهتر است به جای ارائه آمارهای فرضی مستندات لازم را در این راستا ارائه دهند.

پورمختار تأکید کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بهتر است روش های کسر و کاهش قاچاق کالا وارز و اینکه از چه طریقی در راستای مبارزه با قاچاق کالا اقدامات لازم انجام شده و عوامل آن چه کسانی بودند توضیحات لازم را ارائه دهند تا اذهان افکار عمومی روشن شود.

وی خاطر نشان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید به طور دقیق توضیح دهند که مبادی ورودی قاچاق کالا چه ارگان هایی هستند و دراین راستا آمارها را به صورت دقیق به ما ارائه دهند تا بتوانیم ادعاهای آنها را قبول کنیم.

 

منبع : میزان

نظر شما چیست؟