اخبار لوازم خانگی

قاچاق، ریشه اقتصاد را سوزانده است

ال کا ایران : رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، با تاکید بر اینکه قیمت واقعی ارز در بازار آزاد از 3600 تومان بسیار بیشتر است،گفت: نظام ارزی شناور کنترل شده یعنی سوبسید دادن به مافیای واردات و کشورهایی که به ما جنس می فروشند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سید ‌رضی حاجی آقا میری، با بیان اینکه دو نرخی بودن ارز، تعرفه های گمرکی و قاچاق ریشه اقتصاد را سوزانده است،گفت: نرخ ارز باید واقعی شود و این امر زمانی محقق می شود که دولت درآمدهای نفتی کشور را وارد بازار ارز نکند.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: هرگاه هیچ گونه کنترل دولتی بر بازار ارز نباشد، آنگاه نظام کامل نرخ شناور ارز وجود خواهد داشت، در حال حاضر نرخ ارز شناور کنترل شده است این امر بدین معناست که به محض اینکه قیمت ارز در بازار آزاد از نرخ 3600 تومان بیشتر می شود دولت پول نفت را به بازار ارز تزریق می کند تا نرخ ارز در همین مرز نگه داری شود.
 
دولت باید نرخ ارز را واقعی کند
حاجی آقا میری، با تاکید بر اینکه قیمت واقعی ارز در بازار آزاد از 3600 تومان بسیار بیشتر است، اظهار داشت: چنانچه قیمت ارز در کشور واقعی شود، واردات بی رویه دیگر صورت نگرفته و تولید داخلی رونق پیدا می کند.
 
 وی، در پاسخ به این سوال که افزایش نرخ ارز از 3600 تومان باعث گرانی کالاهای واسطه ای و سرمایه ای و به طور کلی تورم زا نخواهد بود؟ ادامه داد: از منابع مالی صندوق توسعه ملی باید برای واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای استفاده شود تا افزایش نرخ ارز باعث گرانی تولیدات داخلی نشود.
 
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، تصریح کرد: پایین نگهداشتن اجباری نرخ ارز یعنی پرداخت یارانه به کشورهایی که به ما جنس می فروشند.
 
حاجی آقا میری، اظهار داشت: هم اکنون شرایط اقتصادی ایران به گونه ای است که تولیدات داخلی به دلیل پایین بودن نرخ ارز و تعرفه های بالای گمرکی صادر نمی شود و از طرفی با واردات بی رویه مردم جنس خارجی بی کیفیت خریداری می کنند که در این راستا تولید با رکود مواجه شده و اشتغال از بین رفته است، متاسفانه این موارد از جمله بیماری های اقتصادی است که در اثر کنترل بی رویه نرخ ارز بوجود آمده است.
 
وی، ادامه داد: دو نرخی بودن ارز باعث عدم ورود و جذب سرمایه گذار خارجی شده است که این معضل رکود در تولید داخلی و صادرات را به همراه داشته است.
 
حاجی آقا میری، اظهار داشت: جذب سرمایه گذار خارجی یکی از راه های برون رفت از بن بست های اقتصادی است، اما سرمایه گذار خارجی با این نرخ ارز در کشور سرمایه گذاری نمی کند.
 
تامین مالی شرکت های خصولتی از طریق بازار سرمایه
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، در خصوص این مطلب که دولت بارها تامین مالی بنگاه های بزرگ از طریق بازار سرمایه به جای سیستم بانکی را تاکید کرده است،تصریح کرد: بازار سرمایه توانایی تامین مالی بنگاه های بزرگ را دارد، اما آنچه که حائز اهمیت است اینکه دولت در بستر یک اقتصاد دولتی این امر را تاکید می کند یا در بستر یک اقتصاد بخش خصوصی؟ 
 
حاجی آقا میری، اظهار داشت: همچنان بخش بزرگی از اقتصاد کشور دولتی است، بنابراین دولت درخصوص شرکت های خصولتی و شبه دولتی تامین مالی بنگاه های بزرگ از طریق بازار سرمایه را تاکید دارد.
 
وی، ادامه داد: در حال حاضر با مشکل خصوصی نبودن اقتصاد مواجه هستیم بنابراین معتقدم زمانی که یک شرکت دولتی یا خصولتی است به دلیل حمایت های دولت و عدم برخورد جدی و مدون با موضوعات، کارایی قابل قبولی از نظر اقتصادی نداشته و اغلب اوقات ورشکسته هستند.
 
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، گفت: اگر این شرکت های خصولتی به معنای واقعی بخش خصوصی بودن به هیچ عنوان ورشکسته نمی شدند، زیرا هیچ شرکت خصوصی در دنیا مسیری را طی نمی کند که منجر به ورشکستگی شود.
 

نظر شما چیست؟