اخبار لوازم خانگی

برخی لوازم خانگی تا هفت درصد گران شد/ نام شرکت متخلف کره ای اعلام شود

رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: برخی شرکت های تولیدکننده و واردکننده لوازم خانگی، قیمت محصولات خود را حدود چهار تا هفت درصد افزایش داده اند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، «محمد طحان پور» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره افزایش قیمت برخی لوازم خانگی در هفته های اخیر افزود: قیمت لوازم خانگی تولید داخل مشمول قیمت گذاری نیست و تولیدکنندگان بر اساس قانون می توانند سالانه تا هشت درصد قیمت محصولات خود را افزایش دهند.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان لوازم خانگی، قیمت محصولات خود را به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید شده در صنایع مادر افزایش داده اند.
طحان پور در این زمینه گفت: به نظر من دلایل تولیدکنندگان از نظر ما منطقی است و ما نمی توانیم به خاطر افزایش قیمت ها به آنها انتقاد کنیم بلکه انتقادها متوجه کارخانه های مادر و بزرگ است که قیمت محصولات خود را افزایش داده اند.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی اضافه کرد: استدلال تولیدکننده لوازم خانگی این است که تولید یخچال، اجاق گاز، لباسشویی و دیگر لوازم خانگی با استفاده از مواد اولیه ای است که از صنایع مادر گرفته می شود و وقتی آهن، مس و مواد پتروشیمی به عنوان مواد اولیه گران شده است، ما نیز ناچاریم قیمت های خود را به همان نسبت افزایش دهیم.
وی افزایش نرخ دلار را دلیل گرانی برندهای خارجی لوازم خانگی ذکر کرد و گفت: واردکنندگان لوازم خانگی معتقدند که با توجه به افزایش نرخ دلار، قیمت تمام شده محصول وارداتی بیشتر شده است و ناچار هستند که این نرخ را روی خرده فروشی محاسبه کنند.
طحان پور در این زمینه تاکید کرد: کالاهایی که اکنون در بازار وجود دارند، از ماه ها قبل و زمانی که هنوز نرخ ارز گران نشده بود به کشور وارد شده اند اما واردکنندگان می گویند بخشی از وجه خریدهای قبلی را به صورت مرحله ای باید پرداخت کنند و به همین دلیل نرخ کنونی ارز در قیمت کالاهای وارداتی تاثیر گذار است.
به عقیده این فعال بازار لوازم خانگی، این استدلال واردکنندگان در حالی عنوان می شود که آنها پیش از این اعلام می کردند ارز مورد نیاز برای واردات را باید تامین و بطور کامل پرداخت کنیم.
وی افزود: در این شرایط، 70 تا 80 درصد تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی قیمت محصولات خود را افزایش نداده اند و معتقدند که با توجه به رکود بازار، افزایش قیمت شرایط را بدتر می کند و بازار را بیش از گذشته در اختیار برندهای خارجی قرار می دهد.

** نام شرکت متخلف کره ای اعلام شود
رئیس اتحادیه لوازم خانگی در بخش دیگری از سخنان خود به تخلف یکی از واردکننده لوازم خانگی به‌دلیل تخلفات در واردات قطعات اشاره کرد و گفت: سه برند کره ای به ایران قطعه وارد و مونتاژ می کنند و ما انتظار داریم که دولت نام برند متخلف را اعلام کند.
طحان پور گفت: وقتی یک واحد صنفی کوچک تخلفی (مثلا گران فروشی) مرتکب می شود، روی درِ آن واحد صنفی پلاکارد گران فروشی و ارتکاب به تخلف زده می شود اما وقتی یک تخلف بزرگ اتفاق می افتد، از معرفی آن امتناع و یا برای معرفی آن از نام های اختصار (مثلا الف.الف) استفاده می شود.
وی اضافه کرد: تخلف، تخلف است و مردم انتظار دارند نام متخلف اعلام شود.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی در پاسخ به این سوال که این قطعات از کجا وارد کشور شده است؟ گفت: در سال های اخیر تلاش های زیادی در گمرک برای مبارزه با قاچاق انجام شده است اما هنوز هم روزنه هایی برای تخلف وجود دارد.
وی ادامه داد: برای نمونه در زمینه لوازم خانگی، در هفته های اخیر یکی از واردکنندگان با پیشنهادی مواجه می شود که برای تسهیل ورود محصولات خود به کشور، مبالغی را پرداخت کند که این فرد از پرداخت آن مبالغ امتناع می کند.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی تاکید کرد: اسناد و مدارکی در این زمینه در اختیار دارم که فقط به رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی تقدیم خواهم کرد.
 در خبرها آمده است که یک برند کره ای برای مواجه نشدن با تعرفه‌های گمرکی، اقدام به واردات قطعات یک کالا کرده و اکنون گمرک آن واردکننده را سه هزار میلیارد تومان جریمه کرده است.
 

نظر شما چیست؟