اخبار لوازم خانگی

ظروف نچسب ايراني توانايي رقابت با محصولات خارجي را دارد

رئيس اتحاديه توزيع کنندگان لوازم خانگي فلزي آشپزخانه گفت: توليدکنندگان ظروف نچسب در داخل کشور به دليلي برخورداري از کيفيت مطلوب به طور کامل توانايي رقابت با محصولات خارجي را دارند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، فريدون نصيري در مصاحبه با راديو اقتصاد ضمن اشاره به اينکه چرا که محصولات کارخانه هاي توليد کننده ظروف نچسب از علامت استاندارد برخوردار هستند، افزود: برخي از توليدکنندگان اين ظروف استانداردهاي جهاني را نيز دريافت کرده اند و اين در حاليست که استاندارد اجباري براي ظروف نچسب در داخل کشور وجود ندارد.
وي با بيان اينکه ظروف تفلون صادراتي بيشتر به کشورهاي همسايه از جمله عراق، افغانستان و آسياي ميانه صادر مي شود، اظهار داشت: صادرات اين محصولات بيشتر از طريق مرزنشينان صورت مي گيرد.
رئيس اتحاديه توزيع کنندگان لوازم خانگي فلزي آشپزخانه رويکرد اصلي توليد کنندگان ظروف نچسب در کشور را بر محوريت صادرات عنوان کرد و اظهار داشت: توليد ظروف نچسب در ايران از سابقه طولاني برخوردار بوده چرا که اغلب غذاهاي مورد استفاده در کشور از نوع سرخ کردني است.
وي همچنين ادامه داد: مشکل چسبيدن غذا در ظروف سبب شده از همان ابتدا که ظروف تفلن اختراع شد مورد استقبال ايرانيها واقع شود به طوري که بعد سهم قابل توجهي از ظروف نچسب مورد استفاده، در کشور توليد مي شود.
نصيري با اشاره به اينکه در نمايشگاه لوازم خانگي که اخيرا در خارج از کشور برگزار شد متاسفانه هيچ فعاليتي براي صادرات اين کالا صورت نگرفت، گفت: اين در حاليست که تبليغات وسيعي در حوزه ظروف نچسب انجام نشد و همين عامل سبب شد تا شرکت هاي توليد کننده فروش کمي آن هم بيشتر به مشتريان قديمي خود داشته باشند.
وي افزود: نخستين مسئله براي صادرات بيشتر، انجام تبليغات قبل از برگزاري نمايشگاه هاست علاوه براين وقتي نمايشگاهي که براي ظروف نچسب راه اندازي مي شود بايد با ساير نمايشگاه ها متفاوت باشد.
رئيس اتحاديه توزيع کنندگان لوازم خانگي فلزي آشپزخانه اظهار داشت: نمايشگاهي که 17 بار در کشور برگزار شده بايد به طور قطع مشتري خارجي نيز داشته باشدبنابراين بايد براي حضور بيش از پيش توليدکندگان ايراني در بازارهاي خارجي اقدام هاي موثرتري صورت گيرد.
وي با تاکيد براينکه بيشتر بازار داخلي ظروف نچسب در اختيار توليدکنندگان ايراني قرار گرفته است، ادامه داد: علاوه براين برخي از محصولات ايراني اين عرصه با نام برندهاي خارجي بفروش مي رسند.
نصيري در ادامه گفت: تقلب و استفاده از نام برندهاي خارجي جهت فروش محصولات داخلي سبب مي شود سود بيشتري نصيب توليدکننده شود چراکه ظروف نچسب داخلي با قيمت پايين تري به بازار مصرف عرضه مي شوند.
وي با بيان اينکه در اتحاديه توزيع کنندگان لوازم خانگي فلزي آشپزخانه شورايي وجود دارد که به شکايت ها رسيدگي مي کند، افزود: اکثر شکايت هاي ارائه شده به اين اتحاديه در مورد کالاهاي خارجي بوده است.
رئيس اتحاديه توزيع کنندگان لوازم خانگي فلزي آشپزخانه اظهار داشت: ظروف نچسب از طريق فروشگاه‌هاي مختلف از جمله فروشگاه هاي زنجيره اي در بازار مصرف توزيع مي‌شود.
وي ادامه داد: طي سالهاي اخير در عرصه بسته بندي ظروف تفلون فعاليت هاي مختلفي صورت گرفته به طوري که هم اکنون اين محصول کاربردي با بسته بندي هاي زيباتري به بازار مصرف ارائه شده است.
نصيري همچنين گفت: هنگامي که مصرف کننده قصد خريد کالاي ايراني دارد انتظار دارد قيمتي که براي آن پرداخت مي کنند بسيار پايين تر از قيمت کالاي خارجي باشد و اين مسئله توليد کننده را محدود مي کند بنابراين توليد کننده مجبور است کالاي خود را با قيمت بسيار پايين تري به بازار عرضه کند.
وي با اشاره به اينکه تاثير قيمت بسته بندي در قيمت تمام شده کالا حدود 12 تا 15 درصد است، افزود: در حال حاضر ظروف تفلون توليد داخل که در بسته بندي هاي مختلف به بازار مصرف مي شود در بازه قيمتي 70 هزار تومان تا 200 هزار تومان قرار دارد.
رئيس اتحاديه توزيع کنندگان لوازم خانگي فلزي آشپزخانه اظهار داشت: هم اکنون کارخانجات توليد کننده ظروف نچسب در کشور با ظرفيت پايين تري فعاليت مي کنند در حالي که اگر بخشي از مشکلات اين حوزه رفع شود ظرفيت توليد آنها به حداکثر و حتي دو برابر خواهد رسيد.
وي با تاکيد براينکه براي کاهش قيمت تمام شده محصولات نچسب توليد شده در کشور به آسيب شناسي نياز است، ادامه داد: با تحقق اين مهم توليدکنندگان ايراني مي‌توانند در عرصه صادرات اين محصول به موفقيت‌هاي قابل توجهي دست پيدا کنند.
نصيري بزرگترين و اصلي ترين رقباي ايران در بازارهاي جهاني در عرصه ظروف نچسب را کشورهاي چين و ترکيه دانست و گفت: کشور چين از لحاظ قيمت به خوبي با ساير کشورها رقابت مي کند چراکه اين کشور از توليد بزرگ و بسيار وسيعي بهره مند است به طوري که حجم کالاهاي توليد شده در چين قابل مقايسه با ايران نيست.
وي با اشاره به اينکه کارخانه جات توليدکننده ايراني ظروف نچسب کوچک هستند و توانايي رقابت با توليدکنندگان بزرگ چيني را ندارند، افزود: هم اکنون فرصتي همگاني ايجاد شده و رسانه‌هاي ارتباط جمعي از جمله راديو و تلويزيون نسبت به مصرف کالاي ايراني از سوي جامعه پيام هايي ارائه مي‌دهند که مي‌توانند گامي ارزنده در حمايت از کالاي ايراني به شمار آيد.
رئيس اتحاديه توزيع کنندگان لوازم خانگي فلزي آشپزخانه يادآور شد: استمرار اين مهم تنها منوط به اين عامل بوده که مصرف کنندگان به درک صحيح از کالاي ايراني و مصرف آن برسند چراکه وقتي که مصرف کننده با خريد کالاي ايراني آن محصول را در درون خانواده استفاده مي کند امکان بازگشت پول پرداختي به خانواده وجود دارد.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: هزينه اي که در بيرون از خانواده صورت مي گيرد قابل برگشت به آن خانواده نيست البته در اين ميان توليدکنندگان نيز بايد درک صحيح از شرايط موجود داشته باشند چرا که اين فرصت براي توليد کنندگان ايجاد شده تا با سود حتي اندک توان توليد کالا را داشته باشند.
نصيري اظهار داشت: توليدکنندگان مي توانند اين مهم را در مصرف‌کنندگان نهادينه کنند که کالاي ايراني مي‌تواند جايگزين مطلوبي براي کالاي خارجي باشد بنابراين با قيمت مناسب و کيفيت مطلوب محصولات خود مي توانند در اين ميان نقش اساسي ايفا کنند.
وي همچنين افزود: حمايت همگان درتحقق اين موضوعات که مصرف کالاي ايراني بايد در کشور نهادينه شود و توليدکنندگان هم بايد توليد خود را صادرات محور کنند ضرورتي انکارناپذير است.
رئيس اتحاديه توزيع کنندگان لوازم خانگي فلزي آشپزخانه ادامه داد: گاهي ممکن است توليد کننده بعد از اينکه کالاي خود را در ميان مصرف کنندگان محبوب کرد نسبت به کاهش کيفيت آن اقدام کند.
وي از مهمترين دلايل کاهش تدريجي کيفيت ظروف نچسب توليد شده در کشور را افزايش قيمت ارز براي بهره گيري از مواد اوليه دانست و يادآور شد: بر اين اساس در برخي از مواقع امکان افزايش قيمت وجود ندارد.
نصيري با تاکيد بر اينکه امروز مواد اوليه با نرخ زياد ارز ارائه مي شود و اين مسئله در توليد به طور مستقيم اثرگذار است، اظهار داشت: اين درحاليست که بازار در شرايط رکود به سر مي برد و امکان افزايش قيمت به هيچ عنوان براي توليد کننده وجود ندارد بر اين اساس توليدکننده به اجبار با همان قيمت قبلي از مواد اوليه با کيفيت پايين‌تر بهره‌گيري مي‌کند.
وي در ادامه گفت: براي اينکه از يک پوشش تفلون براي ظروف استفاده شود اقدام هاي بسياري صورت مي گيرد و اين در حاليست که در کارگاههاي کوچک و يا فروشگاههايي که بازسازي ظروف تفلون کهنه اقدام مي کنند بهره‌گيري از اين اقدامات وجود ندارد.
رئيس اتحاديه توزيع کنندگان لوازم خانگي فلزي آشپزخانه افزود: توجيه اقتصادي براي عاملان بازسازي کننده ظروف نچسب وجود ندارد چرا که قيمت تمام شده اين ظروف نوپايين تر از قيمت تمام شده ظروف بازسازي شده است.
وي اظهار داشت: با توجه به اينکه توليدکنندگان ظروف نچسب در کشور توليد کنندگان کوچکي هستند براي حضور بيش از پيش آنها در بازارهاي جهاني به حمايت ويژه اي نياز است.
نصيري ادامه داد: براي توليد کنندگان داخلي مشکل است که بتوانند بدون حمايت در بازارهاي جهاني نقش آفريني کنند بنابراين اگر از مجموعه توليدکنندگان از طريق سازماني حمايت شود مي توان نسبت به حضور بيش از پيش آنها در بازار هاي جهاني اميدوار بود که در اين ميان مرکز توسعه صادرات مي تواند نقش موثري ايفا کند.

نظر شما چیست؟