اخبار لوازم خانگی

برندهای معروف لوازم خانگی، قیمت‌ها را کنترل کنند

موضوع افزایش قیمت لوازم خانگی، تولید داخل و خارج در بازار ایران از چند هفته پیش کلید خورد و در حالی از هفته گذشته توسط مسئولان رسانه‌ای شد که اعداد و ارقام مختلفی در خصوص میزان افزایش این لوزام اعلام می‌شود.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، این افزایش تنها مربوط به لوازم خانگی خارجی نبود و در مقوله لوازم خانگی تولید داخل نیز شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی هستیم، هرچند که این میزان افزایش نسبت به کالاهای خارجی از رشد کمتری برخوردار است.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اصفهان با بیان اینکه افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار مشهود است، گفت: بیشتر کالاهایی که افزایش داشتند شامل چند برند وارداتی معروف است که همیشه در افزایش قیمت‌ها پیشگام می‌شوند.

حسین عبدلی در گفت‌ وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی برندها قدم اول را در افزایش قیمت لوازم خانگی بر می‌دارند، این افزایش قیمت به تولیدات داخل نیز کشیده می‌شود و برندهای وارداتی پیشگام افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار می‌شوند.

وی در خصوص تاثیر قیمت ارز بر افزایش قیمت لوازم خانگی اظهار کرد: برندهای وارداتی بیشتر بر روی نرخ ارز حساب می‌کنند، زیرا معیار قیمت لوازم خانگی برای برندهای وارداتی ارز است.

برندهای وارداتی پیشگام افزایش قیمت می‌شوند

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اصفهان تصریح کرد: اگرچه تعدادی از شرکت‌ها از افزایش شش درصدی کالاهای خود خبر می‌دهند، اما گاهی این افزایش قیمت‌ها تا 10 درصد و بیشتر هم می‌رسد.

عبدلی با بیان اینکه برندهای وارداتی امسال دو تا سه بار افزایش قیمت داشتند، خاطر نشان کرد: برای کنترل قیمت‌ها در بازار پیشنهاد می‌کنیم که برندهای معروف لوازم خانگی، قیمت‌ها را کنترل کنند تا افزایش پی در پی نداشته باشند.

وی اضافه کرد: اگر برندهای وارداتی گام اول را در افزایش قیمت‌ها برندارند، تولیدات داخلی نیز گام‌های بعدی را برنمی‌دارند، زیرا شرکت‌های تولید داخلی می‌توانند برای تصویب قیمت‌ها با دستگاه‌ها و مسئولان ذی ربط هماهنگی داشته باشند.

افزایش بیش از 10 درصدی در بازار لوازم خانگی

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اصفهان با بیان اینکه معمولا تولیدات داخلی در افزایش قیمت پیشگام نیستند، گفت: تولیدات داخلی نیز مانند برندهای وارداتی بین شش تا 10 درصد افزایش قیمت داشته‌اند، اما کالاهای برقی و کوچک خانگی چندان افزایش قیمتی نداشتند.

عبدلی افزود: تولیدات داخلی اکثرا به قیمت خود اضافه کرده‌اند، دلیل این افزایش را نیز این گونه اعلام می‌کنند که در دو سه سال گذشته افزایش قیمت نداشته‌ایم و با توجه به افزایش حقوق کارگران و سهم بیمه مجبور شدیم قیمت‌ها را افزایش دهیم.

افزایش‌ها دوام ندارد

وی با بیان اینکه بازار کشش افزایش قیمت را ندارد، تصریح کرد:  در سال‌های جدید شاهد این مساله بودیم که تولیدکنندگان اعلام افزایش قیمت کردند، اما چون با نخریدن کالا توسط مصرف کننده روبرو شدند، امتیازاتی را به فروشندگان دادند و قیمت کالا را به روزهای قبل از افزایش برگرداندند، در حال حاضر نیز احتمال می‌دهیم با توجه به موقعیت اقتصادی مردم این افزایش نمی‌تواند داوم داشته باشد.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اصفهان خاطر نشان کرد: برندهای خارجی مانند بوش و ال جی را افراد خاص مصرف می‌کنند و مصرف کننده عام ندارد، چون نمی‌توانند این قیمت‌ها را پرداخت کنند، به همین دلیل افراد خاص می‌توانند حتی با 10 درصد افزایش نیز از برندهای خارجی لوازم خانگی تهیه کنند، ولی مردم عام که اکثریت را تشکیل می‌دهند نمی‌توانند با این افزایش‌ها خریدی داشته باشند.

تمایلی برای خرید نیست

عبدلی ادامه داد: همیشه شاهد این مساله بودیم که هر وقت بازار رو به افزایش می‌رفت، مردم هجوم می‌آوردند و خرید بیشتری می‌کردند، اما در حال حاضر دیگر این گونه نیست و مردم تمایلی برای خرید ندارند. با وجود افزایش 6 تا 10 درصدی در قیمت لوازم خانگی، بازار هیچ گونه تغییری نکرده است که این امر نشان می‌دهد مردم توان خرید ندارند.

وی گفت: برای تولیدات داخلی نیز چندان استقبالی نمی‌شود و تولیدات داخلی نیز با نخریدن مردم مواجه شده است، نمایندگان فروش تولیدات داخلی قیمت محصولات را افزایش داده‌اند، اما به مدت فروش اقساطی نیز اضافه کردند تا مدت زمان افزایش قیمت‌ها را جبران کند.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اصفهان با بیان اینکه برخورد با کالاهای قاچاق کار بسیار ارزشمندی است، اما هنوز دست قاچاقچیان به صورت کامل از بازار قطع نشده است، گفت: کالای قاچاق همچنان در بازار وجود دارد. مثلا عده‌ای کالای قاچاق را وارد سپس آن را گارانتی می‌کنند، اما این گارانتی‌ها معتبر نیست و زود گذر است و پس از مدتی خدماتی را ارایه نمی‌دهند، چون کالا باید از محورهای قانونی وارد کشور و در گمرک گارانتی دار شود و در سراسر ایران اعتبار داشته باشد.

عبدلی اظهار کرد: در سال‌های اخیر شاهد افزایش‌ها بوده‌ایم، اما دوام ندارد، چون قدرت خرید وجود ندارد، اگر قدرت خرید وجود داشت مانند سال‌های قبلی مردم با وجود افزایش برای خرید بیشتر تمایل پیدا می‌کردند و حتی خود مغازه دار کالا می‌خرید که افزایش قیمت‌ها برایش سود داشته باشد.

 وی افزود: بخشی از این افزایش قیمت‌ها مربوط به افزایش ارز و دلار است، اما این موضوع را خریدار نمی‌تواند هضم کند و عرضه و تقاضا به یک اندازه نیست و تعادلی میان آنها وجود ندارد.

 

نظر شما چیست؟