اخبار لوازم خانگی

لوازم خانگی به طور میانگین 4 الی 7 درصد گران تر شده است

طحان پور بیان داشت: در حال حاضر بیشترین افزایشی که صورت گرفته است، به طور میانگین 4 الی 7 درصد است. با توجه به اینکه مواد اولیه کالاهای تولید داخل نیز از خارج وارد می شود، با گران شدن اجناسی مانند فولاد و آلومینیوم و همچنین دلار افزایش قیمت پیدا می کند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، برنامه “صبح و گفت و گو” در بخش دوم با موضوع افزایش لوازم خانگی و با حضور طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی و سید تقی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

طحان پور در ابتدا با اشاره به اینکه در دو سال گذشته افزایش قیمت در حوزه لوازم خانگی نداشته ایم، گفت: با تغییر نرخ ارز، گرانی ها آغاز شده است و این در حالی است که با این گرانی ها، تولید کننده ها بخشی از بازار را از دست
 می دهند.

وی با خاطرنشان کردن این موضوع که تمام کالاها افزایش قیمت پیدا نکرده است، بیان داشت: در حوزه واردات نیز همه کالاها افزایش قیمت پیدا نکردند. در میان کالاهای خارجی نیز آنهایی که فروش خوبی دارند افزایش قیمت پیدا کردند و کالاهایی که بازار ندارد، افزایش قیمت نخواهند داشت.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: در حال حاضر بیشترین افزایشی که صورت گرفته است، به طور میانگین 4 الی 7 درصد است. با توجه به اینکه مواد اولیه کالاهای تولید داخل نیز از خارج وارد می شود، با گران شدن اجناسی مانند فولاد و آلومینیوم و همچنین دلار افزایش قیمت پیدا می کند.

وی تصریح داشت: در هر بخشی یک نفر باید پاسخگو باشد؛ در کشورمان فقط رودربایستی است. یک جایی باید از من بازخواست کنند که چرا فلان کالا افزایش قیمت پیدا کرده است. سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری است و وقتی از اینها می پرسیم چرا افزایش قیمت صورت گرفته است، می گویند تولیدکنندگان دو سال است که افزایش قیمت
 نداده اند و به همین جهت تا 8 درصد می توانند افزایش قیمت دهند.

طجان پور با اشاره به افزایش بیش از 8 درصدی برخی کالاها خاطرنشان کرد: بعضی از تولیدکنندگان کالاهایی که خرید بیشتری دارد را بیشتر افزایش قیمت می دهند که شاید فقط یک کالا هم باشد ولی به دلیل استقبالی که مردم از این کالا داشته اند، این افزایش قیمت بیشتر به چشم می آید.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: اگر دلار هفته دیگر به سه هزار تومان بازگردد، این کالاهایی که گران شده است، کاهش قیمت پیدا می کنند؟  وقتی هم دلار گران نمی شود می گویند کارگر و بیمه و امثال آن هزینه دارد.

در ادامه سید تقی کبیری، بی نظمی حاکم بر تغییر قیمت ها را  مشکل کلی در افزایش قیمت ها دانست و گفت: ما باید برنامه منظمی را در این رابطه داشته باشیم و بگوییم باید در طول سال در این مواقع و به این دلایل افزایش قیمت خواهیم داشت و با این درصد این افزایش ها صورت می گیرد و با این کار هم تکلیف تولید کننده و هم تکلیف مصرف کننده مشخص می شود اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت بر مجموعه تولیدات بهانه های متعددی در افزایش قیمت ها مطرح می شود.

وی با بیان اینکه این بحث ها بیشتر در بیان تئوری و شفاهی مطرح می شود اما تولید کنندگان در عمل دلایل متعددی را برای افزایش قیمت ها مطرح می کنند، عنوان کرد: برخی از این دلایل مرتبط با موضوع نیستند و افزایش ها بدون حساب و کتاب بالا می رود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به وظیفه مجلس و نظارت گفت: مجلس برخی از
مسئولیت های خود را انجام داده ولی نمی گویم تمام وظایفش را انجام داده بلکه باید متولیان و ناظران مجلس در این امر ورود کنند و در زمان خودش اگر در قالب نظارت است با تحقیق و تفحص و یا حتی اگر نیاز باشد تا سوال جمعی را به استیضاح بکشاند، باید بیایند.

نظر شما چیست؟