اخبار لوازم خانگی

کد رهگیری کالا راهی مطمئن در جهت شناسایی کالاهای قاچاق

ریاست ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن لوازم خانگی تصریح کرد: اجرایی شدن کد رهگیری کالا در حوزه ی لوازم خانگی ضرورت تام و نیاز به برنامه ریزی جامع دارد چرا که دقیقا می تواند کالای قاچاق را از غیر قاچاق تفکیک کند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، حبیب الله انصاری،ریاست ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی کشور در گفت و گوی برنامه ی پرسمان رادیو گفت و گو پیرامون موضوع بررسی موانع اجرای کد رهگیری کالا در حوزه ی لوازم خانگی با بیان اینکه قطعا نمی توان تاثیر شگرف کد رهگیری کالا را در شناسایی کالاهای قاچاق رد کرد اظهار داشت: مسئله این است که تعدد نمایندگی های فروش لوازم خانگی در سطح کشور و نیز وجود تنوع بسیار زیاد در این حوزه(اعم از بخش های انرژی زا،بُرودتی،حرارتی و صوتی و تصویری)بعنوان دلایل عدم اجرای کد رهگیری کالا در این موضوع خود نمایی می کنند.

دبیر کل ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن لوازم خانگی کشور با تصریح اینکه اجرایی شدن کد رهگیری کالا نیازمند برنامه ریزی،هم بستگی و همراهی نهادها و سازمانهای ذیربط است اذعان کرد: کد رهگیری کالا دقیقا می تواند زمینه را برای شناسایی کالاهای قاچاق و تمایز آنها از کالاهای غیر قاچاق و ساخت داخل فراهم آورد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کد رهگیری در حوزه ی کالاهای سلامت محور اجرایی شد اما در حوزه ی لوازم خانگی با مانع روبروست؟تصریح کرد:این سوال بنده هم هست و شاید یکی از دلایل آن وضعیت این حوزه و وجود تنوع لوازم خانگی است با این همه نمی توان گفت به صرف وجود تعدد در این حوزه اجرایی شدن کد رهگیری امکان ندارد لذا مانعی بر سر راه تحقق چنین عملیاتی نباید وجود داشته باشد چرا که عرصه را بر پدیده ی شوم قاچاق تنگ خواهد کرد.

انصاری با اشاره به جلسات اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: سوالی که در آن جا مطرح شد این بود که آیا هدف غایی ضبط و نگهداری لوازم خانگی قاچاق است؟یا اینکه نگذاریم وارد بازار کشور شوند؟لذا باید طبق قانون مبارزه با قاچاق، آئین نامه ای تنظیم گردد و اگر آئین نامه تشخیص دهد که ضبط و نگهداری لوازم خانگی قاچاق ضربه ای مهلک به اقتصاد و تولید داخلی کشور است باید قاطعانه با چنین روشی برخورد شود.

وی سخنان خود را با طرح سوالی مبنی بر اینکه می خواهم بدانم حجم عظیم کالاهای قاچاق کشف شده در کدام انبار، با چه هدفی و برای چه مدت زمانی نگهداری می شوند پایان داد.

همچنین مهندس ابراهیم جمیلی،ریاست خانه ی اقتصاد ایران در خصوص پی گیری مسئله ی کولبرها خاطر نشان کرد: حجم زیادی از لوازم خانگی از طریق کولبرها و بازارچه های مرزی قاچاق می شود لذا اگر می خواهند از تولید داخلی حمایت کنند باید پی گیر این مسئله بوده و کد رهگیری کالا را در حوزه ی لوازم خانگی اجرایی کنند.

 

نظر شما چیست؟