اخبار لوازم خانگی

اولین تلویزیون جهان را چه کسی اختراع کرد؟/ دنیا مدیون دانش آموز آلمانی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بر اساس تاریخ، اولین تلویزیون جهان در تاریخ 1884 میلادی توسط یک دانش آموز ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بر اساس تاریخ، اولین تلویزیون جهان در تاریخ 1884 میلادی توسط یک دانش آموز آلمانی به نام پاول نیپکو که نخستین سیستم الکترومکانیکی تلویزیونی را با توانایی انتقال یک تصویر ثابت اختراع کرد ه بود، به وجود آمده است.

آنچه که در این سیستم اتفاق می افتاد روشن کردن یک عکس به‌وسیلهٔ لنز و یک صفحهٔ چرخشی بود که بعداها به صفحه نیپکو معروف شد. روزنه‌های چهارگوش (سوراخ‌های کوچک) بر روی صفحه بریده شده بودند و خط‌های عکس را تا جایی که عکس کاملاً پویش شود دنبال می‌کردند. هرچه تعداد این روزنه‌ها بیشتر می‌شد، خط‌های بیشتری هم دنبال می‌شدند، و ازاین‌رو جزئیات بیشتری هم نمایان می‌شد.

البته تا پیش از پیشرفت فناوری تقویت‌کننده الکترونیکی لامپ خلأ و لامپ پرتو کاتدی، دستگاه نیپکو عملاً غبرقابل استفاده بود که در سال 1907 یک دانشمند روسی با نام بوریس روزینگ برای نخستین بار توانست با استفاده از لامپ پرتو کاتدی در دستگاه گیرندهٔ تلویزیونی، شکل‌های سادهٔ هندسی را از طریق تلویزیون منتقل کند.

ولادیمیر زوریکین، دانشمندِ دیگرِ روس، در پی تکمیل این فرایند در سال 1923 صفحهٔ نیپکو را با یک عنصر الکترونیکی جایگزین کرد. این داشمند به کمک این روش توانست سطح بالاتری از جزئیات بدون افزایش تعداد پویش‌ها در واحد زمان را ممکن کند.

در اویل دهه 1900 میلادی دانشمندان متوجه امکان ارسال تصاویر با امواج رادیویی شدند اما تا سال 1926 میلادی (1305 خورشیدی) سیستم فرستادن تصاویر با استفاده از امواج رادیویی عملی نشد.

 

نخستین انتقال تصاویر متحرک

نخستین تصاویر متحرک تلویزیونیِ ضد نور در سال 1925 و تصاویر متحرک سیاه و سفید در سال 1926 در شهر لندن به نمایش گذاشته شد. جان لوگی بِرد، دانشمند اسکاتلندی توانسته بود با استفاده از دیسک نیپکو به این اختراع مهم تاریخی دست یابد.

 

باهوش اسکاتلندی همچنین توانست در سال 1928 میلادی اولین تلویزیون رنگی مکانیکی جهان را نیز عرضه کند. سیستم برد کاملاً با لامپ تصویر الکترونیکی و دوربین‌های امروزی متفاوت بود. در سیستم او تصویر به کمک صفحهٔ گردان عظیمی به‌طور مکانیکی روبیده می‌شد. این صفحهٔ گردان سوراخ‌هایی برای عبور نور داشت. کیفیت اولین تصاویر او خیلی بد بود و فقط 30 خط داشت.

اولین تلویزیون مکانیکی از صفحهٔ نیپکو با سه فنر مارپیچ استفاده می‌کرد که هر فنر برای یکی از سه رنگ اصلی (قرمز، سبز، آبی) به‌کار برده می‌شد، در آن زمان عدهٔ کمی از مردم دستگاه تلویزیون داشتند و داشتن تجربهٔ تماشای تلویزیون اهمیت چندانی نداشت.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟