اخبار لوازم خانگی

نقدینگی بزرگترین معضل در بازار لوازم خانگی است

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بازار لوازم خانگی در سال ۹۷ با مشکلاتی از قبیل کاهش سرمایه در گردش و رکود مواجه شد ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، بازار لوازم خانگی در سال ۹۷ با مشکلاتی از قبیل کاهش سرمایه در گردش و رکود مواجه شد که این بازار را دچار تلاطم‌هایی کرد. حمیدرضا غزنوی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی درباره وضعیت بازار لوازم خانگی در سال ۹۷ گفت: وضعیت تولید از لحاظ قطعات مشکل خاصی ندارد، البته یکسری برندهای خارجی به مشکل برخورد کردند چون تنها باید از برندهای مربوطه خود قطعات خریداری می کردند و برندها اکنون برای ارائه قطعات با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: اکنون سرمایه در گردش مشکلی اساسی بازار لوازم خانگی است و مقداری تولید را با معضل مواجه کرده است، برای تامین پول نمی توان ال سی باز کرد و به اجبار باید حواله شود که حواله نیز پول نقد است و به جای ۱۰ درصد از دلار پارسال باید ۱۰۰ درصد از قیمت ارز امسال پرداخت کرد که چیزی حدود ۲۵ برابر نیاز به سرمایه در گردش در آن بیشتر است.

مردم به جای تعویض کالا به تعمیر روی آورده‌اند

غزنوی در خصوص علت رکود در بازار تقاضا گفت: بالاخره به دلایل مختلف اجناس ایرانی از حدود ۸۰ تا ۱۲۰ درصد و اجناس خارجی ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد گران و خرید برای مردم سخت شده است، آمار تعمیرات لوازم خانگی نشان می‌دهد که مردم به جای تعویض کالا به تعمیر رو آورده‌اند، این خیلی معضل بزرگی است و باعث می‌شود پول به چرخه تولید بازنگردد.

وی در ادامه بیان کرد: پولی که از تقاضا به سمت تولید بازنمی‌گردد خود باعث کاهش تولید و به تبع آن افزایش قیمت می‌شود، راه آن حل نیز تسهیلات ارزان قیمتی است که دولت برای کالاهای بادوام و مصرفی باید به مردم اختصاص دهد.

لوازم خانگی با ارز نیمایی حساب می‌شود

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در خصوص تاثیر تلاطمات ارزی بر لوازم خانگی نیز بیان کرد: میانگین قیمت ارز از سال گذشته تاکنون بیش از ۳ برابر شده است، ولی لوازم خانگی ایرانی چون با ارز نیمایی حدود ۹ هزار تومان حساب می‌شود ۲ برابر افزایش قیمت پیدا کرده است.

نقدینگی بزرگترین معضل در بازار لوازم خانگی است

به گزارش اقتصاد 24، غزنوی درباره شرایط تولید در حوزه لوازم خانگی نیز گفت: تولید معضل خاصی ندارد و تحریم ها نیز نتوانسته است چندان بر آن اثر بگذارد. ضمن اینکه ما هر روز شاهد افزایش کیفیت لوازم خانگی در کشور هستیم و می توان گفت شرایط به وجود آمده خود فرصتی بوده بر اینکه ما تلاش بیشتری برای ارتقای کیفی محصولات خود کنیم، اما مشکل نقدینگی بزرگترین معضل است و اگر این معضل حل شود ما پتانسیل اشتغال بسیار بالاتری خواهیم داشت.

وی افزود: مشکل سرمایه در گردش و سرمایه ثابت صنعت لوازم خانگی اگر به وسیله تسهیلات ارزان قیمت برای مردم فراهم شود اشتغال ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت، اگر تا سال آینده اتفاقی برای بهبود این وضعیت نیفتد باید نگران بود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود تمام تلاطم‌هایی که وجود داشته انگیزه و توان تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی به گونه ای نبوده که ناامید شوند و آنها را زمین‌گیر کند؛ بالاخره این پرچم را بالا نگه داشته اند و اگر مسائل مالی حل شود محصولات بسیار باکیفیت‌تر عرضه خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟