قاچاق لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

جلوگیری از عرضه لوازم خانگی قاچاق با سامانه جامع گارانتی

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اکبر پازوکی؛ رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه سامانه شناسه کالا، ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اکبر پازوکی؛ رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه سامانه شناسه کالا، شناسه رهگیری و سامانه جامع گارانتی از جمله پروژه‌هایی هستند که ذیل سامانه جامع تجارت ایجاد و راه‌اندازی شده‌اند، گفت: سامانه‌های مذکور می‌توانند ابزارهای بسیار سودمندی در جهت جلوگیری از عرضه لوازم خانگی قاچاق و همچنین جمع‌آوری کارت‌های گارانتی تقلبی از بازار و واقعی شدن خدمات پس از فروش باشند.

وی در خصوص جلوگیری از عرضه لوازم خانگی قاچاق سامانه‌های مذکور از سال ۹۲ قرار بوده راه‌اندازی و پیاده‌سازی شوند اما این امر به سال ۹۸ موکول شد، عنوان کرد: اگر سامانه‌های شناسه کالا و گارانتی از سال‌های گذشته پیاده‌سازی شده بودند، اکنون شاهد جولان کالای قاچاق، گران‌فروشی و احتکار در بازار لوازم خانگی نبودیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: به دلیل عدم تخصیص ارز برای تأمین مواد اولیه و سازوکار غلط و ناعادلانه عرضه ورق فولادی در بورس کالا، تولیدکنندگان هنوز نتوانسته‌اند تولیدات خود را به سطح مطلوب برای تأمین بازار برسانند.

آموزش سامانه‌های شناسه کالا و گارانتی به اعضای صنف لوازم خانگی

سامانه جامع گارانتی

پازوکی با بیان اینکه تمام تولیدکنندگان لوازم خانگی نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری را بر تولیدات خود عملیاتی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تاکنون در این زمینه کلاس‌های آموزشی زیادی را برای عمده ‌فروشان و مغازه‌داران و کسبه برقرار کرده است تا اعضای صنف کاملاً درباره کارکرد و دستورالعمل‌های سامانه‌های شناسه کالا و گارانتی آگاهی ‌یافته و توجیه شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌ها و آموزش‌ها سبب می‌شود تا فروشندگان در دام معاملات لوازم خانگی قاچاق و تقلبی گرفتار نشوند، خاطرنشان کرد: تقریباً نیمی از مغازه‌داران و عمده ‌فروشان به مقررات این سامانه‌ها که در راستای مبارزه با قاچاق است پایبند بوده و مابقی نیز در آینده نزدیک با آگاهی‌بخشی و آموزش‌هایی که به آنها داده می‌شود، متعهد و ملزم به اجرای این مقررات می‌شوند.

کارت‌های فیزیکی گارانتی جمع‌آوری می‌شود

قاچاقچیان لوازم خانگی

پازوکی با اشاره به اینکه در صورت راه‌اندازی سامانه جامع گارانتی، کارت‌های گارانتی فیزیکی که عمدتاً مورد جعل و تقلب واقع می‌شوند، جمع‌آوری خواهد شد، گفت: این سامانه اطلاعات جامعی درباره گارانتی لوازم خانگی نظیر «شرح کالا»، «مدل»، «برند»، «مرجع سازنده»، «شرکت گارانتی‌کننده»، «نحوه فعالسازی گارانتی»، «تاریخ شروع و مدت گارانتی» و «شناسه کالا» در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه سامانه جامع گارانتی می‌تواند به شکل هوشمند آن دسته از لوازم خانگی قاچاق را که با گارانتی‌های تقلبی به مردم فروخته می‌شود از بازار حذف ‌کند، عنوان کرد: با این حال به عقیده بنده برای جلوگیری از قاچاق، کنترل عملکرد تولیدکنندگان و واردکنندگان، آسان‌تر از رصد ۱۶هزار واحد صنفی لوازم خانگی است.

بازرسان اتحادیه با فروشگاه‌های متخلف برخورد می‌کنند

پازوکی با بیان اینکه تولیدکنندگان لوازم خانگی در ماه‌های گذشته توانسته‌اند ظرفیت تولید خود را افزایش بدهند، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم تخصیص ارز برای تأمین مواد اولیه و سازوکار غلط و ناعادلانه عرضه ورق فولادی در بورس کالا، آنها هنوز نتوانسته‌اند تولیدات خود را به سطح مطلوب برای تأمین بازار برسانند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه قاچاق معضلی است که سال‌ها گریبانگیر بازار لوازم خانگی است، عنوان کرد: فروشگاه‌های دارای مجوز صنف لوازم خانگی، اگر مرتکب فروش کالای قاچاق و فاقد گارانتی شوند از سمت اتحادیه و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان جریمه شده و در صورت تکرار پروانه کسب آن‌ها باطل می‌شود.

مغازه‌داران بدون‌ جواز و فروشندگان مجازی ۲ عامل توزیع لوازم خانگی قاچاق

کشف لوازم خانگی قاچاق

وی با عنوان اینکه بخش زیادی از لوازم خانگی قاچاق از طریق فروشندگان فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی فاقد جواز توزیع می‌شود، عنوان کرد: فروشگاه‌های فاقد جواز و فروشندگان فضای مجازی ۲ عامل اصلی توزیع قاچاق در بازار هستند که اتحادیه به شکل دائمی در حال برخورد با مغازه‌داران فاقد جواز در پاساژها و فروشگاه‌ها است

به گزارش بازار نیوز، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پایان گفت: بازرسان‌ اتحادیه فعال و در حالت آماده‌باش هستند تا به محض دریافت شکایت‌های مردمی بابت نارضایتی از خدمات پس از فروش و قاچاق‌فروشی، به فروشگاه متخلف مراجعه و تذکرات لازم را ابلاغ می‌کنند؛ چراکه صنف فروشندگان لوازم خانگی شدیداً به شفافیت عملکرد اعضا معتقد است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟