علت کار نکردن پنکه
آموزش

بررسی علت کار نکردن پنکه و راه حل هایی برای رفع آن + ویدیو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، موضوع این متن علت کار نکردن پنکه بوده که ما ضمن بررسی آن راه حل هایی برای ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، موضوع این متن علت کار نکردن پنکه بوده که ما ضمن بررسی آن راه حل هایی برای رفع این مشکل نیز ارائه خواهیم داد. همچنین در این مطلب به موارد زیر اشاره خواهیم کرد:

  • علت داغ شدن پنکه
  • علت کم شدن سرعت پنکه
  • علت نچرخیدن پنکه
  • علت لرزش پنکه سقفی
  • علت کند شدن پنکه رومیزی

علت کار نکردن پنکه

فصل تابستان شروع شده و گرم شدن هوا دغدغه همه افراد بوده اما با حضور وسایل سرمایشی همانند کولرگازی ، کولر آبی ، پنکه و… این دغدغه دور از ذهن قرار گرفته است.  پنکه جزو اولین وسایل های سرمایشی برقی بوده که در خانه قبل از کولر آبی و گازی مورد استفاده قرار گرفته است. از آنجایی که این دستگاه نسبت به کولر گازی و آبی مصرف کمتری دارد همچنان در بسیاری از خانه ها برای خنک کردن مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر کار نکردن پنکه موضوع بسیار مهمی بوده که باید به آن رسیدگی کرد.

بیشتر بخوانید:

مشخصات پنکه تولیپس بررسی شد / پنکه تولیپس ساخت کجاست + ویدیو

علت کار نکردن پنکه

علت کار نکردن پنکه

پنکه وسیله ای است که می تواند در محیط خانه، فضای باز و یا محیط های عمومی با گرما مقابله کند به همین خاطر کار نکردن پنکه باعث می شود تا زندگی افراد زیادی تحت تاثیر قرار بگیرد و باعث کلافگی آنها شود. عوامل زیادی می تواند به از کار افتادن پنکه تاثیر بگذارد اما ما در این بخش متداول تریل علت کار نکردن پنکه را برای شما خواهیم گفت.

  1. یکی از علت های کار نکردن پنکه قطع بودن برق است. از آنجایی که نیروی مورد نیاز این دستگاه توسط برق تامین می شود با قطع شدن برق و یا خرابی راه های اتصالی آن پنکه از کار خواهد افتاد. همچنین ممکن است سیم کشی داخلی پریز شما دچار مشکل شده باشد و نتواند جریان را عبور دهد.
  2. گاهی اوقات ساده ترین اتفاقات باعث بروز مشکلات جدی می شود و کار لوازم خانگی را دچار اختلال می کند. قطع شدن انتهای سیم برق پنکه در اثر کشیده شدن و یا تا شدن می تواند یکی از این اتفاقات باشد که باعث کار نکردن این دستگاه شود.
  3. از دیگر دلایل رایج کار نکردن پنکه از کار افتادن دکمه های دستگاه است. همه لوازم برقی در اثر استفاده طولانی مدت فرسوده می شوند یا حتی نگهداری غلط می تواند در خراب شدن برخی از قطعات دستگاه تاثیر بگذارد. به همین خاطر با خراب شدن دکمه های پنکه دیگر دستگاه روشن نمی شود.
  4. چرخش پنکه ها باعث ایجاد باد خنک و کاهش دمای محیط می شود، زمانی که جسم خارجی مانع چرخش پره های دستگاه شود دیگر پروانه ها نمی چرخند یا به عبارتی دستگاه کار نخواهد کرد.
  5. همانطور که گفته شد آشنایی با نحوه صحیح نگهداری از لوازم برقی بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که از وسایل برقی نظیر پنکه به درستی نگهداری نمایید عمر کفید طولانی تری خواهد داشت و کمتر با مشکل مواجه می شود. به طور مثال باید هر چند وقت یکبار پره های پنکه را تمیز کرد تا گرد و غبار های آن از بین برود. با تجمع این گرد و غبار ها بر روی پره ها و ورود آنها به اجزای داخلی ممکن است پنکه نتواند کار کند و دچار مشکل شود.
بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید پنکه / بهترین پنکه های بازار کدامند؟ + ویدیو و لیست قیمت

علت روشن نشدن پنکه چیست

علت کار نکردن پنکه

بعضی افراد به اشتباه تصور می کنند علت روشن نشدن پنکه با علت کار نکردن پنکه تفاوتی ندارد. تفاوت این دو مشکل در این است که  گاهی اوقات ممکن است پنکه شما روشن شود اما پره های آن نچرخد یا به اصطلاح کار نکند اما برخی مواقع پنکه به طور کلی روشن نمی شود.

بیشتر بخوانید:

مقایسه کولر گازی و کولر آبی / کدام بهتر است ؟ + ویدیو و لیست قیمت

بسیاری از کاربران پرسیدند علت روشن نشدن پنکه چیست و چرا پنکه ما روشن نمی شود. اکثر وقت ها پنکه به دو دلیل واضح روشن نمی شود. سوختن موتور پنکه یکی از این دلایل است که معمولا نمی توان آن را برطرف نمود و یا هزینه بسیار بالایی دارد. از دیگر دلایل روشن نشدن پنکه، مشکل اتصالات و برق دستگاه است که برای تعمیر آن از یک تعمیرکار ماهر کمک بخواهید.

علت کار نکردن پنکه

به طور مثال اگر از پنکه پارس خزر استفاده می کنید در صورت مواجه شدن با چنین مشکلاتی می توانید با نمایندگی این برند جهت تعمیر پنکه پارس خزر خود استفاده نمایید. تعمیرکاران این مجموعه و یا هر مجموعه ی دیگر با تست موتور پنکه با اهم متر می توانند از سلامت موتور با خبر شوند و مشکل دستگاه را تشخیص دهند.

علت نچرخیدن پنکه

علت کار نکردن پنکه

علت نچرخیدن پنکه می تواند مربوط به ضعیف بودن برق، گرفتگی در پره ها، تنظیم نبودن سرعت پنکه ها باشد. البته ممکن است از روی حواس پرتی پنکه را روی سرعت کم تنظیم کرده باشید اما گمان کنید که سرعت پنکه زیاد است. لازم به ذکر است که با شروع فصل تابستان در ساعات اوج مصرف احتمال قطعی و یا ضعیف شدن جریان برق ورودی به خانه وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

قیمت انواع پنکه در بازار ایران + جدول

علت داغ شدن بیش از حد پنکه

علت کار نکردن پنکه

داغ شدن وسایل برقی در هر شرایطی خطرناک است و باید به آن رسیدگی کرد زیرا در صورت عدم توجه می توان زیان های زیادی را به بار بیاورد. داغ شدن بیش از حد پنکه نیز باعث خواهد شد که پنکه کاملا از بین برد و دیگر کار نکند پس بهتر است علت آن را جویا شوید و در اسرع وقت به آن رسیدگی کنید. ما در بخش از متن به علت داغ شدن بیش از حد پنکه خواهیم پرداخت تا شما با آن آشنا شوید.

علت کار نکردن پنکه

  1. مشکلات زیادی می تواند برای موتور دستگاه پیش بیاید اما قابل تعمیر هستند و می توان آن را برطرف نمود. اما نیم سوز شدن موتور یکی از مشکلاتی است که به ندرت قابل تعمیر بوده و باعث سوختن کامل دستگاه می شود. نیم سوز شدن موتور یکی از علت های داغ شدن بیش از حد پنکه است که گاهی اوقات با بوی سوختگی نیز همراه است.
  2. ممکن است در پنکه های قدیمی شاهد خراب شدن دکمه ها باشید. با خراب شدن این قسمت در اثر استفاده طولانی مدت احتمال داغ شدن آن وجود دارد همچنین ممکن است برخی از اجزاء آن به دلیل داغ شدن آب شود.
  3. یکی دیگر از دلایل داغ شدن بیش از اندازه پنکه فرسوده شدن سیم پیچی های داخلی پنکه است. اگر سیم های داخلی هر دستگاهی فرسوده و کهنه شوند نمی توانند به درستی جریان را انتقال دهد و با اتلاف جریان و انرژی همراه است. این موضوع باعث انتشار گرما بوده به همین دلیل باعث داغ شدن پنکه خواهد شد.
  4. خرابی خازن پنکه از دیگر علت های بالا رفتن دما و داغ شدن است.

علت لرزش پنکه سقفی

علت کار نکردن پنکه

ما در یک مطلب به طور کامل و مفصل علت لرزش پنکه سقفی را توضیح داده ایم، ما در این مطلب همچنین اجزاء پنکه و علت صدای پنکه نیز پرداخته ایم که می توانید با مطالعه آن مشکل پنکه خود را برطرف نمایید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • مهدی | 04 تیر 1401 در 0:02 ق.ظ

    سلام . یک پنکه قدیمی داریم که چون 220 ولت نیست با آداپتور کار میکنه و 110 ولت هستش . دیروز حین روشن بودن از کار افتاد . حالا زمانی که روشن میکنم صدای جرقه های بسیار ضعیفی داره و روی دور کند اصلا کار نمیکنه و روی دور تند خیلی خیلی یواش والبته با همون صداها میچرخه . به نظرتون مشکل از کجاست آداپتور سوخته یا خود پنکه ؟ مرسی

  • S | 08 تیر 1402 در 12:51 ب.ظ

    سلام ما پنکه واتسون داریم که به تازگی خریداری کردیم اما امروز یک دفعه صفحه نمایش اون خاموش شده میشه و در هین کار هم نبود فقط صفحه نمتیش اون همیشه روشن بود تا امروز میشه راهنمایی کنید که آیا میشه گار کرد یا نه؟ممنون