تاریخچه تولید تلویزیون در ایران و مطالبی که تا به حال نشنیده اید!
اخبار لوازم خانگی

تاریخچه تولید تلویزیون در ایران و مطالبی که تا به حال نشنیده اید! – ویدیو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تاریخچه تولید تلویزیون در ایران مربوط به اوایل سال 1343 می شود که د که در واقع ...

حسین محمدی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تاریخچه تولید تلویزیون در ایران مربوط به اوایل سال 1343 می شود که د که در واقع با شروع کار برندهای پیشکسوت تولید کننده تلویزیون مانند شهاب، پارس الکتریک و … شکل گرفت.

در این بخش می خوانید:

  • تاریخچه تلویزیون در ایران
  • قدیمی ترین تلویزیون ایران
  • اولین کارخانه تولید تلویزیون در ایران
  • تاریخچه تلویزیون رنگی در ایران
  • تلویزیون ال سی دی چه سالی وارد ایران شد

تاریخچه تلویزیون در ایران

تاریخچه تولید تلویزیون در ایران و مطالبی که تا به حال نشنیده اید!

 برای اطلاع از تاریخچه تلویزیون در ایران تنها کافی است که به سایت برندهای پیشکسوت تلویزیون فعال در ایران مانند شهاب و پارس الکتریک و …  نگاهی بیندازیم. تولید قدیمی ترین تلویزیون ایران و احداث اولین کارخانه تولید تلویزیون در ایران از اوایل سال 1343 کلید خورد. این همزمانی قطعا تصادفی نبوده است تاریح شروع پخش برنامه های تلویزیونی خصوصی در ایران به سال 1337 بر می گردد و تاریخ شروع به کار تلوزیون ایران سال 1345 می باشد.

 

در سال 1337 با مصوبه مجلس شورای ملی به حبیب ثابت پاسل مجور احداث دو فرستنده تلویزیونی در تهران و آبادان داده شده و جهت جبران هزینه راه اندازی این دو مرکز امتیاز پخش آگهی و تولید تلویزیون به مدت 5 سال بصورت انحصاری به این شخص واگذار می شود.

حبیب ثابت پاسال ابتدا در خیابان لاله زار تهران نمایشگاه و فروشگاه تلویزیون فیلیپس را راه اندازی و از ساعت 6 عصر تا 11 شب که زمان پخش برنامه های تلویزیونی بود یک عدد تلوزیون بر روی سکوی بلندی مقابل این نمایشگاه روشن و جمعیت مشتاق برای دیدن جعبه جادویی  می آمدند.

تاریخچه تولید تلویزیون در ایران و مطالبی که تا به حال نشنیده اید!

سپس شرکت رادیو تلویزیون ایران را در یک سالن بزرگ در ابتدای خیابان جیحون دقیقا در جنوب کارخانه نوشابه سازی زمزم  و شمال شرکت فولکس ماشین (نماینده انحصاری اتومبیل های فولکس واگن آلمان) که سهامدار اصلی هر دو شرکت هم بود، تاسیس کرد.

وی در ادامه با واردات قطعات از شرکت RCA  آمریکا( شرکتی که از آن تجهیزات استودیویی فرستنده های آبادان و تهران خریداری شده بود) اقدام به تولید تلویزیون ها 24 و 25 اینچ با برند ایرانی RTI کرد.

بیشتر بخوانید:

پرفروش ترین تلویزیون های بازار ایران از نگاه کاربران

RTI از اول کلمات (رادیو، تلویزیون، ایران) برگرفته شده است و طراحی لوگوی آن دقیقا کپی لوگوی RCA بود. این سه حرف در داخل یک دایره قرمز قرار گرفته بود که یک علامت صائقه نیز در زیر آن بود.

این تلویزیون ها از ابتدای سال 1340 به تعداد انبوده وارد بازار و سه سال تنها برند در دسترس در بازار ایران بود. در این مدت شرکت های دیگر اقدام به راه اندازی و تجهیز خطوط تولید و واردات قطعات نموده و در اوایل سال 1343 شرکت رادیو شهاب ( شهاب فعلی زیر نظر سازمان اقتصادی کوتر وابسته به بنیاد شهید انقلاب اسلامی ) و شرکت پارس الکتریک ( در حال حاضر زیر مجموعه شستا و متعلق به سازمان تامین اجتماعی )  اولین سری تلویزیون ها خود را روانه بازار کردند.

تلوزیونهای 23 اینچ MBL  تحت لیسانس فیلیپس توسط شهاب و تلویزیون های 23 اینچ توشیبا تحت امتیاز شیبورای RTI  از اول آبان ماه 1352 و شهاب هم تقریبا همزمان با برند شهاب هیتاچی تولید تلویزیون های  لامپ خلا را متوقف و تلویزیون ها 24 اینچ تمام ترانزیستوری را جایگزین کردند.

تاریخچه تلویزیون رنگی در ایران

تاریخچه تولید تلویزیون در ایران و مطالبی که تا به حال نشنیده اید!

تاریخچه تلویزیون رنگی در ایران مربوط به دهه 50 می شود که اولین تلویزیون رنگی ساخت ایران با برند بلاپونکت در سال 1354 خط تولید شرکت شهاب را ترک کرد اما آرتی ای اولین تلویزیون رنگی خود را در سایز 27 اینچ  در سال 1356 روانه بازار کرد.

شرکت رادیو تلویزیون در در سال 1358 تحت پوشش سازمان صنایع ملی ایران درآمد و با واردات قطعات از ایتالیا به فعالیت خود ادامه داد و با برند آزادی محصولات خود را روانه بازار نمود. در ادامه این گروه با شرکت تلویزیون پیام ( بلموند سابق ) ادغام و کارخانه خیابان جیحون تبدیل به انبار پخش نمایشگاه و فروشگاه مرکزی و تعمیرگاه مرکزی تلویزیون های پیام ( تولید شده با قطعات گلد استار ال جی ) شد.

شرکت پیام در سال 1371 نمایندگی انحصاری شرکت NEC  ژاپن را اخذ و تا اوایل دهه 80 انواع تلویزیون ها لامپ تصویر NEC را در سایزهای 14 و 21 و 25 و 34 اینچ  تولید نمود.

تاریخچه تولید تلویزیون در ایران و مطالبی که تا به حال نشنیده اید!

یک مدل 42 اینچ پلاسما با توقف تولید تلویزیون های لامپ تصویر برای سنجش وارد بازار شد اما با اقبال مواجه نشد و به دنبال تعطیلی کارخانه تهران در کیلومتر 12 جاده آبعلی و کارخانه سمنان این مکان به مدت 10 سال خدمات پس از فروش تلویزیون های NEC  را به عهده داشت و بعد برای همیشه تعطیل شد.

تا مدتی پیش قفلی که بر درب فروشگاه و تعمیرگاه مرکزی شرکت پیام (نماینده انحصاری تلویزیون های NEC در ایران) زده شده بود جلب توجه می کرد. برندهای زیادی در دهه 40 به فاصله کمی از این دو برند راه اندازی شدند که از جمله می توان به فیلیپس ایران ( آریا الکترونیک ) کوفرد (تولید کننده تلویزیون های ناسیونال در استان اصفهان)، آزمایش در خیابان تهران نو، بلر ( جام جهان نما ) واقع  در سی متری نیروی هوایی، بلموند ( جاده آبعلی) اشاره کرد.

برخی از این برندها در اواخر دهه 1369 با یک پلت فرم مشترک بر اساس شاسی تلویزیون 20 اینچ گلد استار با یک جهش تولید مواجه شدند اما با شروع مونتاژ برندهای جهانی مانند سونی، سامسونگ و ال جی در ایران، اقبال مردم به این تلویزیون ها کم و در نهایت یکی پس از دیگری تعطیل شدند.

تلویزیون ال سی دی چه سالی وارد ایران شد

تاریخچه تولید تلویزیون در ایران و مطالبی که تا به حال نشنیده اید!

تلویزیون های نمایشگر کریستال مایع یا ال سی دی یکی از محبوب ترین مدل های موجود در بازار هستند که تا چند سال اخیر اکثر خانه ها مجهز به این گونه تلویزیون بود و در واقع می توان گفت با ورود خود، انقلابی در این صنعت به پا شد. در پاسخ به سوال تلویزیون ال سی دی چه سالی وارد ایران شد می توانیم بگوییم که تلویزیون برای نخستین بار در سال 1982 میلادی معرفی شد و سپس از سال 2005 به بعد به بازار جهان و سپس ایران عرضه شد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟