آموزش

روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چرخ گوشت یکی از لوازم اساسی و پر کاربرد منزل به شمار می رود که وجودش برای هر ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، چرخ گوشت یکی از لوازم اساسی و پر کاربرد منزل به شمار می رود که وجودش برای هر خانه ای لازم است. در صورت استفاده مکرر و دلایل مختلف تیغه دستگاه کند شده و باعث کاهش عملکرد آن می شود. روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت چندان کار سختی نیست فقط ملزم به رعایت نکاتی در حین انجام مراحل می باشید.

بیشتر بدانید:

چرا چرخ گوشت به خوبی گوشت را چرخ نمی کند

در مطلب روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت درباره موضوعات زیر هم می خوانیم:

  • علت کند شدن تیغه چرخ گوشت
  • چگونه تیغه چرخ گوشت را تیز کنیم
  • چگونه تیغه چرخ گوشت را در خانه تیز کنیم
  • نحوه بستن قطعات چرخ گوشت
  • چرا گوشت به دور تیغه چرخ گوشت می پیچد
  • علت سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت
  • علت له شدن گوشت در چرخ گوشت

آشنایی با قطعات چرخ گوشت

روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت

پیش از آنکه به سوال چگونه تیغه چرخ گوشت را در خانه تیز کنیم و روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت بپردازیم؛ لازم است با مکانیزم و قطعات دستگاه جهت درک بهتر آشنا شوید.

  • موتور چرخ گوشت: اصلی ترین و مهم ترین اجزا هر دستگاهی از جمله چرخ گوشت، موتور آن می باشد. هنگام جداسازی قطعات برای شستشو و یا تیز کردن تیغه، توجه ویژه ای به موتور چرخ گوشت داشته باشید زیرا هر گونه آسیب به آن، منجر به عملکرد نادرست دستگاه می شود علاوه بر اینکه تعمیر موتور چرخ گوشت هزینه بالایی دارد.

  • مخزن چرخ گوشت: مخزن و یا محفظه نیز یکی از قطعات مهم چرخ گوشت می باشد که به گلویی متصل شده و با دهانه بزرگی که دارد گوشت را به داخل گلویی وارد می کند. توجه داشته باشید که تکه های گوشتی که وارد این قسمت می کنید نباید زیاد درشت باشید زیرا به موتور دستگاه فشار وارد شده و عمر مفید چرخ گوشت را کاهش می دهد.

  • چرخ دنده: چرخ دنده قطعه ای پلاستیکی است که سرعت گشتاور موتور دستگاه را بالا برده و یا سرعت دستگاه را پایین می آورد. چرخ دنده در قسمت حلزونی دستگاه قرار می گیرد و روشن بودن طولانی چرخ گوشت باعث داغ شدن میله حلزونی و فاصله گرفتن آن از چرخ دنده می شود. در این هنگام دستگاه را خاموش کرده تا استراحت کند.
  • شبکه چرخ گوشت: شبکه چرخ گوشت قطعه است که که دارای سوراخ های هم اندازه بوده و گوشت چرخ شده از آن خارج می شود. نحوه قرار دادن این قطعه در دستگاه بسیار مهم است و باید دقیقا بر روی تیغه دستگاه بسته شود. در غیر این صورت امکان چرخ شدن گوشت وجود ندارد.
  • تیغه چرخ گوشت: تیغه های چرخ گوشت به صورت سه یا چهار پره می باشند. جنس آن ها در کیفیت دستگاه و عملکرد آن بسیار اثر گذار است چون کار اصلی دستگاه توسط این تیغه ها صورت می گیرد.
  • طوقه چرخ گوشت: طوقه قطعه ای فلزی است که در قسمت جلوی دستگاه نصب شده و باعث اتصال محکم قطعات داخلی دستگاه به یکدیگر می شود.
  • میله حلزونی: میله حلزونی و یا میله فلزی در داخل گلویی دستگاه تعبیه شده و وظیفه آن هدایت کردن گوشت وارد شده به سمت تیغه دستگاه است. به علت ساختار مارپیچی این قطعه به آن میله حلزونی گفته می شود.

علت کند شدن تیغه چرخ گوشت

روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت

علت کند شدن تیغه چرخ گوشت به دلایل زیر ایجاد می شود:

  1. در صورتی که تیغه چرخ گوشت فرسوده و یا آسیب دیده باشد، کندتر از تیغه های دیگر عمل می کند. در صورت بروز این مشکل آن می توانید آن را تعویض و یا تیز کنید.
  2. قرار دادن قطعه های درشت درون دستگاه، موجب کند شدن تیغه چرخ گوشت می شود.
  3. در صورتی که مقدار زیادی گوشت وارد دستگاه شود، علاوه بر فشاری که به موتور دستگاه وارد می شود، تیغه نیز کند می شود. بنابراین حجم کمی را وارد دستگاه کنید.

چگونه تیغه چرخ گوشت را تیز کنیم

روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت

در روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت به سوال چگونه تیغه چرخ گوشت را تیز کنیم؛ پاسخ می دهیم. برای انجام این کار مراحل زیر را به ترتیب و با دقت تمام انجام دهید.

  • جدا کردن قطعات: در اولین مرحله لازم است تمامی قطعات را از یکدیگر جدا کنید.
  • تمیز کردن قطعات: پس از جدا کردن قطعات از یکدیگر، مقداری گوشت و یا چربی چسبیده به آن ها را مشاهده خواهید کرد. بنابراین لازم است قطعاتی که به آب حساسیت ندارند را شستشو دهید.
  • چک کردن میزان تیز و یا کند بودن تیغه: جهت تیز کردن تیغه دستگاه لازم است میزان کند بودن آن را بررسی کنید. برای انجام این کار می توانید از یک تکه پارچه کمک بگیرید.
  • تیز کردن تیغه چرخ گوشت: جهت تیز کردن تیغه دستگاه می توانید از یک آینه استفاده کنید. تیغه را در زاویه 45 درجه نسبت به آینه نگه داشته سپس تیغه را بر روی سطح آینه سمباده کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که یگ سایه براق بر روی لبه آن ایجاد شود.
  • تمیز کردن محیط اطراف: پس از انجام مراحل بالا، ممکن است مقداری ضایعات گوشتی و یا آب در اطراف وجود داشته باشد. بنابراین لازم است جهت جلوگیری از تجمع میکروب ها محیط را سریعا تمیز کنید.

نحوه بستن قطعات چرخ گوشت

در آخرین مرحله، باید تمامی قطعات را سرجای خود نصب کنید. نحوه بستن قطعات چرخ گوشت به این صورت است که ابتدا باید مارپیچ و یا میله حلزونی را سرجای خود قرار دهید.

پس از نصب میله حلزونی تیغه را جوری نصب کنید که به درستی در انتهای میله حلزونی قرار بگیرد. توجه کنید که لبه تیز دستگاه باید به سمت بیرون باشد و شبکه چرخ گوشت بر روی آن نصب شود.

چرا گوشت به دور تیغه چرخ گوشت می پیچد

یکی از مشکلات رایج دستگاه، پیچیدن گوشت به دور تیغه چرخ گوشت است و به دنبال آن چرا گوشت به دور تیغه چرخ گوشت می پیچد، نیز یکی از سوالاتی است که بسیار از سوی مخاطبان پرسیده می شود.

علت پیچیدن گوشت به دور تیغه چرخ گوشت به دلایل زیر می باشد:

  1. نصب اشتباه اجزای چرخ گوشت به یکدیگر
  2. کند بودن تیغه و یا پنجره
  3. مسدود شدن مسیر چرخ گوشت
  4. وجود جسم خارجی مانند استخوان دروم میله حلزونی
  5. کثیف بودن اجزای چرخ گوشت
  6. چربی زیاد در گوشت
  7. وجود رگ و پوست در قطعات گوشت
  8. خرابی واشرها
  9. فشار بیش از حد به موتور دستگاه

علت سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت

علت سیاه شدن گوشت در چرخ گوشت مونتاژ اشتباه و درگیر شدن ته مارپیچ با گلویی چرخ گوشت است. علاوه بر اینکه اگر سری مارپیچ و گلویی چرخ گوشت از متریال نا مناسب و غیر استیل شاخته شده باشد بعد از مدت کوتاهی پوشش آن ها از بین رفته و باعث سیاه شدن گوشت می شوند.

علت له شدن گوشت در چرخ گوشت

علت له شدن گوشت در چرخ گوشت دلایل زیادی دارد،  برخی از این موارد عبارت اند از:

  • اولین علت له شدن گوشت در چرخ گوشت استفاده زیاد و مدام از دستگاه می باشد که در نتیجه آن مشکلاتی در عملکرد آن بروز می کند.
  • اصلی ترین علت له شدن گوشت در دستگاه جدا نکردن رگ و پوست از گوشت می باشد.
  • مسدود شدن مسیر چرخ گوشت به وسیله استخوان و یا چربی از دلایل قابل توجه است.
  • مونتاژ نادرست قطعات چرخ گوشت نیز منجر به بروز این مشکل می شود.
  • بهترین دمای چرخ کردن گوشت این است که گوشت را به مدت 30 دقیقه درون یخچال قرار دهید.
  • گوشت را به قطعات کوچک تبدیل کنید تا با مشکل له شدگی مواجه نشوید.
  • کند بودن پنجره چرخ گوشت عملکرد و کارایی آن را به مرور کاهش می دهد.
  • نصب اشتباه و برعکس تیغه باعث له شدن و عدم چرخ کردن گوشت درون دستگاه می شود

سخن پایانی

روش تیز کردن تیغه چرخ گوشت به وسیله آینه یکی از بهترین روش هایی است که به آسانی در منزل انجام می شود که پیش از آن شیوه انجام آن را توضیح دادیم.

توجه داشته باشید که استفاده از مواد اسیدی همچون پیاز و یا برخی از میوه ها منجر به کند شدن زودتر تیغه ها می شود.

به هیچ عنوان از دستگاه چرخ گوشت برای خرد کردن سبزیجات استفاده نکنید زیرا استفاده نادرست عمر دستگاه را کاهش داده علاوه بر اینکه مشکلاتی مربوط به موتور دستگاه را ایجاد می کند.

بهتر است استفاده از دستگاه به صورت بازه های 10 تا 15 دقیقه انجام شود تا موتور فرصت استراحت کردن را داشته باشد همچنین شست و شوی صحیح و خشک کردن قطعات پس از هر بار استفاده عمر دستگاه را طولانی می کند علاوه بر اینکه عملکرد آن را بهبود می بخشد.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟