آموزش

کولر آبی روزانه چند ساعت می تواند روشن باشد؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کولر آبی روزانه چند ساعت می تواند روشن باشد؟ و کولر ابی چند ساعت باید روشن ...

یاسمن داودیان | 10 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کولر آبی روزانه چند ساعت می تواند روشن باشد؟ و کولر ابی چند ساعت باید روشن باشد؟ از سری سوالات پر تکرار افراد در فصل تابستان است. در ادامه به توضیح این سوالات می پردازیم، با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید:

آیا هر سال باید پوشال کولر آبی تعویض شود؟

در کولر آبی روزانه چند ساعت می تواند روشن باشد می خوانیم:

  • کولر ابی چند ساعت باید روشن باشد
  • علت کم و زیاد شدن دور موتور کولر آبی
  • روشن كردن كولر بدون آب
  • علائم نیم سوز شدن موتور کولر ابی
  • چگونه عمر موتور کولر آبی را افزایش دهیم

در پاسخ به اینکه کولر آبی روزانه چند ساعت می تواند روشن باشد باید بگوییم که اگر دستگاه از لحاظ فنی سالم باشد روشن بودن دائمی آن مشکل قابل توجه ای ایجاد نمی کند. سالم بودن آن از نظر فنی به این معنا است که بلبرینگ های موتور، تسمه و همچنین سیم پیچی ها کاملا سالم باشند علاوه بر اینکه لازم است شلنگ آب و سیستم آبرسانی را جهت عملکرد مناسب بررسی کنید.

در صورتی که کولر آبی شما دارای این معیارها است می توانید به مدت طولانی آن را روشن بگذارید. توجه داشته باشید که روشن و خاموش کردن کولر به دفعات بالا عملکرد آن را به خطر می اندازد.

در توضیحات بالا اشاره کردیم که روشن بودن دائمی کولر آبی در صورتی که قطعات آن به درستی کار کنند، خطری ایجاد نمی کند اما توصیه می شود پس از 10 الی 12 ساعت استفاده از دستگاه آن را خاموش کرده تا راندمان کولر آبی افزایش یابد.

علت کم و زیاد شدن دور موتور کولر آبی

علت کم و زیاد شدن دور موتور کولر آبی به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

شل شدن تسمه کولر آبی: یکی از مهم ترین دلایلی که منجر به کند شدن دور موتور کولر آبی می شود، شل تسمه است. شل بودن تسمه باعث می شود که قدرت موتور کاملا به پروانه منتقل نشود و کمتر از حالت عادی بچرخد.

خرابی سیم پیچ استارتر کولر

سوختگی در سیم پیچ استارتر و متصل نبودن آن به کلید گریز از مرکز یکی دیگر از دلایل کند شدن موتور این دستگاه است که برای تعمیر آن باید از متخصصین این حرفه کمک بگیرید.

قطعی سیم استاتور

در مواقعی مشاهده می شود که تنها دور کند کولر فعال است و دور تند آن کار نمی کند این مشکل به دلیل قطعی و عدم اتصال سیم مربوط به دور تند در داخل استاتور رخ می دهد.

روشن كردن كولر بدون آب

همان طور که می دانید کولر مسول منتقل کردن آب از کف به سمت بالای دستگاه است تا پس از این مراحل آب بر روی پوشال ها بریزد و هوای سرد و مطبوع به داخل منزل انتقال یابد.

در صورت حذف پمپ آب از دستگاه، کولر آبی همانند پنکه ای عمل می کند که فقط جریان هوا را به سرعت انتقال می دهد. روشن کردن کولر بدون آب علاوه بر کاهش راندمان کولر آبی، سوختن دستگاه را به دنبال می آورد.

علائم نیم سوز شدن موتور کولر ابی

در مواقعی به دلیل کوتاهی در نگهداری از دستگاه و همچنین اتصالی برق باعث سوختن موتورکولر آبی می شود. علائمی که نیم سوز شدن موتور کولر آبی را به وجود می آورد عبارت اند از:

  1. کاهش قدرت موتور باعث روشن شدن دستگاه با دور کم می شود.
  2. هنگام روشن کردن موتور صدای زیادی از خود تولید می کند.
  3. موتور دستگاه به سرعت داغ می کند.
  4. به علت جریان زیاد موتور مصرف برق بالا می رود.
  5. دور تند یا دور کند کار نمی کند.

چگونه عمر موتور کولر آبی را افزایش دهیم

جهت بهره وری بیشتر از کولر آبی لازم است راهکارهایی را برای افزایش عمر موتور کولر آبی به کار ببریم.

سرویس کردن منظم کولر

اولین و مهم ترین اقدامی که سبب افزایش طول عمر دستگاه می شود سرویس کردن آن به طور منظم است. سرویس کردن کولر آبی طبق مراحل زیر انجام می شود:

  1. موتور دستگاه بررسی و روغن کاری شود.
  2. پمپ آب را بررسی کنید.
  3. بدنه دستگاه را شستشو دهید.
  4. مخزن حلزونی کولر را شستشو دهید.
  5. تسمه را در صورت لزوم تعویض نمایید.
  6. یاتاقان ها را بررسی و روغن کاری کنید.
  7. پولی دستگاه روغن کاری شود.
  8. پوشال ها را تعویض نمایید.
  9. شبکه آبرسانی را تمیز کنید.
  10. شناور را تراز نمایید.

نصب سایه بان

یکی از راهکارهایی که تاثیر فوق العاده ای در در افزایش کارایی و راندمان کولر آبی دارد، نصب سایه بان می باشد. به دلیل اینکه کولرهای آبی معمولا در محیط باز پشت بام قرار می گیرند درست در معرض تابش نور خورشید قرار گرفته که سبب داغ شدن دستگاه می شود. به همین خاطر نصب سایه بان خنکی باد کولر را به مقدار قابل توجه ای افزایش می دهد.

سایه بان به جز آفتاب در فصول سرد سال نیز از بارش برف و باران در برابر کولر محافظت می کند و همچنین نصب سایه بان می تواند موجب صرفه جویی در مصرف برق و کاهش هزینه های آن نیز بگردد.

فعالیت کولر با دور تند

بسیاری از کارشناسان توصیه می کردند که هنگام روشن کردن کولر ابتدا آن را روی دور تند قرار داده و پس از گذشت مدتی آن را به دور کند برگردانید. البته این مسئله مربوط به سیستم های قدیمی تر کولر است که دارای یک خازن بودند و چنین قطعه ای در کولرهای جدید وجود ندارد.

بنابراین در صورتی که موتور کولر در ابتدا با دور تند شروع به کار کند، اتفاقی مانند همان خازن راه انداز می افتد  و یا به بیان ساده تر با انجام این کار فشار کمتری به موتور وارد شده و عمر کولر طولانی تر می شود.

باز گذاشتن پنجره

عده ای بر این باورند که برای جلوگیری از هدر رفتن باد سرد کولر، باید تمامی در و پنجره ها را بست در صورتی که کاملا اشتباه است و باعث می شود که هوا گردش مطلوبی در محیط نداشته باشد. این مسئله می تواند به موتور کولر نیز فشار بیشتری وارد کند و در نتیجه صدمه ببیند.

سخن پایانی

به این نکته توجه داشته باشید که روشن بودن دائمی کولر آبی به قطعاتی مثل پمپ آب، موتور و همچنین سیستم خنک کننده نیز آسیب می رساند.

در مطلب کولر آبی روزانه چند ساعت می تواند روشن باشد به توضیح نکاتی جهت نگهداری بهتر دستگاه پرداختیم تا نکات خوبی از این مطلب به دست آورید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟