اخبار لوازم خانگی

کاهش مصرف سیستم‌های سرمایشی از طریق افزایش بهره وری کولر‌ها

کاهش مصرف سیستم‌های سرمایشی تا ۱۲۰۰ مگاوات از طریق افزایش بهره وری کولر‌ها در نقشه ۴ ساله وزارت نیرو است که در رفع ناترازی برق اثرگذار خواهد بود.

بهنام وحیدی | 8 ماه قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، کاهش مصرف سیستم‌های سرمایشی تا ۱۲۰۰ مگاوات از طریق افزایش بهره وری کولر‌ها در نقشه ۴ ساله وزارت نیرو است که در رفع ناترازی برق اثرگذار خواهد بود.

افزایش دمای هوا با توجه به وارد مدار شدن سیستم‌های سرمایشی رابطه مستقیمی با رشد تقاضای برق دارد. رکورد‌های بی سابقه‌ای هم که امسال در صنعت برق شکسته شد حاصل همین افزایش دما بود. در تابستان امسال متوسط دمای ایران نسبت به میانگین بلند مدت تا ۲ درجه افزایش داشته و به طور مشخص دمای حداکثر در ماه تیر نسبت به میانگین بلند مدت در نواحی مرکزی کشور ۱.۵ تا ۲.۵ درجه افزایش یافته است.

بار ۳۰ هزارمگاواتی کولر‌ها در بر دوش صنعت برق در تابستان

از طرفی طبق بررسی‌های انجام گرفته به ازای هر درجه افزایش دما میزان مصرف برق نیز در حدود ۱۸۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد که ناشی از تداوم استفاده از سیستم‌های سرمایشی بوده است.

به گفته مسئولان صنعت برق بیش از ۳۰ هزار مگاوات از مصرف برق لحظه‌ای کشور مربوط به کولر‌ها است که در حدود ۴۰ درصد از مصرف در اوج بار را شامل می‌شود. به عبارتی تفاوت مصرف زمستان و تابستان ایران ۳۱ مگاوات است. اگرچه راه‌های مدیریت مصرف در منازل مانند، استفاده از دور کند کولر آبی و تنظیم کولر‌های گازی روی دمای آسایش بسیار موثر خواهد بود، اما توجه به بهینه‌سازی این سیستم‌ها برای جلوگیری از هدررفت انرژی برق بسیار حیاتی خواهد بود.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در خصوص سهم بزرگ کولر‌های از تقاضای برق کشور گفت: این میزان از مصرف، معادل مصرف برق کشور مصر با جمعیتی بالغ بر ۱۰۶ میلیون نفر است.

محرابیان با تاکید بر اینکه هر یک درجه افزایش دمای هوا حدود ۱۸۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌کند، گفت: در افزایش راندمان و بهره‌وری کولر‌های آبی، پیش از این، طرحی تحقیقاتی برای نمونه‌سازی موتور‌های BLDC آماده شده بود، بکارگیری این دست از موتور‌های پربازده، تاثیرقابل توجهی در افزایش بهره‌وری و راندمان کولر‌های آبی خواهد داشت به‌طوری که مصرف انرژی را به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

محرابیان می‌گوید: با استفاده از ظرفیت‌های استاندارد، استاندارد این دست از موتور‌ها به رسمیت شناخته و تولید آن در کشور آغاز شد؛ سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار کولر آبی در کشور با این فناوری تولید می‌شود و تا پایان سال استاندارد این نوع کولر به عنوان استاندارد اجباری معرفی می‌شود و تمام کولر‌های تولیدی کشور با موتور‌های BLDC تولید شود.

به گفته وزیر نیرو بهره‌مندی از این موتور در کولر‌های آبی علاوه بر صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در مصرف برق، مصرف آب را نیز ۴۰ درصد کاهش خواهد داد. همچنین با ارتقای استاندارد و حذف رده‌های مصرف پایین، امکان افزایش بهره‌وری و راندمان در کولر‌های گازی وجود دارد که با همکاری سازمان استاندارد اقدامات آن در حال انجام است.

صرفه جویی در مصرف برق به اندازه نیاز یک کلانشهر

محمدمهدی پیغمبرزاده معاون بهره‌وری انرژی ساتبا می‌گوید: بر اساس تفاهم‌نامه وزارت نیرو با سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت، طی چهار سال آینده ۳۰۰۰ مگاوات از توان مصرفی برق کشور از طریق ارتقای استاندارد تجهیزات برقی و رشد تولید لوازم خانگی فوق کم مصرف، کاهش خواهد یافت. با توجه به تأثیر قابل توجه کولر‌های آبی در اوج مصرف برق تابستان، اولین گام این برنامه، ارتقای استاندارد انرژی کولر‌های آبی است.

بیش از ۷۰ درصد کولر‌های آبی تولیدی کشور، پرمصرف و دارای رده انرژی G، F و E بودند و ۱۳ سال نیز از تدوین استاندارد قبلی کولر آبی گذشته بود در حالی‌که طبق قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، استاندارد‌های انرژی هر ۳ سال یکبار باید بازنگری و اصلاح شوند؛ لذا در گام اول با حذف این سه رده از برچسب انرژی، سه رده A+,A++,A+++ به بالای رده‌های برچسب انرژی افزوده شد و از ابتدای آذرماه سال ۱۴۰۱ نیز از سوی سازمان ملی استاندارد اجباری شد.

با اجرای اجباری این استاندارد، طی چهار سال آتی، بیش از ۱۲۰۰ مگاوات از برق مصرفی کشور کاهش و ۲.۵ میلیارد کیلووات‌ساعت صرفه‌جویی انرژی الکتریکی تحقق می یابد. مصرف کلانشهری مانند مشهد در تابستان امسال حدود یک هزار و ۸۰۰ مگاوات ثبت شد و به عبارت دیگر میزان صرفه جویی محقق شده می تواند به اندازه نیاز یک شهر بزرگ باشد./باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟