نحوه هواگیری پکیج و نکاتی که باید بدانید
آموزش

نحوه هواگیری پکیج و نکاتی که باید بدانید

عدم هواگیری به موقع پکیج منجر به اختلال در عملکرد رادیاتورها و سرد شدن بخشی از پکیچ می شود

یاسمن داودیان | 6 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  عدم هواگیری به موقع پکیج منجر به اختلال در عملکرد رادیاتورها و سرد شدن بخشی از پکیچ می شود؛ با ما همراه باشید زیرا در ادامه این مطلب قصد داریم به موضوع مهم نحوه هواگیری پکیج بپردازیم.

 در نحوه هواگیری پکیچ درباره موضوعات زیر هم می خوانیم:

  • برای هواگیری رادیاتور باید پکیج روشن باشد
  • روش صحیح هواگیری رادیاتور پکیج
  • هواگیری پکیج بوتان
  • پیچ هواگیری پکیج بوتان کجاست
  • هواگیری پکیج ایران رادیاتور
  • شیر هواگیری پکیج ایران رادیاتور کجاست

 برای هواگیری رادیاتور باید پکیج روشن باشد

پیش از اینکه به موضوع اصلی مقاله یعنی نحوه هواگیری پکیج بپردازیم؛ لازم است به سوال آیا برای هواگیری پکیج رادیاتور باید پکیج روشن باشد؟ پاسخ دهیم تا هواگیری دستگاه را به خوبی انجام دهید.

بهترین زمان برای هواگیری رادیاتور، زمانی است که پکیج روشن می باشد و صدای گردش آب در رادیاتور غیر معمولی است.

همچنین زمانی که دما در نقاط مختلف رادیاتور به صورت یکنواخت نمی باشد به طور مثال قسمت بالایی شوفاژ گرم تر از سایر نقاط است؛ باید هرچه زودتر هواگیری آن ها را انجام دهید.

روش هواگیری پکیج

مشاهده علائمی مثل گرم نشدن آب پکیج، سرد شدن برخی از قسمت های رادیاتور، نشان دهنده این است که باید هرچه زودتر هواگیری پکیج را انجام دهید.

باور اشتباهی که در خصوص هواگیری پکیج وجود دارد این است که در فصل تابستان نیازی به انجام این کار نیست، در حالی که در تمامی فصول لازم است هواگیری پکیج را انجام دهید. نحوه هواگیری پکیج را در ادامه توضیح می دهیم:

به این نکته توجه داشته باشید که فشار صفحه bar باید روی عدد 2 باشد چون بعد از تخلیه هوا، افت فشار زیادی اتفاق می افتد. سپس پکیچ را روی حالت خاموش یا stand by قرار دهید.

بعد از بررسی تنظیمات پکیج دیواری، پیشنهاد می شود از نزدیک ترین رادیاتور به پکیج ساختمان شروع کنید. رعایت این نکته چندان اهمیت ندارد اما حالت استاندارد آن به این صورت است که به دلیل جریان سریع آب گرم، رادیاتور اول را هواگیری کنید.

هواگیری پکیج با باز کردن لوله آب گرم و روشن شدن پکیج انجام می شود. بعد از پیدا کردن شیر هواگیری رادیاتور که معمولا انتهای پمپ پکیج قرار دارد، آن را با پیچ گوشتی یا پیچ هواگیری خلاف عقربه ساعت باز کنید.

با باز کردن پیچ، منتظر خروج هوا به همراه آب داغ باشید؛ پس بهتر است از یک دستمال با جذب بالا برای ایمنی بیشتر استفاده کنید.

برای جلوگیری از خیس شدن اطراف محیط هواگیری توصیه می شود ظرفی را برای جمع کردن آب تخلیه شده قرار دهید.

هنگام شروع هواگیری سر وصدای زیادی ایجاد می شود، اما پس از گذشت مدت زمانی علاوه بر کم شدن صدا، شاهد یکنواخت شدن فشار خروجی آب نیز می شوید و نشان دهنده این است که فرایند هواگیری به پایان رسیده است.

روش صحیح هواگیری رادیاتور پکیج

تا اینجای مطلب به طور کلی نحوه هواگیری پکیج را توضیح دادیم؛ روش صحیح هواگیری رادیاتور پکیج به شرح زیر است:

  1. بررسی رادیاتور
  2. باز کردن پیچ مخصوص هواگیری رادیاتور
  3. باز کردن شیر خروجی شوفاژ

 بررسی رادیاتور

یکی از دلایل سرد بودن رادیاتورها، وجود هوا در آنان می باشد، البته سرد بودن رادیاتورها به دلایل دیگری نیز مربوط می شود که با مطالعه ادامه این مطلب متوجه آنان خواهید شد.

در صورتی که تعداد زیادی از شوفاژها سرد باشند، ممکن است مشکل از لوله کشی پکیج باشد؛ به طور مثال لوله ها دچار شکستگی شده باشند یا جرم و رسوب در لوله ها وجود داشته باشد.

همچنین در صورتی که ساختمان شما چند طبقه باشد ممکن است رادیاتورهای طبقه بالایی به خوبی گرم نشوند که در این صورت باید از یک متخصص کمک بگیرید.

باز کردن پیچ مخصوص هواگیری رادیاتور

 

قبل از هواگیری، با استفاده از پیچ مخصوص هواگیری رادیاتور، شیر خروجی را باز نمایید و به این نکته توجه داشته باشید که شیر مناسب با اندازه شیر خروجی شوفاژ را تهیه کنید. همچنین به جای پیچ مخصوص می توانید از آچار فرانسه یا پیچ گوشتی استفاده کنید.

قبل از اینکه شروع به هواگیری کنید، سیستم گرمایش خود را خاموش کنید زیرا در صورت روشن بودن سیستم گرمایش، هوای بیشتری وارد شوفاژ می شود.

باز کردن شیر خروجی شوفاژ

شیرهای ورود و خروج رادیاتور را در حالت باز قرار دهید. پیچ مخصوص هواگیری رادیاتور را بر روی قسمت مربعی شکل شیر خروجی بچسبانید. پیچ رادیاتور را بر خلاف عقربه های ساعت چرخانده تا شیر رادیاتور باز شود، بعد از باز کردن شیر رادیاتور صدای خارج شدن هوا از شوفاژ شنیده می شود.

زمانی که هوای سرد داخل رادیاتور تخلیه شد، آب موجود در لوله کشی شوفاژ جایگزین آن می شود و برای جلوگیری از خیس شدن محیط اطراف می توانید از یک سطل برای جمع آوری آب استفاده کنید.

زمانی که هوای داخل شوفاژ به طور کامل خارج شد پیچ مخصوص رادیاتور را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید و شیر را محکم ببندید.

پیچ هواگیری پکیج بوتان کجاست

برای هواگیری پکیج بوتان ابتدا باید به این مسئله بپردازیم؛ که پیچ هواگیری پکیج بوتان کجاست؟ شیر هواگیر یا شیر پرکن در زیر پکیج و کنار لوله های رفت و برگشت آب تعبیه شده است. شیر پر کن معمولا به رنگ آبی یا مشکی و بدون اتصال هیچ شلنگی است.

نحوه هواگیری پکیج بوتان

هواگیری پکیج بوتان توسط قطعه ای به نام شیر پر کن و یا شیر هواگیری پکیج بوتان انجام می شود. شیر پر کن بوتان وظیفه کنترل میزان آب و فشار پکیج را نیز بر عهده دارد.

  1. ابتدا شیر هواگیری که در زیر پکیج و کنار لوله های رفت و برگشت آب قرار گرفته را پیدا کنید.
  2. در این مرحله برای افزایش میزان آب و فشار پکیج، شیر هواگیری پکیج را بر خلاف عقربه های ساعت بچرخانید.
  3. با باز کردن شیر هواگیری پکیج بوتان، آب وارد دستگاه می شود.
  4. با وارد شدن آب به دستگاه عقربه های فشار پکیج کم کم بالا می رود.
  5. چند ثانیه منتظر بمانید تا فشار پکیج بالا رفته و به عدد 1.5 برسد.
  6. سپس شیر پرکن را ببندید.
  7. بعد از چند دقیقه پکیج آماده کار می شود.

بعد از هواگیری پکیج بوتان ممکن است فشار آن به صورت ناگهانی بالا برود و غیر قابل کنترل باشد؛ برای تنظیم فشار پکیج مراحل زیر را انجام دهید:

  • پایین آوردن فشار پکیج در حالت تابستانه: شیر ورودی آب سرد پکیج بوتان را ببندید و شیر پرکن را باز کنید. شیر آب گرم بخشی از منزل مثلا آشپزخانه را باز کنید تا آب گرم خارج شود. زمانی که فشار عقربه به 1.5 رسید، شیر پر کن را ببندید سپس شیر سرد ورودی آب به پکیج را باز کنید.
  • پایین آوردن فشار پکیج در حالت زمستانه: شیر هواگیری یکی از رادیاتورها را باز کنید. در ابتدا شاهد خارج شدن مقداری هوا و سپس آب از رادیاتور خواهید بود. آب رادیاتور را به اندازه ای خالی کنید که عقربه های فشار پکیج بوتان به عدد 1.5 برسد و شروع به حرکت کند. سپس شیر هواگیری پکیج را ببندید.

هواگیری پکیج ایران رادیاتور

نحوه هواگیری پکیج ایران رادیاتور طبق مراحل زیر انجام می شود:

  1. پکیج را خاموش کرده و 15 دقیقه صبر کنید.
  2. سپس سراغ باز کردن پیچ هواگیری پکیج بوتان بروید؛ اگر نمی دانید شیر هواگیری پکیج ایران رادیاتور کجاست؟ باید بگوییم که پیچ هواگیری روی رادیاتور نصب می شود.
  3. پیچ هواگیری پکیج را خلاف جهت عقربه های ساعت کمی باز کنید و کمی منتظر بمانید تا هوا به خوبی خارج شود. حتما سطل و دستمال جهت جمع کردن آب رادیاتور همراه خود داشته باشید.
  4. پیچ هواگیری را با استفاده از شیر پر کن پکیج سفت کنید و فشار پکیج را به اندازه یک الی یک و نیم بار تنظیم نمایید.
  5. در صورتی که تمامی مراحل را به دقت انجام داده باشید، هواگیری پکیج به صورت کامل انجام شده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟