بهترین مایع برای شستن مبلمان
آموزش

بهترین مایع برای شستن مبلمان در خانه چیست؟

با دانستن نحوه صحیح شستشو و بهترین مایع برای شستن مبل در خانه می توانید به راحتی مبل را مثل روز اول تمیز کنید.

آتنا میراحمدی | 4 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مبل ها به دلیل استفاده زیاد، بیشتر در معرض کثیفی و آلوده شدن هستند.اما با دانستن نحوه صحیح شستشو و بهترین مایع برای شستن مبل در خانه می توانید به راحتی مبل را مثل روز اول تمیز کنید. برای انتخاب بهترین مایع برای شستن مبل اول از همه باید ببینیم جنس و رنگ مبل و نوع کثیفی مبل چیست.

برای هر نوع جنس و پاک کردن کثیفی ها از مبل روش ها و مایع های مختلفی وجود دارد.

در این مطلب می خوانید:

  • تشخیص نوع کثیفی
  • مطمئن شدن از جنس پارچه مبل
  • علائم راهنمای شستشوی مبل
  • بهترین مایع برای شستن مبل
  • محلول خانگی تمیز کننده
  • خشک کردن مبل بعد از شستشو
  • نحوه شستشو مبل مخمل
  • بهترین مایع برای شستن مبل مخمل
  • خشک کردن مبل مخمل

تشخیص نوع کثیفی

در مواقعی ممکن است خرده آشغال ها باعث کثیف شدن مبل ها شوند، در این صورت می توانید از سری های مخصوص گردگیری جارو برقی استفاده کنید. در مواردی هم موی انسان یا حیوانات خانگی به مبل چسبیده است که می توانید با استفاده از برس یا غلتک ویژه مو آن ها را جمع کنید. اما اگر مبل لک یا جوهری شده باشد، باید از شوینده های مناسب که به پارچه های مبل آسیب نزند استفاده کنیم.

مطمئن شدن از جنس پارچه مبل

اگر نمی دانید که جنس مبل چیست و استفاده از چه نوع شوینده ای برای شستن مبل مناسب تر است می توانید از افرادی که در این زمینه تخصص دارند و یا از شرکت تولید کننده مبل کمک بگیرید. در بیشتر مواقع روی مبل ها علامت های اختصاری برای راهنمای شستشو مبل نوشته شده است که با توجه به آن ها و با به کارگیری روش درست و صحیح اقدام به شستشو کنید.

علائم راهنمای شستشوی مبل

W: این علامت نشان دهنده این است که می توانید از شوینده های بر پایه آب استفاده کنید.

w/S: این علامت یعنی می توانید از شوینده های بر پایه آب و مواد شیمیایی استفاده کنید.

S: این علامت یعنی می توانید فقط از مواد شیمیایی استفاده کنید.

X: این علامت یعنی مبل نباید شسته شود و باید با جارو و برس کشیدن، مبل را تمیز کنید.

 بهترین مایع ها برای شستشوی مبل 

  • شستن مبل با صابون مایع
  • شستن مبل با الکل سفید و نمک
  • شستن مبل با سرکه سفید
  • شستن مبل با پودر لباسشویی
  • شستن مبل با مایع ظرف شویی
  • شستن مبل با شامپو فرش
  • شستن مبل با اسپری تمیز کننده مبل و فرش

صابون مایع

صابون مایع یکی از بهترین و راحت ترین روش های شستشوی مبل است که از مخلوط آب و مقداری صابون مایع به دست می آید و به آسانی آلودگی و کثیفی ها را از سطح مبل پاک می کند.

الکل سفید و نمک

اگر مبلتان رنگی یا جوهری شده، این مایع یکی از روش های بسیار موثر برای تمیز کردن لکه های مبل است. چون الکل لکه هایی مثل جوهر و رنگ را به راحتی پاک می کند. برای این کار یک اسفنج یا پارچه را به این محلول آغشته کنید سپس روی مبل بکشید.

شستن مبل با سرکه سفید

سرکه سفید یکی از بهترین و قوی ترین پاک کننده ها است. سرکه علاوه بر قدرت پاک کنندگی، خاصیت اسیدی هم دارد، به همین دلیل چون محلولی غلیظ است حتما باید آن را با مقداری آب رقیق کنید و توجه داشته باشید که سرکه را به طور مستقیم به سطح مبل نزنید.اسفنج یا پارچه دیگر را به این محلول آغشته کرده و سپس روی مبل بکشید.

شستن مبل با پودر لباسشویی

برای این روش مقدار کمی از پودر لباسشویی را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و با اسفنج روی مبل بزنید. بعد از شستن مبل یک پارچه مرطوب روی مبل بکشید تا کف ایجاد شده روی مبل توسط این مایع از روی سطح مبل پاک شود.

 شستن مبل با مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی به علت شویندگی ملایمی که دارد، آسیب کمتری به بافت پارچه و مبل وارد می کند و یکی از بهترین شوینده ها برای از بین بردن چربی و لکه های غذا است.برای این محلول هم باید مقداری آب را با مقداری مایع ظرفشویی مخلوط کنید تا ترکیب رقیق تری به دست آید. سپس توسط یک اسفنج یا ابر مبل را تمیز کنید.  بعد از شستن با یک پارچه نم دار سطح مبل را پاک کنید و اجازه دهید تا مبل خشک شود.

شستن مبل با شامپو فرش

شامپو فرش قدرت پاک کنندگی بالایی دارد و چون استفاده از آن راحت و ساده است، گزینه مناسبی برای شستن مبل پارچه ای و حتی مبل سفید است.برای انجام این کار مقداری از شامپو فرش را با مقداری آب ترکیب کنید و هم بزنید تا کف کند و سپس کف ایجاد شده را با اسفنج روی مبل بکشید و بعداز اتمام کار یک پارچه یا اسفنج نمدار روی مبل بکشید و اجازه دهید تا مبل خشک شود.

اسپری تمیز کننده مبل و فرش

اسپری تمیز کننده فرش و مبل بهترین محلول برای شستن مبل در منزل است. اگر روی مبل لکه های تیره ایجاد شده می توانید با استفاده از این محلول لکه ها را به راحتی پاک کنید. فقط کافی است مقداری از محلول را روی لکه اسپری کنید و با یک اسفنج یا پارچه روی آن بکشید تا پاک شود.

محلول خانگی تمیز کننده

همانطور که گفتیم از محلول های مختلفی از جمله شامپو فرش، مایع ظرف‌شویی، مایع لباسشویی، صابون‌های مایع و… که از رایج ترین پاک کننده ها هستند، می توان استفاده کرد.

در کنار این نوع محلول ها می توان از محلول های دیگر خانگی استفاده کرد که به این شرح هستند:

  • پاک کردن مبل با حبه قند
  • تمیز کردن مبل با محلول نشاسته
  • تمیز کردن مبل با نمک
  • شستن مبل با ترکیب آب و صابون

پاک کردن مبل با حبه قند

اگر مبل توسط سیگار لک شده است، قند گزینه مناسبی برای پاک کردن آن است. کافی است قند را روی لکه بکشید تا پاک شود.

محلول نشاسته

محلول نشاسته در آب، یکی از بهترین روش ها برای پاک کردن لکه ها است. مقداری از این محلول را روی لکه بریزید و صبر کنید تا خشک و لکه شل شود سپس به آرامی لکه را بتراشید و مطمئن شوید تا جای لکه از بین رفته باشد.

تمیز کردن مبل با نمک

لکه های چربی و یا نوشیدنی مثل نوشابه و… را می توان از این طریق پاک کرد. به این صورت که مقداری نمک روی لکه بریزید و کمی صبر کنید. بعد از گذشت چند دقیقه، به کمک یک پارچه یا اسفنج نمدار روی آن بکشید تا لکه پاک شود. فقط توجه داشته باشید که این روش برای لکه های خیلی قدیمی جواب گو نیست.

ترکیب آب و صابون

مقداری صابون پودر شده را با مقداری آب ترکیب کرده و هم بزنید تا پودر صابون در آب حل شود، سپس با یک کمک یک اسفنج یا فرچه، مبل را بشویید.

خشک کردن مبل بعد از شستشو

بعد از شستشو، برای گرفتن رطوبت اضافی مبل، می توانید از یک پارچه تمیز یا دستمال کاغذی استفاده کنید. به این صورت که پارچه یا دستمال را روی سطح مبل قرار دهید و اجازه دهید تا به مرور رطوبت مبل جذب دستمال شود .توجه داشته باشید تا زمانی که مبل کامل خشک نشده است از نشستن روی آن خودداری کنید.

نحوه شستشو مبل مخمل

مبل مخمل به دلیل ظرافت، حساس تر از پارچه های معمولی است به همین علت برای شستن مبل مخمل و انتخاب مایع شستشو باید دقت زیادی داشته باشید.اما با دانستن نحوه صحیح شستشو مبل مخمل، شستن مبل راحت تر می شود.

قبل از شستشو مبل مخمل، اول مبل را جارو کنید و گرد و خاک مبل را بگیرید.برای این کار می توانید از برس های مخصوص جارو استفاده کنید.توجه داشته باشید که هنگام جارو کردن مبل فشار زیادی روی سطح مخمل ایجاد نکنید تا پرز های آن له و یا کنده نشود.

بهترین مایع برای شستن مبل مخمل

برای شستن مبل مخمل روش های زیادی وجود دارد، اما ما سه مورد از راحت ترین و بهترین مایع برای شستن مبل مخمل را اینجا گفتیم.

  • ترکیب آبلیمو و جوش شیرین
  • ترکیب آب و صابون
  • استفاده از شامپو فرش

قبل از استفاده از هر نوع مایع شستشو، آن را اول در قسمتی از مبل که در معرض دید نیست امتحان کنید تا مطمئن شوید باعث وجود لک روی مبل نمی شود.

شستن مبل مخمل با ترکیب آبلیمو و جوش شیرین

برای این روش مقداری آبلیمو را با کمی آب و جوش شیرین در ظرفی نسبتا بزرگ ترکیب کرده، چون این ترکیب به علت گاز ناشی از آبلیمو و جوش شیرین می جوشد و کف می کند.اما نگران نباشید این گاز برای شما خطری ندارد.

سپس با استفاده از یک اسفنج یا پارچه به آرامی روی مبل بکشید. شستن مبل با آب و صابون

این روش یکی از راحت ترین و دم دستی ترین روش های شستن مبل مخمل است. فقط کافیست محلول آب و صابون را با یک پارچه یا اسفنج بدون پرز، به آرامی روی مبل بکشید و صبر کنید تا مبل خشک شود و پرز های آن به حالت اولیه بازگردند.

حتما توجه داشته باشید که قبل از شستن مبل مخمل با این روش علامت های راهنمای شستن مبل را بخوانید و اگر یکی از علامت های x یا s روی مبل بود، از شستن مبل مخمل با این روش استفاده نکنید.

شستن مبل مخمل با شامپو فرش

در این روش، برای شستن مبل مخمل با شامپو فرش اول مقداری کمی از شامپو را به پشت مبل یا قسمتی از مبل که قابل دیدن نیست استفاده کنید. اگر مشکلی برای مبل پیش نیامد، شامپو فرش را با مقداری آب ترکیب کرده و به آرامی اقدام به شستن مبل کنید.

خشک کردن مبل مخمل

خشک شدن مبل مخمل به دلیل پرز هایی که دارد، بیشتر از مبل های معمولی زمان می برد. اما برای خشک کردن سریع مبل مخمل می توانید از پنکه یا سشوار استفاده کنید و تا زمانی که مبل کامل خشک نشده از نشستن بر روی آن خودداری کنید، تا باعث ایجاد لک یا کثیفی روی مبل نشود. بعد از اینکه مبل کاملا خشک شد، با یک برس نرم و خشک خیلی آرام پرز ها را در جهت خواب مبل شانه کنید تا مرتب شوند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟