برچسب انرژی روی لوازم خانگی
آموزش

هر آنچه که باید در مورد برچسب انرژی روی لوازم خانگی بدانید

در این مطلب هر آنچه که باید در مورد برچسب انرژی روی لوازم خانگی بدانید؛ را توضیح می دهیم.

یاسمن داودیان | 4 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  اکثریت لوازم های برقی، صوتی و تصویری دارای برچسبی هستند که اطلاعاتی در خصوص میزان مصرف انرژی دستگاه به کاربر نمایش می دهد. در این مطلب هر آنچه که باید در مورد برچسب انرژی روی لوازم خانگی بدانید؛ را توضیح می دهیم.

در مقاله هر آنچه که باید در مورد برچسب انرژی روی لوازم خانگی بدانید؛ درباره موضوعات زیر هم می خوانیم:

بیشتر بدانید:
چرا باید یخچال فریزر دارای برچسب انرژی بخریم ؟
  • برچسب انرژی که بر روی وسایل برقی چسبانده می شود به چه معناست
  • استفاده از برچسب انرژی روی وسایل برقی چه مزایایی برای مصرف کنندگان این وسایل دارد
  • استاندارد های مصرف انرژی چیست
  • استاندارد های مصرف انرژی یخچال
  • تفاوت انرژی a و b در یخچال
  • برچسب انرژی کولر گازی

 برچسب انرژی که بر روی وسایل برقی چسبانده می شود به چه معناست

برچسب انرژی که بر روی وسایل برقی چسبانده می شود به چه معناست؟ سوالی که ممکن است پس از خرید لوازم برقی و مشاهده برچسب انرژی در ذهن شما ایجاد شود.

برچسب انرژی، کاغذی است که بر روی لوازم خانگی و برقی چسبانده می شود و اطلاعات مهمی از جمله، میزان مصرف انرژی، شرکت سازنده، مدل دستگاه و … را به کاربر اطلاع می دهد. این برچسب با هدف کنترل و صرفه جویی در در مصرف انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد.

شاخص انرژی روی برچسب از حروف A تا G و از رنگ سبز تا قرمز بر روی آن نمایش داده می شود؛ که حرف A نشان دهنده کمترین میزان مصرف و حرف G به عنوان بیشترین مصرف انرژی و کمترین کارایی است.

بخش اول تا سوم برچسب انرژی که در تمامی برندها و دستگاه ها مشترک است؛ نشان دهنده علامت تجاری شرکت سازنده، نام شرکت تولید کننده و مدل محصول است.

بخش چهارم این برچسب که قسمت قابل توجه و اصلی آن است، دارای 7 فلش رنگی از سبز تا قرمز است که هر حرف و هر فلش رنگی نشان دهنده درجه ای از مصرف انرژی دستگاه است.

محصولاتی که برچسب انرژی آن به صورت +++ است، یعنی کمترین میزان مصرف انرژی را داشته و صرفه جویی مناسبی در خصوص انرژی دارند. هر آنچه که باید در مورد برچسب انرژی روی لوازم خانگی بدانید، نیازمند دانستن رده مصرف انرژی هر حروف است که در جدول زیر قابل مشاهده است.

رده انرژی A تا Bنشان دهنده صرفه جویی بالا در مصرف انرژی
رده انرژی C تا Dنشان دهنده صرفه جویی متوسط در مصرف انرژی
رده انرژی E تا Fنشان دهنده مصرف بالای انرژی و صرفه جویی کم
رده انرژی Gنشان دهنده این است که دستگاه فاقد صرفه جویی انرژی است.

محاسبه برچسب انرژی

مصرف انرژی توسط تولید کنندگان محصول محاسبه می شود و دولت برای رسیدن به هدف صرفه جویی در مصرف انرژی قوانین سخت گیرانه ای وضع کرده است. انجام آزمایش محاسبه مصرف انرژی اجباری است و هیچ تولید کننده ای بدون برچسب انرژی قادر به فروش محصول نیست.

برچسب گذاری انرژی، یک دستورالعمل اروپایی را برای نتایج گسترده تر طراحی اقتصادی فراهم کرده است. Ecodesign یک رویکرد طراحی محصول است که تاثیرات محیطی آن را در طول چرخه حیات در نظر می گیرد.

استفاده از برچسب انرژی روی وسایل برقی چه مزایایی برای مصرف کنندگان این وسایل دارد

برچسب انرژی روی لوازم خانگی

استفاده از برچسب انرژی روی وسایل برقی چه مزایایی برای مصرف کنندگان این وسایل دارد و یا مزایای برچسب انرژی چیست؛ از سری موضوعاتی است که ممکن است در ذهن شما ایجاد می شود. مزایای برچسب انرژی به شرح زیر است:

  • انتخاب درست و آگاهانه مردم هنگام خرید وسایل برقی
  • کاهش آلودگی های زیست محیطی و کمک به گرمایش جهانی
  • کاهش هزینه های مصرف انرژی خانواده ها
  • آگاه سازی مردم با میزان مصرف و کارایی دستگاه های برقی
  • نمایش اطلاعات اختصاصی هر وسیله برقی
  • بهینه سازی و کاهش مصرف انرژی

استاندارد های مصرف انرژی چیست

استانداردهای مصرف انرژی در دهه 80 در ایران آغاز شد که عمده ترین آن ها مربوط به استانداردها و ضوابط مصرف انرژی در بخش های صنعت حمل و نقل بوده است.

معیارهای مصرف انرژی فسیلی توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و معیارهای مصارف برق توسط سازمان بهره وری انرژی (سابا) به اجرا گذاشته شده است.

استاندارهای مصرف انرژیمقررات و برنامه های کارایی انرژیبرنامه های انرژی
استاندارد مصرف انرژی در صنایعمبحث 19 مقررات ملی ساختمانهدفمندی یارانه های انرژی
اطلاعات کاربردی استاندارد و برچسب انرژیقوانین و مقررات انرژی بخش حمل و نقلآئین نامه های اجرایی اصلاح الگوی مصرف
استانداردهای انرژی لوازم خانگیآیین نامه حمایت از ابداعات و اختراعاتآیین نامه اجرایی اسکوها

استاندارد های مصرف انرژی یخچال

جالب است بدانید که بیش از 28 درصد از مصرف برق یک ساختمان صرف تامین انرژی مورد نیاز برای لوازم خانگی است. یخچال ها به صورت دائم به برق متصل هستند. متوسط توان یخچال های معمولی موجود در بازار ایران حدود 150 وات، یخچال فریزر 300 وات و فریزر 200 وات است.

برچسب انرژی یخچال معمولا در قسمتی از بدنه یا روی یخچال یخچال نصب می شود، امروزه تقریبا در سراسر دنیا سازمان های استاندارد هر کشور قوانین سختی بر لزوم نصب برچسب انرژی مخصوص شرکت های تولید کننده لوازم برقی اعمال می کنند.

این موضوع سبب شده که رقابت زیادی میان شرکت های تولید کننده لوازم خانگی برای مصرف بهینه و کمتر انرژی صورت بگیرد.

متاسفانه در حال حاضر، یخچال های موجود در بازار دارای رتبه انرژی G هستند. استاندارد های مصرف انرژی یخچال و تفاوت انرژی a و b در یخچال در جدول زیر قابل مشاهده است.

I: مصرف انرژی سالانه یخچال

رتبهشاخص بازده انرژی
AI<55
B55=<I<75
C75=<I<90
D90=<I<100
E100=<1<110
F110=<I<125
G125=<I<140

 

برچسب انرژی کولر گازی

در مطلب هر آنچه که باید در مورد برچسب انرژی روی لوازم خانگی بدانید به توضیح مصرف انرژی کولر گازی می پردازیم.

برچسب انرژی کولر گازی با توجه به نوع کمپرسور، اینورتر بودن یا نبودن از گرید های مختلف انرژی C، B، A، A+، A++ و D تشکیل شده است. در این گریدها بهترین و کم مصرف ترین کولرهای گازی موجود در بازار دارای برچسب انرژی A++ هستند و بعد از آن سری A دارای مصرف بهینه انرژی هستند.

در برچسب انرژی کولر گازی مشخصات زیر نوشته شده است:

  • مدل کولر گازی
  • میزان عملکرد دستگاه بر اساس کیلو وات
  • میزان سرمایش خروجی کولر گازی در حالت بیشترین درجه
  • میزان هوای خروجی دستگاه در بیشترین درجه
  • میزان سر و صدای موتور کولر گازی

برچسب انرژی لباسشویی

یکی دیگر از مطالبی که در مقاله هر آنچه که باید در مورد برچسب انرژی روی لوازم خانگی بدانید، برچسب انرژی لباسشویی است. معیار سنجش مصرف انرژی در ماشین لباسشویی بر اساس حروف انگلیسی است.

بدیهی است که این حرف به سمت A باشد، مصرف انرژی کمتری دارد و وجود عبارت + در کنار حرف A نشان دهنده بهره وری بیشتر در مصرف انرژی است.

برچسب انرژی ماشین

خودرو هم از آن دسته از وسایلی است که برچسب انرژی دارد، کاربرد برچسب انرژی بر اساس انرژی مصرفی اتوموبیل است که بیشتر در خودروهای هوشمند و برقی کاربرد دارد.  موارد بررسی برچسب انرژی خودرو به شرح زیر است:

  • برند و مدل خودرو
  • نوع سوخت
  • نوع ماشین (باری، کامیون، سواری)
  • مصرف سوخت درون شهری و برون شهری
  • مصرف تولید گاز کربن دی اکسید

برچسب انرژی ساختمان

برچسب انرژی ساختمان گواهی نامه ای است که توسط بازرس ویژه تایید شده و ثبت می گردد. در حال تعداد ساختمان های اندکی در کشور وجود دارد که دارای برچسب انرژی است. برای ثبت برچسب انرژی ساختمان باید یک سری الزامات لازم را بر اساس قانون ثبت شده رعایت نمایید.

برچسب انرژی لامپ

لامپ ها همانند دیگر وسایل برقی، دارای برچسب انرژی هستند، برچسب انرژی لامپ ها از رنگ سبز تا قرمز رتبه بندی شده است و اطلاعاتی مثل مقدار توان نور، میزان مصرف برق و طول عمر مفید لامپ بر روی آن نوشته شده است.

نتیجه گیری

در مطلب هر آنچه که باید در مورد برچسب انرژی روی لوازم خانگی بدانید به توضیح مطالب مهم در خصوص برچسب انرژی پرداختیم. هنگام خرید وسایل برقی، توجه به برچسب انرژی را یک فاکتور مهم در خصوص خرید محصول در نظر بگیرید. هرچه مصرف انرژی به حروف A نزدیک تر باشد، آن محصول صرفه جویی بهتری در خصوص انرژی دارد.

انتهای پیام/

 

نظر شما چیست؟