سایر خبرها

راهکارهای تداوم همکاری بانکی ایران و اروپا بعد از تحریم بانک مرکزی

اگر سوئیفت مجبور شود به خاطر تحریم‌های آمریکا دسترسی ایران به این سیستم را در آبان ماه قطع کند، برای تداوم همکاری بانکی ایران و اروپا راهکارهایی وجود خواهد داشت.

admin | 6 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سوئیفت که بالغ بر ۱۰ هزار بانک را در سراسر جهان به یکدیگر متصل کرده، در واقع یک سیستم بین المللی پرداخت مستقل در کشو بلژیک است.

در گذشته نیز دستررسی کشورهایی نظیر کوبا و ایران به این سیستم به دلیل تحریم های آمریکا قطع شده بود و جالی است بدانید دلیل این میزان از نفوذ آمریکا در این سیستم به حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ به برج های دوقلوی آمریکا مربوط می شود که به بهانه مبارزه با تروریسم، وزارت خزانه داری این کشور دسترسی کامل به اطلاعات تراکنش‌های سوئیفت را در اختیار گرفت.

اگر سوئیفت نتواند نظر آمریکا برای معاف شدن از تحریم های ایران را جلب کند، مجبور خواهد شد دسترسی بانک‌های ایرانی به سیستم خود را در چهارم نوامبر (سیزده آبان) قطع کند. بسیاری از شرکت‌های اروپایی تاکنون از ترس تحریم‌های آمریکا ناچار به ترک بازار ایران شده‌اند.

راهکارهایی در عین حال برای حفظ روابط مالی و بانکی بین ایران و اروپا وجود دارد: از دید برخی از کارشناسان بازار ارزهای دیجیتالی می‌تواند یکی از این راه‌حل ها باشد. محمدرضا پورابراهیمی-رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران نیز از استفاده از شبکه‌های مالی غیرمتمرکز حمایت کرده است.

روش‌های قدیمی‌تری نیز وجود دارد: در دوره ممنوعیت قبلی ایران از استفاده از سوئیفت در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، برخی از بانک‌های اروپایی ارتباط خود با نهادهای مالی ایران را از طریق سیستم موقتی و موردی حفظ کرده بودند که این سیستم‌ها می‌توانند احیا و ارتقا داده شوند.

استفاده از بانک های کوچکتر که مراودات مالی کمتری با آمریکا دارند نیز راهگشا خواهد بود چراکه این بانک ها می توانند پرداخت های بین ایران و اروپا را با مشکلات کمتری انجام دهند.

همچنین یک استاندارد بین المللی متفاوت از کدهای سوئیفت به نام “ایبان” یا شماره حساب بانکی بین‌المللی وجود دارد که می توان به جای استفاده از علائم شناسایی مورد استفاده سوئیفت از آن استفاده کرد.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، یورو به سرعت در حال نزدیک شدن به دلار در وسیله پرداخت است به گونه‌ای که سهم دلار از تراکنش‌های بین المللی در حال حاضر ۳۹.۹ درصد و یورو ۳۵.۷ درصد است. دلار ۶۲.۷ درصد از ذخایر بانکی جهانی و یورو ۲۰.۱ درصد این ذخایر را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟