افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار ایران
اخبار لوازم خانگی

چه کسی مسئول افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار ایران است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آنطور که مشخص است کنترل قیمت ها در بازار لوازم خانگی نیز از دست مسئولان ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آنطور که مشخص است کنترل قیمت ها در بازار لوازم خانگی نیز از دست مسئولان مرتبط خارج شده و در حال حاضر این بازار نیز از هیچ منطقی پیروی نمی کند. افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار ایران کارش از ماه و هفته به روز و ساعت رسیده و هر نهاد و بخش مربوطه ای توپ را در زمین دیگری می اندازد.

کافیست سری به مصوبات اخیر دولت برای کنترل دستوری بازارهایی نظیر بازار لوازم خانگی بزنیم. به سادگی درخواهیم یافت که هیچکدام از این مصوبات و بگیر و ببندهای ظاهری، دوای درد صنعت لوازم خانگی نبوده است و همچنان شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار ایران هستیم. سوای سقوط آزاد ارزش ریال که در حال حاضر پول ملی کشور را در بدترین جایگاه تاریخی خود قرار داده، سیاست گذاری های ستاد تنظیم بازار نیز هیچ تاثیری در قیمت لوازم خانگی نداشته است.

در همین رابطه بخوانید:

افزایش قیمت لوازم خانگی یا کاهش ارزش پول ملی؟

قیمت گذاری محصولات پر مصرف لوازم خانگی توسط سازمان حمایت نیز نتوانست مشکلات این بازار را برطرف کند چنانکه تولیدکنندگان داخلی از فرایند این نوع قیمت گذاری به شدت ناراضی هستند. حجم بالای محصولات و تغییر قیمت لحظه ای، توان محاسبه قیمت به موقع توسط سازمان حمایت را گرفته و تولیدکنندگان نیز برای بقا راهی جز افزایش قیمت بدون توجه به نظرات سازمان حمایت را ندارند.

توپ دولت در زمین تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی

اما گره کار کجاست؟ چه کسی مسئول این نابسامانی در بازار لوازم خانگی ایران است؟ متاسفانه افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار ایران به عوامل متعددی بستگی دارد که دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در این رابطه به خبرنگار «ال کا ایران» می گوید : نرخ خرید مواد اولیه تا مهر ماه سال 99 نسبت به سال 98 افزایش فزاینده ای داشته است. به عنوان مثال نرخ متوسط خرید مس در سال 1398 عددی معادل 81 هزار و 241 تومان بوده است که این عدد برای سال 99 به رقمی معادل 176 هزار و 334 تومان رسیده که این اعداد و ارقام رشد 117 درصدی را نشان می دهد.

عباس هاشمی

عباس هاشمی ادامه داد : همچنین در خصوص برنج که در شیرآلات گازسوز از آن استفاده می کنیم، در سال 1398 نرخ متوسط آن 49 هزار  50 تومان بود که در مهر ماه سال 99 با رشد 131 درصدی به عدد 113 هزار 358 تومان رسیده است.

وی گفت : در خصوص فولاد نیز همین گونه است چنانکه نرخ متوسط فولاد در سال 1398 عددی معادل 8 هزار 24 تومان بوده حال آنکه نرخ متوسط این ماده مهم در تولید لوازم خانگی در مهر ماه سال 1399 به رقم 25 هزار تومان رسیده است.  چگونه انتظار داریم رشد 212 درصدی این محصول در قیمت تمام شده لوازم خانگی تاثیرگذار نباشد.

هاشمی افزود : نرخ متوسط آلومینیوم در سال 1398 بر اساس آمارهای بررسی شده 20 هزار 500 تومان بوده که این عدد با رشد 154 درصدی به رقم 52 هزار تومان رسیده است. در نهایت نرخ متوسط ارز (یورو) در سال گذشته 13 هزار 483 تومان بوده که این عدد تا مهر ماه سال 1399 به 35 هزار و 500 تومان رسیده است، یعنی رشد 163 درصدی نرخ متوسط ارز برای تولید لوازم خانگی. این بررسی نشان می دهد که پایین ترین رشد نرخ که مربوط به مس است، 117 درصد رشد داشته است.

رشد قیمت مواد اولیه تولید لوازم خانگی

وی گفت : تمام حرف ما این است، دولت اگر می خواهد نظارت کند به جای فشار آوردن به واحدهای تولیدی در بخش های مختلف که باعث ایجاد نارضایتی شدید، التهاب و هزار مساله دیگر شده است، باید دست از سر تولیدکننده بخش خصوصی بردارد. تولیدکننده در حال از دست دادن سرمایه خود است، فشار بیش از حد دولت باعث دو اتفاق خواهد شد. تولیدکننده یا مجبور است درب واحد خود را ببندد که به بیکاری هزاران نفر ختم خواهد شد یا اینکه راهی جز افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار وجود نخواهد داشت.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود : تولیدکننده لوازم خانگی نمی تواند مواد اولیه را با قیمت بالا خریداری کند و در نهایت منتظر تکلیف دولت برای قیمت گذاری محصولاتش باشد. آنقدر سرعت تغییرات قیمتی بالاست که عملا برنامه ریزی برای یک ماه غیر ممکن است. برای افزایش قیمت هم که باید درخواست خود را بر اساس مستندات به سازمان حمایت ارسال کنیم و آنها نیز می گویند که به لحاظ ظاهر که عضوی از بدنه دولت هستیم اجازه افزایش قیمت را نداریم. خب در این میان تنها تولیدکننده است که متضرر می شود و تبعاتش هم مشخص است.

 

درصد وابستگی تولید لوازم خانگی به ارز چقدر است؟

بر اساس بررسی های صورت گرفته بخشی از تولید لوازم خانگی به قیمت ارز متکی است. افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار ایران یک سرش به افزایش قیمت ارز برخورد خواهد کرد. در همین رابطه عباس هاشمی در پاسخ به این پرسش خبرنگار «ال کا ایران» مبنی بر میزان وابستگی تولید لوازم خانگی در کشور به ارز چقدر است، می گوید : وابستگی ارزی تولید در صنایع مختلف متفاوت است. در صنعت لوازم خانگی وابستگی به صورت مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد و برای هر محصول نیز متفاوت است. به عنوان مثال در تولید یخچال فریزر میزان وابستگی ارزی مستقیم 32 درصد است. همچنین میزان وابستگی ارزی مستقیم در تولید ماشین لباسشویی نیز 33 درصد و در تولید تلویزیون حدود 65 درصد است.

خط تولید تلویزیون سام الکترونیک

وی ادامه داد : پایین ترین میزان وابستگی مستقیم ارزی به تولیدات وسایل گاز سوز مرتبط است. میزان بومی سازی در تولید این محصولات بیش از 90 درصد است که همین امر باعث شده تا میزان وابستگی ارزی در این بخش حدود 5 یا 6 درصد باشد.

هاشمی گفت : اما وابستگی ارزی غرمستقیم نیز وجود دارد که در قیمت نهای محصول لوازم خانگی به شدت تاثیرگذار است. همانطور که می دانید قیمت مس، آلومنیوم و سایر مواد اولیه هایی که در بورس کالا عرضه می شود بر اساس قیمت جهانی است. قیمت تعیین شده بر اساس قیمت جهانی با قیمت روز ارز در بازار ایران محاسبه می شود، در نتیجه واحد تولیدی همواره با این مشکلات دست و پنجه نرم می کند.

افزایش قیمت لوازم خانگی در بازار ایران

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران» آنطور که مشخص است دولت در تب و تاب این گرانی ها سود لازم را از بخش های تحت حمایت خود می برد. عرضه مواد اولیه مانند فولاد، مس و … که همگی تحت اختیار دولت است باعث می شود تا دولت در بالادست سود کافی را برده و  تولیدکننده داخلی و البته مردم به عنوان خریداران محصولات تولید شده، در پایین دست قرار گرفته و به شدت متضرر سیاست های ناکارآمد دولت در تنظیم بازار شوند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟