کمبود جهانی تراشه
اخبار لوازم خانگی

کمبود جهانی تراشه بر صنعت لوازم خانگی چین تأثیر می گذارد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در حال حاضر جهان از کمبود عمده نیمه هادی رنج می برد که این امر شرکت های ...

بهنام وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در حال حاضر جهان از کمبود عمده نیمه هادی رنج می برد که این امر شرکت های مختلف را در چندین صنعت در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده و اکنون نیز کمبود جهانی تراشه نیز بر صنعت گسترده لوازم خانگی در چین تأثیر گذاشته است.

طبق گزارش SCMP، گروه صنعتی Midea اخیراً اظهار داشت که بخش لوازم خانگی چینی نیز اکنون از کمبود جهانی تراشه رنج می برد. این شرکت افزود که عرضه تراشه در صنعت لوازم خانگی با فشار رو به رو است. در حال حاضر  میدیا حدود 600 میلیارد یوان تقریباً 91.7 میلیارد دلار آمریکا بودجه در سقف بازار دارد که می تواند آن را به بزرگترین تولید کننده لوازم خانگی در جهان تبدیل کند. این شرکت در زیر مجموعه گسترده الکترونیکی خود وسایلی مانند یخچال ، ماشین لباسشویی و تهویه مطبوع تولید می کند.

کمبود جهانی تراشه

میدیا گفت: قیمت تراشه های مورد استفاده در لوازم خانگی معمولاً در مقایسه با لپ تاپ و تلفن های هوشمند از پیچیدگی و پیشرفت کمتری برخوردار است اما حالا انتظار می رود که به دلیل کمبود جهانی در عرضه، قیمت این تراشه ها افزایش یابد. به علاوه این اختلال در زنجیره تأمین مواد اولیه می تواند صنعت لوازم خانگی در چین را نیز با مشکل روبرو کند و حتی تأثیر منفی بر بازار جهانی این دسته از محصولات بگذارد.

کمبود جهانی تراشه

لازم به ذکر است که در حال حاضر چین دو سوم سیستم های تهویه هوا، تلویزیون، اجاق گاز، مایکروویو، تقریباً نیمی از یخچال ها و ماشین لباسشویی های جهان را تولید می کند. در گذشته نیز در مورد چگونگی تأثیر بازار لوازم خانگی چین در سراسر جهان توسط کمبود گزارشاتی منتشر شده بود به همین خاطر احتمالاً مسئله عرضه منجر به تغییر در برنامه های تولید کنندگان در چین برای سازگاری بهتر با شرایط فعلی خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 20 اردیبهشت 1402 در 2:27 ب.ظ

    قطعا بزرگترین دلیل کمبود تراشه در دنیا بحران ایجاد شده بین چین و تایوان است که بر سر تولیدات بزرگترین تولید ککنده تراشه جهان یعنی شرکت تایوانی TSMC سایه انداخته است فشار امریکا برای توقف تولید تراشه های زیر 8 نانومتری در تایوان و انتقال خط تولید انها به داخل خاک امریکا و پذیرش ان توسط TSMC باعث بحران تولید انواع خودرو و لوازم خانگی و …. در دنیا گردید بنحوی که اتحادیه اروپا برای قطع وابستگی به شرکت TSMC با همکاری امریکا کارخانه بزرگ تراشه مخصوص خودرو را در کشور آلمان تاسیس کرد شرکت TSMC در حال حاضر علاوه بر تولید پردازنده های اینتل و AMD و کوالکام و …. در زمینه تولید چیپست با شرکتهایی نظیر سامسونگ کره جنوبی و NEC ژاپن همکاری دارد از سوی دیگر دولت چین با سرمایه گذاری سنگین در صنعت تولید تراشه برای رهایی از وابستگی از تایوان و کره و ژاپن و بالاخص امریکا موفق به تولید تراشه های 10 نانومتری در کشور چین شده اما برای تولید انواع لوازم خانگی و موبایل و تبلت و لب تاب کماکان به واردات وابسته است حالب است بدانید 90 درصد پنل تلوزیون مورد استفاده در دنیا در کشور چین تولید میشود اما برای تولید تمام آنها نیاز به واردات چیپست یا تراشه بخصوص از کشور ژاپن دارد و تولید مواد اولیه پنل های OLED و AMOLED یا همان دیو.دههمان دیودها ارگانیگ ساتع کننده نور صرفا در انحصار امریکاست یکی از مهمترین دلایل کاهش تولید عول خودرو سازی ژاپن یعنی شرکت تویوتا در سال 2022 کمپود تراشه در بازار عنوان شده حتی برندهای نام آشنای چین مانند هواووی و کولالکوم و تقریبا تمام تلوزیونهای هوشمند تولید داخل که قطعات آنها بصورت CKD از چین وارد و در ایران مونتاژ می گردند در زمینه چیپست وابسته به امریکا و تایوان و ژاپن هستند با راه اندازی خط جدید TSMC در امریکا و بهره برداری از کارخانه تولید تراشه آلمان و خود کفایی سامسونگ در تولید برخی از تراشه های مورد استفاده در موبایل بحران تراشه در سال 2023 بطوزر کامل مرتفع می گردد قطعا چین هم با تغییر در طراحی از تراشه های بزرکتر 10 نانومتری در لوازم خانگی و احتمالا خودرو های چینی استفاده خواهد نموداختمالا منبعد کارخانه TSMC در تایوان تراشه های 8 و خداکثر 6 نانومتری تولید خواهد نمود و تراشه های مخصوص موبایل و رایانه منبعد در آمریکا تولید خواهند شد