طرز تهیه رب انار با مخلوط کن
آموزش

طرز تهیه رب انار با مخلوط کن + تصاویر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، درست کردن هر خوراکی به طور خانگی قطعا عطر و طعم بهتری داشته و تازه تر است، ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، درست کردن هر خوراکی به طور خانگی قطعا عطر و طعم بهتری داشته و تازه تر است، به طور مثال درست کردن انواع ترشی، مربا، رب و… در خانه می تواند هم یک سرگرمی باشد و هم بسیار لذیذ و خوش طعم. در این مطلب قصد داریم تا درباره طرز تهیه رب انار با مخلوط کن صحبت کنیم. با کمک این روش به راحتی در خانه می توانید یک رب انار خوشمزه و عالی و خوش رنگ با مخلوط کن درست کنید.

معمولا از رب انار در غذا های شرق گیلانی بیشتر استفاده می شود، هم چنین در غذاهایی مانند فسنجان نیز کاربرد دارد. در این مطلب می خوانیم:

  • از کجا بفهمیم رب انار اماده شده
  • طرز تهیه رب انار با چغندر
  • طرز تهیه رب انار با آب انار
  • فوت و فن تهیه رب انار

آموزش تهیه رب انار با مخلوط کن 

طرز تهیه رب انار با مخلوط کن

شاید تا به حال نمی دانستید که شما به کمک دستگاه مخلوط کن علاوه بر میکس کردن و یا له کردن مواد می توانید از آن برای درست کردن یک رب انار خانگی خوش طعم و خوش رنگ‌ استفاده کنید، اما نکته در این جا است که طرز تهیه رب انار با مخلوط کن نیاز به حوصله زیادی دارد و بهتر است برای مقدار انار کم از این روش بهره ببرید.

برای درست کردن رب انار با مخلوط کن ابتدا انارها را دانه کنید و به مقدار کم در مخلوط کن بریزید، سپس چند پالس کوتاه بزنیدو از صافی رد کنید و دوباره داخل دستگاه بریزید. بعد از چند پالس کوتاه آن ها را در صافی بریزید. نگرانی بابت خرد شدن هسته ها وجود ندارد زیرا از صافی که رد می شوند هیچ هسته ای داخل رب نمی ماند.

 

هنگامی که آبگیری انار ها تمام شد و همه آن ها را به خوبی از صافی رد کردید و آب اضافی آن را با فشردن گرفتید وقت آن است تا روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از گذشته لحظاتی شروع به کف کردن می کند و به کمک کفگیر تا جایی که امکان دارد کف ها را از روی آن بردارید.

در مرحله بعد اجازه دهید که چندین ساعت روی گاز جوش بخورد تا غلیظ شود و هم بزنید تا ته نگیرد. اگر حس کردید طعم انار خوب نیست می توانید در اواخر پخت به آن کمی از رب آلوچه، قره قروت و تمر میوه اضافه کنید تا با هم جا بیافتند.

طرز تهیه رب انار با مخلوط کن

 

بعد از انجام تمام مراحل اجازه دهید تا رب سرد شود و در این مرحله غلیظ تر نیز می شود. به طور کلی برای طرز تهیه رب انار با مخلوط کن و یا روش سنتی  باید توجه داشته باشید که شل یا سفت بودن بیش از حد رب انار هر دو می تواند دچار خرابی آن شود. پس به هیچ وجه دنبال طرز تهیه رب انار سفت نباشید و یک غلظت نرمال برای آن پیدا کنید. هم چنین اگر مدت زمان طولانی روی گاز بماند ممکن است ته بگیرد و سبب تلخی رب شود.

طرز تهیه رب انار به روش سنتی

طرز تهیه رب انار با مخلوط کن

برای تهیه رب انار به روش سنتی ابتدا انارها را بشویید و از وسط نصف کنید، سپس آن ها را دانه کنید و بعد می توانید دانه ها را درون قابلمه ای با آب ترکیب کنید و با گرما دادن و به کمک یک گوشت کوب آب آن ها را بگیرید.

روی یک قابلمه، صافی قرار دهید و مخلوطی که تهیه کردید را روی آن بریزید و با کفگیر فشار دهید تا آب انار ها به خوبی گرفته شود. با دست این کار را انجام دهید تا مطمئن شوید که آب انار ها را به خوبی از صافی رد می شوند.

طرز تهیه رب انار با مخلوط کن

حرارت گاز را روی شعله ملایم بگذارید و اجازه دهید تا کم کم بجوشد. هنگامی که کف روی آن مشاهده کردید کف آن را مانند روش قبلی جدا کنید و در اواخر پخت آن را هم بزنید تا ته نگیرد. هم چنین کمی نمک نیز به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید. در پایان پخت حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید که خنک شود.

فوت و فن تهیه رب انار

طرز تهیه رب انار با مخلوط کن

قطعا برای درست کردن هر ماده غذایی نیاز به دانستن یک سری نکات است. در این قسمت نیز سعی داریم تا با دانستن فوت و فن تهیه رب انار به شما بگوییم که برای داشتن یک رب انار خوش طعم و عالی چه نکاتی را باید رعایت کنید تا نه خیلی تیره شود و یا نه کپک بزند. پس این قسمت را از دست ندهید تا تمام این نکات را به خوبی بدانید.

  • از هر ۸ کیلو انار، یک کیلو رب حاصل می شود.
  • برای خوش رنگ تر شدن رب حتما از یک قابلمه ای که دو برابر اندازه انارها باشد استفاده کنید.
  • می توانید برای طعم بهتر از انواع رب آلوچه، قره قروت، تمر، رب آلوچه سیاه در نزدیک های پایان پخت رب انار استفاده کنید.
  • اگر می خواهید بدانید از کجا بفهمیم رب انار اماده شده ابتدا یک قاشق از مخلوط روی گاز را درون ظرفی ریخته و اجازه دهید سرد شود و ظرف را تکان دهید، اگر رب به سختی تکان خورد یعنی غلظت آن مناسب است.
  • برای جلوگیری از کپک زدن رب انار باید غلظت مناسب آن را تهیه کنید در غیر این صورت کپک خواهد زد.
  • اگر‌می خواهید از تلخ شدن رب انار جلوگیری کنید باید مدام هم بزنید تا ته نگیرد‌.

طرز تهیه رب انار با چغندر

طرز تهیه رب انار با مخلوط کن

برای این که طرز تهیه رب انار با چغندر را بدانید باید بگوییم که تمام مراحلی که برای درست کردن رب انار گفتیم را انجام دهید و سپس اگر دوست دارید که رب شما شیرین تر شود می توانید چند تکه چغندر(لبو) به آن اضافه کنید.

توجه داشته باشید که تکه ها درشت باشند و پس از این که بعد از چند ساعت با رب جا افتاد می توانید آن ها را در بیاورید و میل کنید. اگر باز رب انار شیرین تری می خواهید می توانید مقداری نرمه قند به آن اضافه کنید که مقدار آن بستگی به ذائقه خودتان دارد.

طرز تهیه رب انار با آب انار

طرز تهیه رب انار با آب انار تفاوت زیادی با روش هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، ندارد. تنها تفاوت این است که ابتدا بعد از دانه کردن انارها، از دستگاه مخصوص آبگیری انار استفاده کنید و بعد مانند مراحل قبل بعد از آبگیری آن را داخل قابلمه ریخته و بگذارید تا کف کند و کف را جدا کنید و هم‌ بزنید تا ته نگیرد و غلیظ شود.بعد بگذارید تا سرد شود و در نهایت درون شیشه ریخته و درب آن‌ را محکم ببندید و درون کابینت نگهداری کنید. توجه داشته باشید که اگر غلظت رب به اندازه باشد دیگر نیازی به نگهداری در یخچال نیست و کپک هم نمی زند.

طرز تهیه رب گوجه با مخلوط کن

حال که درباره به تهیه رب انار پرداختیم خوب است درباره طرز تهیه رب گوجه با دستگاه مخلوط کن هم صحبت کنیم تا شما بتوانید به راحتی در منزل با دستگاه مخلوط کن یک رب گوجه تازه و عالی درست کنید.

برای شروع گوجه ها را شسته و بگذارید که خشک شود، سپس آن ها را برش دهید و دانه آن را با قاشق جدا کنید و داخل قابلمه بریزید تا روی حرارت کمی نرم شوند و سپس بگذارید تا خنک شده و درون مخلوط کن بریزید تا له شوند.

سپس موادی که در مخلوط کن دارید را از صافی رد کنید و داخل قابلمه‌ روی گاز قرار بریزید تا آب آن خشک‌ شود و بجوشد. هم چنین در حین پخت سعی کنید آن را هم بزنید تا ته نگیرد اما در اواخر پخت یک صافی فلزی روی آن قرار دهید تا از پاشیدن قطره های رب روی گاز و دیوار ها جلوگیری شود.

در اواخر پخت کمی نمک ریخته و هم می زنید و بعد از شعله بردارید تا خنک و سفت شود. در نهایت درون ظرفی ریخته و درب آن را سفت ببندید. اگر می خواهید رب کپک نزند می توانید یک قاشق روغن روی آن بریزید و بعد درب را ببندید یا به صورت تکه های یخ درون قالب یخ در دار ریخته و به صورت قالبی هر زمان که خواستید از ان استفاده کنید.

خوب است بدانید که هر ۶ کیلوگرم گوجه گوشتی و آبدار ۱ کیلو رب می دهد و همانطور که گفتیم این مقدار ممکن است با توجه به نوع و اندازه گوجه تغییر کند. یک روش دیگر نیز برای له کردن گوجه ها وجود دارد و آن هم این است که تمام گوجه ها را درون یک سطل بریزید و ۱ یا دو روز جلوی آفتاب بگذارید تا نرم شود سپس با گوشت کوب آن را له کنید. البته با وجود مخلوط کن این کار منطقی نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟